Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora gristråden!

Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora gristråden!

Keen skrev:
Ditt, om än inte lika stora som CHs, geografiska handikapp funkar gott och väl för att hålla mig borta!

Nawww! Är du så rädd att din lillasyster ska reta dig att du byter forum när du ska försöka komma med någon lam comeback?
 

Keen

slan
SV: Stora gristråden!

Jimmy Forsman skrev:
Nawww! Är du så rädd att din lillasyster ska reta dig att du byter forum när du ska försöka komma med någon lam comeback?

Mest rädd för blåa linjen bortom Fridhemsplan :'(
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora gristråden!

Keen skrev:
Mest rädd för blåa linjen bortom Fridhemsplan :'(

Jaha, jag trodde din oförmåga att åka till Sveriges blåaste kommun mer var kopplad till att du inte kan hantera att befinna dig mer än 10 minuter från Dovas vid något givet tillfälle.
 

Keen

slan
SV: Stora gristråden!

Jimmy Forsman skrev:
Jaha, jag trodde din oförmåga att åka till Sveriges blåaste kommun mer var kopplad till att du inte kan hantera att befinna dig mer än 10 minuter från Dovas vid något givet tillfälle.

Sista, och jag tror enda, gången jag har varit på Dovas var det ditt fel ;D
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora gristråden!

Keen skrev:
Sista, och jag tror enda, gången jag har varit på Dovas var det ditt fel ;D

Det är din känslomässiga snuttefilt.

Och du ska bara vara glad över att jag ger dig nya och unika upplevelser i det Stockholmia vi älskar.
 

Keen

slan
SV: Stora gristråden!

Jimmy Forsman skrev:
Det är din känslomässiga snuttefilt.

Och du ska bara vara glad över att jag ger dig nya och unika upplevelser i det Stockholmia vi älskar.

Tack tack, i grund och botten är du ju bara avundsjuk ;D
 

Jos

Medlem
SV: Stora gristråden!

Satan Jimmy! Dina grisiga recept du kluddat ner här låter sjukt bra! Blev hyfsat hungrig...
 

Keen

slan
SV: Stora gristråden!

Jos skrev:
Satan Jimmy! Dina grisiga recept du kluddat ner här låter sjukt bra! Blev hyfsat hungrig...


Ja Jimmy, när kommer griskokboken? Du har ju alla förutsättningar för att svänga ihop en!
 

Jos

Medlem
SV: Stora gristråden!

Blev som sagt sugen... Hur får man till fläskläggen bäst? Nån som vet?

Jimmy, ang ditt recept på förra sidan. Var det ett urbenat färskt lägg du snabbkokade och sen körde i ugnen? Rimmat?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora gristråden!

Jos skrev:
Blev som sagt sugen... Hur får man till fläskläggen bäst? Nån som vet?

Jimmy, ang ditt recept på förra sidan. Var det ett urbenat färskt lägg du snabbkokade och sen körde i ugnen? Rimmat?

Jat tog ett rimmat, urbenat lägg. Slängde i tryckkokaren med en deciliter pinot, någon deciliter bra fond och körde den i 40 minuter (tog bort nätet och delade den , köttsidan ned i vinet och buljongen, svålen naturligtvis och därför, uppåt). Sen direkt från kokaren till en plåt och in under grillen i ugnen (225 grader) i ca 10-15 minuter, man går hålla koll, tills svålen var svart och stenhårt knaprig.

Med tryckkokare så tar det ca en timme från kok till färdigt.

Utan tryckkokare ca tre timmar.
 

chambertin

Medlem
SV: Stora gristråden!

Keen skrev:
Ja Jimmy, när kommer griskokboken? Du har ju alla förutsättningar för att svänga ihop en!
Given omslagsbild !
gris.jpg
 

Jos

Medlem
SV: Stora gristråden!

Jimmy Forsman skrev:
Jat tog ett rimmat, urbenat lägg. Slängde i tryckkokaren med en deciliter pinot, någon deciliter bra fond och körde den i 40 minuter (tog bort nätet och delade den , köttsidan ned i vinet och buljongen, svålen naturligtvis och därför, uppåt). Sen direkt från kokaren till en plåt och in under grillen i ugnen (225 grader) i ca 10-15 minuter, man går hålla koll, tills svålen var svart och stenhårt knaprig.

Med tryckkokare så tar det ca en timme från kok till färdigt.

Utan tryckkokare ca tre timmar.

Ahh... tyckte att det var lite väl snabbt men missade att du körde tryckkokare...

Låter nedskalat och bra, får pröva. Men jag antar att det hänger på fonden också...
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora gristråden!

Jos skrev:
Ahh... tyckte att det var lite väl snabbt men missade att du körde tryckkokare...

Låter nedskalat och bra, får pröva. Men jag antar att det hänger på fonden också...

Räcker egentligen bra mer rödpåk allena, det som blir klart när det är färdigkokt blir en magisk fond som du kan använda till annat. Grisfond eller buljong existerar inte i västerländsk (Franskinfluerad) matlagning av den enkla anledningen att den är svår att få helt klar. Dock kan du handla grisbuljong på asiatiska butiker. Knorr har en bra rackare, vanligt hederligt pulver.
 

Jos

Medlem
SV: Stora gristråden!

Jimmy Forsman skrev:
Räcker egentligen bra mer rödpåk allena, det som blir klart när det är färdigkokt blir en magisk fond som du kan använda till annat. Grisfond eller buljong existerar inte i västerländsk (Franskinfluerad) matlagning av den enkla anledningen att den är svår att få helt klar. Dock kan du handla grisbuljong på asiatiska butiker. Knorr har en bra rackare, vanligt hederligt pulver.

Grymt. Blir till att plocka upp lite gris på vägen hem och svina till det rejält. Hittar jag ingen pino får det väl bli neuf-du-pape...
 

Jos

Medlem
SV: Stora gristråden!

Ok.... Har snart kokat i två timmar. Ett kilo i två flaskor rött med vatten(stor gryta..) och ett kilo i vatten, buljong, lök, vitlök, tomat mm. Vad gör jag nu!? ???
:)
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora gristråden!

Upp med det och släng in på en plåt i ugnen. Grillvärme, börja på 200grader så att svålen torkar ut, sen drar du upp till 225 grader. Då kommer det att knäckas till bra (svålsidan upp alltså). Svålen ska vara stenhård och knäckig. Sen tar du ut den och låter den svalna i 10 minuter, bryter upp den burdust och lägger den på lite vitt bröd. Du kan ha lite av kokspadet på brödet också för lite extra smak, och kanske lite majjo om du inte har en god chilisås hemma.

Kanske lite lök och en bit inlagd gurka. Sen har du en macka som, på kockspråk, knullar i munnen.
 

Elvis

Medlem
SV: Stora gristråden!

Den här tråden har verkligen fått det att vattnas i munnen på mig mer än en gång. Jag måste banne mig prova något av Jimmys recept snart. Jag älskar griskött!
 
Toppen