Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Största rip off...

Elvis

Medlem
SV: Största rip off...

Vi behåller det som en tråd, tycker jag.

Vad jag tycker är konstigt är att restauranger med stora ambitioner vad gäller maten (t.ex. F12 och Mathias Dahlgren) har så mediokra viner i sina vinpaket. Jag förstår att man måste ha rejäla påslag men om man nu vill tjäna 300 kr/vinpaket kan de väl få kosta 1000 kr eller så i stället för 500 kr.
 

Jos

Medlem
SV: Största rip off...

Elvis skrev:
Vi behåller det som en tråd, tycker jag.

Vad jag tycker är konstigt är att restauranger med stora ambitioner vad gäller maten (t.ex. F12 och Mathias Dahlgren) har så mediokra viner i sina vinpaket. Jag förstår att man måste ha rejäla påslag men om man nu vill tjäna 300 kr/vinpaket kan de väl få kosta 1000 kr eller så i stället för 500 kr.
Ja tycker heller inte att det behövs två trådar, rip-off som rip-off ;)

Ja det är märkligt. Har knappt aldrig sett vinpaket som "svarar upp" till nivån på maten/kostnaden. Med undantag på Operakällaren där vinpaketet, som kostade ungefär lika mycket som andras, kanske någon hundring mer, bl.a. innehöll bra Bourgogne och högklassig Bordeaux som Cos Estournel.
Men jag kommer nog aldrig förstå prissättningen generellt... Som jag förstod från F12 så var det deras prispolicy att exempelvis ta lika mycket betalt för en flaska Laroche Chablis och en tre ggr dyrare Diebolt Valois BdB Prestige. But why liksom...
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Största rip off...

Jos skrev:
Elvis skrev:
Vi behåller det som en tråd, tycker jag.

Vad jag tycker är konstigt är att restauranger med stora ambitioner vad gäller maten (t.ex. F12 och Mathias Dahlgren) har så mediokra viner i sina vinpaket. Jag förstår att man måste ha rejäla påslag men om man nu vill tjäna 300 kr/vinpaket kan de väl få kosta 1000 kr eller så i stället för 500 kr.
Ja tycker heller inte att det behövs två trådar, rip-off som rip-off ;)

Ja det är märkligt. Har knappt aldrig sett vinpaket som "svarar upp" till nivån på maten/kostnaden. Med undantag på Operakällaren där vinpaketet, som kostade ungefär lika mycket som andras, kanske någon hundring mer, bl.a. innehöll bra Bourgogne och högklassig Bordeaux som Cos Estournel.
Men jag kommer nog aldrig förstå prissättningen generellt... Som jag förstod från F12 så var det deras prispolicy att exempelvis ta lika mycket betalt för en flaska Laroche Chablis och en tre ggr dyrare Diebolt Valois BdB Prestige. But why liksom...
Detta verkar vara ett svenskt fenomen. Vissa (har inte varit på alla) restauranger i Paris har helt fantastiska priser på sina vinpaket/flaskor. Ex Tour de Argent, utvalda flaskor av Coche Dury är lite drygt bara halva priset jmfr med Farr. Bistro de Sommelier är en annan restaurang med det mest generösa vinpaket jag stött på med bla Gruaud Larose och Guigals Ex Voto ;D
 
Trådskapare
A

Andreas L

Medlem
SV: Största rip off...

magnum skrev:
Jos skrev:
Elvis skrev:
Vi behåller det som en tråd, tycker jag.

Vad jag tycker är konstigt är att restauranger med stora ambitioner vad gäller maten (t.ex. F12 och Mathias Dahlgren) har så mediokra viner i sina vinpaket. Jag förstår att man måste ha rejäla påslag men om man nu vill tjäna 300 kr/vinpaket kan de väl få kosta 1000 kr eller så i stället för 500 kr.
Ja tycker heller inte att det behövs två trådar, rip-off som rip-off ;)

