Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stil på champagner

Ska man gå vidare med detta?


  • Total voters
    36

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Superkul grej! Verkar som att forumets kodare vaknat till; jag anmäler mig också som frivillig utvecklare till projektet! Är full-stack utvecklare inom .NET men har fokuserat mycket på frontend de senaste åren, så kan göra det mesta! :)
 

Sigdarve

Medlem
Jag gillar inte Bollinger GA 2008. Ekfat och oxidation är nog inte min stil. Törs jag då köpa Selosse eller Krug, eller finns det likheter jag inte kommer att uppskatta?
 

Magikern

Medlem
Jag gillar inte Bollinger GA 2008. Ekfat och oxidation är nog inte min stil. Törs jag då köpa Selosse eller Krug, eller finns det likheter jag inte kommer att uppskatta?

Hade jag haft begränsad budget hade jag skippat Selosse men köpt Krug. Årgångs Krug (från bra årgångar) brukar vara ett bra val om man vill ha det bästa. ;)
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Jag gillar inte Bollinger GA 2008. Ekfat och oxidation är nog inte min stil. Törs jag då köpa Selosse eller Krug, eller finns det likheter jag inte kommer att uppskatta?
Gillar du inte ek och oxidation så är Selosse det sista du ska köpa. Krug är det huset som har mest ekad och oxiderad stil. Framförallt GC medan årgångskrug oftast är lättare i stilen som ung.

Julle skrev i min gamla bok att många vinexperter tar Selosse och Krug som defekt (oxiderat) blint.

Eftersom du tycker GA 08 är för mycket ek och ox så talar det ytterligare för att du kommer ha svårt för Selosse och Krug. Själv tycker jag GA 08 är ovanligt lätt i stilen för att vara Bolly. Har gissat BdB och chardonnaydominerad de två gånger jag fått GA 08 blint.:oops:

Med det sagt tycker jag ändå du ska prova så du vet säkert.:)
 

Sigdarve

Medlem
Drack den här i somras. Knappt så jag fick i mig ett glas, resten hällde jag ut pga ektonerna.
Philipponnat Blanc de Noirs Extra Brut 2012
Skärmavbild 2019-12-01 kl. 12.08.16.png
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Drack den här i somras. Knappt så jag fick i mig ett glas, resten hällde jag ut pga ektonerna.
Philipponnat Blanc de Noirs Extra Brut 2012
Visa bifogad bild 18505
Whaaaat!? :eek:

Så sjukt intressant hur smak kan variera mellan individer! Jag tycker iofs inte att just Philipponnat Blanc de Noirs är så mycket att hänga i granen, men det finns många på forumet som höjer den högt gång på gång!

Vilken tur att alla gillar olika! Vilken är din absoluta favorit @Sigdarve? :)

Edit:
@Christer J
Hur gick det med alla spindeldiagran? Finns det en skala och bedömningsmatris som man själv kan utgå ifrån för att få fram sådana här diagram! Jag gör gärna en MVP nu under december med lite grafer o så i en webapp som jämför olika champagne, men då behövs förstås material! :)
 
Last edited:

Sigdarve

Medlem
Haft ett latent skumpaintresse sedan 80-talet och bara druckit nån enstaka flaska champagne per år. Men i dec. 2018 bröt intresset ut på riktigt. Kan ännu inte riktigt säga att jag har någon huvudfavorit. Har än så länge bara druckit 3 st. prestigeskumpor, SWC, Bollinger GA och DP, alla 08. Blev inte riktigt impad av nån av dem. Men jag har fler av dem liggandes, så jag ser framemot nästa flaska i vår. Gårdagens Roland Champion Special Club 2012, gillade jag skarpt. Charles Heidsieck Brut Rosé 2006, är inte dum den heller.
 

Magikern

Medlem
Har än så länge bara druckit 3 st. prestigeskumpor, SWC, Bollinger GA och DP, alla 08. Blev inte riktigt impad av nån av dem.

Fick de dekantera?
Ett par timmar lär vara en god idé för samtliga skulle jag tro.
Det är rätt vanligt att de serveras lite för kalla också. 12 grader är en rätt lämplig serveringstemperatur men de är en smaksak.
 

Sigdarve

Medlem
Drack dem på två dagar. Godare andra dagen. Borde det inte bli ung. samma som att lufta/dekantera? Så varmt som tolv vill jag nog inte ha mina skumpor.
 
Trådskapare
Christer J

Christer J

Medlem
Whaaaat!? :eek:

Så sjukt intressant hur smak kan variera mellan individer! Jag tycker iofs inte att just Philipponnat Blanc de Noirs är så mycket att hänga i granen, men det finns många på forumet som höjer den högt gång på gång!

Vilken tur att alla gillar olika! Vilken är din absoluta favorit @Sigdarve? :)

Edit:
@Christer J
Hur gick det med alla spindeldiagran? Finns det en skala och bedömningsmatris som man själv kan utgå ifrån för att få fram sådana här diagram! Jag gör gärna en MVP nu under december med lite grafer o så i en webapp som jämför olika champagne, men då behövs förstås material! :)
Jag gör lite diagram då och då.
Jag kan skicka över excel-filen med matrisen om du vill pilla själv.
 

Magikern

Medlem
Drack dem på två dagar. Godare andra dagen. Borde det inte bli ung. samma som att lufta/dekantera? Så varmt som tolv vill jag nog inte ha mina skumpor.

Finns de som gillar unga champagner så pass varma. Komplexiteten märks mer inte minst om det är mycket Pinot. Prova och se. ;)
 

Poussard

Medlem
Det finns folk till allt förmodligen. Men vita viner vill jag ha kalla. Känns jolmigt annars.
För att va såpass novis (no offense) som ”intresset bröt ut dec 18” så är du väl bestämd på den punkten, kan jag tycka? Varför inte prova och se? Kanske finns en anledning till att många vill ha sina Champagner inte för kalla och i större glas än flöjter?
 

Sigdarve

Medlem
För att va såpass novis (no offense) som ”intresset bröt ut dec 18” så är du väl bestämd på den punkten, kan jag tycka? Varför inte prova och se? Kanske finns en anledning till att många vill ha sina Champagner inte för kalla och i större glas än flöjter?
Nog har jag druckit vitt vin som inte är kallt och jag gillar det inte. Gillar inte heller torra ljusa lageröl som är varmare än 10 grader. Det är nån fräschör som saknas över 10 grader i mitt tycke.
 

Poussard

Medlem
Nog har jag druckit vitt vin som inte är kallt och jag gillar det inte. Gillar inte heller torra ljusa lageröl som är varmare än 10 grader. Det är nån fräschör som saknas över 10 grader i mitt tycke.
Såklart, och jag tvivlar inte på din smak. Men jag har nån gång sagt att jag avskyr oxade viner också, och tänk, det gör jag inte längre. Så saker och ting händer ju med tid och träning.
 
Toppen