Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Spanska viner!

Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

Blev en ok Rioja igår, Balthus -06, inte dum även om jag inte är ett stort fan av Rioja-viner, blev en entrecote till. Sen något sött från Malaga till en stilton och brie, ingen bra kombo då vinet hade en stark smak av apelsin, nästan som att dricka cointreau, men ska ha vinet i åtanke till choklad eller någon söt dessert, där hade den suttit bra.
 

chambertin

Medlem
SV: Spanska viner!

Blev bl.a en Juan Gil Monastrel -04 från Bodegas Hijos de Juan Gil i Jumilla i går.
Fortfarande djupt purpurrött och väldigt ungdomlig i både doft och smak.
Mycket ung körbärsfrukt, lite fat och bastant strävhet inbäddad i väldigt tät frukt men i nuläget kräver det här vinet smakrik och gärna lite fetare mat.
Lagra minst 4-5 år till så får man ett riktigt bra och balanserat vin.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

chambertin skrev:
Blev bl.a en Juan Gil Monastrel -04 från Bodegas Hijos de Juan Gil i Jumilla i går.
Fortfarande djupt purpurrött och väldigt ungdomlig i både doft och smak.
Mycket ung körbärsfrukt, lite fat och bastant strävhet inbäddad i väldigt tät frukt men i nuläget kräver det här vinet smakrik och gärna lite fetare mat.
Lagra minst 4-5 år till så får man ett riktigt bra och balanserat vin.

Vad gillar du viner från Jumilla? Jag har druckit några men inte varit speciellt imponerad....
 

chambertin

Medlem
SV: Spanska viner!

R.P skrev:
Vad gillar du viner från Jumilla? Jag har druckit några men inte varit speciellt imponerad....
Har ju inte snubblat över särskilt många som varit bra men den här senaste från Juan Gil var helt ok utan att därför vara ngt stort vin.
En annan bodega med några bra viner i Jumilla är ju Casa de la Ermita. Framför allt deras Sierra Carche är bra.
Sen har jag ett vagt minne av att jag smakat ngt bra från Bodegas Castaño som i och för sig inte är Jumilla utan från grannen Yecla men i all fall vin ofta gjort med hög andel Monastrell.

Sen har jag precis som du druckit en del menlösa och ointressanta viner därifrån men säg det distrikt som inte har det problemet.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

chambertin skrev:
Har ju inte snubblat över särskilt många som varit bra men den här senaste från Juan Gil var helt ok utan att därför vara ngt stort vin.
En annan bodega med några bra viner i Jumilla är ju Casa de la Ermita. Framför allt deras Sierra Carche är bra.
Sen har jag ett vagt minne av att jag smakat ngt bra från Bodegas Castaño som i och för sig inte är Jumilla utan från grannen Yecla men i all fall vin ofta gjort med hög andel Monastrell.

Sen har jag precis som du druckit en del menlösa och ointressanta viner därifrån men säg det distrikt som inte har det problemet.

Sant.

Blev en Haza -05 igår, åt oxfilé till.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

Priorat, Prior de Fic från Castell del Mirall 06a, jättebra, sköna kaffetoner, aningen tjära och körsbär, lång trevlig eftersmak, ska pronto köpa några flaskor att lägga undan, men den känns verkligen hur bra som helst att dricka nu. Första gången jag dricker Castell del Miralls Priorat, men varit ganska imponerad av det dom gör i Penedes.

Senare ikväll blir det en massa ost och Vi de Gel.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

Guayabera skrev:
Luna Beberide Finca la Cuesta 2007 Bierzo till en oxragu med hemgrejad pasta och El Clazico.

Inte sett den Bierzon, hur var den?
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

Eudald, http://www.massananoya.com Cava Reserva Brut Nature, trevlig cava, elegant men önskat lite mer av en Reserva, lite tunn. Sen deras vita Cepell, frisk fruktig med mycket fläder, ett trevligt men ganska enkelt vitt. Från Penedes.
 

chambertin

Medlem
SV: Spanska viner!

Hade glömt att fylla på every-day-drinking-wine-hyllan i vinkällaren så häromkvällen när jag var borta så tog frun min och öppande en Seleccion de la Familia -04 från Felix Callejo.
vino-seleccion.jpg

Som tur var så tömde hon inte hela själv så jag fick smaka lite grann.
Vinet är fortfarande helt opakt och pupupurrött i färgen och doftar initialt massor med tobak, läder, jord och djup mörk cassis.
Efter ett dygn (ja vi sparade några glas till dagen efter) lägger sig tobaks- och jordigheten och cassisen får sällskap av moreller, violer och lite vanilj (faten är snyggt maskerade här).
Smaken är en riktigt hästspark i nuläget med massor av allt men i bra proportioner så med lite mer tålamod än min fru har så kan det här bli riktigt trevligt runt sin 10-12 årsdag ungefär.
 

chambertin

Medlem
SV: Spanska viner!

Har fått hem en ny sändning av Felix Callejo-viner och smakade Crianza -06 och Reserva -05 tidigare i veckan.
Crianzan är inte lika bra som 05:an utan mer stram och sträv än dess föregångare som hade en för klassen mycket tät, drickbar och inbjudande frukt.
Reserva -05 var däremot riktigt bra och snäppet bättre än 04:an. Båda vinerna pockar på mat och rejäl luftning innan dom kommer riktigt till sin rätt.
Reservan var som bäst 1 dygn efter att jag öppnat flaskan.

