Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Största rip off...

Andreas L

Medlem
vilka är de största prisskillnader ni sett för samma vin hos olika handlare?
Låt mig börja att spy galla över vårt älskade monopol som vil ha 2800 SEK för 2006 Ch La Providence Pomerol.
Samma (alldeles utsökta) vin har undertecknad nyss inhandlat på L´Intendant i Bordeaux för 65 EUR
 
SV: Största rip off...

Jag gick igång på samma sak för ett tag sedan , även om inte det var samma skillnad som i ditt fall. Det är synd när viner som är hyfsat allmänt tillgängliga prissätts så där.

Mitt exempel var Henriot Enchanteleurs 1996. Jag skrev då till och med ett brev till vårt kära monopol, Fick naturligtvis inget svar trots påminnelse. Vid tillfället kostade CDE 1499 mot som lägst ca 65-70€ i Europa.

http://www.finewines.se/http://www.fine ... ic.php?t=0
 

Elvis

Medlem
SV: Största rip off...

Jag såg Selosse Initial i en vinbutik i New York för 400 dollar. När jag frågade vad det var för vin så svarade ägaren till butiken att det var "the best champagne in the world". ;D Krug GC i samma butik kostade 150 dollar.
 
SV: Största rip off...

Elvis skrev:
Jag såg Selosse Initial i en vinbutik i New York för 400 dollar. När jag frågade vad det var för vin så svarade ägaren till butiken att det var "the best champagne in the world". ;D Krug GC i samma butik kostade 150 dollar.
Selosse är brutalt dyr i USA. Jag gav en Inital till en vinvän i USA för nåt år sedan och han nästan grät av lycka. Hade hört talas om Selosse. Tror inte han har druckit den ännu.

Tror Krug88 kan ge en del exempel på fina priser i Asien också
 
Trådskapare
A

Andreas L

Medlem
SV: Största rip off...

Krug Grande Cuvée för 4995 SEK på Lydmar är väl också i saftigaste laget...
 
SV: Största rip off...

Andreas L skrev:
Krug Grande Cuvée för 4995 SEK på Lydmar är väl också i saftigaste laget...
Klart att det ska kosta 3.600 att öppna en flaska. Nu är du ogin :)

Får mig att tänka på Edsbacka där de ville ha 19.500 för en 1996 Krug CdM. Sommelier fällde det bevingade svaret, "jag har gett nästan 7000 kronor för den här flaskan"
 
Trådskapare
A

Andreas L

Medlem
SV: Största rip off...

Får mig att tänka på Edsbacka där de ville ha 19.500 för en 1996 Krug CdM. Sommelier fällde det bevingade svaret, "jag har gett nästan 7000 kronor för den här flaskan"
[/quote]

1996 Krug CdM på en utsökt restaurang i Småland 9600:- då ingår fantomsommelieren och underhållningen oxå :) Prisvärt?
 
Trådskapare
A

Andreas L

Medlem
SV: Största rip off...

2008 Trotanoy, inhandlat i Bordeaux på l´Intendant för 155 EUR

Systembolaget vill ha 3200 - marknadspriserna ser ni nedan

GarysWine.com
USA (NJ): Wayne. 20% case discount on non sale wines. Price excludes sales tax.
2008 1,194.86kr Bottle

EmpireWine.com
USA (NY): Albany. Price excludes sales tax.
2008 1,358.27kr Bottle

Wine Library, Springfield, NJ
USA (NJ): Springfield. 20% discount on non-sale mixed cases. Price excludes sales tax.
2008 1,383.74kr Bottle

The Wine Buyer
USA (NJ): Wayne. Price excludes sales tax.
2008 1,390.12kr Bottle

Vins Grands Crus
France: Paris [and Ile-de-France]. 500 EUR minimum order. Price excludes sales tax.
2008 1,449.29kr Bottle

Belgium Wine Watchers
Belgium: Antwerp [Antwerpen]. Price excludes sales tax.
2008 1,481.19kr Bottle

JJ Buckley Fine Wines
USA (CA): Oakland. Price excludes sales tax.
2008 1,516.50kr Bottle

Vickers Wine On-line
USA (RI): Newport. Price excludes sales tax.
2008 1,579.44kr Bottle

Bottle Shop
USA (NJ): Spring Lake. Minimum order of 99 USD. 10% discount on mixed cases of wine; non-sale items only. Price excludes sales tax.
2008 1,579.69kr Bottle

OSIRIS sprl.
Belgium: Hainaut. Price excludes sales tax.
2008 1,640.71kr Bottle

Seckford Wines
UK: Suffolk. Minimum order of 1 case. Price excludes sales tax.
2008 1,648.00kr

SB tar väl betalt för den utmärkta servicen :)

EDIT: Ändrade lite så mer läsbart
 

Krug88

Medlem
SV: Största rip off...

shorepower skrev:
Elvis skrev:
Tror Krug88 kan ge en del exempel på fina priser i Asien också
Into hela Asien är galet.
Vietnam och Hongkong är rätt resonabla i regel...
Men Bangkok är vansinnigt!!!
De har 390% skatt på importerade viner från Europa, samt att urvalet suger...
I eftermiddag flyger jag från Saigon till Bangkok med 4 flaskor standard-bubbel jag måste smuggla då jag bara får ta med mig 1 liter dit...
Sjukt att det inte går att dricka en vettig flaska vin för en resonabel summa, men att det går att sälja en människas liv/värdighet för runt 200kr...
 
