Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Statusen på André Clouet?

Henrik J

Medlem
Hur är dagsformen på André Clouet nu för tiden? Någon som har smakat de olika cuvéerna i närtid och kan uttala sig? Jag vet att den vanliga Grande Reserve var en utmärkt odlar-BdN för ett antal år sedan, men sen verkar den ha tappat rejält pga överproduktion. Den sägs dock ha varit lika bra som förut på magnum.

En annan sak jag har funderat på är att på utländska etiketter jag har sett har det stått Grand Cru vid flaskans axlar, men på bolagets version står det bara Bouzy. Kan det vara så att man köper in druvor av sämre kvalitet till skumpan man skickar till Sverige, så att vi får en annan Grande Reserve än resten av världen? Svenskar har generellt så dålig smak ändå så ingen märker ju något. Detta skulle också kunna förklara varför GR på magnum samt övriga cuvéer fortfarande håller stilen medan GR på halvmagnum har tappat.

Hur ligger Clouet till jämfört med andra PN-odlare som E. Rodez i er smak?
 

Elvis

Medlem
SV: Statusen på André Clouet?

Jag tycker att dagsformen både på Grande Reserve och 1911 är dålig, men Silvet Brut håller klassen.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
SV: Statusen på André Clouet?

Henrik J skrev:
Hur är dagsformen på André Clouet nu för tiden? Någon som har smakat de olika cuvéerna i närtid och kan uttala sig? Jag vet att den vanliga Grande Reserve var en utmärkt odlar-BdN för ett antal år sedan, men sen verkar den ha tappat rejält pga överproduktion. Den sägs dock ha varit lika bra som förut på magnum.

En annan sak jag har funderat på är att på utländska etiketter jag har sett har det stått Grand Cru vid flaskans axlar, men på bolagets version står det bara Bouzy. Kan det vara så att man köper in druvor av sämre kvalitet till skumpan man skickar till Sverige, så att vi får en annan Grande Reserve än resten av världen? Svenskar har generellt så dålig smak ändå så ingen märker ju något. Detta skulle också kunna förklara varför GR på magnum samt övriga cuvéer fortfarande håller stilen medan GR på halvmagnum har tappat.

Hur ligger Clouet till jämfört med andra PN-odlare som E. Rodez i er smak?

Clouet har aldrig varit en favorit hos mig, kan dock tänka mig att en lagrad Silver Brut kan vara drickbar. När det gäller PN är Eric Rodez som du nämner överlägsen och har fantastisk champagne rakt igenom, bara NV:n är något som sopar banan med det mesta. Har haft den på provningar där den slagit både Eglys Vielles Vignes och Selosses Lieux dits (Le Bout? CH vet vilken...). Men pratar vi Bouzy är det Bara som är kung för mig!

PN topp enligt undertecknad:

1 Eric Rodez (Ambonnay)
2 Paul Bara (Bouzy)
3 Egly Ouriet (Amb)
4 Marié-Noelle Ledru (Amb)
5 Michelle Arnould (Verzenay)

Notera att dessa småodlare ligger väldigt bra i pris och väl värda att kolla upp.

Sen kan man väl nämna Bollinger också.

Alltså undvik Clouet tror att det är mer kvantitet än kvalitet där nuförtiden, tror de är den största odlarchampagnen (RM) till antal flaskor.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Statusen på André Clouet?

Henrik J skrev:
Hur är dagsformen på André Clouet nu för tiden? Någon som har smakat de olika cuvéerna i närtid och kan uttala sig? Jag vet att den vanliga Grande Reserve var en utmärkt odlar-BdN för ett antal år sedan, men sen verkar den ha tappat rejält pga överproduktion.

