Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Spanska viner!

chambertin

Medlem
SV: Spanska viner!

Öppnade en Zarus Reserva -99 ( Viña Solorca, Ribera del Duero) i går. Den var först lite kall och knuten med dom typiska köttiga, mörka och lite jordiga/murriga toner som kraftigare Tempranillo-viner ofta har. Efter 1 timma så öppnade den dock upp sig betydligt och bjöd på friskare frukt med blåbär och mörka bär. Börjar mogna men det hade inte skadat med 5 år till. Har en skvätt kvar som jag skall smaka av ikväll också.
 

chambertin

Medlem
SV: Spanska viner!

chambertin skrev:
Öppnade en Zarus Reserva -99 ( Viña Solorca, Ribera del Duero) i går. Den var först lite kall och knuten med dom typiska köttiga, mörka och lite jordiga/murriga toner som kraftigare Tempranillo-viner ofta har. Efter 1 timma så öppnade den dock upp sig betydligt och bjöd på friskare frukt med blåbär och mörka bär. Börjar mogna men det hade inte skadat med 5 år till. Har en skvätt kvar som jag skall smaka av ikväll också.
Resten av Zarusen gick åt i går kväll. Nu var jordigheten som bortblåst och frukten mer markerad med svarta vinbär och blåbär i främsta rummet. Tanninerna känns faktiskt ganska mogna så vinet får nog betecknas som färdigt och i högsta grad drickbart nu.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

chambertin skrev:
Resten av Zarusen gick åt i går kväll. Nu var jordigheten som bortblåst och frukten mer markerad med svarta vinbär och blåbär i främsta rummet. Tanninerna känns faktiskt ganska mogna så vinet får nog betecknas som färdigt och i högsta grad drickbart nu.

Får ta och testa Zarus, känner inte alls igen det vinet. Sitter med olika funderingar på vad jag ska dricka ikväll, nån cava blir det iaf. Sugen på en bra Priorat också...och nåt sött.
 

chambertin

Medlem
SV: Spanska viner!

R.P skrev:
Får ta och testa Zarus, känner inte alls igen det vinet. Sitter med olika funderingar på vad jag ska dricka ikväll, nån cava blir det iaf. Sugen på en bra Priorat också...och nåt sött.
Det var första gången jag provade det också. Synd att man inte hade fler men den här flaskan var en gåva från min spanske distributör.

Har du provat dina Costa Brava-viner ännu ?
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

chambertin skrev:
Det var första gången jag provade det också. Synd att man inte hade fler men den här flaskan var en gåva från min spanske distributör.

Har du provat dina Costa Brava-viner ännu ?

Ska kolla om jag hittar det här.

Nej, inte än, tänkte dricka dom med en trerätters imorgon.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

Alto Las Pizarras från Calatayud, gott vin, mycket frukt, komplex, troligtvis det bästa jag druckit från den regionen så här långt (vilket inte är så mycket totalt men iaf :p).
 

chambertin

Medlem
SV: Spanska viner!

R.P skrev:
Alto Las Pizarras från Calatayud, gott vin, mycket frukt, komplex, troligtvis det bästa jag druckit från den regionen så här långt (vilket inte är så mycket totalt men iaf :p).
Låter intressant. Skall skriva upp den producenten.
Ikväll öppnade vi en Santa Cruz de Artazu -05 från Navarra. Skall vara ett rent Garnacha-vin vilket ju är ganska ovanligt i den regionen tror jag.
Känns väldigt ung och kantig just nu (precis öppnad) men frukten finns där och den är inte speciellt hårt ekad vilket jag gillar.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

chambertin skrev:
Låter intressant. Skall skriva upp den producenten.
Ikväll öppnade vi en Santa Cruz de Artazu -05 från Navarra. Skall vara ett rent Garnacha-vin vilket ju är ganska ovanligt i den regionen tror jag.
Känns väldigt ung och kantig just nu (precis öppnad) men frukten finns där och den är inte speciellt hårt ekad vilket jag gillar.

Dålig på Navarra, har du några rekommendationer?

Drack den vita Perafita från Costa Brava i veckan, inte dum, persika och fläder, inte mycket till syra, den söta från samma gård var en moscatell, rätt bra, lite elegant.

