Stil på champagner

Diskussion i 'Övrigt' startad av Christer J, 11 februari 2019.

?

Ska man gå vidare med detta?

1. Ge upp!

0 röst(er)
    0,0%
  2. Hell Yeah!

100,0%
  1. Christer J

Christer J Medlem

På en föreläsning på champagnekursen såg jag nyss en figur som skulle visa på olika typer av profil på champagner, olika husstilar och odlarprofiler baserade på numeriska värden som visade på andelen ekfatsanvändning, andel reservviner, ålder på reservviner, malo, druvsammansättning, dosage, oxidativ/reduktiv, tid på jäst etc.
    Man kan ju infoga fler faktorer som man tycker/tror påverkar vinet som man har i glaset.
    Hursomhelst så gjorde jag nu då några egna.
    Jag gjorde två figurer (radar chart), en för bollinger special cuvee (ska vara mer oxidativ stil med stor andel reservviner och högre ålder på reservvinet och alltid malo etc) och en för Moet Imperial NV (ska vara mer reduktiv stil med mindre andel reservviner och bara 1-3 år gamla reservviner, full malo, 7-9g/l dosage, ingen ek, Pinot dominant) för att se huruvida figurerna särskiljer sig pga skillnader i husstil. Skalor godtyckliga och subjektiva, dessa siffror lånade från föredragshållaren som fått de flesta siffror från Chef du cave eller tagit från andra källor.
    Men jag tänkte ändå att dessa "profiler" kan visa på vilka stilar man gillar, gillar man Bollinger så kan man ju se vilka andra viner som har liknande profil etc etc. Tänkte göra en figur också för reduktiva stilar som Ruinart/Laurent-Perrier/Taittinger som inte använder ek och är chardonnaydrivna. Borde bli en helt annan profil.

Jag tänkte göra en app.
    Vad tror ni, man får ju fixa till lite och uppdatera för varje vin och år?

Se här exempel gjorda nu i excel.
    Först Bollinger och sedan Moet Imperial NV.

upload_2019-2-11_22-46-28.png

upload_2019-2-11_22-47-2.png

Så kan det gå om man inget annat vettigt har för sig :)

Last edited: 11 februari 2019
    matage, Segol, lukastollig och 21 andra gillar detta.
  2. Tomas Lindblom

Tomas Lindblom fd Deppodi Moderator

Jättebra idé! Kör på!

Christer J gillar detta.
  3. Emanuel

Emanuel - Ad astra per alas amforae

Lysande!
    -Motsvarigheten till GAL-TAN-skalan i Champagne...

4. Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77 50 Shades of Grape

Underbart nördigt!

Skulle vara kul att bara få radardiagrammen och sedan gissa vin.:)

Funderar på en variabel till som vi diskuterat. "Terroir" max = 5 motsvarar då ett clos-vin och 0 druvor från hela champagne. Det finns ju rena BdB från bara en plätt och andra BdB från hela champagne. Att få fram datan är en annan fråga...

Varför blir inte Ch+PM+PN = 5 i diagrammen?

Eller representerar Ch, PM och PN i diagrammen just stilen på vinet ("terroir") snarare än druvsammansättningen?

:D:p

MOET-DÅMACP-skalan kallas den för. Där traditionalisterna ligger på MOET-halvan.

5. Christer J

Christer J Medlem

Laurent-Perrier La Cuvee Brut
    upload_2019-2-11_23-30-52.png

Så man kan ju lägga olika profiler på varandra i samma figur för att se var skillnader och likheter finns. Men MAC-versionen av Excel verkar inte vara fullt utrustad på den punkten. Bättre i morgon på en hederlig PC.

6. Christer J

Christer J Medlem

Absolut terroir på något sätt!
    Denna skala som de använder görs om till numeriska värden, tex Laurent-Perrier som har druvsammansättning 50% chardonnay, 35% pinot noir och 15% meunier blir i denna skala 3, 2, 1 respektive.