De gånger under hösten jag provat Clouets vanliga har den faktiskt varit riktigt bra, bättre än jag hade väntat. Gissar att det är 2008-bas i de flaskorna, eftersom många tillverkare låter sina standard ligga ca 3 år på jästen, och 2008 just är en riktigt bra champagneårgång. Det här med överproduktion och lägre kvalitet på standardcuvéen står redan i herr Juhlins bok från 2008, så det är en uppfattning som varit utbredd i ett antal år. Sedan kan det säkert finnas bättre standardcuvéer än denna också, i ungefär samma prisklass.

Snabbprovade också 2002 och 2007 - som båda finns att köpa just nu - på Vingruppens sortimentsprovning i höstas. Föga förvånande var 2002 märkbart bättre, det är ju i grunden en klart bättre champagneårgång och den är lite äldre. 2002 har mer mogen frukt och är tätare i smaken. För vad det är värt vid en sådan här stående expressprovning med surr och sorl från halvdraget restaurangfolk runtomkring ;) (jag kom sent) gav jag 2002:an 91+ och 2007:an 89+. För 329 kr skulle jag utnämna Clouet 2002 till ett riktigt bra köp.
 
SV: Statusen på André Clouet?

Crist(al)ian 77 skrev:
Clouet har aldrig varit en favorit hos mig, kan dock tänka mig att en lagrad Silver Brut kan vara drickbar. När det gäller PN är Eric Rodez som du nämner överlägsen och har fantastisk champagne rakt igenom, bara NV:n är något som sopar banan med det mesta. Har haft den på provningar där den slagit både Eglys Vielles Vignes och Selosses Lieux dits (Le Bout? CH vet vilken...). Men pratar vi Bouzy är det Bara som är kung för mig!

PN topp enligt undertecknad:

1 Eric Rodez (Ambonnay)
2 Paul Bara (Bouzy)
3 Egly Ouriet (Amb)
4 Marié-Noelle Ledru (Amb)
5 Michel Arnould (Verzenay)

Notera att dessa småodlare ligger väldigt bra i pris och väl värda att kolla upp.

Sen kan man väl nämna Bollinger också.

Alltså undvik Clouet tror att det är mer kvantitet än kvalitet där nuförtiden, tror de är den största odlarchampagnen (RM) till antal flaskor.

Pratar vi Selosse och 100% Pinot så är det väl La Côte Faron. Samt Bollinger gör väl bara Vieilles Vignes Françaises. Om vi nu flyttat oss till den klassen ska vi inte glömma bort Aÿ Vauzelle Terme. En av de bästa BdN jag druckit.

Men om vi håller oss till odlare (jag vet att tekniskt sett så är Selosse odlare men är väl i en egen klass) så finns det två namn du missat på din lista, Paul Dethune och Cédric Bouchard.

Paul Dethune är en av Ambonnays bästa odlare med delar av sina vingårdar en spottloska från Krugs Clos d'Ambonnay. Deras BdN plockar lätt en av topp 5 platserna. De tre Cedric Bouchard s La Parcelle Val Vilaine och Les Ursules är i stigande ordning riktigt bra BdN. Den enklaste , La Parcelle förföriskt god och Les Ursules vinet som vinner på lagring

Så en topp för mig av odlarna (har svårt att klassa dem i absolut ordning och jag kommer nog ändra mig ett par gånger direkt efter jag skrivit detta. ) Det är dock ingen slump att tre är från Ambonnay

1. Paul Dethune (Ambonnay
1. Cedric Bouchard (Celles-Sur-Ources)
2. Eric Rodez (Ambonnay)
2. Paul Bara (Bouzy)
3. Marié-Noelle Ledru (Ambonnay)
4. Michel Arnould (Verzenay)

Egly-Ouriet kommer inte med på listan mycket pga att jag tycker han ekar för mycket. Visst är hans BdN på Pinot Noir bra men allt för mycket ek för min smak. Hans Pinot Meunier är dock inte alls så stor som många tycker och där har vi ju också Jérôme Prévost samt den lite mindre kända Jose Michel. När vi ändå är igång gör både Tarlant (La Vigne d'Or) och Vouette et Sorbee (Cuvée Fidèle) riktigt bra BdN

