Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Spanska viner!

Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

Igår drack jag den bästa Bierzo jag råkat på hittills ute på lokal, Paixar. Så komplex och fruktig, väldigt elegant, kanske lite sträv för min smak, tror den var en 04a, men om man lägger den några år lär den bli hur bra som helst. Till den blev det först en gåslever och tryffelsallad, som jag tog en fino tlll, sen den kanske bästa och största pilgrimsmusslan jag ätit, och till sist spädgris. Verkligt fulländad middag med ett makalöst bra vin, sitter fortfarande med ett leende på läpparna. :)
 

chambertin

Medlem
SV: Spanska viner!

R.P skrev:
Igår drack jag den bästa Bierzo jag råkat på hittills ute på lokal, Paixar. Så komplex och fruktig, väldigt elegant, kanske lite sträv för min smak, tror den var en 04a, men om man lägger den några år lär den bli hur bra som helst. Till den blev det först en gåslever och tryffelsallad, som jag tog en fino tlll, sen den kanske bästa och största pilgrimsmusslan jag ätit, och till sist spädgris. Verkligt fulländad middag med ett makalöst bra vin, sitter fortfarande med ett leende på läpparna. :)
mmm, låter riktigt gott det där !
Vet du var man kan få tag på Baixar ?

Drack den godaste Albariño jag smakat någonsin i kväll: Vionta -07. Mkt mogen doft på gränsen till övermognad men samtidigt extremt fin syra i smaken och bra längd.
Igår blev det en budget-Priorat: Senorio de Convey -06. Alla Priorat-delarna på plats men i lite mindre "storlek" än vanligt. Fortfarande i fruktsyrligaste laget som "stand-alone vin" men som matvin funkade det väldigt bra.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

chambertin skrev:
mmm, låter riktigt gott det där !
Vet du var man kan få tag på Baixar ?

Drack den godaste Albariño jag smakat någonsin i kväll: Vionta -07. Mkt mogen doft på gränsen till övermognad men samtidigt extremt fin syra i smaken och bra längd.
Igår blev det en budget-Priorat: Senorio de Convey -06. Alla Priorat-delarna på plats men i lite mindre "storlek" än vanligt. Fortfarande i fruktsyrligaste laget som "stand-alone vin" men som matvin funkade det väldigt bra.

Jag drack den på restaurang, men ska verkligen ta reda på vart man kan köpa den så man kan ta hem en eller två lådor, både jag och flickvännen var mäkta imponerade av det det här vinet, La Fonda Gaig heter restaurangen där jag åt iaf. En fantastiskt bra restaurang med katalansk mat som tyvärr fortfarande faller lite på servicen.

Vionta känner jag igen, ska testats! Blev en Martin Codax till lunchen i lördags, svart ris nere i Port Vella, passade verkligen bra i värmen.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

Köpte på mig en finanskris-priorat idag, Camins del Priorat frå Alvaro Palacios, min lokala vingubbe tyckte den skulle drickas lite nedkyld så förväntningarna är inte alltför höga. ;) Sen blev jag påtvingad en flaska An -05 från Mallorca, ska tydligen vara mycket bra, någon som vet något?
 

chambertin

Medlem
SV: Spanska viner!

På snabbvisit i Madrid blev det en vända in på en bra vinbutik (Bodega Santa Cecilia på Blasco Garay 74) och några flaskor:
Veigadares Albariñho, Rias Baixas -07 (skall tydligen vara fatlagrad)
Vionta Albariñho, Rias Baixas -08
Burgans Albariñho, Rias Baixas -08
Mengoba, Bierzo, 08 (vit)
Domino de Tares Cepas Viejas, Bierzo -05 (röd)

Blev mycket kall gazpacho under dom två dagrana. I måndags visade termometern på 39 !
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

chambertin skrev:
På snabbvisit i Madrid blev det en vända in på en bra vinbutik (Bodega Santa Cecilia på Blasco Garay 74) och några flaskor:
Veigadares Albariñho, Rias Baixas -07 (skall tydligen vara fatlagrad)
Vionta Albariñho, Rias Baixas -08
Burgans Albariñho, Rias Baixas -08
Mengoba, Bierzo, 08 (vit)
Domino de Tares Cepas Viejas, Bierzo -05 (röd)

Blev mycket kall gazpacho under dom två dagrana. I måndags visade termometern på 39 !

Härligt med Albarino, och du måste komma med kommentarer på den vita Bierzon.

Skulle vilja ha tips eller kommentarer på spanska Rieslings, Waltraud är ju hyfsad tycker jag, och den söta Vi de Gel är jäkla trevlig. Men finns det mer, och finns det bra spanska Rieslings?
 

Öhman

Medlem
SV: Spanska viner!