Ja det är märkligt. Har knappt aldrig sett vinpaket som "svarar upp" till nivån på maten/kostnaden. Med undantag på Operakällaren där vinpaketet, som kostade ungefär lika mycket som andras, kanske någon hundring mer, bl.a. innehöll bra Bourgogne och högklassig Bordeaux som Cos Estournel.
Men jag kommer nog aldrig förstå prissättningen generellt... Som jag förstod från F12 så var det deras prispolicy att exempelvis ta lika mycket betalt för en flaska Laroche Chablis och en tre ggr dyrare Diebolt Valois BdB Prestige. But why liksom...
Detta verkar vara ett svenskt fenomen. Vissa (har inte varit på alla) restauranger i Paris har helt fantastiska priser på sina vinpaket/flaskor. Ex Tour de Argent, utvalda flaskor av Coche Dury är lite drygt bara halva priset jmfr med Farr. Bistro de Sommelier är en annan restaurang med det mest generösa vinpaket jag stött på med bla Gruaud Larose och Guigals Ex Voto ;D

Men då tillkommer ju resan ;D
 

chambertin

Medlem
SV: Största rip off...

Guigals CdR -07 går väl för 99:- på SS har jag för mig.
Just nu är de Foire aux Vins i Frankrike (ung. höstrea på vin) och samma vin säljs för 5,99€ på flera varuhus.
Med dagens Eurokurs blir det 83% dyrare på SS än i Frankrike.
Tar man bort den svenska alkoholskatten så är det bara 53%.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Största rip off...

Andreas L skrev:
magnum skrev:
Jos skrev:
Elvis skrev:
Vi behåller det som en tråd, tycker jag.

Vad jag tycker är konstigt är att restauranger med stora ambitioner vad gäller maten (t.ex. F12 och Mathias Dahlgren) har så mediokra viner i sina vinpaket. Jag förstår att man måste ha rejäla påslag men om man nu vill tjäna 300 kr/vinpaket kan de väl få kosta 1000 kr eller så i stället för 500 kr.
Ja tycker heller inte att det behövs två trådar, rip-off som rip-off ;)

Ja det är märkligt. Har knappt aldrig sett vinpaket som "svarar upp" till nivån på maten/kostnaden. Med undantag på Operakällaren där vinpaketet, som kostade ungefär lika mycket som andras, kanske någon hundring mer, bl.a. innehöll bra Bourgogne och högklassig Bordeaux som Cos Estournel.
Men jag kommer nog aldrig förstå prissättningen generellt... Som jag förstod från F12 så var det deras prispolicy att exempelvis ta lika mycket betalt för en flaska Laroche Chablis och en tre ggr dyrare Diebolt Valois BdB Prestige. But why liksom...
Detta verkar vara ett svenskt fenomen. Vissa (har inte varit på alla) restauranger i Paris har helt fantastiska priser på sina vinpaket/flaskor. Ex Tour de Argent, utvalda flaskor av Coche Dury är lite drygt bara halva priset jmfr med Farr. Bistro de Sommelier är en annan restaurang med det mest generösa vinpaket jag stött på med bla Gruaud Larose och Guigals Ex Voto ;D

Men då tillkommer ju resan ;D
Sant! Och nu undrar man ju vem som har störst rip off på Paris resa ;) Men resan tillkommer ju även om man skall handla fyndviner i Bordeaux ;D
 
SV: Största rip off...

Att profitera på supersmetladdade (mycket rika 8)) människors okunskap och åtrå för "det bästa" verkar Lavinia tycka är smart. En tydlig "rip off" som säkert fortfarande står kvar på hyllorna i Paris är Petrús 1947 (mgm) för 36.000€. Det är lixom inget omöjligt vin att lägga vantarna på, finns ju flera flaskor (75cl) på Wine-Searcher för mellan 750 och 2450€...
 

Bouzy

Medlem
SV: Största rip off...

Har under mina korta tid här på forumet märkt av ett utbrett missnöje med Systembolaget, så jag känner att jag måste gå in och försvara dem lite :D . Det är ju faktiskt importörerna som sätter priserna, åtminstone de viner som finns i vinkällarbutikerna och beställningssortimentet.

Kan bidra med en annan ripoff: Charles Heidsieck Brut Réserve kostar 507 kr i Sverige, i Reims går den inte att hitta dyrare än 27 Euro.
 

kayaker

Cyklist
SV: Största rip off...

Bouzy skrev:
Har under mina korta tid här på forumet märkt av ett utbrett missnöje med Systembolaget, så jag känner att jag måste gå in och försvara dem lite :D . Det är ju faktiskt importörerna som sätter priserna, åtminstone de viner som finns i vinkällarbutikerna och beställningssortimentet.
Nja. Om SB vägrar betala fantasipriser för viner som släpps i små partier så får importörerna vackert sänka priserna. Seriösa restauranger med lite koll köper inte till fantasipriser så om SB inte köper så finns det inte många köpare kvar...
 
