Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora gristråden!

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
De som vid något tillfälle har följt min blogg vet att jag är marginellt intresserad av svin. Jag hyllar grisen som det smakligaste av djur och de feta, fina bitarna är som att äta ambrosia, det ger energi, livskraft och evigt liv (nåväl). För att illustrera grisens godhet så har någon vis person tagit fram det här finfina styckschemat.

tastes-of-the-swine.gif

Här tänkte jag att vi kunde diskutera våra favoriträtter med svin som gemensam nämnare.

Någonting som alltid varit komplicerat för den sanne svinafficinadon har varit dilemmat med rimmat svin kontra krispig svål. Som ni naturligtvis redan vet är det väldigt svårt att på till ett kompetent krisp på den rimmade sidan, men i afton har jag lyckats och kommer här att berätta hur!

Det bästa sättet som jag kommit fram till efter årtal av experimenterande med rimmad sida är att först koka den färdig. När man väl har kokat sidan, som behåller mycket av sitt fett under kokningen, så kan man välja att grilla den, köra av den i ugnen eller i princip vad som helst. I exemplet nedan så valdes att köra av den i ugnen.
Skär först sidan i lagom bitar och snitta svålen i ett fint rutönster. Placera sedan grisen på ett fat eller ungsfast form med kanter och skicka in den i ugnen på 250 grader (svålen uppåt) högt upp i ugnen och kör i ca 15 minuter, eller tills svålen börjar ta färg. Ta då ut formen formen igen och vänd grisen med skinnsidan ner så att det ligger och gottar sig i det fett som kommer att ha samlats där. Skicka sedan in i ugnen igen på ca 200 grader och låt svålen friteras i fettet ca 15-20 minuter.

Ta ut, skär upp och njut!

Jag gjorde bara en dipp med soja, chili, färsk koriander och lite fikonmarmelad för sötman. Sen var man hemma!
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora gristråden!

Judar, muslimer och andra med ovidkommande dietala preferenser har andra trådar att leka i.

Don't mess with the swine.

Trams borttaget.

//Krug
 

hampus86

Medlem
SV: Stora gristråden!

Får mig att tänka på ett simpsons avsnitt där kent brockman visar ett inslag om "the rapping rabbis". Dom sjunger: Dont eat pork, not even with a fork. Cant touch this!". Efter att ha sett detta vänder sig homer oroligt till marge och frågar: Marge, are we jewish?
Marge: No, Homie.
Homer: Woho, och tar direkt upp en hel gris för att äta.

Åter till topic: parmaskinka är godis! Jag är barnsligt förtjust o allt rökt, speciellt skinka i olika former. Så jävligt jobbigt att låta bli :p. Finns inget som kan ersätta den smaken. Flickvännens mamma har gjort sköna kinesiska fläskrätter, vet inte vad som är i, men gott är det(ofta nån sötaktig sås som funkar bra med det salta och rökta). Kul off topic: Tjenes släkt och andra kinespolares släkt brukar alltid gå på kinesrestaurang här i sverige när dom är på besök, eftersom dom faschineras över vad i hela helvete vi kallar kinesmat. Känner inte direkt igen sig :p
 

Lando

Medlem
SV: Stora gristråden!

Lysande tråd, hoppas bara nån annan har lite bra svinrecept för själv har jag letat förgäves. Ska kolla runt lite mer och se om jag kan hitta något.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Stora gristråden!

Jag delar inte riktigt Krugs fascination för svinerier... Nöt är myyyycket mer i min smak.
Kruxet med gris tycker jag är att det kan vara verkligen svingott, i form av skinkor, spjäll och fläsk i pannkakan, men det är lika ofta ganska torrt, trist och smaklöst.
Det värsta jag vet är alla som propsar på att grilla fläskfilé under sommarens grillkvällar.... :mad: Vadfan, det finns ju entrecote!!!!

Men, karré däremot är ofta rätt nice. Och, som av en händelse har jag faktiskt långbakat en hel bit karré i ugnen under hela kvällen. 100 graders ugn tills termometern visade 70, sen in i kylen. I morgon ska jag slicea upp den och skicka den på grillen. ;D
 

Öhman

Medlem
SV: Stora gristråden!

Sjödin skrev:
Men, karré däremot är ofta rätt nice. Och, som av en händelse har jag faktiskt långbakat en hel bit karré i ugnen under hela kvällen. 100 graders ugn tills termometern visade 70, sen in i kylen. I morgon ska jag slicea upp den och skicka den på grillen. ;D

Och med "karré" förmodar jag att du menar grishals?
 

J.S.

Medlem
SV: Stora gristråden!

Öhman skrev:
Och med "karré" förmodar jag att du menar grishals?

Karré är ungefär grisens motsvarighet till högreven på en ko. Lite längre upp kommer själva halsbiten ;)
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Stora gristråden!

Öhman skrev:
Och med "karré" förmodar jag att du menar grishals?
Njae, det är väl nacke/rygg va?
Inte fan vet jag, jag skolkade från slaktlektionen på högstadiet....

edit: Styckmästare J. S redde ut begreppen där ja...
 

Öhman

Medlem
SV: Stora gristråden!

Sjödin skrev:
Njae, det är väl nacke/rygg va?
Inte fan vet jag, jag skolkade från slaktlektionen på högstadiet....

edit: Styckmästare J. S redde ut begreppen där ja...

"Karré" är bara en fjollig omskrivning för den goda grishalsen.
 

J.S.

Medlem
SV: Stora gristråden!

Sjödin skrev:
Njae, det är väl nacke/rygg va?
Inte fan vet jag, jag skolkade från slaktlektionen på högstadiet....

edit: Styckmästare J. S redde ut begreppen där ja...

Lärde upp mig till styckmästare och arbetade nästan 8 år vid ett löpande band, så min koll e ganska god faktiskt. Det var iofs i min ungdom men jag tror faktiskt att jag i dag skulle kunna stycka både en gris och en ko med förbundna ögon ;)
 

J.S.

Medlem
SV: Stora gristråden!

Sjödin skrev:

Hehe...det där styckschemat var faktiskt lite väl förenklat :'( Men nåja, ni får väl kalla det grishals om det känns bättre... det jag kallar halsbit skulle ni definitivt inte vilja lägga på grillen ;D
 

Öhman

Medlem
SV: Stora gristråden!

J.S. skrev:
Lärde upp mig till styckmästare och arbetade nästan 8 år vid ett löpande band, så min koll e ganska god faktiskt. Det var iofs i min ungdom men jag tror faktiskt att jag i dag skulle kunna stycka både en gris och en ko med förbundna ögon ;)

Lite dumdristigt kanske att gå i svaromål med någon som skryter med att vara så flink med kniven...men jag vidhåller att "karré" och grishals är samma sak.
 

J.S.

Medlem
SV: Stora gristråden!

Öhman skrev:
Lite dumdristigt kanske att gå i svaromål med någon som skryter med att vara så flink med kniven...men jag vidhåller att "karré" och grishals är samma sak.

Jodå Öhman, du har faktiskt delvis rätt, för en liten del av karrén är just en bit av nacken. Dock en liten bit högst upp på karrén. Det blir väldigt svårt att förklara detta på ett vettigt sätt rent teoretiskt. Skulle helt enkelt behöva visa detta praktiskt... ;D Tyvärr ingen gris här, ej heller nån kniv...
 

kayaker

Cyklist
SV: Stora gristråden!

J.S. skrev:
Skulle helt enkelt behöva visa detta praktiskt... ;D Tyvärr ingen gris här, ej heller nån kniv...
Läge att fixa ett Svinferno m.a.o. :)
 
Toppen