Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Spanska viner!

Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

chambertin skrev:
Absolut, men det verkar som man får vara ganska selektiv åtminstone i Ribera.
Drack ett bottennapp från Ribera -03 i fredags (Emina). Saknade koncentration och längd i smaken och var stendöd och oxiderad på lördag trots ganska livlig syra. En del dill/inlagda gurkor i doften också så summa summarum ingen bodega (Bodega Emina) att leta ihjäl sig efter. Då var Bordeuax (Lascombes -05) och skumpan (Voirin-Jumel Cuvée 555) som slank ned på lördagen betydligt trevligare viner.

Det lät inget vidare, sen känns det som att det kan vara rätt stor flaskvariation generellt bland spanska viner, och dom kan vara sjukt dåliga när det gäller att ha flaskor i rätt temperatur, har varit inne i vinbutiker på sommaren där dom inte har ac utan flaskorna står 35 gradig värme, fläktar finns för att kyla ner kunderna men det hjälper knappast vinerna. Jag tror att transporterna har diskuterats här tidigare också, varma lastbilar utan kyl som kör flaskor under högsommar.

Men i ditt fall låter det som att det helt enkelt var ett dåligt vin, dill och inlagda gurkor i doften lät illa. Håller mig borta från Emina.
 

anders

Medlem
SV: Spanska viner!

chambertin skrev:
En del dill/inlagda gurkor i doften också

Dill har ju varit ett signum för amerikanska ekfat i Rioja. Jag låter det dock vara osvuret ifall det beror på taskig renhållning eller om det verkligen finns en dillkomponent som regelrätt tillförs från faten.
 
SV: Spanska viner!

jcj49 skrev:
Drack en Condando de Haza. En 95:a tror jag för ett par veckor sedan. Lysande!! Men var får jag tag på nya Condando de Haza?

Om jag inte minns fel har Winepartners Condado de Haza, fast tyvärr i RS. Lite mer pappersjobb säkert, men inte omöjligt.
 

chambertin

Medlem
SV: Spanska viner!

anders skrev:
Dill har ju varit ett signum för amerikanska ekfat i Rioja. Jag låter det dock vara osvuret ifall det beror på taskig renhållning eller om det verkligen finns en dillkomponent som regelrätt tillförs från faten.
Håller med dig i stort med tillägget att stilen (dill/inlagd gurka) för det mesta bara märks i viner av traditionellt snitt och oftast då i Ribera del Duero och Rioja. Hittar inte alls dillen i moderna Tempranillo-viner (typ Callejos Crianza eller Condado de Haza) även då dom använt amerikansk ek i lagringen.

Sen kan jag inte heller glömma Château Cheval-Blanc -75 som är ett av få röda Bordeauxer som jag prickat blint både på slott och årgång (på 90-talet skall väl tilläggas) och det mest pga att vinet varje gång hade en rejäl dos inlagd gurka i doften som inte gick att ta miste på. Av förklarliga skäl så är min aversion inte alltid så stor mot dill/inlagd gurka när jag får ett vin med den karaktären förutsatt att det är välgjort för övrigt.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

Sjötunga Orange till lunch, Martin Codax till, som vanligt ett säkert kort. Nu MR Mountain Wine, till en bit choklad på balkongen, 27 grader idag. ;D
 

chambertin

Medlem
SV: Spanska viner!

Appropå kvaliteten på 2003 från Ribera och Toro så drack jag en hyfsad Ribera -03 i veckan (inte -00 som på bilden): Cillar de Silos Crianza.
Cillar-de-Silos.jpg

Ingen dill eller inlagd gurka utan bara mörk frisk och tät frukt med balanserad ekton. Bra tryck i smak och eftersmak också för att vara ett billigt vin (ca 10€, 2005 i Spanien) . Inte på topp riktigt ännu men jord- och tobakstonerna som jag ofta hittar i unga Tempranillo-viner var borta.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

chambertin skrev:
Appropå kvaliteten på 2003 från Ribera och Toro så drack jag en hyfsad Ribera -03 i veckan (inte -00 som på bilden): Cillar de Silos Crianza.
Cillar-de-Silos.jpg

Ingen dill eller inlagd gurka utan bara mörk frisk och tät frukt med balanserad ekton. Bra tryck i smak och eftersmak också för att vara ett billigt vin (ca 10€, 2005 i Spanien) . Inte på topp riktigt ännu men jord- och tobakstonerna som jag ofta hittar i unga Tempranillo-viner var borta.

Den ska jag hålla utkik efter.

