Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora gristråden!

sunqan

Vinös
SV: Stora gristråden!

eftersom det uppenbarligen finns en hel del expertis vad gäller svinkött. den stora högtiden börjar ju närma sig, och med den ångesten över allt som måste fixas ;D
framför allt gäller det den rimmade bakdelen på nämnda djur. finns det nån roligare skinka än den som säljs på stormarknaderna? kan man lägga 2ksek på en pava bubbel till nyår, så känns det inte som att man kan lägga ut liite mer än 49 kr/kg julskinka.. ;D. det stora problemet är förmodligen att vi inte behöver mer än 2kg.. :eek:


tips???
 
SV: Stora gristråden!

sunqan skrev:
eftersom det uppenbarligen finns en hel del expertis vad gäller svinkött. den stora högtiden börjar ju närma sig, och med den ångesten över allt som måste fixas ;D
framför allt gäller det den rimmade bakdelen på nämnda djur. finns det nån roligare skinka än den som säljs på stormarknaderna? kan man lägga 2ksek på en pava bubbel till nyår, så känns det inte som att man kan lägga ut liite mer än 49 kr/kg julskinka.. ;D. det stora problemet är förmodligen att vi inte behöver mer än 2kg.. :eek:
tips???
l

Här kan du beställa julskinka från Domta. http://www.sematstudio.se/start.asp
En bra skinka är aldrig så liten som 2kg men det går ju att använda det som blir över.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Stora gristråden!

sunqan skrev:
eftersom det uppenbarligen finns en hel del expertis vad gäller svinkött. den stora högtiden börjar ju närma sig, och med den ångesten över allt som måste fixas ;D
framför allt gäller det den rimmade bakdelen på nämnda djur. finns det nån roligare skinka än den som säljs på stormarknaderna? kan man lägga 2ksek på en pava bubbel till nyår, så känns det inte som att man kan lägga ut liite mer än 49 kr/kg julskinka.. ;D. det stora problemet är förmodligen att vi inte behöver mer än 2kg.. :eek:
tips???
Bor du i Stockholm har hittar du bra svin på (...Bryggargatan, oj kanske inte PK!) Cajsa Warg på St. Eriksplan och Renstiernasgatan. De har både Domta och Roslagskött. Kostar 169:-/kg.
Jag har köpt en Domta bog, testad i blindtest att laga till som vanlig julskinka, fick toppbetyg!!
 

sunqan

Vinös
SV: Stora gristråden!

shorepower skrev:
l
Här kan du beställa julskinka från Domta. http://www.sematstudio.se/start.asp
En bra skinka är aldrig så liten som 2kg men det går ju att använda det som blir över.

tack för tipset. De har ju färdiga skinkor, och en halv hamnar ju faktiskt rätt i storlek.
Tyvärr är vi bara två stycken som ska använda det som blir över (den 33-åriga sonen vill av nån anledning inte hjälpa till att äta upp resterna), och vi äter bara hemlagat fre-sön... det blir mycket över på en 4kg-skinka, tyvärr.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Stora gristråden!

sunqan skrev:
tack för tipset. De har ju färdiga skinkor, och en halv hamnar ju faktiskt rätt i storlek.
Tyvärr är vi bara två stycken som ska använda det som blir över (den 33-åriga sonen vill av nån anledning inte hjälpa till att äta upp resterna), och vi äter bara hemlagat fre-sön... det blir mycket över på en 4kg-skinka, tyvärr.
Om du inte får fatt på Domta via Stefan Eriksson matstudio så finns det små skinkor på 2-3 kg (okokt) på just Cajsa Warg, fanns iaf i torsdags när jag köpte min.


(Passa på och köp julmust från Mora bryggeriet på C Warg om du knatar dit, den gillar alla söner, även de på 33 bast!!)
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Stora gristråden!

Jag köpte och serverade skinka från Nibble i helgen. 105 kr/kilot på ICA Maxi och mycket bra!!
 

sunqan

Vinös
SV: Stora gristråden!

Bubblaren skrev:
Om du inte får fatt på Domta via Stefan Eriksson matstudio så finns det små skinkor på 2-3 kg (okokt) på just Cajsa Warg, fanns iaf i torsdags när jag köpte min.


(Passa på och köp julmust från Mora bryggeriet på C Warg om du knatar dit, den gillar alla söner, även de på 33 bast!!)

jag ska kolla CW me :)
är musten på 1/2-litersflaskor med porslinshatt?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora gristråden!

Åt skrämmande mängder domptasvin i lördags.

Najsnajs!

Eller kanske inte, minns inte, kan ha varit en fantastisk dröm.
 

sunqan

Vinös
SV: Stora gristråden!

var förbi och käkade lunch på hallen, efteråt så passade jag på att provsmaka julskinka från karlsfälts hampshire på humans deli. Jag kan inte förstå hur man lyckats korsa bortallt gott från det djuret när man tog fram Piggham. den färdiggriljerada skinkan luktade gott och fräscht, smakatde riktigt bra och var saftig och fin.