Börjar få ett starkt beroende när det kommer till sherry, köpte en Amontillado 30-årig, 51-1a från Pedro Domecq, ojoj vad gott, tjejen beskrev smaken som Ideal luktar (en cigarrbar/cocktailbar som jag brukar hänga i) och det gör den verkligen, tobak, nöt och en skön syra, väldigt god! Drack den med iberico-skinka, snacka om två smaker som är som gjutna för varandra. Jag tycker däremot att utbud på sherry är dåligt, eller finns det inte så många bodegas? Jag ser mer portvin är sherry i hyllorna tyvärr.
Blev också en Oloroso 30-årig, Matusalem, söt, men inte sliskig, åt en god ost till, kommer inte ihåg namnet på den, någon slags camenbert från Andorra trakterna, gott ihop.

Imorgon planerar jag en Recaredo -02 Brut de Brut och en Doix -05, och några aperitivos i form av sherry och iberico. Äntligen (snart) fredag. :)
 

chambertin

Medlem
SV: Spanska viner!

R.P skrev:
Dålig på Navarra, har du några rekommendationer?

Drack den vita Perafita från Costa Brava i veckan, inte dumt, persika och fläder, inte mycket till syra, den söta från samma gård var en moscatell, rätt bra, lite elegant.

Börjar få ett starkt beroende när det kommer till sherry, köpte en Amontillado 30-årig, 51-1a från Pedro Domecq, ojoj vad gott, tjejen beskrev smaken som Ideal luktar (en cigarrbar/cocktailbar som jag brukar hänga i) och det gör den verkligen, tobak, nöt och en skön syra, väldigt god! Drack den med iberico-skinka, snacka om två smaker som är som gjutna för varandra. Jag tycker däremot att utbud på sherry är dåligt, eller finns det inte så många bodegas? Jag ser mer portvin är sherry i hyllorna tyvärr.
Blev också en Oloroso 30-årig, Matusalem, söt, men inte sliskig, åt en god ost till, kommer inte ihåg namnet på den, någon slags camenbert från Andorra trakterna, gott ihop.

Imorgon planerar jag en Recaredo -02 Brut de Brut och en Doix -05, och några aperitivos i form av sherry och iberico. Äntligen (snart) fredag. :)
Jag har inte så mycket erfarenhet av Navarra jag heller.
Den Santa Cruz de Artazu -05 jag öppande i förrgår var fortfarande ganska spritig i går när vi tog resten. Skulle nog kunna passera som en bra men inte stor C9dP tror jag men den var väldigt ung och kantig nu i all fall. Drog sedan korken ur en Negre -00 från Scala Dei (Priorat) och den var mer i min smak. Den var dock lite kall så det får bli att avsluta resten ikväll eller i morgon.

Med tanke på vad du dricker under veckorna så verkar ju dina vardagar vara rätt okej så jag fattar inte varför du längtar så tiill fredag ;)
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

chambertin skrev:
Jag har inte så mycket erfarenhet av Navarra jag heller.
Den Santa Cruz de Artazu -05 jag öppande i förrgår var fortfarande ganska spritig i går när vi tog resten. Skulle nog kunna passera som en bra men inte stor C9dP tror jag men den var väldigt ung och kantig nu i all fall. Drog sedan korken ur en Negre -00 från Scala Dei (Priorat) och den var mer i min smak. Den var dock lite kall så det får bli att avsluta resten ikväll eller i morgon.

Med tanke på vad du dricker under veckorna så verkar ju dina vardagar vara rätt okej så jag fattar inte varför du längtar så tiill fredag ;)

Men fredagar är också att se fram emot av andra orsaker, man har två dagar framför sig utan att sitta och slita ut armbågarna på ett kontor. ;D

Ska inte Santa Cruz de Artazu vara ett stort vin? Kanske som du säger borde ligga några år. Scala Dei, känner igen namnet, kommer inte ihåg om jag druckit den. Beställde två flaskor Terram från SS som jag har en del förhoppningar på och tänkte testa den ena i sommar när jag är i Sverige.
 

chambertin

Medlem
SV: Spanska viner!

R.P skrev:
Ska inte Santa Cruz de Artazu vara ett stort vin? Kanske som du säger borde ligga några år. Scala Dei, känner igen namnet, kommer inte ihåg om jag druckit den. Beställde två flaskor Terram från SS som jag har en del förhoppningar på och tänkte testa den ena i sommar när jag är i Sverige.
Jo det var helt klart det bästa Navarra-vin jag druckit och helt i klass med en bra C9dP men den behöver definitivt ligga till sig. Trots sina nästan 4 år så var den märkligt ointegrerad. Dom 2004/2005 jag druckit från Ch9dP har känts mer harminiska redan nu. Prövade i och för sig inte vinet till mat och jag kan tänka mig att det lyfter en del med rätt matchning och en rejäl luftning/dekantering.

