Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Spanska viner!

chambertin

Medlem
SV: Spanska viner!

Drack den här budget-spanjoren förra veckan:
2006 Marqués de Griñón Dominio de Valdepusa Caliza.

Trevlig mycket ung tät boquet, rund mogen frukt med mycket plommon, körsbär, lite tobak och snygg fatton.
Smakmässigt stadigare än man kunde vänta sig från doften och den kommer nog att vinna på några år i källaren.
Görs på Syrah och Petit Verdot. Michel Rolland konsulterar tydligen för vinifieringen.

Ett bra "every day drinking wine" som britten skulle ha sagt
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

Har inga anteckningar på dom direkt men druckit följande under veckan,

Callejo 2007, Pago de Los Capellanes 2007, båda från Ribera del Duero, Chambertin har skrivit om Callejo tidigare i tråden, båda bra potenta Ribera-viner.

Pagos del Macayo 2005, kommer från Campo de Borja, en för mig helt okänd region, gjord på Garnacha, bra vin, komplex, men alkoholen tar över litegrann, bör nog ligga ett par år, 14,5% och det kändes när man drack den, men jag gillade verkligen det här vinet och kommer köpa mer av det.

Sen en La Granja 2002 som tyvärr var defekt.

Köpte på mig lite röda bruksviner idag,

Callejo 2006, Ribera del Duero
Gran Caus 2002, Can Rafols dels Caus, Penedes
Cosme Palacio 2006, Rioja
Matsu 2008, Toro
Koden 2008, Rioja
Pagos Moncayo Garnacha 2005, Campo de Borja
Pagos Moncayo PdM 2008, Campo de Borja
Barbazul 2008, Cadiz

Ett par söta, en från Gramona, Frisant de Gel, bubblig söt Gewurztraminer, ska se om den funkar till ost. Den andra Casa Gualda, en moscatel, men ska vara bra (prisvärd :p) sägs det.

Slutligen en cava, Berta Bouzy Reserva Extra Brut och en vit Igneus 2008 från Priorat.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

Under förra veckan blev det Haza -06 och Pesquera -07, Hazan var svinbra, Pesqueran sådär. Kanske är 2007 en svag årgång, men 2006 ska inte ha varit någon större årgång (heller?) vad jag förstår...i vilket fall så var Hazan bättre än Pesqueran, Pesqueran kändes väldigt svag.
 

chambertin

Medlem
SV: Spanska viner!

Tanajara 2007

los_vinos.jpg


Ett vin från Kanarieön El Hierro gjort på druvan Vijariego Negro verkade som klippt och skuret för min första holmgång med "Les Sept Péchés Capiteux" häromkvällen.
Inte en Parker-notering så långt Google-ögat kunde nå.
Tyvärr började den med lite kork så första kvällen blev det bara ett glas och en förhoppning om bättring till dagen efter.
Lite mer luftning gjorde susen och igår så slapp vi korken och kunde njuta av ganska annorlunda dofter mot vad man är van vid.
Doften hade både lite gammaldags sydfranska eller portugisiska mogna terpener i sig mixat med Syrah-lika björnbär och likaledes en touche av Zinfandel-blåbär i sig.
Utanpå dessa frukter utvecklade sig en härlig varm kryddighet och lite dadlar som bara blev bättre och bättre.
Smakmässigt var det inte fullt så spännande som i doften men ganska bra bredd, lite låga syror och fin och lång munkänsla.
 
SV: Spanska viner!

vinlusen skrev:
Gillade den här från beställningsortimentet: Pedroteño Tempranillo (nr 71721) VdlT Castilla

Hej Vinlusen, och välkommen till forumet! Berätta gärna lite mera om varför du gillade just det här vinet?
 

vinlusen

Medlem
SV: Spanska viner!

Tackar :) Jag har svårt för tunga, kraftiga röda viner (lite överkänslig) men vill inte ha diskvatten för det. Det här kunde jag dricka 2-3 glas av utan att däcka med sprängande huvudvärk och det smakade dessutom utmärkt. Dock blir jag bakis av minsta mängd alkohol, måste vara åldern ;D
 

chambertin

Medlem
SV: Spanska viner!

