Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora gristråden!

SV: Stora gristråden!

dil20101215.gif


Grisen gör som sagt stora uppoffringar :)
 

sunqan

Vinös
SV: Stora gristråden!

Bubblaren skrev:
Sungan, tack för du tar på dig rollen som förste informatör! Turligt nog skall jag och klippa mig runt hörnet från CW idag :)

Vero det inte för att de sa att de beställt rätt mycket, och att de kanske skulle få en sändning till nästa onsdag, så hade jag inte berättat det förrns idag eller igår kväll ;D

kommentaren hemma var: vad är det där du har köpt??? det är väl inte sån där svagdricka??? Men den var ju god, det kan vi ju köpa lite av... ;D ;D ;D så det var väl tur att jag redan gjort det ;D

så nu ligger det lite domtaskinka (eller rättare en bog i rimlig storlek... hoppas nu att bogen smakar som den färdigkokta skinkan, bogen ska ju vara mindre salt men jag ska ju ugnsbaka den och då borde den rimligen hamna i närheten av den kokta i sälta) och 5+2 flaskor Mora Must (6 liter totalt) hemma.

min och min kollegas julskinkediskussioner har för övrigt väck en viss munterhet på kontoret. Min chef småskrattar lite och säger att hon tycker det är lite gulligt. :p

men det tycker jag vi kan bjuda på - det är ju ändå jul.

-sunqan
 

Per Stade

Lege artis
SV: Stora gristråden!

sunqan skrev:
hoppas nu att bogen smakar som den färdigkokta skinkan, bogen ska ju vara mindre salt
men jag ska ju ugnsbaka den och då borde den rimligen hamna i närheten av den kokta i sälta) -sunqan

Det här är väl för fan ett vinforum - inte ett skinkforum ;)
Prova att koka bogen (eller skinkan) i vin!
 

Keen

slan
SV: Stora gristråden!

CH skrev:
Men det är väll inte lika kul att se ut som ett svin?

Än är jag hyfsat slank, men fortsätter träningen (eller avsaknaden av träning) så kommer jag börja likna det svin jag är även kroppsligen!
 

sunqan

Vinös
SV: Stora gristråden!

Per Stade skrev:
Det här är väl för fan ett vinforum - inte ett skinkforum ;)
Prova att koka bogen (eller skinkan) i vin!
Julskinka är minsann inget man Ironiserar kring, eller skämtar om. Den ska tillagas på klassiskt vis. Svenska grisar ska bada i gyttja, inte i vin.

Så. Nu var det sagt.
 

sunqan

Vinös
SV: Stora gristråden!

Keen skrev:
Än är jag hyfsat slank, men fortsätter träningen (eller avsaknaden av träning) så kommer jag börja likna det svin jag är även kroppsligen!
Men... Är inte piggham ganska magerlagd? av din beskrivning tänker jag mer på majs-matad gås...
 

Bubblaren

Medlem
SV: Stora gristråden!

Skall villigt erkänna att jag för första gången skall laga till julskinkan, har haft det förspänt med en moder som ordnat med det genom alla år. Nu är det min tur.

Frågan är - koka eller ugnsbaka?

Söker även recept på griljering utan ströbröd.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Stora gristråden!

Bubblaren skrev:
Skall villigt erkänna att jag för första gången skall laga till julskinkan, har haft det förspänt med en moder som ordnat med det genom alla år. Nu är det min tur.

Frågan är - koka eller ugnsbaka?

Söker även recept på griljering utan ströbröd.

Ursäkta mig om jag är tjatig - men koka i vin. Rött om du vill
ha skinkan lite mörkare röd. Svårt att välja eftersom du skall
använda ett så billigt och surt vin som möjligt. Och det blir
då vin i en prisklass, som du troligen inte har ett hum om hur
de smakar.
Det där med att man skall använda samma vin i maten som
man skall dricka till är ju som bekant bara en myt, som vin-
skribenter tror på.
Den bästa julskinkan, som jag någonsin kokat, var på något
hemskt rödvin, som jag fått och som blev stående i köket i
någon månad efter det att vi smakat på eländet. Desto
sämre och surare vin, desto bättre tycks det bli.
Hur du än gör så var noga med temperaturen. Använd termo-
meter.
Griljeringen brukar jag göra med smält smör och vispat ägg,
som penslas på. Och sen finhackad salvia blandad med senap.
Allt efter ett gammalt recept av Carl Butler. Han använde nog
ströbröd också men det går ännu bättre utan.
Timjan är också klassiskt till fläsk så du kan ju ta det om du vill.

P.S. Om du inte vill koka i vin så går det lika bra med en färdigkokt.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Stora gristråden!

