Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora gristråden!

Jos

Medlem
SV: Stora gristråden!

Jimmy Forsman skrev:
Upp med det och släng in på en plåt i ugnen. Grillvärme, börja på 200grader så att svålen torkar ut, sen drar du upp till 225 grader. Då kommer det att knäckas till bra (svålsidan upp alltså). Svålen ska vara stenhård och knäckig. Sen tar du ut den och låter den svalna i 10 minuter, bryter upp den burdust och lägger den på lite vitt bröd. Du kan ha lite av kokspadet på brödet också för lite extra smak, och kanske lite majjo om du inte har en god chilisås hemma.

Kanske lite lök och en bit inlagd gurka. Sen har du en macka som, på kockspråk, knullar i munnen.

Känns tryggt att du är här ;)

Ok, har dock inte tagit bort ben på någon utav dom. Den som kokar i vin har svålen kvar. Den som kokar i andra skar jag bort all svål på utom en liten bit som höll ihop bitarna. Måste ju testa... :)

Så jag kör in den som den är(vinvarianten) med svål och allt utom benet som jag tar bort? Funderar på om man skulle glacera den andra som inte har svål... Hmmm
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora gristråden!

Jos skrev:
Känns tryggt att du är här ;)

Ok, har dock inte tagit bort ben på någon utav dom. Den som kokar i vin har svålen kvar. Den som kokar i andra skar jag bort all svål på utom en liten bit som höll ihop bitarna. Måste ju testa... :)

Så jag kör in den som den är(vinvarianten) med svål och allt utom benet som jag tar bort? Funderar på om man skulle glacera den andra som inte har svål... Hmmm

Låt benet vara kvar, det ger stadga! Kan du ta bort sen när du plockar den.
 

Jos

Medlem
SV: Stora gristråden!

Too late, ena åkte in med ben och andra utan ;)

Nu återstår bara att klura ut vad jag ska göra med några liter kok/fond...


Ber om ursäkt om jag låter handikappad här men jag är lite nybörjare på detta..
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora gristråden!

Den spar du och har som bas till vilken mat som helst. Om du vill kan du koka ihop den lite och koncentrera smakerna. Ett smart sätt att spara den på är att frysa in den i istärningspåsar, sen är det bara att ta fram när det behövs. Bättre buljontärningar finns inte.

Du kan också använda den till att koka en god tomatsås.

En skivad gul lök, tre grovhackade vitlöksklyftor, en klutt olivolja och låg temperatur i en panna. Låt löken och vitlöken svettas utan att ta färg, kan ligga ganska länge. fem, tio minuter på låg temperatur. Släng i ett lagerblad också och lite socker, en kvarts näve ungefär. Sen häller du av två burkar av muttis körsbärstomater, du vill inte ha såsen. I med dem i pannan, på med tre deciliter vitt vin, två deciliter buljong, en deciliter bra olivolja och på med lock. Låt gå på trean eller fyran tills vätskan är bortdunstad (i princip) och tomaterna ligger och confiteras i olivoljan. Mixa slätt med en stavmixer, smaka av med salt och peppar och sila genom en finmaskig sil.

Done and fucking done my friend. Bästa tomatguckan till ditt plockade svin! Perfekt i mackor. :)
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora gristråden!

Ska nog ta och torrmarinera en grisbit så jag kan köra den på fredag....
 

Keen

slan
SV: Stora gristråden!

Jimmy Forsman skrev:
Ska nog ta och torrmarinera en grisbit så jag kan köra den på fredag....


Som sagt, när kommer din och Å's kokbok??

Fan ta mitt kök och min avsaknad av ugn :'(

...undrar om man skulle få plats med en sån ugn Jos har istället för mikron :-\
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora gristråden!

Keen skrev:
Som sagt, när kommer din och Å's kokbok??