André Clouet kommer dock inte in på min lista heller vilket väl var ursprungsfrågan
 
SV: Statusen på André Clouet?

vintomas skrev:
De gånger under hösten jag provat Clouets vanliga har den faktiskt varit riktigt bra, bättre än jag hade väntat. Gissar att det är 2008-bas i de flaskorna, eftersom många tillverkare låter sina standard ligga ca 3 år på jästen, och 2008 just är en riktigt bra champagneårgång. Det här med överproduktion och lägre kvalitet på standardcuvéen står redan i herr Juhlins bok från 2008, så det är en uppfattning som varit utbredd i ett antal år. Sedan kan det säkert finnas bättre standardcuvéer än denna också, i ungefär samma prisklass.

Snabbprovade också 2002 och 2007 - som båda finns att köpa just nu - på Vingruppens sortimentsprovning i höstas. Föga förvånande var 2002 märkbart bättre, det är ju i grunden en klart bättre champagneårgång och den är lite äldre. 2002 har mer mogen frukt och är tätare i smaken. För vad det är värt vid en sådan här stående expressprovning med surr och sorl från halvdraget restaurangfolk runtomkring ;) (jag kom sent) gav jag 2002:an 91+ och 2007:an 89+. För 329 kr skulle jag utnämna Clouet 2002 till ett riktigt bra köp.

91+ tycker jag är väldigt generöst för 2002an. Jag var inte lika imponerad av de jag inhandlade på SB. Stämmer uppgifterna från Magnum så är den 80% CH.
 
Trådskapare
H

Henrik J

Medlem
SV: Statusen på André Clouet?

Tack för svaren.

Hade missat den tidigare tråden Anders. Nu dök det ju upp mycket ny och intressant info här, så det var ju ingen waste ändå.

Man kanske skulle köpa sig en halvmagnum av standardcuvéen nu då medan det (antagligen) är 2008 som basvin. Svårt att veta vad man får bara. Kan ju lätt bli nån gammal flaska man plockar upp. Clouet är väl knappast behjälplig med den typen av information på etiketten?

Såg nu när jag kollade upp Rodez att han hade mest blandcuvéer. Hade fått för mig att det var en ren PN-odlare. Men den som finns på bolaget just nu är iaf en BdN NV. Ska kolla upp tipsen på andra odlare också. Tänkte ge mig på att prova lite druvrena odlarskumpor, men det känns spontant som lättare att hitta Chardonnayodlare. Tyckte att Pierre Peters BdB NV var riktigt bra för att vara SB:s standardsortiment sist jag testade den för nån månad sen. Ursäkta om jag spårar ur, kanske borde byta tråd, men vad säger ni om Pierre Peters vs. André Jacquart respektive Pierre Moncuit generellt?
 
SV: Statusen på André Clouet?

Henrik J skrev:
Tack för svaren.

Hade missat den tidigare tråden Anders. Nu dök det ju upp mycket ny och intressant info här, så det var ju ingen waste ändå.

Man kanske skulle köpa sig en halvmagnum av standardcuvéen nu då medan det (antagligen) är 2008 som basvin. Svårt att veta vad man får bara. Kan ju lätt bli nån gammal flaska man plockar upp. Clouet är väl knappast behjälplig med den typen av information på etiketten?

Såg nu när jag kollade upp Rodez att han hade mest blandcuvéer. Hade fått för mig att det var en ren PN-odlare. Men den som finns på bolaget just nu är iaf en BdN NV. Ska kolla upp tipsen på andra odlare också.

Tror bara Rodez gör en NV för BdN, det gäller även Paul Dethune. Så låt mig ändra listan med de specifika BdN vinerna, snarare än odlaren. Har skrivit in årgångarna jag baserar rankningen på. Tycker det är oehört svårt att vara absolut här och rankningen behöver egentligen göras vid ett provningstillfälle. Vissa av dessa är det ett par år emellan avseende dryckestillfälle.