Trådskapare
A

Andreas L

Medlem
SV: Största rip off...

Köpte precis den fantastiska 2008 Ch La Providence för 70 EUR i Bordeaux, SB vill ha omkring 1800 SEK...
 

Arvid

Medlem
SV: Största rip off...

Jos skrev:
Men jag kommer nog aldrig förstå prissättningen generellt... Som jag förstod från F12 så var det deras prispolicy att exempelvis ta lika mycket betalt för en flaska Laroche Chablis och en tre ggr dyrare Diebolt Valois BdB Prestige. But why liksom...

Höga påslag på krogen är något jag avskyr i allmänhet, och jag känner att det sänker värdet på det arbete som alla sommelierer gör, men just den är ju ganska lätt att förklara. Det är ju gammal hederlig svensk fördelningspolitik. Att sommelieren tjänar pengar på att sälja en likgiltig flaska Chablis dyrt subventionerar det låga priset på nörd-champagnen. Det är att göra dig som vinälskare en stor tjänst. De som köper en flaska Chablis utan hänseende till producent eller årgång blir ju faktiskt som oftast inte missnöjda med påslaget, eftersom de tillhör kategorin som inte bryr sig särligt mycket om vin och vad det smakar. Klart att de skall "straffas" som det heter på renaste fackspråk. ;)

Alternativet är att faktiskt prissätta Diebolten på samma sätt som dussinvinet, och det vill vi väl inte?
 

SUPRA

Bäst
SV: Största rip off...

Jag vet inte vart priset / påslaget har sitt ursprung, men det följer väl gissningsvis med hela vägen...

Salon 1999 - kostar typ 2.800 kr. Vad tänkte de på?

Visst 60k flaskor, men...1997 levde inte precis upp till förväntningarna när den kostade närmare 2.000 kr flaskan.
 

Helen

Medlem
SV: Största rip off...

shorepower skrev:
Ska till Miss Vonn ikväll, kollade deras lista över drycker och det är en del som är helt ok prissatta men hur i h-vete kan man ta 5.250 SEK för en Cristal 02.

Frågan kommer ju bli om det är en magnum eller om de slant på tangentbordet när de satte det priset.

http://www.missvoon.se/wp-content/uploa ... 110914.pdf

PS. Vilken Riesling skulle ni plocka från listan?
shorepower skrev:
Ska till Miss Vonn ikväll, kollade deras lista över drycker och det är en del som är helt ok prissatta men hur i h-vete kan man ta 5.250 SEK för en Cristal 02.

Frågan kommer ju bli om det är en magnum eller om de slant på tangentbordet när de satte det priset.

http://www.missvoon.se/wp-content/uploa ... 110914.pdf

PS. Vilken Riesling skulle ni plocka från listan?

Vi var på Miss Voon igår och blev glatt överraskade över den goda maten. Dock skulle inte jag lägga mycket pengar på deras viner för maten har en tendens att vara starkt kryddad och de såser vi fick till maten var mycket starka. Berätta gärna vad ni tyckte om det.
 
Trådskapare
A

Andreas L

Medlem
SV: Största rip off...

Just vad det gäller Cristal så är det väl ett av de viner man gärna prosar upp för att alla idioter känner till vinet och betalar gärna för det. 5200 är väl aningen saftigt, tror jag tar 2795 på PM - är det ett överpris?
 

CH

Medlem
SV: Största rip off...

Andreas L skrev:
Just vad det gäller Cristal så är det väl ett av de viner man gärna prosar upp för att alla idioter känner till vinet och betalar gärna för det. 5200 är väl aningen saftigt, tror jag tar 2795 på PM - är det ett överpris?

Vad tar du för Krug GC?
 
Trådskapare
A

Andreas L

Medlem
SV: Största rip off...

Krug GC 1950
Comtes de champagne 1395
Bollinger grande annee 995
Således påslag varierar och dom som ska envisas med Cristal får betala lite mer...
 

kayaker

Cyklist
SV: Största rip off...

Andreas L skrev:
Krug GC 1950
Comtes de champagne 1395
Bollinger grande annee 995
Således påslag varierar och dom som ska envisas med Cristal får betala lite mer...
Nästan läge att åka till Växjö och dricka Comtes... ;)
 
Toppen