Så här har de fått ihop det skalmässigt:
    upload_2019-2-11_23-17-15.png

Går det att läsa?
    Du kan få excel-filen.

chambertin, glenn_peter och thunberg gillar detta.
  7. Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77 50 Shades of Grape

Ok då förstår jag. Misstänkte något sådant. Jag kan tydligen inte räkna streck heller. Fick det först till 6 och räknade om till 5...:rolleyes:

Christer J gillar detta.
  8. Christer J

Christer J Medlem

Så om man gör en profil för vinerna från Selosse (påminner mig om en tråd där man efterfrågade viner/vinmakare som liknar Selosse i upplevelsen) så kan man jämföra de profilerna med andra odlares (som antagligen är billigare) profiler och liknar de varandra så kanske de smakar approximativt lika. Så kan man få mer Selosse för pengarna :)

LarsW, Segol, Mr Curiosity och 6 andra gillar detta.
  9. Vingubben

Vingubben Medlem

Och smaknoterna kan förenklas: Som en fladdermus i högersväng.:)

Christer J, fluff, gece och 6 andra gillar detta.
  10. Mr Curiosity

Mr Curiosity Medlem

Älskar nörderier som är så konstruktiva! Bra jobbat och tack för tiden du lägger ned!

Tomas Lindblom och Christer J gillar detta.
  11. fluff

fluff Medlem

Snyggt!
    Bara att hojta om ytterligare kodknackare behövs!

Wintermute och Christer J gillar detta.
  12. Christer J

Christer J Medlem

:) kan du göra appen, eller delar av den?
    Trevligt att träffas tidigare idag!

fluff gillar detta.
  13. fluff

fluff Medlem

Japp, jag kan hjälpa till med delar eller hela beroende på vad specifikationen blir.

Tack, detsamma!

glenn_peter, Vingubben och Christer J gillar detta.
  14. Poussard

Poussard Medlem

Det vore intessant om man på nåt sätt kan få tips (automatiskt eller manuellt) på vad man borde gilla baserat på vad man tidigare gillat.

Christer J gillar detta.
  15. Christer J

Christer J Medlem

Ja, det är så jag tänker. Man kan tex ange någon NV (för de är de jag tänker försöka samla in data på) som man gillar och då få en lista på andra NV med liknande profil avseende de parametrar som finns.
    Detta är ju i sin linda så alla förslag och tankar är välkommna :)
    Jag tänker göra ett försök med att involvera vinmakarna på så sätt att de får fylla i de data som behövs för varje NV varje år :)
    Jag har svårt att tänka ut om det kan vara intressant för dem eller inte men man kan ju prova i alla fall. Om det innebär merförsäljning så borde det ju vara intressant! Affärsstrategier inte min starka sida.

16. Christer J

Christer J Medlem

Ikväll har vi en liten sittning med champagne, jag ska göra en profil för champagnerna som förtärs så kan man se hur profilerna liknar/oliknar varandra och stämma av mot verkligheten :)

17. Borjes_bubblor

Borjes_bubblor Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor

Låter väldigt intressant! Bra att du fokuserar på NV :)

Christer J gillar detta.
  18. Borjes_bubblor

Borjes_bubblor Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor

Några vanliga och intressanta NV som du kan lägga till:

André Clouet Grande Réserve Brut
    F. Bergeronneau-Marion Grande Réserve
    Gosset Grande Réserve Brut
    Louis Roederer Brut Premier
    Pol Roger Brut Réserve
    Pierre Péters Cuvée de Réserve
    Lanson Black Label Brut
    Lombard Extra Brut
    Nicolas Feuillatte Brut Réserve
    AR Lenoble Grand Cru Chouilly Blanc de Blancs Brut
    Barons de Rothschild Brut
    Charles Heidsieck Brut Réserve
    Deutz Brut Classic
    Diebolt-Vallois Prestige Brut

Listan kan göras lång.. Lycka till! :D:p

Christer J gillar detta.
  19. john b

john b Medlem

Kräng idén/konceptet till cellartracker eller vivino.

Christer J gillar detta.
  20. JonasBo

JonasBo Medlem

Jag kan också vara med på ett hörn. Mitt kunskapsspann inom teknik är brett vilket kan vara till hjälp. Har också möjlighet att hosta API i .NET och fixa domän.

Christer J gillar detta.

Dela sidan