Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Största rip off...

chambertin

Medlem
SV: Största rip off...

Jag fick som svar att det inte var något fel utan det var ett glas av varje för det priset. Eftersom jag inte verkade nöjd med menyn kunde jag ju beställa från vanliga vinlistan också och det värsta är att när jag nu kollar så finns dessa viner att köpa på glas och kostar löst 345 spänn. Så det är en ren och skär blåsning för att man väljer ett "vinpaket".
[/quote]

Dom kanske vaskar halva flaskan när den går som vinpaket ?

Nominerar detta till veckans rip off no 1!
 

Jos

Medlem
SV: Största rip off...

hehe.. ja det måste va något sånt.

Ok sorry, jag borde jobba, men nu kommer nörden fram i mig. Räknade nu ut att jag kan ta in en halv flaska Diebolt Valois BdB Prestige per skalle samt ett dyrare glas dessertvin och hamna på 497 sek per man om vi nu blir de 14 pers som bestämt.
Hmm... deras vinpaket eller mitt förslag för samma peng..? Skäms F12!
 
SV: Största rip off...

Jos skrev:
Ska ta ut 15 pers på middag och mailade F12-gruppen och fick två trevliga menyförslag på trerätters. Ena kostar 595 och andra 495. Fastna för den som kostar 595. Inget särksilt men verkar helt ok. Jag frågar då om priset på tillhörnade vinerna och fick svaret;
Ett glas Larroche Chablis(129 sek /helflaska på SS), ett glas Solaz Viura(69 sek/ helflaska på SS) och 5-6 cl Terrassen Berenausleese(149 sek /halvlaska på SS). 500 spänn! :eek:
Det är fan rip off att ta 500 spänn för två glas vin och ett dessertglas av de vinerna.

Man kan ju räkna så här också, totalt pris för 15 personer, 7500, totalt SS pris för tre flaskor ca 1100 kronor. Bara 6400 kronors påslag, helt rimligt :)
 

chambertin

Medlem
SV: Största rip off...

shorepower skrev:
Jos skrev:
Ska ta ut 15 pers på middag och mailade F12-gruppen och fick två trevliga menyförslag på trerätters. Ena kostar 595 och andra 495. Fastna för den som kostar 595. Inget särksilt men verkar helt ok. Jag frågar då om priset på tillhörnade vinerna och fick svaret;
Ett glas Larroche Chablis(129 sek /helflaska på SS), ett glas Solaz Viura(69 sek/ helflaska på SS) och 5-6 cl Terrassen Berenausleese(149 sek /halvlaska på SS). 500 spänn! :eek:
Det är fan rip off att ta 500 spänn för två glas vin och ett dessertglas av de vinerna.

Man kan ju räkna så här också, totalt pris för 15 personer, 7500, totalt SS pris för tre flaskor ca 1100 kronor. Bara 6400 kronors påslag, helt rimligt :)

..men du vet väl hur mycket svårare det är att säga Chablis jfrt med att halstra en pilgrimsmussla så att det blir gott. ;)
 
Trådskapare
A

Andreas L

Medlem
SV: Största rip off...

Men i förhållande till ovan nämnda exempel så är detta inte riktigt lika mycket rip off, som jag tidigare nämnde så är en flaska som kan köpas för 65 EUR i Bordeaux som kostar 2800 SEK på bolaget aningen saftigare, restaurang har alltid varit delikat då arbetsgivaravgifter och moms gör det omöjligt för alla hyggliga restauranger som åtminstone serverar i rena och putsade riedelglas som ställs ner på rena vita dukar att sälja någonting för under 90-100 SEK per glas.

Jag har själv inte råd att gå på restaurang, men jag förstår att många måste ta betalt för att gå runt.
 
SV: Största rip off...

Andreas L skrev:
Men i förhållande till ovan nämnda exempel så är detta inte riktigt lika mycket rip off, som jag tidigare nämnde så är en flaska som kan köpas för 65 EUR i Bordeaux som kostar 2800 SEK på bolaget aningen saftigare, restaurang har alltid varit delikat då arbetsgivaravgifter och moms gör det omöjligt för alla hyggliga restauranger som åtminstone serverar i rena och putsade riedelglas som ställs ner på rena vita dukar att sälja någonting för under 90-100 SEK per glas.

Jag har själv inte råd att gå på restaurang, men jag förstår att många måste ta betalt för att gå runt.
Att en resturang måste ta betalt tror jag de flesta har förståelse för men hur mycket är väl frågan. Att sälja viner i den här prisklassen för 500 kronor (när till och med de redan har de på glas, då för 345 kronor) tycker jag inte är ok. Pågår ju rätt mycket diskussion från och till kring vinpaket och det här är väl ett exempel på ett sämre vinpaket.

Sedan att vi hr ett monopol som har ett vin för 2800 när man kan köpa samma vin för runt 600 kronor stinker ju också.
 

Håkan

Medlem
SV: Största rip off...