Fan ta mitt kök och min avsaknad av ugn :'(

...undrar om man skulle få plats med en sån ugn Jos har istället för mikron :-\

Å skickar ju ut kokböcker i tid och otid! Jag, oklart!
 

Jos

Medlem
SV: Stora gristråden!

Jimmy Forsman skrev:
Den spar du och har som bas till vilken mat som helst. Om du vill kan du koka ihop den lite och koncentrera smakerna. Ett smart sätt att spara den på är att frysa in den i istärningspåsar, sen är det bara att ta fram när det behövs. Bättre buljontärningar finns inte.

Du kan också använda den till att koka en god tomatsås.

En skivad gul lök, tre grovhackade vitlöksklyftor, en klutt olivolja och låg temperatur i en panna. Låt löken och vitlöken svettas utan att ta färg, kan ligga ganska länge. fem, tio minuter på låg temperatur. Släng i ett lagerblad också och lite socker, en kvarts näve ungefär. Sen häller du av två burkar av muttis körsbärstomater, du vill inte ha såsen. I med dem i pannan, på med tre deciliter vitt vin, två deciliter buljong, en deciliter bra olivolja och på med lock. Låt gå på trean eller fyran tills vätskan är bortdunstad (i princip) och tomaterna ligger och confiteras i olivoljan. Mixa slätt med en stavmixer, smaka av med salt och peppar och sila genom en finmaskig sil.

Done and fucking done my friend. Bästa tomatguckan till ditt plockade svin! Perfekt i mackor. :)

Sweet, den ska givetvis prövas!

Mmm... Mitt svin knäpper fint från ugnen :) Nu ska göras macka!
 

Jos

Medlem
SV: Stora gristråden!

Keen skrev:
Som sagt, när kommer din och Å's kokbok??

Fan ta mitt kök och min avsaknad av ugn :'(

...undrar om man skulle få plats med en sån ugn Jos har istället för mikron :-\

Klart! Jag har ju sålt min flat så jag kan kolla med köparna om de verkligen vill ha ugnen ;)

Fan om vi inte ska varva vinfernon med grisinfernon...
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora gristråden!

Jos skrev:
Sweet, den ska givetvis prövas!

Mmm... Mitt svin knäpper fint från ugnen :) Nu ska göras macka!

Ditt svin... Nu blir jag hungrig.
 

Keen

slan
SV: Stora gristråden!

Jos skrev:
Klart! Jag har ju sålt min flat så jag kan kolla med köparna om de verkligen vill ha ugnen ;)

Fan om vi inte ska varva vinfernon med grisinfernon...

Har du måtten på den nånstans? Eller minns du modellnamnet?

Svin- och vininferno låter ganska bra :p
 

Jos

Medlem
SV: Stora gristråden!

Jimmy Forsman skrev:
Ditt svin... Nu blir jag hungrig.

Helvete, de svarta knapriga bitarna som sitter på en ände kött är ju mördande bra!

Svinigt gott!
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora gristråden!

Jos skrev:
Helvete, de svarta knapriga bitarna som sitter på en ände kött är ju mördande bra!

Svinigt gott!

Första gången man smakar bra svål så brukar man vara fast! :)
 

Jos

Medlem
SV: Stora gristråden!

Keen skrev:
Har du måtten på den nånstans? Eller minns du modellnamnet?

Svin- och vininferno låter ganska bra :p

Har ett måttband i köket :)
B600XH540 Den sticker ut 45 cm från väggen
 

Jos

Medlem
SV: Stora gristråden!

Svinigt gott som sagt.
Lät en bit inkl. svål ligga ännu längre i ugnen än övriga och gick loss på den efter en dryg timme i ugn och insåg att den blev helt klart bäst. Fan om inte svålen påminner om ankleverterrine, - låter kanske konstigt men så är det...
 

Jos

Medlem
SV: Stora gristråden!

Tror nog att jag kör färskt lägg nästa gång istället för rimmat. Men hur ser man till att man ändå får till sältan?
 
Toppen