Scala Dei är ju en välrenommerad Priorat-producent som håller en klassisk lite ljusare och lättare stil (om man nu kan säga så om Priorat) på sin Negre och lite modernare stil i Reserva Cartoixa. Dessutom var vinerna (i alla fall förr) väldigt rimligt prissatta. Numera har vinena bytt namn så jag vet inte riktigt vad som motsvarar de gamla cuvéerna längre.
Nu heter dom röda La Conreia, Iugiter och Iugiter Seleccíon. Dera vita Les Brugueres skall tydligen vara riktigt bra med druvor från +100-åriga Grencahe Blanc-stockar.
http://www.vinslaconreria.com/LaConreria_en/index.php
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

chambertin skrev:
Scala Dei är ju en välrenommerad Priorat-producent som håller en klassisk lite ljusare och lättare stil (om man nu kan säga så om Priorat) på sin Negre och lite modernare stil i Reserva Cartoixa. Dessutom var vinerna (i alla fall förr) väldigt rimligt prissatta. Numera har vinena bytt namn så jag vet inte riktigt vad som motsvarar de gamla cuvéerna längre.
Nu heter dom röda La Conreia, Iugiter och Iugiter Seleccíon. Dera vita Les Brugueres skall tydligen vara riktigt bra med druvor från +100-åriga Grencahe Blanc-stockar.
http://www.vinslaconreria.com/LaConreria_en/index.php

Ringer ingen klocka...den vita lät ju väldigt intressant, den ska jag köpa. Alltid kul när man hittar bra spanska vita, jag är insnöad på Rias Baixas...Penedes gör en del bra också, vilka andra regioner gör minnesvärda vita?
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

Dricker en Del Duque, 30 årig Amontillado, väldigt elegant sherry, inte lika komplex (eller komplex och komplex, den känns bara lite lättare) som den Pedro Domecq som jag drack tidigare i veckan, den här är däremot väldigt bra som aperitivo. Inte så mycket tobak i denna. Den här har också en riktigt skön syra.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

Fick inte tag i nån Les Brugueres men en Igneus, vit Priorat, 100% Garnatxa Blanca. Krispig grön paprika, äppelkart och grapefrukt. Friskt och syrligt vin.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

Bierzo, El Castro de Valtuille -05, bra lukt, kaffe, mogna körsbär, tyvärr inget vidare att dricka, känns syltigt (ett populärt ord på forumet på sistone men passar bra in på det här vinet), inte bra helt enkelt. Tröstar mig själv med det sista ur Del Duque, som jag nu uppskattar mer än i mitt tidigare inlägg, väldigt trevlig sherry.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

chambertin skrev:
Såg att Durón Reserva "vann" Tempranillotävlingen på Grappe nyligen. http://www.wownews.se/?a=6985
Ngn om provat den ?

Den måste man ge sig på, aldrig druckit.

Drack MF Perafita 2006 igår från Costa Brava, mycket mineraler och väldigt strävt, smakade nästan som det påstås, hav.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

Blev lite cava i helgen, Ilopart -05, Agusti Torello Gran Reserva -04, Gramona Imperial -05, Recaredo Brut Nature -05

Ilopart var ganska lätt och intetsägande (ska dock ge den en chans till), Agusti Torellon var trevlig med mognadstoner, Gramona gillar jag sen tidigare, lite mousse, Recaredo är också som oftast väldigt trevlig.

Såg en cava som jag tror kommer från Recaredo, en 99a, kostade 95 euro, någon som vet vad jag pratar om och kan berätta mer?
 

Öhman

Medlem
SV: Spanska viner!

R.P skrev:
Blev lite cava i helgen, Ilopart -05, Agusti Torello Gran Reserva -04, Gramona Imperial -05, Recaredo Brut Nature -05

Ilopart var ganska lätt och intetsägande (ska dock ge den en chans till), Agusti Torellon var trevlig med mognadstoner, Gramona gillar jag sen tidigare, lite mousse, Recaredo är också som oftast väldigt trevlig.

Såg en cava som jag tror kommer från Recaredo, en 99a, kostade 95 euro, någon som vet vad jag pratar om och kan berätta mer?

Ursäkta vän av ordning; "Llopart" ska det väl vara?
 
Toppen