I samband med ett fantastiskt besök igår på Condado de Haza under värdskap av den levande legenden Alejandro Fernandez provades:

2006 Tinto Pesquera Crianza / DO Ribera del Duero

2006 Condado de Haza / DO Ribera del Duero

2006 Dehesa La Granja / VdlT Castilla y Léon (Zamora)

2005 El Viniculo / DO La Mancha

2005 Tinto Pesquera Reserva / DO Ribera del Duero


Därefter bjöds till lunch och Alejandro drog fram några specialare.

2004 Condada de Haza Reserva "Seleccion Robles Frances" / DO Ribera del Duero

1995 Alenza Gran Reserva / DO Ribera del Duero

2002 El Viniculo Gran Reserva "Paraje La Golosa" / DO La Mancha

2002 Tinto Pesquera Reserva Millenium / DO Ribera del Duero

1989 Tinto Pesquera Gran Reserva MAGNUM / DO Ribera del Duero

2003 Tinto Pesquera ("future Janus to be released 2011") / DO Ribera del Duero


Speciellt uppskattades 89:an på magnum då vi bara var sex personer. ;D

"Future Janus" vara plågsamt ung, koncentrerad och mycket animalisk.
 
SV: Spanska viner!

Öhman skrev:
I samband med ett fantastiskt besök igår på Condado de Haza under värdskap av den levande legenden Alejandro Fernandez
Magiskt!
Jag har bara druckit bra grejer från Fernandez.
Hur är de nya årgångarna?
Går det att göra dylika besök som turist eller bör man ha andra relationer med hans verksamhet?
 

Öhman

Medlem
SV: Spanska viner!

El burro grande skrev:
Magiskt!
Jag har bara druckit bra grejer från Fernandez.
Hur är de nya årgångarna?
Går det att göra dylika besök som turist eller bör man ha andra relationer med hans verksamhet?

Magiskt är ordet! Ett av de bästa beök jag någonsin gjort. Ibland räcker det nästan att bara få sitta bredvid en legend.

Ala vinerna var odiskutabelt bra. Förväntade mig inget annat. Det som tilltalade mig minst var "Seleccion Robles Frances", lite obalanserat vilket förmodligen rättar till sig efter några år på butelj.
Största överraskningen var vinerna från La Mancha - Strålande!

Detta var ett mycket speciellt besök.
Som vanlig dödlig kan du besöka både Condado de Haza och Pesquera men då blir det turistprovning, enklare provning och butiken som gäller.
 

chambertin

Medlem
SV: Spanska viner!

Öhman skrev:
Magiskt är ordet! Ett av de bästa beök jag någonsin gjort. Ibland räcker det nästan att bara få sitta bredvid en legend.

Ala vinerna var odiskutabelt bra. Förväntade mig inget annat. Det som tilltalade mig minst var "Seleccion Robles Frances", lite obalanserat vilket förmodligen rättar till sig efter några år på butelj.
Största överraskningen var vinerna från La Mancha - Strålande!

Detta var ett mycket speciellt besök.
Som vanlig dödlig kan du besöka både Condado de Haza och Pesquera men då blir det turistprovning, enklare provning och butiken som gäller.
Rätt så avis på dig. ;)
En sån provning hade ju inte suttit helt fel.
Gillar A.Fernandez viner skarpt jag också sedan dom första bekantskaperna med Pesquera på slutet av 80-talet.
Att man sedan inte behöver ruinera sig för att ha lite av dom i källaren är ju heller inte fel.

Har aldrig druckit EL Vinuculo men om du säger att den är så bra så får jag nog ta och köpa några.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

Öhman skrev:
I samband med ett fantastiskt besök igår på Condado de Haza under värdskap av den levande legenden Alejandro Fernandez provades:

2006 Tinto Pesquera Crianza / DO Ribera del Duero

2006 Condado de Haza / DO Ribera del Duero

2006 Dehesa La Granja / VdlT Castilla y Léon (Zamora)

2005 El Viniculo / DO La Mancha

2005 Tinto Pesquera Reserva / DO Ribera del Duero


Därefter bjöds till lunch och Alejandro drog fram några specialare.

2004 Condada de Haza Reserva "Seleccion Robles Frances" / DO Ribera del Duero

1995 Alenza Gran Reserva / DO Ribera del Duero

2002 El Viniculo Gran Reserva "Paraje La Golosa" / DO La Mancha

2002 Tinto Pesquera Reserva Millenium / DO Ribera del Duero

1989 Tinto Pesquera Gran Reserva MAGNUM / DO Ribera del Duero

2003 Tinto Pesquera ("future Janus to be released 2011") / DO Ribera del Duero


Speciellt uppskattades 89:an på magnum då vi bara var sex personer. ;D

"Future Janus" vara plågsamt ung, koncentrerad och mycket animalisk.