Lite blandat spanskt i veckan på en Tapas-bar i Tarragona:

Cava:
Gramona Imperial Bra friskhet och lätt parfymerad frukt. Väldig välgjord och ren i alla avseenden. En av de bättre Cavas jag druckit. Definivt bättre än Heidsieck Monople som serverades på flyget hem.
Augusti Torelli Väldigt rökig på doften och mycket doft av stenbrott. Mycket autolys-karaktär dock som är trevlig. Smakmässigt ganska ihålig i frukten men bra spets i syran. Liten bitterhet stör en del.

Röda:
Terrer d'Aubert -06 (Tarragona) Cabernet-dominerat vin enligt sommeliern. Väldigt tät och mjuk i alla delar och med en kompakt stor doft med i mitt tycket alltför markerad rostad fatton.
Cojon de Gato -09 (Somontano) Mer min bag men väldigt ung ännu. Skön rå ung doft med mycket körsbär och lite kakao-ton. Smaken ännu spretig och syrlig men det kommer nog ihop bra om 2-3 år.
Clos Martinet -06 (Priorat) En klass till på det mesta. Mustig och tät med mycket varm ton av garrigue, bigarråer, choklad och lakrits. Mäktigt lång och mycket njutbar redan nu.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

Gramona är jäkligt bra, du har nog rätt i att den kanske är den bästa spanska cavan, Recaredo är en annan som också är riktigt bra.
A
 

chambertin

Medlem
Halvpallen med spanska godsaker anlände igår så kunde inte hålla fingrarna borta från en Bierzo.
photo.JPG

2008, Tilenus "La Florida" Crianza.
Djupt röd färg utan purpur eller blåstick. Skön Mencia-typisk kryddig och lite parfymerad doft med blåbär, läder, jord och lite stall. Parfymdelen påminner svagt om muscat. Smaken är mjukt rund och mogen med ganska lätta tanniner och medellång smak. Ganska friska syror dock fortfarande.
 

tobbe81

Medlem
Någon som har något att säga om vinet PSI en utav våra bartenders på jobbet som är ursprungligen från Malaga rekommenderade detta vin starkt för mig att köpa och pröva. Men tänkte höra efter här först om någon hade prövat och har något att säga.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Någon som har något att säga om vinet PSI en utav våra bartenders på jobbet som är ursprungligen från Malaga rekommenderade detta vin starkt för mig att köpa och pröva. Men tänkte höra efter här först om någon hade prövat och har något att säga.
Har inte provat själv men på Cellartracker så snittar den mellan 88-90 poäng beroende på årgång, så om dom inte kostar skjortan så är det nog värt att prova.
 

Sörplarn

Medlem
Någon som har något att säga om vinet PSI en utav våra bartenders på jobbet som är ursprungligen från Malaga rekommenderade detta vin starkt för mig att köpa och pröva. Men tänkte höra efter här först om någon hade prövat och har något att säga.

PSI så är det ett bra Vin från Dominio de Pingus,

Rek 2012 framför 2011 och helst på magnum, 2013 har jag inte provat, och 2014 är på gång har jag för mig.

Har inte provat själv men på Cellartracker så snittar den mellan 88-90 poäng beroende på årgång, så om dom inte kostar skjortan så är det nog värt att prova.

Mellan 20-30 Euro 0,750.
Mellan 55-65 Euro 1,500.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
PSI så är det ett bra Vin från Dominio de Pingus,

Rek 2012 framför 2011 och helst på magnum, 2013 har jag inte provat, och 2014 är på gång har jag för mig.



Mellan 20-30 Euro 0,750.
Mellan 55-65 Euro 1,500.
På bolaget så låg 2012 på 286kr och 2011 på 311kr typ
 

Sörplarn

Medlem
Kanske PSI 2012 kan bli månadensvin här på finewines för march månad. vem nu bollen landar på.

Spännande och "ung" producent startades 1995, och inte en spanjor som ligger bakom, utan en Dansk hälsa herr malaga det. ;)
Synd bara för att samla på sig de stora namnen, pingus och flor de pingus kostar det rejält, men finns framtida investerings möjligheter i PSI flaskorna och i magnum skulle jag sia på, började 2007.

Ångra att jag missade 2013 släppet riktigt slarvigt, då allt gick iväg för 20-25 euro stycket, även flor de pingus släpptes för bra priser, allt slutsålt löjligt fort.

Så 2014 skall bli spännande när det kommer.
 
Toppen