Drack San Roman -06 för några veckor sen och blev besviken, inte alls så fyllig och kraftfull som dom andra årgångarna jag druckit. Drack sen -04 och -05 i förra veckan, dom var riktigt bra, kanske kass flaska eller så var 2006 ingen vidare år i Toro.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

Drack en budget-sherry igår, Alfonso Oloroso Seco från Gonzalez Byass, mycket sherry-typisk i smaken med härliga läder och tobakstoner. Sen två cavor, Berta Bouzy Reserva Extra Brut och Rovellats Gran Reserva 2006, båda funkade bra till maten som var kokta räkor, Palamosräkor och pilgrimsmusslor, den sistnämda cavan var det dock lite mer tyngd i så den gick bra också till anka som vi körde som huvudrätt.
 

chambertin

Medlem
SV: Spanska viner!

Liten summering av några Spanjorer på sistone:
Condado de Haza -03
Helt mogen och på väg utför en aning. Inte den bästa Condado jag druckit men ett helt ok vardagsvin.

Condado de Haza -01
Diametralt motsatt 03:an i mognad. Här är det bara att vänta ett bra tag till för att hitta rätt drickfönster. En riktigt bra stor Condado med kraft och kropp och bra längd.

Dominio de Tares, Cepas Viejas, Bierzo -06
Tät blåröd färg utan mognad. Stor mycket frisk doft med markerade nya fat i Bordeaux-stil och en frukt som påminner om ung Cabernet Franc och Merlot men det är ju Bierzos egen Mencia som används här. Fin koncentration och markerade tanniner lite åt Madiran-hållet men inte fullt så hårda. Gillar dom här vinerna mer och mer och kommer nog att leta efter fler producenter framöver. Enligt producenten används här frukt från 60-åriga stockar.
http://www.dominiodetares.com/web/eng/vino.php?id=12
 

chambertin

Medlem
SV: Spanska viner!

Smakade en ypperligt bra Ribera del Duero igår (Emilio Moro -06). Kanske den bästa standard-Ribera jag smakat. Aningen tung i ekningen just nu men med 2-3 till på rygg så blir den perfekt.
107246.jpg
.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

Igår, Habla del Silencio...superb till lammben. Kom ihåg att jag köpte det för det lite roliga namnet (tystnad talar) men det är verkligen ett potent vin, mycket bra.
 

chambertin

Medlem
SV: Spanska viner!

R.P skrev:
Igår, Habla del Silencio...superb till lammben. Kom ihåg att jag köpte det för det lite roliga namnet (tystnad talar) men det är verkligen ett potent vin, mycket bra.
Lät spännande. Kunde inte hitta mycket om det vinet på nätet. Bodegas y Viñedos de Trujillo i Extremadura va ? Druvor ?
 

sunqan

Vinös
SV: Spanska viner!

chambertin skrev:
Lät spännande. Kunde inte hitta mycket om det vinet på nätet. Bodegas y Viñedos de Trujillo i Extremadura va ? Druvor ?

cabernet sauvignon, tempranillo och syrah (stod hos en av handlarna)
http://www.bodegashabla.com verkar vara deras hemsida, om än ganska intetsägande...

hittade denna också: http://www.bacodigital.com/2010/06/09/habla-del-silencio%E2%80%A6-finalista-en-el-concurso-la-nariz-de-oro-2010/, det verkar som att det är ett nytt vin.

-anders
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

chambertin skrev:
Har fått hem en ny sändning av Felix Callejo-viner och smakade Crianza -06 och Reserva -05 tidigare i veckan.
Crianzan är inte lika bra som 05:an utan mer stram och sträv än dess föregångare som hade en för klassen mycket tät, drickbar och inbjudande frukt.
Reserva -05 var däremot riktigt bra och snäppet bättre än 04:an. Båda vinerna pockar på mat och rejäl luftning innan dom kommer riktigt till sin rätt.
Reservan var som bäst 1 dygn efter att jag öppnat flaskan.

I går kväll blev det bl.a en Albariño, Torres de Ermeolo -07 från Rias Baixas. Inte den blommigaste och mest publikfriande Albariño jag druckit utan mer präglad av frisk ungdomlig syra än vad jag är van vid. Den fixade dock utmärkt förrätten som var en havskräftsallad med en ganska smakrik aioli till.
torres2.jpg

torres3.jpg

Köpte en Callejo Reserva -99, vet du nåt om den? Plockade också på mig en Crianza -07, tänkte testa den i veckan, aldrig druckit Callejo tidigare.

