Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora gristråden!

Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora gristråden!

Lando skrev:
Körde pulled pork idag, torrt enligt instruktion och jävlar vad gott det blev... Marinerades över natten i geggan och sen 8h på 125 grader, höjde till 175 sista halvtimmen. Det knapriga längst ut är nästan perverst gott, tack Jimmy för det receptet!
Funderar på spädgris nästa gång, borde ju också kunna köras aslänge på lågtemp!
:D

Låter vansinnigt smutt!

Själv köpte jag idag 3 kilo tjocka revben och körde ett av dem i tryckkokaren med lite vatten, soja och buljong. Lät det köra i lite över en timme. Sen lät jag den svalna och satte igång en gulasch på en bit högrev som jag hade (använde kokbuljongen från grisen, så det är On Topic). Sen trådade jag upp grisen, blandade med en matsked hoizinsås och lät det gotta ihop sig i ugnen i några minuter. Sen åt jag det direkt, inlindat i salladsblad med en liten chilisås till bara. Sagolikt bra!

Gulaschen blir lunch imorgon (och några dagar till antagligen).
 

Elvis

Medlem
SV: Stora gristråden!

Restaurang Djuret inledde en grisperiod igår och jag hängde på låset och delade på en halv spädgris med en kompis. Så här beskrivs den i menyn: "Cochinillo de Leche, krispigt bakad ½ spädgris. Serveras med Alioli, Chimichurri, patatas fritas och grönsallad vinaigrette 2-3 pers".

Så här såg den ut:
1g6di.jpg


Den var helt underbar. Jimmy, du måste göra ett besök under de närmaste veckorna!
 
SV: Stora gristråden!

Elvis skrev:
Restaurang Djuret inledde en grisperiod igår och jag hängde på låset och delade på en halv spädgris med en kompis. Så här beskrivs den i menyn: "Cochinillo de Leche, krispigt bakad ½ spädgris. Serveras med Alioli, Chimichurri, patatas fritas och grönsallad vinaigrette 2-3 pers".

Så här såg den ut:
1g6di.jpg


Den var helt underbar. Jimmy, du måste göra ett besök under de närmaste veckorna!
Trevligt, vad sköljde du ner den med?

Får man fråga vad den kostade?
 

Elvis

Medlem
SV: Stora gristråden!

Den kostade 850 kr och räckte gott och väl för två.

Vi delade på en flaska tempranillo till - kommer inte ihåg vad den hette men den var bra. :) De hade Vilmart Cellier Rubis 1997 på flaska för 995 kr men tyvärr var jag inte där med rätt personer.
 
SV: Stora gristråden!

Elvis skrev:
Restaurang Djuret inledde en grisperiod igår och jag hängde på låset och delade på en halv spädgris med en kompis. Så här beskrivs den i menyn: "Cochinillo de Leche, krispigt bakad ½ spädgris. Serveras med Alioli, Chimichurri, patatas fritas och grönsallad vinaigrette 2-3 pers".

Så här såg den ut:
1g6di.jpg


Den var helt underbar. Jimmy, du måste göra ett besök under de närmaste veckorna!

Alltid spännande med mat som stirrar tillbaka! Hur smakade trynet? :)
 

Elvis

Medlem
SV: Stora gristråden!

Åt inte trynet, däremot hjärnan och den var god. ;)

Mailade Djuret för att få veta vilket vin vi drack och det var Emilio Moro 2007 Ribera del duero.
 

R.P

Medlem
SV: Stora gristråden!

Elvis skrev:
Åt inte trynet, däremot hjärnan och den var god. ;)

Mailade Djuret för att få veta vilket vin vi drack och det var Emilio Moro 2007 Ribera del duero.

Emilio Moro är en jäkligt trevlig Ribera.

Körde dom grisen i vedugn?
 

Elvis

Medlem
SV: Stora gristråden!

Den blev helt underbar. Otroligt mört och smakrikt. Uppskattades av min ettårige son också - var perfekt att blanda med potatismos och ge till honom i några dagar.
 

sunqan

Vinös
SV: Stora gristråden!

Elvis skrev:
Den blev helt underbar. Otroligt mört och smakrikt. Uppskattades av min ettårige son också - var perfekt att blanda med potatismos och ge till honom i några dagar.

jag tyckte också lappskojs var gott när jag var liten :-/
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora gristråden!

När jag var nere i Düsseldorf så hade jag tråkigt. Att blogga om saker är lite roligt så jag har startat ännu en. Denna gång på skabbig engelska då jag har en läsare från Sydafrika, stackars flicka....

Gjorde lite mackor idag!

På le nöffnöff såklart!
 
SV: Stora gristråden!

Jimmy Forsman skrev:
När jag var nere i Düsseldorf så hade jag tråkigt. Att blogga om saker är lite roligt så jag har startat ännu en. Denna gång på skabbig engelska då jag har en läsare från Sydafrika, stackars flicka....

Gjorde lite mackor idag!

På le nöffnöff såklart!
En grisig affär så att säga

Följer med stort intresse dina griseskapader.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora gristråden!

Baconparfym! Om jag någonsin ska besudla min kropp med horvatten så kommer det garanterat att vara med svindoft!
 
SV: Stora gristråden!

Knäckt fläsksida, surkål och färskpils. Inte fel med ett stopp i Tyskland på väg hem från Champagne. De vet hur man hanterar en gris
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora gristråden!

shorepower skrev:
Mäinz, grillad svinnacke, lokal pils, livet leker.

Aaaaaaasssssss....

Själv fick jag lite plock, en duglig skinka och lite ibericoskuldra igår. Helt ok med lite färsk buffelmozzarella och en skvätt rosé.
 
Toppen