Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora kossatråden

Sjödin

Joråsåatt...
Nä, den här kommer nog aldrig nå samma höjder som gristråden, men förtjänar ändå sin plats tycker jag.

Nöt!
Här skulle i alla fall jag vilja hitta - och dela med mig av - de lite roligare, lite bättre, lite mer udda och framför allt de mycket bättre sakerna man kan göra med detta fantastiska kött.

Först ut, den bästa detaljen av de alla enligt mig, högrev!
Vad brukar ni göra med högreven?
Förutom grytor i allmänhet och boeuf bourguignon i synnerhet kan man ju göra så mycket mer, som att skicka den på grillen till exempel.

Själv tänkte jag ge mig på ett långkok av en hel bit högrev i helgen. Har ni några bra recept att dela med er av? Hur ska jag behandla den tycker ni?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora kossatråden

Har en del att komma med i den här rackaren också. Men det får vänta till senare.

Pastrami är ju alltid en höjdare dock! Dock inte på högrev dock...
 

Per Stade

Lege artis
SV: Stora kossatråden

Sjödin skrev:
Först ut, den bästa detaljen av de alla enligt mig, högrev!

Finns det något smaskigare än att suga i sig märgen ur en oxsvans?
Rimmad oxbringa är inte heller dumt.

Sjödin skrev:
Vad brukar ni göra med högreven?

Kombinationen med vin i maten är alltid rätt så för min del brukar det bli det
något så banalt som boeuf Bourguignon. Använder helst charlottenlök. Och
potatismos gjord på norrländsk mandelpotatis.
 
Trådskapare
Sjödin

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Stora kossatråden

Per Stade skrev:
Finns det något smaskigare än att suga i sig märgen ur en oxsvans?
Rimmad oxbringa är inte heller dumt.

Kombinationen med vin i maten är alltid rätt så för min del brukar det bli det
något så banalt som boeuf Bourguignon. Använder helst charlottenlök. Och
potatismos gjord på norrländsk mandelpotatis.

Märg ur svans har jag vad jag kan minnas bara fått smaka vid ett par tillfällen, så jag minns det knappt. Oxbringa däremot är ju en klassiker! Jag har dock aldrig lagat det själv. Är det värt att ge sig på eller är det en typisk "äta ute rätt"?

Mandel är jag uppväxt på... ;D
 

Per Stade

Lege artis
SV: Stora kossatråden

Sjödin skrev:
Oxbringa däremot är ju en klassiker! Jag har dock aldrig lagat det själv.
Är det värt att ge sig på eller är det en typisk "äta ute rätt"?

Problemet är inte att laga oxbringan, problemet är att få tag på den.

Sjödin skrev:
Mandel är jag uppväxt på... ;D

Vi kanske borde starta en potatistråd
 
Trådskapare
Sjödin

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Stora kossatråden

Per Stade skrev:
Problemet är inte att laga oxbringan, problemet är att få tag på den.
Jaha, det är så pass? Men stadens köttbutiker, såsom ex Sandströms?

Per Stade skrev:
Vi kanske borde starta en potatistråd
Jovisst, men ska jag deltaga i den lär den heta "Jag slutade med potatis och fick ett bättre liv". ;D


För att åter styra in på kossa;
Jag långkokade en hel bit högrev i söndags. Den åkte ner i en gryta tillsammans med lite lök, ett par lagerblad, en nypa pepparkorn, en skvätt fond och sen fyllde jag upp med vattnet så det täckte. Sen fick den stå på spisen och småputtra i några timmar.
När jag tyckte den var färdig skivade jag upp den och brynte till bitarna snabbare än ögat i grillpanna bara för att få lite fin yta på dem.
Buljongen silades, kokades ner och gräddades till smarrig sås. Det blev riktigt bra!
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora kossatråden

Per Stade skrev:
Hittade oxkind igår. Någon som har något bra recept?

Massor med rödvin, lite fond, gjutjärnsgryta, salt, peppar, lagerblad. Ugn. 120 grader, 6-8 timmar.

Trimma först, ta bort senor och hinnor.

När färdig ta åt sidan, reducera ned fonden. Stek lite kuber av sidfläsk, champinjoner och några smålökar, vänd i den reducerade fonden, Värm upp kinderna, servera med potatispuré.

Klart.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Stora kossatråden

Jimmy Forsman skrev:
Massor med rödvin, lite fond, gjutjärnsgryta, salt, peppar, lagerblad. Ugn. 120 grader, 6-8 timmar.

Trimma först, ta bort senor och hinnor.

När färdig ta åt sidan, reducera ned fonden. Stek lite kuber av sidfläsk, champinjoner och några smålökar, vänd i den reducerade fonden, Värm upp kinderna, servera med potatispuré.

Klart.

Fick hjälp av äldste sonen igår och körde ungefär, som du skrev. Kinderna var så fina så vi
struntade i att putsa köttet. Lite fett och kollagen gör bara såsen mustigare. Inget fläsk
dock, det fick räcka med en bit av sonens finger, som han efter gott föredöme av Tommy
Myllymäki skar ett jack i.
Nästa gång ska jag köpa 2 kg oxkinder. Minst!
 

sunqan

Vinös
SV: Stora kossatråden

Per Stade skrev:
...
Inget fläsk
dock, det fick räcka med en bit av sonens finger, som han efter gott föredöme av Tommy
Myllymäki skar ett jack i.
...

dags att starta "lilla kannibaltråden"? och hur tillagar man ett finger - koka i massor med surt rödvin? ;D ;D

-anders
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora kossatråden

Herrejävlar. Ibland får man ordentligt med anledning att tvivla på sin egen intelligens... Idag är ett sådant tillfälle.