Systembolagets priser på Bordeaux har länge varit löjeväckande. Med tanke på att systembolaget borde köpt in till primörpriser och Trotanoy fanns för 80€ primör är det nåt som är galet, nån försöker sko sig på vad de tror är korkade svenskar. Men vi får nog leva med en del knäppa priser även i fortsättningen, vi kan ju trots allt köpa över hela EU nuförtiden. Och så kan vi ju glädjas åt de bra priserna, exempelvis 2007 Delas Cote Rotie Seigneur di Maguiron för 319 kr går nog inte att hitta billigare någon annanstans (och den är inte så illa faktiskt). För övrigt hade jag en ganska trevlig pratstund med en expedit på Vinmonopolet i Halden i somras, enligt honom var jag inte ensam Svensk att beställa dit vin, vi var snarare ganska många.
 

Jos

Medlem
SV: Största rip off...

Jag är personligen långt mer upprörd över alkoholpriserna på restauranger än Stora Satans. Finns ju tusentals butiker ute i Europa som gärna skickar hem till dig så varför gräma sig över en endaste butikskedja i Sverige som ändå, långsamt, är på väg bort?
Varför ta exempelvis över 500 spänn för att öppna en flaska vin som kostar 120 sek i inköp? Finns ingen rimlighet kontra arbetsinsatsen. Varför lägger man inte på ungefär samma marginal på vinet som på maten som i många andra länder i Europa..?
 
Trådskapare
A

Andreas L

Medlem
SV: Största rip off...

Jag håller med om att majoriteten av restauranger har obalanserade påslag på framförallt vin - dessvärre är det just på alkohol de tjänar då marginalen på mat, hyra, moms och arbetskostnader äter upp en stor del av vinsten.

Det finns billigare alternativ men vill man sitta på en av sveriges bästa restauranger så tar de betalt för service, putsade riedelglas, läget etc. Vi kan få Gin & Tonic för 79 kr på söder men vill man t ex dricka en Gin & Tonic med samma råvarukostnad på cadierbaren så kostar den det dubbla, då ingår service, ambiance etc. Din 120 kronorsflaska kan nog köpas för 265 på en trattoria i gamla stan. Tänk dessutom på att denna flaska för 500 kr då går 125 kronor direkt till staten momsen är en förklaring till att det är dyrt på restaurang.

Jag försvarar inte F12 eller deras vinpriser men jag har en hygglig erfarenhet av branschen och vet varför saker kostar.
 
SV: Största rip off...

Andreas L skrev:
Jag håller med om att majoriteten av restauranger har obalanserade påslag på framförallt vin - dessvärre är det just på alkohol de tjänar då marginalen på mat, hyra, moms och arbetskostnader äter upp en stor del av vinsten.

Det finns billigare alternativ men vill man sitta på en av sveriges bästa restauranger så tar de betalt för service, putsade riedelglas, läget etc. Vi kan få Gin & Tonic för 79 kr på söder men vill man t ex dricka en Gin & Tonic med samma råvarukostnad på cadierbaren så kostar den det dubbla, då ingår service, ambiance etc. Din 120 kronorsflaska kan nog köpas för 265 på en trattoria i gamla stan. Tänk dessutom på att denna flaska för 500 kr då går 125 kronor direkt till staten momsen är en förklaring till att det är dyrt på restaurang.

Jag försvarar inte F12 eller deras vinpriser men jag har en hygglig erfarenhet av branschen och vet varför saker kostar.
Men att samma viner kostar 345 kronor om köpta per glas och 500 kronor om köpt i ett vinpaket, på samma resturang kan vara svårt för gemene man att förstå
 
Trådskapare
A

Andreas L

Medlem
SV: Största rip off...

Håller med, jag antar att det ingår påfyllning, då många gäster snabbt får tomt i sina glas, men det gäller för restaurangen att vara tydlig med sådana detaljer.
 

Jos

Medlem
SV: Största rip off...

Andreas L skrev:
Jag håller med om att majoriteten av restauranger har obalanserade påslag på framförallt vin - dessvärre är det just på alkohol de tjänar då marginalen på mat, hyra, moms och arbetskostnader äter upp en stor del av vinsten.
Marginalen på mat äter upp stor del av vinsten? Hajar inte riktigt vad du menar...
Det du säger är fortfarande varken en förklaring eller anledning till att påslaget på vinet är så stort i jämförelse med maten.
 

Jos

Medlem
SV: Största rip off...

Andreas L skrev:
Håller med, jag antar att det ingår påfyllning, då många gäster snabbt får tomt i sina glas, men det gäller för restaurangen att vara tydlig med sådana detaljer.
Nej det gör det inte, jag frågade.
 
Trådskapare
A

Andreas L

Medlem
SV: Största rip off...

Jos skrev:
Andreas L skrev:
Jag håller med om att majoriteten av restauranger har obalanserade påslag på framförallt vin - dessvärre är det just på alkohol de tjänar då marginalen på mat, hyra, moms och arbetskostnader äter upp en stor del av vinsten.
Marginalen på mat äter upp stor del av vinsten? Hajar inte riktigt vad du menar...
Det du säger är fortfarande varken en förklaring eller anledning till att påslaget på vinet är så stort i jämförelse med maten.

