Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Spanska viner!

Bubblaren

Medlem
SV: Spanska viner!

R.P skrev:
Ja, vad finns hos SS nu?

Inte mycket inte....

Årg. Land Förpackning Volym Kr/lit Pris
75627 Bembibre 2005 Spanien Flaska 750 ml (380.00) 285.00 B
75659 Exaltos 2005 Spanien Flaska 750 ml (260.00) 195.00 B
95255 Finca la Cuesta 2007 Spanien Flaska 750 ml (149.33) 112.00
3156 Losada Spanien Flaska 750 ml (170.66) 128.00
73287 Losada 2006 Spanien Flaska 750 ml (225.33) 169.00 B
73949 Pittacum

Har idag suttit i planeringsmöte ngr timmar inför att få till årets påskamiddag, längtar!!
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

chambertin skrev:
Skall runt i södra Spanien några dagar nästa vecka och har lite tid över i Jerez en dag då vi åker från Huelva till Algeciras.
Har du något ställe du kan rekommedera för besök i Jerez kanske ?

Det bästa jag druckit i sherry-väg (vilket inte är så mycket, men det ska det bli ändring på) är Tradicion och dom 30-åriga från Gonzales Byass, sen några jag inte minns. Inte heller varit Jerez, men är riktigt sugen på att åka dit.

http://www.bodegastradicion.com

http://gonzalezbyass.com/en/index.htm


Bubblaren skrev:
Inte mycket inte....

Årg. Land Förpackning Volym Kr/lit Pris
75627 Bembibre 2005 Spanien Flaska 750 ml (380.00) 285.00 B
75659 Exaltos 2005 Spanien Flaska 750 ml (260.00) 195.00 B
95255 Finca la Cuesta 2007 Spanien Flaska 750 ml (149.33) 112.00
3156 Losada Spanien Flaska 750 ml (170.66) 128.00
73287 Losada 2006 Spanien Flaska 750 ml (225.33) 169.00 B
73949 Pittacum

Har idag suttit i planeringsmöte ngr timmar inför att få till årets påskamiddag, längtar!!

Nej, det var tamt, kan inte heller minnas att jag druckit några av dom som du listat.
 

Guayabera

Medlem
SV: Spanska viner!

Petalos del Bierzo, Moncerbal och San Martin från Descendientes de J. Palacios finns i restaurangsortimentet hos Primewine så en privatimport skall väl vara rätt lätt a fixa om man är sugen på lite annat.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

Guayabera skrev:
Petalos del Bierzo, Moncerbal och San Martin från Descendientes de J. Palacios finns i restaurangsortimentet hos Primewine så en privatimport skall väl vara rätt lätt a fixa om man är sugen på lite annat.

Konstigt att det inte finns något alls från J. Palacios hos SS.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

Cune Imperial Reserva 2001, måste ha vart en dålig flaska, tunnt, syltigt och surt.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

En massa god ost och Vi de Gel Riesling 2009, numera ren Riesling, var tidigare Riesling/Muscat (vill jag minnas), grymt bra, härligt krispig, perfekt till färsk getost, manchego och en ost från Galicien, ikväll blir det Vi de Gel Gewurztraminer till resterna av ostarna.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

Igår blev det Chardonnay från Navarra, Pago de Cirsus 2009, krispigt grön, grön paprika men inte för mycket, citrus. Sen en Bierzo, Burbia 2006, helt ok, lite platt kanske, kaffe, mogna körsbär.
 

anders

Medlem
SV: Spanska viner!

Höll en vinprovning på temat moderna Spanien och följande viner drog vi i oss (i provningsordning):

2004 Baron de Ley Reserva
2005 Baigorri Reserva
2007 Finca Sandoval
2006 Clos Martinet

Klart kompetenta viner allihop. Det man slås av är den framträdande fruktsyran i samtliga viner, vill minnas att SS klockranking sätter minst en nia på samtliga viner. Detta borde garantera att vinerna sitter finfint till en entrecote med bea en varm sommarkväll. Den första var bra direkt ur flaskan medan de andra tre behövde tid i glasen för att börja öppna sig.

Till maten blev det Campo Viejo Crianza, glömde kolla årgång. Man kände att vinet var glesare vilket naturligtvis inte är förvånande med tanke på priset om 72 spänn. Syran fanns dock fortfarande klart där.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

R.P skrev:
Inte så bevandrad inom Toro, har nu på sistone testat några olika. Dom du nämner känner jag inte till, drack Pintia -04 förra helgen, riktigt bra, mogna röda bär,tung och sträv med en väldigt mörk färg.

