Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stoppa en sked i flaskan för att spara skumpan över natten?

SUPRA

Bäst
Fick höra det här på en Champagneprovning, en fransman som sa att om man inte drack upp hela skumpan kunde man stoppa ner en sked i flaska och låta den hänga så skulle
den konservera sig mycket bättre. Tydligen skulle detta fungera för 1-3 dagar.

Vi fick också Champagne-hattar för att tillsuta flaskorna med, vilket har fungerat mycket bra. Tyvärr passar inte hatten alla flaskor.

Men åter till frågan, vad tror ni om idén att stoppa ner en sked? Det blir ju inte precis lufttätt om man säger så, men det kanske är någon annan för mig hemlig process som uppstår?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stoppa en sked i flaskan för att spara skumpan över natten?

Personligen hävdar jag bestämt att det är bogus. Vad i skeden skulle hindra kolsyran från att lämna flaskan?

Prova med en öppnad läsk, det borde ju inte vara någon skillnad.
 

Öhman

Medlem
SV: Stoppa en sked i flaskan för att spara skumpan över natten?

SUPRA skrev:
Men åter till frågan, vad tror ni om idén att stoppa ner en sked? Det blir ju inte precis lufttätt om man säger så, men det kanske är någon annan för mig hemlig process som uppstår?

Det är en gammal myt som särskilt frodas bland restaurangmänniskor. Absolut nys.
 

David W

Medlem
SV: Stoppa en sked i flaskan för att spara skumpan över natten?

Har hört samma sak, bland sägs det dock att det måste vara en silversked. Är dock skeptisk, tycker att det brukar funka helt OK att ställa en öppnad flaska skumpa utan någon form av tillslutning i kylen en dag eller två.

/D
 
Trådskapare
SUPRA

SUPRA

Bäst
SV: Stoppa en sked i flaskan för att spara skumpan över natten?

I det här fallet var det en fransman som representerar ett av husen här i Sverige. :)

Om det inte framgått tidigare så är jag också skeptisk.
 

Öhman

Medlem
SV: Stoppa en sked i flaskan för att spara skumpan över natten?

Här finns en mycket intressant artikel i ämnet:
http://www.stanford.edu/dept/news/pr/94 ... c4008.html

Här anförs också bevis för vad jag länge hävdat: om du ska spara en öppnad flaska en eller två dar så är det bättre att låta den vara öppen än att försluta den med "stopper".
Använder man en sådan byggs trycket upp i flaskan. När man sedan öppnar den frigörs kolsyran och denna drar i sin tur med sig ytterligare bubblor ur vinet.

Det viktiga vid förvaring är att hålla vinet ordentligt kylt och att inte ställa den i kylskåpsdörren där den utsätts för rörelse varenda gång du öppnar..
 
Trådskapare
SUPRA

SUPRA

Bäst
SV: Stoppa en sked i flaskan för att spara skumpan över natten?

Studenter... ;D

"As usual, more research is needed, and the observations we have made open more questions about the laws of Œfizzics¹ than they settle," said Zare. "Industrial sponsorship is sought: So far we¹re working with California sparkling wine because that¹s what our pocketbooks allow. But we hear that it makes a difference if you do the experiment on Dom Perignon, and we'd love to test that out."
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Stoppa en sked i flaskan för att spara skumpan över natten?

Gustibus skrev:
Det är en gammal myt som särskilt frodas bland restaurangmänniskor. Absolut nys.
Jo tjena. Har du provat? Fungerar garanterat!
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Stoppa en sked i flaskan för att spara skumpan över natten?

Det här testades i ett avsnitt av Mythbusters vill jag minnas. Resultat: Skeden gör ingen skillnad!
 

Elvis

Medlem
SV: Stoppa en sked i flaskan för att spara skumpan över natten?

Sjödin skrev:
Det här testades i ett avsnitt av Mythbusters vill jag minnas. Resultat: Skeden gör ingen skillnad!

Resultatet i Mythbusters var till och med att skeden hade en negativ inverkan!
 
Trådskapare
SUPRA

SUPRA

Bäst
SV: Stoppa en sked i flaskan för att spara skumpan över natten?

Jag tror visst frågan delat finewines i två läger :D

Dags för en omröstning? ;)
 

vintjej

Medlem
SV: Stoppa en sked i flaskan för att spara skumpan över natten?

Jag har också och trodde det funkade. Tills jag såg Mythbusters. Enligt dem skulle jag alltså kunnat ha lämnat flaskan helt öppen.
 

chambertin

Medlem
SV: Stoppa en sked i flaskan för att spara skumpan över natten?

SUPRA skrev:
Fick höra det här på en Champagneprovning, en fransman som sa att om man inte drack upp hela skumpan kunde man stoppa ner en sked i flaska och låta den hänga så skulle
den konservera sig mycket bättre. Tydligen skulle detta fungera för 1-3 dagar.

Vi fick också Champagne-hattar för att tillsuta flaskorna med, vilket har fungerat mycket bra. Tyvärr passar inte hatten alla flaskor.

Men åter till frågan, vad tror ni om idén att stoppa ner en sked? Det blir ju inte precis lufttätt om man säger så, men det kanske är någon annan för mig hemlig process som uppstår?

Den enda effekt jag hört talas om är att silver har en antibakteriell effekt. En sliversked skulle i så fall ha en reducerande effekt på de bakterier som oxiderar alkoholen till vinäger. Någon annan effekt än denna kan det väl knappast vara fråga om eller så är det bara en myt.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stoppa en sked i flaskan för att spara skumpan över natten?

Jag har också hört att silver har en avskräckande effekt på varulvar. Det kanske helt enkelt är ett sätt att skydda skumpan mot sådana? ;)

Nä, skämt åsido, det här är lika bogus som att det skulle vara fint att använda sig av en champagnevisp. Och även om silver har en antibakteriell effekt så finns det ju plenty med rum vid sidan av skeden där bakterier kan ta sig ned. Inte heller den mest aggressiva av vinägerbakterier skulle lyckas sabba skumpan innan kolsyran stuckit sin kos!
 

kayaker

Cyklist
SV: Stoppa en sked i flaskan för att spara skumpan över natten?

Det är syret i luften och inte några bakterier som oxiderar vin till vinäger.
 

Öhman

Medlem
SV: Stoppa en sked i flaskan för att spara skumpan över natten?

kayaker skrev:
Det är syret i luften och inte några bakterier som oxiderar vin till vinäger.

Präxis! Dessutom lägger sig kolsyran, som champagnen avger, som ett skyddande täcke över vinet.
 
Toppen