SV: Största rip off...

Andreas L skrev:
Får mig att tänka på Edsbacka där de ville ha 19.500 för en 1996 Krug CdM. Sommelier fällde det bevingade svaret, "jag har gett nästan 7000 kronor för den här flaskan"

1996 Krug CdM på en utsökt restaurang i Småland 9600:- då ingår fantomsommelieren och underhållningen oxå :) Prisvärt?
[/quote]
Jag ska, tiden måste finnas bara :)
 
Trådskapare
A

Andreas L

Medlem
SV: Största rip off...

Vad sägs om 2006 Ch. Margaux för 9996 kr? Internationella marknadspriserna ligger mellan 350-500 Euro. Berry Bros som ligger relativt högt om man inte köper en primeur tar 1000 Pund för en magnum...
Man blir bitter, jag ska inte hoppa på systembolaget i onödan men vilka stackars inavlade idioter helt utan känsla för vin dom är.... :mad:
 
SV: Största rip off...

Å andra sidan så säljer de oftast DRC långt under marknadspriset. Det blir väl så när ett monopol är på något sätt involverad i prissättningen.
 

Mmm

Medlem
SV: Största rip off...

Den där Leoville-Las-Cases 1996 som bolaget tar 4990 kr för ligger väl bra till annars... Det priset har de haft de senaste fem åren, kan inte ha sålts många flaskor antar jag?

Vad gäller DRC så verkar priserna på SB och verkligheten börja komma i fas. På vinbanken.dk säljer de t.ex DRC RSV 2004 för 3500 DKK. Det kan inte vara så värst mycket mer än vad vinet kostade på SB?
 
SV: Största rip off...

Låter som du har följt Leoville-Las-Cases 1996 ett längre tag. Ge den 10 år till och den är billig :)

Vad gäller DRC, de som fått tilldelning av La Tâche och Romanée-Conti har kunnat sälja dem med tusentals kronor i vinst på eftermiddagen. Vet inte hur det blir framåt dock
 
Trådskapare
A

Andreas L

Medlem
SV: Största rip off...

Las Cases 1996 kan köpas för 165 EUR (fast jag säger inte var då jag blev lite sugen på att slå till) ;D
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Största rip off...

Andreas L skrev:
Las Cases 1996 kan köpas för 165 EUR (fast jag säger inte var då jag blev lite sugen på att slå till) ;D
http://www.vinsgrandscrus.com 150€ ;D
 

Jos

Medlem
SV: Största rip off...

Ska ta ut 15 pers på middag och mailade F12-gruppen och fick två trevliga menyförslag på trerätters. Ena kostar 595 och andra 495. Fastna för den som kostar 595. Inget särksilt men verkar helt ok. Jag frågar då om priset på tillhörnade vinerna och fick svaret;
Ett glas Larroche Chablis(129 sek /helflaska på SS), ett glas Solaz Viura(69 sek/ helflaska på SS) och 5-6 cl Terrassen Berenausleese(149 sek /halvlaska på SS). 500 spänn! :eek:
Det är fan rip off att ta 500 spänn för två glas vin och ett dessertglas av de vinerna.
 

Jos

Medlem
SV: Största rip off...

När mattesnillet Jos inser att det blir 1 100 sek per skalle för en enkel trerätters och endast två pissiga glas vin och en skvätt dessertvin så bestämmer han att det blir någon annanstans :mad:
 

Elvis

Medlem
SV: Största rip off...

Jag fattar inte hur bra restaurangerna kan ha så hutlösa påslag på vin på glas. Det är ju löjligt. Ha åtminstone lite bra viner i så fall.
 

Jos

Medlem
SV: Största rip off...

Elvis skrev:
Jag fattar inte hur bra restaurangerna kan ha så hutlösa påslag på vin på glas. Det är ju löjligt. Ha åtminstone lite bra viner i så fall.
Jag fick som svar att det inte var något fel utan det var ett glas av varje för det priset. Eftersom jag inte verkade nöjd med menyn kunde jag ju beställa från vanliga vinlistan också och det värsta är att när jag nu kollar så finns dessa viner att köpa på glas och kostar löst 345 spänn. Så det är en ren och skär blåsning för att man väljer ett "vinpaket".
 
Toppen