Igår blev det en Rueda Verdejo, Blume -09, till en fisk och skaldjursbricka, inget stort vin, men ändå mycket trevligt, har inte gett mig in på Verdejo, men det ska jag definitivt göra nu.
 

chambertin

Medlem
SV: Spanska viner!

R.P skrev:
Köpte en Callejo Reserva -99, vet du nåt om den? Plockade också på mig en Crianza -07, tänkte testa den i veckan, aldrig druckit Callejo tidigare.

Igår blev det en Rueda Verdejo, Blume -09, till en fisk och skaldjursbricka, inget stort vin, men ändå mycket trevligt, har inte gett mig in på Verdejo, men det ska jag definitivt göra nu.
Har bara druckit Callejo från -04 och framåt (Crianza, Reserva och Seleccion) så jag har inte så mycket att säga om -99 tyvärr. Du kan ju alltid maila till Cristina Callejo och fråga (cristina.callejo@bodegasfelixcallejo.com). Hon brukar vara väldigt hjälpsam med info om sina viner.

Skriv gärna en rad om Crianza -07 när du provat. Tyckte deras -05 var lysande men -06 var lite stramare, mer stall och mindre elegans och frukt än -05.

Reserva -05 och Seleccion -05 är de bästa viner jag druckit från Callejo och bland det bästa från Ribera över huvud taget.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

chambertin skrev:
Har bara druckit Callejo från -04 och framåt (Crianza, Reserva och Seleccion) så jag har inte så mycket att säga om -99 tyvärr. Du kan ju alltid maila till Cristina Callejo och fråga (cristina.callejo@bodegasfelixcallejo.com). Hon brukar vara väldigt hjälpsam med info om sina viner.

Skriv gärna en rad om Crianza -07 när du provat. Tyckte deras -05 var lysande men -06 var lite stramare, mer stall och mindre elegans och frukt än -05.

Reserva -05 och Seleccion -05 är de bästa viner jag druckit från Callejo och bland det bästa från Ribera över huvud taget.

Ok, tack för det, verkar som man ska köpa på sig en del 05or med andra ord, det verkar ju vara ett lysande år i Ribera. Återkommer med rapport på 07an.
 

chambertin

Medlem
SV: Spanska viner!

R.P skrev:
Ok, tack för det, verkar som man ska köpa på sig en del 05or med andra ord, det verkar ju vara ett lysande år i Ribera. Återkommer med rapport på 07an.
Du skall absolut titta efter -05 i Ribera. Har inte druckit så bra Tempranillo någonsin tror jag.

Igår blev det en ganska habil och enkel Garnacha i from av Baltasar Gracian Garnacha Viñas Viejas -06. Initialt lite för mycket svavel men efter några timmar så satt druvkaraktären där ganska fint när SOx-doften hade försvunnit. Doften bjöd på kryddor, mörka körsbärstoner och lite torkat frukt utan att aspirera på något stort men allt satt i alla fall fint på plats. Smakmässigt en aning tunn och enahanda men jag skulle nog kunna tänka mig att köpa det igen och lagra 3-4 år för att se utvecklingen. Bland dom bättre spanska viner jag druckit <10€. Inköpt på Corte Inglés.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

chambertin skrev:
Du skall absolut titta efter -05 i Ribera. Har inte druckit så bra Tempranillo någonsin tror jag.

Igår blev det en ganska habil och enkel Garnacha i from av Baltasar Gracian Garnacha Viñas Viejas -06. Initialt lite för mycket svavel men efter några timmar så satt druvkaraktären där ganska fint när SOx-doften hade försvunnit. Doften bjöd på kryddor, mörka körsbärstoner och lite torkat frukt utan att aspirera på något stort men allt satt i alla fall fint på plats. Smakmässigt en aning tunn och enahanda men jag skulle nog kunna tänka mig att köpa det igen och lagra 3-4 år för att se utvecklingen. Bland dom bättre spanska viner jag druckit <10€. Inköpt på Corte Inglés.

Jag har gett Baltasar ett par chanser men jag tycker inte om det speciellt tyvärr, Calatayud är ju en region som tydligen ska vara på uppgång, vet du något annat man ska hålla ögonen på därifrån?

Idag iskall Gramona, inte fel med call cava när det är 35+ ute, galet varmt idag.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

Pas Curtei och en flaska Rueda Verdejo (som jag inte kommer ihåg namnet på) till tonfistartar och råbiff, Pas Curtei var riktigt bra, som det brukar, kommer inte ihåg årgången, men jag tror det var en -07a, fin till råbiffen. Rueda Verdejon, nja, för mycket grön paprika för min smak, mineraler och löv.
 
Toppen