Det är inte mitt jobb att försvara F12 eller deras vinpriser men jag har en hygglig erfarenhet från branschen och vet var restauranger tvingas att tjäna pengar. Råvarukostnaderna på mat brukar ligga på 30 % av rättens pris. Jag håller med att det är rätt dyrt för ett vinpaket som detta men vill man gå på de bästa ställena så får man som sagt betala för service, ambiance etc. Går du på NK och köper en kostym för 4995 så kostar denna ca 1500 i inköp och kan köpas för 2500 på en outlet det är väl lite samma grej. Du kan säkert dricka dessa viner på en trattoria i gamla stan till hälften av priset eller mindre, men då får du nog taskiga vinglas inte samma service, snygga lokal och kvalitet på maten.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Största rip off...

Andreas L skrev:
Jos skrev:
Andreas L skrev:
Jag håller med om att majoriteten av restauranger har obalanserade påslag på framförallt vin - dessvärre är det just på alkohol de tjänar då marginalen på mat, hyra, moms och arbetskostnader äter upp en stor del av vinsten.
Marginalen på mat äter upp stor del av vinsten? Hajar inte riktigt vad du menar...
Det du säger är fortfarande varken en förklaring eller anledning till att påslaget på vinet är så stort i jämförelse med maten.

Det är inte mitt jobb att försvara F12 eller deras vinpriser men jag har en hygglig erfarenhet från branschen och vet var restauranger tvingas att tjäna pengar. Råvarukostnaderna på mat brukar ligga på 30 % av rättens pris. Jag håller med att det är rätt dyrt för ett vinpaket som detta men vill man gå på de bästa ställena så får man som sagt betala för service, ambiance etc. Går du på NK och köper en kostym för 4995 så kostar denna ca 1500 i inköp och kan köpas för 2500 på en outlet det är väl lite samma grej. Du kan säkert dricka dessa viner på en trattoria i gamla stan till hälften av priset eller mindre, men då får du nog taskiga vinglas inte samma service, snygga lokal och kvalitet på maten.
Affären i Bdx erbjuder kanske heller inte samma service och kunskap som SB ;D samt har du kvittot kvar får du ny produkt eller pengarna tillbaka hos SB på defekt vara. Till saken hör väl också att F12 och de flesta andra restauranger inte betalar SB priser utan mindre ;)
 

Jos

Medlem
SV: Största rip off...

Fick nu ett svar från ansvarig Sommelier att det visst ingick påfyllning(till skillnad från det svar jag fick först) så att det var därför priset som paket är högre. Och då är det ju helt klart ok även om jag nog hade komponerat ett annat alternativ... ;)

Edit: Ska dock tilläggas att de in i det sista vägrade att erkänna att vinpaketet ändå var felaktigt prissatt. Jag påpekade nämligen att det vinpaket som kostade 400 istället för 500(till andra menyn) innehöll dyrare viner... (dyrare på deras egen vinlista). Jättemärkligt.
 
Trådskapare
A

Andreas L

Medlem
SV: Största rip off...

Både F12, Operakällaren, Sturehof, Rolfs kök, Grand Hotel är för dyra för mig.
Jag är en vanlig sommelier med en vanlig inkomst och mitt vindrickande inskränker sig till hemmet och Eriks vinbar.

Däremot är de flesta krögare rörande överens om att man sällan tjänar på maten och måste ta ut det på drycken, det förstår jag, även om jag instämmer i att de flesta har obalanserade påslag på vin, i slutänden är det väl upp till oss konsumenter att bedöma vart man tycker att det är värt att gå och Jos lär inte gå till F12...
 

Jos

Medlem
SV: Största rip off...

Andreas L skrev:
Både F12, Operakällaren, Sturehof, Rolfs kök, Grand Hotel är för dyra för mig.
Jag är en vanlig sommelier med en vanlig inkomst och mitt vindrickande inskränker sig till hemmet och Eriks vinbar.

Däremot är de flesta krögare rörande överens om att man sällan tjänar på maten och måste ta ut det på drycken, det förstår jag, även om jag instämmer i att de flesta har obalanserade påslag på vin, i slutänden är det väl upp till oss konsumenter att bedöma vart man tycker att det är värt att gå och Jos lär inte gå till F12...
Nää... Stöter vi på varandra lär det väl vara på Eriks.. ;)
 
Trådskapare
A

Andreas L

Medlem
SV: Största rip off...

Kanske moderatorn ska separera denna tråd till en om största rip off i butik och en om rip off på restaurang?
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Största rip off...

Jos skrev:
Fick nu ett svar från ansvarig Sommelier att det visst ingick påfyllning(till skillnad från det svar jag fick först) så att det var därför priset som paket är högre. Och då är det ju helt klart ok även om jag nog hade komponerat ett annat alternativ... ;)
Finewines besökare?
 
Toppen