Drack 05an igår, håller med om det jag skrev om 04an, gillar Pintia, men den ska nog ligga några år till, dom 15% som den har känns i smaken. Åt en gryta på fläskkarré till, det gick inte så bra ihop, här hade man behövt en blodig oxfilé.
 

chambertin

Medlem
SV: Spanska viner!

R.P skrev:
Drack 05an igår, håller med om det jag skrev om 04an, gillar Pintia, men den ska nog ligga några år till, dom 15% som den har känns i smaken. Åt en gryta på fläskkarré till, det gick inte så bra ihop, här hade man behövt en blodig oxfilé.
Både -04 och -05 är ju väldigt bra årgångar i både Toro och Ribera del Duero. Har inte så mycket erfarenhet av Toro från dom här årgångarna men jag har upplevt många Ribera -04 som väldigt täta och med mycket jord- och tobakstoner samt riktigt maffiga tanniner. Jämför jag -04 med -05 så har den sistnämnda årgången haft mycket yppigare och svalare frukt som gör dom mer drickbara nu. Har du märkt något liknande i Toro ?
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

chambertin skrev:
Både -04 och -05 är ju väldigt bra årgångar i både Toro och Ribera del Duero. Har inte så mycket erfarenhet av Toro från dom här årgångarna men jag har upplevt många Ribera -04 som väldigt täta och med mycket jord- och tobakstoner samt riktigt maffiga tanniner. Jämför jag -04 med -05 så har den sistnämnda årgången haft mycket yppigare och svalare frukt som gör dom mer drickbara nu. Har du märkt något liknande i Toro ?

Kanske stämmer, 04an (Pintia) var rätt sträv vad jag minns, 05an (Pintia) kan ha vart lugnare, men jag ska verkligen tänka på det, kanske lägga San Roman (otroligt läckert Toro-vin, har nog skrivit om det några ggr tidigare) 04an och 05an mot varandra och jämföra, vet du hur 03 var i Toro och Ribera del Duero?
 

chambertin

Medlem
SV: Spanska viner!

R.P skrev:
Kanske stämmer, 04an (Pintia) var rätt sträv vad jag minns, 05an (Pintia) kan ha vart lugnare, men jag ska verkligen tänka på det, kanske lägga San Roman (otroligt läckert Toro-vin, har nog skrivit om det några ggr tidigare) 04an och 05an mot varandra och jämföra, vet du hur 03 var i Toro och Ribera del Duero?
03 skall tydligen vara lika bra som -04 och -05 i Toro men ngt svagare i Ribera. -04 och -05 är ju för det mesta rankade som Outstanding eller Excellent så -03 är definitvt ingen svag årgång sett ur det perspektivet. Det var en riktigt het årgång i norra Spanien också tror jag. Mina Condando de Haza -03 är alldeles utmärkta men inte de bästa jag druckit därifrån.
 
SV: Spanska viner!

chambertin skrev:
03 skall tydligen vara lika bra som -04 och -05 i Toro men ngt svagare i Ribera. -04 och -05 är ju för det mesta rankade som Outstanding eller Excellent så -03 är definitvt ingen svag årgång sett ur det perspektivet. Det var en riktigt het årgång i norra Spanien också tror jag. Mina Condando de Haza -03 är alldeles utmärkta men inte de bästa jag druckit därifrån.

Drack en Condando de Haza. En 95:a tror jag för ett par veckor sedan. Lysande!! Men var får jag tag på nya Condando de Haza?
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

chambertin skrev:
03 skall tydligen vara lika bra som -04 och -05 i Toro men ngt svagare i Ribera. -04 och -05 är ju för det mesta rankade som Outstanding eller Excellent så -03 är definitvt ingen svag årgång sett ur det perspektivet. Det var en riktigt het årgång i norra Spanien också tror jag. Mina Condando de Haza -03 är alldeles utmärkta men inte de bästa jag druckit därifrån.

Ok, då kan man hålla utkik efter 03or också.
 

chambertin

Medlem
SV: Spanska viner!

R.P skrev:
Ok, då kan man hålla utkik efter 03or också.
Absolut, men det verkar som man får vara ganska selektiv åtminstone i Ribera.
Drack ett bottennapp från Ribera -03 i fredags (Emina). Saknade koncentration och längd i smaken och var stendöd och oxiderad på lördag trots ganska livlig syra. En del dill/inlagda gurkor i doften också så summa summarum ingen bodega (Bodega Emina) att leta ihjäl sig efter. Då var Bordeuax (Lascombes -05) och skumpan (Voirin-Jumel Cuvée 555) som slank ned på lördagen betydligt trevligare viner.
 
Toppen