Jag har alltid ugnsbakat skinkorna, precis som min mamma gjorde och hennes mamma och hennes mamma...
Men så ett år köpte jag färdigkokt och har sedan dess fortsatt med det.
Jag tycker de färdigkokta är så pass bra (om man väljer rätt) att de inte finns någon anledning att göra egen.
Griljeringen varierar jag. Förra året var det med valnötter och i år testade jag en variant med pepparkakskross.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Stora gristråden!

Här är det okokt som är inköpt.

Vad är att föredra av koka och griljera eller ugnsbaka och griljera?

Passar på idén om vinkokt i år :)
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora gristråden!

R.P skrev:
Någon som sitter på några smaskiga recept (annat än i gelé) på grisfötter?

Koka dem, plocka dem (ett jävla fipplande) och spar både svål och kött.

ta lite svamp och hacka grovt, sen när du har ganska mycket (det går åt en del fötter) blandar du detta och lägger i press i en form så att det stabbar ihop sig och stelnar. Skär i snygga skivor och baka av mellan två silipat tills de är knapriga och fina. Lägg upp och servera med en skön sallad och en vinaigrette.


Igår så hittade jag en urbenad fläsklägg i kylen. Jag klöv den och lade den i tryckkokaren med köttsidan ned, på med lite pinot noir och lite buljong från ett tidigare kok, sen kokades det i 40 minuter. Efter det så var det direkt in i ugnen under grillen på 225 grader till svålen var svart och knaprig.

Samtidigt kokade jag en tomatsås på buljongen från koket, körsbärstomater, vitlök, lök, sezchuan och chilisås samt en bra kludd jordnötsolja. Detta mixades sen och passerades till en grym tomatemulsion.

Lunch idag har varit en solrosskottssallad med lite sambal, lime och basilika, knaprigt lägg och en grym tomatsås. Varför säger folk att det måste vara tråkigt att äta nyttigt. :)
 

R.P

Medlem
SV: Stora gristråden!

Tack för det Jimmy! Finns det några trevliga långkok man kan göra på grisfötter?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora gristråden!

R.P skrev:
Tack för det Jimmy! Finns det några trevliga långkok man kan göra på grisfötter?

Skulle väl vara det ovan :) Det tar ett tag att koka sönder dem. Annars är det väl att göra en terrin eller något. Sen kan man ju bena ur den och fylla den med någonting annat, det är gott också, men kanske inte riktigt samma sak. Kalvbräss är en klassisker att fylla med. Gör en färs av kycklingfilé och dubbelgrädde, ha i kalvbräss och fyll. Linda in dem i plastfilm och ånga av dem (plastfilmen är för att de ska hålla formen), sen kan man knäcka av dem under grillen i ugnen!
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora gristråden!

Satan i gatan. Det är bra skit att torrköra grisen när man ska göra pulled pork! Tar längre tid naturligtvis, men resultatet är värt det.

Mixade en rödlök, tre klyftor vitlök, två torkade chili, sezchuan, anis, kummin, lite paprikapulver och en rejäl näve med salt med olja till enhalvrinnig deg som hela karrén gneds in i sen upp på galler över en plåt i ugnen.

Körde den i fyra timmar på 150 grader, dra upp till 175 sista halvtimmen. Ytan ska vara svart och knäckig (för bäst resultat ska du marinera den i geggan över natten, då drar saltet ut vatten ur yttre delen av köttet, vilket gör att du får ett halvcentimetertjock knaprigt "skal" på karrén då du kör den.

Sen är det bara att låta den svalna lite, bryta upp den och dra den. Servera omedelbums på en mjuk bulle med en liten klutt tomat eller bra bbq-sås.

Dagen efter kan du göra vad du vill med resterna, men direkt ur ugnen så ska det vara så lite bös som möjligt.

Käääääääärlek!

Idag så gjorde jag en snabb kimchi på böngroddar och vanlig kimchi-bas som man kan hitta i vilken kinabutik som helst. Strimlade en halv lök och la i en panna tillsammans med lite jordnötsolja (måste ju hålla Keen borta) och lite peppar, detta fick smälta ihop på medelvärme. Sen i med köttet, lite soja, lite risvinäger, en matssked Hoi Sin bas, lite vatten och sen bara låta det puttra ihop till en grym, bitig, gegga.

Sen en bulle, kimchi, kött och lite tomatsås igen. Perfekt start på dagen!
 

Keen

slan
SV: Stora gristråden!

Ditt, om än inte lika stora som CHs, geografiska handikapp funkar gott och väl för att hålla mig borta!
 
Toppen