Härligt! :)
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

Matsu -06a från Toro igår. Ett biodynamiskt vin (kontroversiellt just nu verkar det som ;)) som var helt fantastiskt, komplex totalt packad med röd frukt. Drack den till ett lammben som jag marinerat med rosmarin, vitlök och olivolja och kört strax under 150 grader i ugn 6 timmar. Sista timmarna la jag i selleri, morötter och championer i formen också.
Matsu blir det fler av, pris ca 20€.
 

Öhman

Medlem
SV: Spanska viner!

Provningsanteckningar i utdrag från min blogg:

Först ut var 2006 Butibalausí Negre Crianza, ett ekologiskt vin från Mallorca. Vi ser inte mycket av de spanska övinerna i Sverige så ursprung, ekologiskt odlat och en skum druvsammansättning av ull de llebre (tempranillo), manto negro, callet, cabernet sauvignon och syrah avgjorde saken. Priset på 115 kronor utlovade ju någon form av ambition också. Doften var varm, lite syltig och knäckig med toner av röda bär. Smaken var medelfyllig med ganska låga frukttanniner frisk syra och fattanniner som dröjde kvar i gommen. Ganska bra frukt som dominerades av röda aromer som röda vinbär och lingon. Ganska mycket bitterhet i den torra eftersmaken. Lite spretigt och obalanserat. Roligast med vinet var det omöjliga namnet som man säkert fnittrar åt efter några glas. Hade varit helt OK om det kostat 70 kronor. Domen blev “Nej tack!”

Vin nummer två var 2006 Vedré från området Jumilla i södra Spanien. Flaskdesignen var snygg på ett modernt, spanskt prettovis. Lite för snygg om man bortser från den snövita syntetkorken. Syntetkorkar är ett hatobjekt men skruvkorkar älskar jag. Som sig bör dominerade druvan monastrell och resten av blandningen bestod av syrah och tempranillo. Doften var här större, mer uttalat fruktig och syltig och med en viss kryddighet. Tyvärr dominerades doften av en lite pålagd fatton som jag brukar beskriva som “play-doh-lera”, det vill säga en lite syntetisk, nästan kväljande vanillinton. Ett tydligt tecken på överentusiastisk fathantering eller ekspån. Smaken något fylligare med bra frukt av mogna, mörka bär, snälla frukttanniner och bra syra. Alkoholen slår igenom något och eftersmaken lämnar även här en lite beska som kommer från överdriven fatlagring. Modernt, publikt, pubertalt men OK för 99 kronor. Domen blev “Dricker ur, men inget repetitionsköp”.

Bägge vinerna hade hittills varit besvikelser så helt oplanerat drog vi även upp 2006 Beronia Viticultura Ecológica. Detta är en ekologiskt odlad Rioja till budgetpriset 79 kronor. Misstänkt lågt pris. När vi doftade på vinet var vi hemma direkt. Typisk riojakaraktär med lite mognad, solvarma jordgubbar, dill/vanilj och hälsokostaffär (kan inte beskriva det bättre). Smaken medelfyllig, avrundade frukt- och fattaniner, frisk salivavsöndrande syra, fin frukt av röda, mogna bär. Ganska lång, balanserad eftersmak.. Inget märkvärdigt vin, men man känner att här finns det något bakom vinmakningen – erfarenhet och kunnande. Leverar gott och väl för pengen, man får vad man kan förvänta sig och lite till. Domen blev “Korka upp en flaska till och in med mer tapas!”

http://ohmansmatovin.wordpress.com/2009 ... ska-viner/
 

chambertin

Medlem
SV: Spanska viner!

Gran Colegiata Crianza -00 från Toro i går.
Trevligt nästan moget vin som däckade mig efter några glas och 4 timmar i cyklesadeln.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

chambertin skrev:
Gran Colegiata Crianza -00 från Toro i går.
Trevligt nästan moget vin som däckade mig efter några glas och 4 timmar i cyklesadeln.

Älskar Toro, tror att det är mitt iaf för tillfället favoritdistrikt i Spanien.

Ikväll ett vitt från Teneriffa (Ycoden daute isora heter regionen) för första gången, Marmajuelo, tropiska frukter, speciellt ananas och banan, ganska kul och annorlunda vitt spanskt vin.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

Drack ett riktigt gott sött igår, Molino Real, druckit MR tidigare som kommer från samma hus, den här var dock snäppet vassare. Till blev det gåslever, iberico, stilton, och nån fransk liten getost. Ikväll blir det Vi de Gel Muscat/Riesling till resterna från igår, kanske en cava också, har en Gramona rosé liggandes i kylen, någon som testat den?
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

Vi de Gel riesling/muscat, frisk och skönt krispig, gick bra till både gåslever och ost. Rosécavan Gramona, fick nostalgitripp av lukten, luktade precis som när mormor brukade koka jordgubbssylt, mycket jordgubbar, både i lukt och smak.
 
Toppen