1. Michel Arnould Memoire de Vignes (2002)
1. Cedric Bouchard Les Ursules (2006)
2. Paul Dethune (NV)
2. Marie-Noelle Ledru, Cuvée de Goulté (2006)
2. Paul Bara Comtesse Marie de France (1998)
3. Eric Rodez NV
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
SV: Statusen på André Clouet?

Anders Landström skrev:
...
Men om vi håller oss till odlare (jag vet att tekniskt sett så är Selosse odlare men är väl i en egen klass) så finns det två namn du missat på din lista, Paul Dethune och Cédric Bouchard.
...

Har missat dom så pass att jag inte ens smakat någon av dom. Dock skönt att man har några vita vinfläckar kvar som inte är Petrus, DRC och CdA. :p

PD känner jag till CB vet jag ingenting om...


Henrik J skrev:
... Tyckte att Pierre Peters BdB NV var riktigt bra för att vara SB:s standardsortiment sist jag testade den för nån månad sen. Ursäkta om jag spårar ur, kanske borde byta tråd, men vad säger ni om Pierre Peters vs. André Jacquart respektive Pierre Moncuit generellt?

Jag tar AJ framför PP alla dagar i veckan, PP är väldigt mycket mineralvatten för mig även om PP 99 var riktigt bra i mitt tycke den bästa PP jag provat med lite mandarintoner. AJ är lite manligare testa 04:an som kom tvåa i en blindprovning här på forumet och NV:n är min favorit tillsammans med Erics Rodez dito.

Moncuit vet jag inget om... :-\
 

Keen

slan
SV: Statusen på André Clouet?

Crist(al)ian 77 skrev:
Har missat dom så pass att jag inte ens smakat någon av dom. Dock skönt att man har några vita vinfläckar kvar som inte är Petrus, DRC och CdA. :p

PD känner jag till CB vet jag ingenting om...


Då har du nåt kul framför dig, Bouchard är riktigt bra.
 
SV: Statusen på André Clouet?

Crist(al)ian 77 skrev:
Har missat dom så pass att jag inte ens smakat någon av dom. Dock skönt att man har några vita vinfläckar kvar som inte är Petrus, DRC och CdA. :p

PD känner jag till CB vet jag ingenting om...


Jag tar AJ framför PP alla dagar i veckan, PP är väldigt mycket mineralvatten för mig även om PP 99 var riktigt bra i mitt tycke den bästa PP jag provat med lite mandarintoner. AJ är lite manligare testa 04:an som kom tvåa i en blindprovning här på forumet och NV:n är min favorit tillsammans med Erics Rodez dito.

Moncuit vet jag inget om... :-\

Håller med Keen, om du inte har druckit Cedric Bouchard så har du missat något, det gäller också Paul Dethune, speciellt om du kan få tag i Paul Dethune l'ancienne (som är en 50/50 blandning)

Pierre Moncuit, som inte ska förväxlas med Robert Moncuit, är en duktigt Mesnilodlare. Deras Cuvée Nicole Moncuit Vieille Vigne är gjord på 90-åriga stockar som växer i vingården Chétillons. Det vinet kan absolut ge PP en match
 

Per Stade

Lege artis
SV: Statusen på André Clouet?

Anders Landström skrev:
Paul Dethune är en av Ambonnays bästa odlare med delar av sina vingårdar en spottloska från Krugs Clos d'Ambonnay. Deras BdN plockar lätt en av topp 5 platserna.
1. Paul Dethune (Ambonnay
1. Cedric Bouchard (Celles-Sur-Ources)
2. Eric Rodez (Ambonnay)
2. Paul Bara (Bouzy)
3. Marié-Noelle Ledru (Ambonnay)
4. Michel Arnould (Verzenay)

Michel Arnould Memoire de Vignes 2002 och Paul Dethune Cuvée l'Ancienne tillhör de
de allra bästa champagner jag druckit
 
Toppen