Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

SS Auktion

Allaboda

Medlem
SV: SS Auktion

4. Avgifter vid köp
4.1 Vid köp tillkommer för varje auktionspost en inropsavgift om 20% inkl. moms på det klubbade beloppet samt en slagavgift om 40 kronor inkl. moms.
 

Jos

Medlem
SV: SS Auktion

Bubblaren skrev:
Har någon av er varit på SS auktioner någon gång? Hur är det att bjuda, många budgivare?
Kollade av champagnerna, utropspriserna är verkligen humana!

http://www.auktionsverket.se/ramsidor_08/startkataloger.html
Hur långt är ett snöre? ;)

Nämen det är såklart olika beroende på hur attraktivt objektet är. De objekt du ser som har "humana" priser kommer antagligen ha fler budgivare... Tycker inte jag har haft möjlighet att plocka hem något till schysst pris tidigare så jag struntar i den i år. Köpte lite mer "okänt" Rhone förra året och då var det väl ok pris men med köpavgiften på 20% springer det lätt iväg.
 

Jos

Medlem
SV: SS Auktion

Lando skrev:
Jag kommer inte in på sidan trots att jag tillåter cookies både från www.auktionsverket.se och generellt alla cookies (provade bara för att komma in). Skumt..

Jodå, klicka bara på "hem" eller gå till förstasidan och pröva därifrån. Det går ju även att följa auktionen i realtid med slutpriserna tickandes förbi..
 

CH

Medlem
SV: SS Auktion

Dagens hjärnsläpp eller?

4024 - Comtes de Champagne 1996
Taittinger, Champagne
Stored in private cellar
3 bts (owc for 6 bts)
Ändring/Sale room notice
oc for 6 bts
Utrop: SEK 3 000-3 600 (EUR 270-330)
Slutpris: SEK 8 500 ?????????

Det gäller väll bara 3 flaskor i en OC för 6 flaskor eller har jag missat något?
 

anders

Medlem
SV: SS Auktion

CH skrev:
Dagens hjärnsläpp eller?

4024 - Comtes de Champagne 1996
Taittinger, Champagne
Stored in private cellar
3 bts (owc for 6 bts)
Ändring/Sale room notice
oc for 6 bts
Utrop: SEK 3 000-3 600 (EUR 270-330)
Slutpris: SEK 8 500 ?????????

Det gäller väll bara 3 flaskor i en OC för 6 flaskor eller har jag missat något?

Det måste ha varit en DJÄVULSKT snygg låda med tanke på att utpris i butik här nere är 159 EUR.
 

Elvis

Medlem
SV: SS Auktion

Otroligt. Det måste vara så att köparna på svenska vinauktionerna inte har tillgång till Internet.
 

CH

Medlem
SV: SS Auktion

Säljaren måste vara glad i alla fall.

Vad gjorde förövrigt Cristal -00 och Veuve Clicqout Rose -02 där egentligen?

EDIT: En bekant ringde nyss från auktionen och jag var tvungen att fråga om Comtes -96 och mycket riktigt så rörde det sig om 3 flaskor, något utroparen upprepade flera gånger.
 

kayaker

Cyklist
SV: SS Auktion

CH skrev:
EDIT: En bekant ringde nyss från auktionen och jag var tvungen att fråga om Comtes -96 och mycket riktigt så rörde det sig om 3 flaskor, något utroparen upprepade flera gånger.
Köparen kanske köpt de tre första vid nå't annat tillfälle och druckit upp dem strax innan. Det lär dock ha funnits minst en till full person som bjöd emot. ;D
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: SS Auktion

Såg att på tisdag har med en pava från "Jönköping". Det jag uppskattar är att de auktionerar även styckevis och inte bara lådor. Ser fram emot att de visar slutpriserna, för jag kunde inte hitta dem publicerade ännu.

Men förvånande det inte bara är riktigt gamla vintage. 20% köpavgift svider en del, är det brukligt att ta ut så hög avgift?

Har någon av er varit på plats? Och ffa har någon av er sålt? Finns det ngt särskilt att tänka på, utöver det man kan läsa sig till, som säljare?
 