Har panelen provat detta djur?
 

Bubblaren

Medlem
SV: Stora gristråden!

sunqan skrev:
jag ska kolla CW me :)
är musten på 1/2-litersflaskor med porslinshatt?

Nope, ingen porslinshatt. 50 cl med kapsyl samt 1 liters på Pet-pava. Hörde idag de var slut på CW vid St Eriksplan, men de kommer säkert in igen. Eller kanske finns på CW på Renstiernasgatan.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Stora gristråden!

Jimmy Forsman skrev:
Åt skrämmande mängder domptasvin i lördags.

Najsnajs!

Eller kanske inte, minns inte, kan ha varit en fantastisk dröm.

Visst är det gott!!!
Jag funderar på att köpa en bog till av detta förstklassiga svin.
 

sunqan

Vinös
SV: Stora gristråden!

var förbi cw på st eriksplan efter jobbet. kunde konstatera att deras färdigkokta domta var ganska salt, vilket innebär att man bör lägga den i vatten ett tag om man ska ugnsbaka den.
den anda reflektionen var väl att domtas piggham var lite hårdare och trådigare i köttet än vad hampshiren var. men båda var ungefär lika saftiga.
sen har hampshiren en fördel som tyvärr tilltalar övriga familjen :eek: hon vill ha mager skinka, vi skär alltid bort hela svålen och helst ska det inte finnas några stråk med lite kraftigare fettränder.

jag tror jag får köpa ett par skivor av var så får vi prova i morron.

-sunqan
 

Per Stade

Lege artis
SV: Stora gristråden!

För ett par år sedan gav jag mig fasen på att köpa en riktig närproducerad
skinka till jul. Så jag satte mig i bilen och åkte till Västerfärnebo Handelsbod
långt ute på vischan. Men det visade sig att skinkan i själva verket var
levererad av Åsby Kött & Vilthandel utanför Hallstahammar.
Och de hade i sin tur fått den från Stäholms säteri utanför Köping.
Så nog hade skinkan åkt runt en del, men får väl ändå anses vara närproducerad.
Nåväl skinkan kokade jag i vin, som jag alltid gör och griljerade med salvia enligt
ett gammalt recept från Carl Butler.
Fantastiskt god skinka.
Så förra året beställde jag en likadan från Åsby. Men den här gången ville jag ha
en skinka som var rimmad på traditionellt sätt och inte injicerad med saltlösning, så
som alla gör nuförtiden för att rationalisera produktionen.
Katastrof!
Trots att jag kokade den på samma sätt som alltid blev den torr och smaklös.
Vet inte vad det var för fel.
Som tur var hade jag också beställt rimmat kalkonbröst från Hagby Gård och fågelfarm.
Rimmat kalkonbröst kokar jag i vin på samma sätt som skinkan. Blir fantastiskt gott.
Den kalkon från Ingelsta, som finns i livsmedelsbutikerna, kan inte jämföra sig
med kalkonen från Hagby gård.
Vi har haft närproducerad kalkon på julbordet sedan många år och kompletterar
den med sylta, köttbullar, prinskorv och andra charkuterier på kalkon och kyckling.
Det enda jag saknar är en riktigt god julkorv till doppat.
Får väl börja göra den själv. Det har ju blivit lika inne att göra korv som att baka
surdegsbröd.
Är man nörd (som aldrig skulle klara ett blindtest) så är man.
 

sunqan

Vinös
SV: Stora gristråden!

nu är provningen avklarad, och första spontana reaktionen är att det verkar finnas rejäla "flaskvariationer" även på julskinka, den nyinhandlade domtan var inte lika salt som den jag provade, och karlsfälten var saltare.

Hur som så var kommentaren hemma "gud va svårt, men jag tycker nog den där är lite godare" (den där var domtan)

så hon får väl välja i år, så väljer jag nästa år.

och som av en händelse så skulle CW få hem mer moramust idag.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Stora gristråden!

sunqan skrev:
nu är provningen avklarad, och första spontana reaktionen är att det verkar finnas rejäla "flaskvariationer" även på julskinka, den nyinhandlade domtan var inte lika salt som den jag provade, och karlsfälten var saltare.

Hur som så var kommentaren hemma "gud va svårt, men jag tycker nog den där är lite godare" (den där var domtan)

så hon får väl välja i år, så väljer jag nästa år.

och som av en händelse så skulle CW få hem mer moramust idag.

Sungan, tack för du tar på dig rollen som förste informatör! Turligt nog skall jag och klippa mig runt hörnet från CW idag :)

Jag har inte lagat till mitt Domtasvin ännu, kanske borde göra det så jag vet om jag skall anförskaffa fler svin...
 
Toppen