I går kväll blev det bl.a en Albariño, Torres de Ermeolo -07 från Rias Baixas. Inte den blommigaste och mest publikfriande Albariño jag druckit utan mer präglad av frisk ungdomlig syra än vad jag är van vid. Den fixade dock utmärkt förrätten som var en havskräftsallad med en ganska smakrik aioli till.
torres2.jpg

torres3.jpg
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

I fredags ett par flaskor, Castell del Remei -07 (tror jag), och Geol -07, dessa två har blivit något av mina "husviner", håller hög kvalité, bra pris, bra matvin men även att dricka solo, nu ska jag lägga ett par lådor på lagning och se om det blir någon bra utveckling på några år. Geol lär vara riktigt bra efter några års lagring känns det som. Det görs mycket bra viner i Costers Del Segre, får nog bli en tripp ut på vingårdarna när det blivit lite varmare.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

chambertin skrev:
Hade glömt att fylla på every-day-drinking-wine-hyllan i vinkällaren så häromkvällen när jag var borta så tog frun min och öppande en Seleccion de la Familia -04 från Felix Callejo.
vino-seleccion.jpg

Som tur var så tömde hon inte hela själv så jag fick smaka lite grann.
Vinet är fortfarande helt opakt och pupupurrött i färgen och doftar initialt massor med tobak, läder, jord och djup mörk cassis.
Efter ett dygn (ja vi sparade några glas till dagen efter) lägger sig tobaks- och jordigheten och cassisen får sällskap av moreller, violer och lite vanilj (faten är snyggt maskerade här).
Smaken är en riktigt hästspark i nuläget med massor av allt men i bra proportioner så med lite mer tålamod än min fru har så kan det här bli riktigt trevligt runt sin 10-12 årsdag ungefär.

Drack crianzan inatt, tyvärr kan jag inte säga vad jag tyckte för jag vet inte riktigt, den var...god...? och klockan var sisådär 03.30 och vi hade druckit en massa Guinness och Jameson innan vi fick idén att börja korka upp vin, ska ge den en till chans snart.
 

chambertin

Medlem
SV: Spanska viner!

Öppnade en Amadis 2003 från Rotllan Torra (Priorat) förra helgen.
amadis.jpg

Färgen var djupt purpurröd och väldigt tät och skvallrade om ett ännu så länge ungt vin.
Doften bekräftade vad jag hade befarat och den var mycket sluten i 4-5 timmar och öppnade inte upp sig förrän i slutet av middagen.
Detta är ett relativt elegant vin för att vara från Priorat och frukten var t.o.m lite sval i stilen. Den har inte ngt av de kakao och läder-toner som många andra Priorater har men det kanske bara är pga av åldern, vad vet jag. Fatbehandlingen var också väldigt diskret vilket jag personligen gillar.
Smakmässigt är det också knutet och tanninerna är ännu så länge i kantigaste laget för att man skall börja tänka i termer av mognad.
Dock finns här bra kvalitet i form av fin längd, väl avstämda fruktsyror och komplexitet som förmodligen kommer att börja blomma ut om 3-5 år.
Jag kommer nog i alla fall att vänta 2-3 år innan jag ger mig på det här igen.
Får dricka deras Reserva -01 eller Balandra -00 under tiden i stället.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

Bierzo, San Martin -05, riktigt bra, men skulle lätt kunna ligga ett tag. Sherry, Apostoles Palo Cortado Viejo 30-årig från Gonzalez Byass, sjukt bra, helt fantastisk med ost, gifte sig med en lång-lagrad manchego.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Spanska viner!

R.P skrev:
Bierzo, San Martin -05, riktigt bra, men skulle lätt kunna ligga ett tag. Sherry, Apostoles Palo Cortado Viejo 30-årig från Gonzalez Byass, sjukt bra, helt fantastisk med ost, gifte sig med en lång-lagrad manchego.

Bra du påminner mig om Bierzo-vinerna!! Måste utforska mer vad som finns på SS. Minns att för ganska exakt 1 år sedan så fick jag tips inför påsken :)
... jag (och gästerna) blev förtjusta!!!!
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

Bubblaren skrev:
Bra du påminner mig om Bierzo-vinerna!! Måste utforska mer vad som finns på SS. Minns att för ganska exakt 1 år sedan så fick jag tips inför påsken :)
... jag (och gästerna) blev förtjusta!!!!

Ja, vad finns hos SS nu?
 

chambertin

Medlem
SV: Spanska viner!

R.P skrev:
Bierzo, San Martin -05, riktigt bra, men skulle lätt kunna ligga ett tag. Sherry, Apostoles Palo Cortado Viejo 30-årig från Gonzalez Byass, sjukt bra, helt fantastisk med ost, gifte sig med en lång-lagrad manchego.
Skall runt i södra Spanien några dagar nästa vecka och har lite tid över i Jerez en dag då vi åker från Huelva till Algeciras.
Har du något ställe du kan rekommedera för besök i Jerez kanske ?
 
Toppen