CH

Medlem
SV: SS Auktion

20% på klubbat pris är väll ändå momsen eller? Det påslaget tillkommer väll alltid oavsett vilken auktion det rör sig om.

Jag vill annars minnas att det tar 15% av det klubbade värdet så säljaren får ut klubbat pris – 15% medans köparen får betala klubbat pris + 20% + 40kr.
Jag har aldrig sålt något på auktionen men fått några flaskor värderade. De skulle i slutändan inte bli så mycket pengar visade det sig så jag drack upp dem istället.
Gällande budandet så har jag aldrig varit på plats men varit med på telefon eller budat från deras filial i Göteborg.
 

Helen

Medlem
SV: SS Auktion

Alla typer auktioner tar ur en slagavgift, 20 % är mycket av köpesumman.
Vi sålde av ett 100 tal flaskor 2005 när vi skulle flytta, fy fan vilket jobb det var.
först ska du skriva ner på ett papper all info om flaskan,nivån,hur ser kapsylen/korken och etiketten ut. Hur har den lagrats.
Vi fotograferade varje flaska i en ljusbox och skickade med varje respektive papper. Vi brände alla foton på en cd och gav till auktionsverket men de ville ta egna foton och debiterade oss 50 kr per utrop, surt sa räven :)
Det var som sagt mycket jobb men helt klart värt det för vi fick väl loss en 300 hundring.
När vinerna kommer upp i över 15000 - 20000 kr flaskan då tvekar till och med jag om man ska öppna den och då är det bättre att sälja av dem.
Så dyra viner har jag döpt til tittviner och allt det andra vi dricker till drickviner. Just nu planerar vi att göra oss av med ytterligare några flaskor tittviner.
Jag ska bara få tid att sätta mig ner och inventera vinkällaren.

Jag kan som sagt var gärna rekommendera er att sälja viner på auktionsverket för jag har bara bra erfarenheter av det.
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: SS Auktion

CH skrev:
20% på klubbat pris är väll ändå momsen eller? Det påslaget tillkommer väll alltid oavsett vilken auktion det rör sig om.

Jag vill annars minnas att det tar 15% av det klubbade värdet så säljaren får ut klubbat pris – 15% medans säljaren får betala klubbat pris + 20% + 40kr.
Jag har aldrig sålt något på auktionen men fått några flaskor värderade. De skulle i slutändan inte bli så mycket pengar visade det sig så jag drack upp dem istället.
Gällande budandet så har jag aldrig varit på plats men varit med på telefon eller budat från deras filial i Göteborg.

Intressant, kanske ska ta och få några buteljer värderade till höstens auktion.

Jag hoppas det är köparen och inte säljaren (!) som betalar "klubbat pris + 20% + 40kr" ::)
 

Helen

Medlem
SV: SS Auktion

Bubblaren skrev:
Intressant, kanske ska ta och få några buteljer värderade till höstens auktion.

Jag hoppas det är köparen och inte säljaren (!) som betalar "klubbat pris + 20% + 40kr" ::)

Nej då säljaren betalar bara 15 %.

Se utdrag från autionsverkets hemsida.


4. FÖRSÄLJNINGSAVGIFTER

4.1 Vid försäljning utgår för varje auktionspost en avgift om 15% inkl. moms av det klubbade beloppet samt en slagavgift om 40 kronor inkl. moms. För större uppdrag kan avgiften vara förhandlingsbar. Lägsta avgift vid all försäljning är 125 kronor, inkl. moms, per auktionspost. Beträffande avgifter vid återrop, se punkt 6.2.

4.2 För föremål som avbildas i tryckt katalog eller publiceras på Internet uttages fotoavgift inkl. moms enligt följande:
Bild i katalog och på Internet:
Del av bild 250 kronor
Del av sida 500 kronor
Helsida 1.000 kronor
Enbart bild på Internet 60 kronor
Ingen fotoavgift tas ut vid återrop.
 

CH

Medlem
SV: SS Auktion

Bubblaren skrev:
Intressant, kanske ska ta och få några buteljer värderade till höstens auktion.

Jag hoppas det är köparen och inte säljaren (!) som betalar "klubbat pris + 20% + 40kr" ::)

Jag skrev lite fel kan man säga. Självklart menade jag köparen
 
Toppen