Hade ett paket med 800 gram flat iron steak, en styckdetalj som sitter på utsidan av vad som närmast kan beskrivas som skuldran på kossa. Det här är en detalj som inte är så värst vanlig idag, men det kommer att lanseras i en butik nära dig inom en inte allt för avlägsen framtid. Udda styckdetaljer är den nya trenden som kommer.

Det är en bit som delas av en stor sena, så den säljs i ett paket om två stycken putsade bitar om400 gram. Salt, peppar, het panna och ca 2 minuter på varje sida. sen in i en varm ugn i fem minuter och därefter låta den vila i tio minuter gör den väldigt rare, vilket också är sättet jag tycker att den ska käkas. Köttet skars tunt och skulle serveras som salladswraps, inlindade i salladsblad med lite lök och chilisås. Dock hade min sallad frusit... Så det blev 400 gram nästan rått kött med uteslutade chilisås som tillbehör. plockat direkt från skärbrädan.

Fånigt gott!
 

chambertin

Medlem
SV: Stora kossatråden

Jimmy Forsman skrev:
Herrejävlar. Ibland får man ordentligt med anledning att tvivla på sin egen intelligens... Idag är ett sådant tillfälle.

Hade ett paket med 800 gram flat iron steak, en styckdetalj som sitter på utsidan av vad som närmast kan beskrivas som skuldran på kossa. Det här är en detalj som inte är så värst vanlig idag, men det kommer att lanseras i en butik nära dig inom en inte allt för avlägsen framtid. Udda styckdetaljer är den nya trenden som kommer.

Det är en bit som delas av en stor sena, så den säljs i ett paket om två stycken putsade bitar om400 gram. Salt, peppar, het panna och ca 2 minuter på varje sida. sen in i en varm ugn i fem minuter och därefter låta den vila i tio minuter gör den väldigt rare, vilket också är sättet jag tycker att den ska käkas. Köttet skars tunt och skulle serveras som salladswraps, inlindade i salladsblad med lite lök och chilisås. Dock hade min sallad frusit... Så det blev 400 gram nästan rått kött med uteslutade chilisås som tillbehör. plockat direkt från skärbrädan.

Fånigt gott!
Tvivlar inte på din intelligens Jimmy men fryst sallad.. ???

Vad kommer förresten namnet "flat iron steak" ifrån ?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora kossatråden

chambertin skrev:
Tvivlar inte på din intelligens Jimmy men fryst sallad.. ???

Vad kommer förresten namnet "flat iron steak" ifrån ?

Salladen hade frusit på grund av att det var för kallt i kylen helt enkelt.

WIKIPEDIA, vet inte mer än så.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Stora kossatråden

Jimmy Forsman skrev:
Hade ett paket med 800 gram flat iron steak,

Det är en bit som delas av en stor sena, så den säljs i ett paket om två stycken putsade bitar om400 gram.

Går du på diet?

Själv gjorde jag en skåpstädning i söndags. I frysen hittade jag 2 kg nötbog. I skafferiet
fanns 3 gula lökar, en hel (obs inte en klyfta) vitlök, tre charlottenlökar, en öppnad burk
syltlök. Allt fick fräsa i en gjutjärnsgryta en stund, köttet skars i bitar och frästes och så
på med en panna billigt rödtjut. Toppade med 4 små lagerblad, salt och rejält med svart-
peppar, både malen och hela korn.
Hittade inga morötter så det fick bli allt. På med locket och lägsta värmen och sen åkte
vi till Stockholm. Sisådär 5 timmar senare när vi kom hem var grytan klar, smakades av
med lite kycklingfond eftersom den behövde mera salt. Den mustigaste och bästa gryta,
som jag har gjort. Provåts med en flaska BrewDog Trashy Blonde.
Köttet blev kanske lite överkokt, 4 timmar hade nog räckt.
 
Trådskapare
Sjödin

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Stora kossatråden

Flat steak låter ju väldigt lika Flap steak, som väl är den engelska benämningen på flankstek?

(Flankstek sitter väl under halsen vill jag minnas, eller?
Hursomhelst är flankstek en riktig favorit på grillen!)
 

Krug88

Medlem
SV: Stora kossatråden

Jimmy Forsman skrev:
Hade ett paket med 800 gram flat iron steak, en styckdetalj som sitter på utsidan av vad som närmast kan beskrivas som skuldran på kossa.
Brukar kallas för "picanha", bra jäkla kött och väldigt vanligt i Sydamerika.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora kossatråden

Per Stade skrev:
Går du på diet?

Själv gjorde jag en skåpstädning i söndags. I frysen hittade jag 2 kg nötbog. I skafferiet
fanns 3 gula lökar, en hel (obs inte en klyfta) vitlök, tre charlottenlökar, en öppnad burk
syltlök. Allt fick fräsa i en gjutjärnsgryta en stund, köttet skars i bitar och frästes och så
på med en panna billigt rödtjut. Toppade med 4 små lagerblad, salt och rejält med svart-
peppar, både malen och hela korn.
Hittade inga morötter så det fick bli allt. På med locket och lägsta värmen och sen åkte
vi till Stockholm. Sisådär 5 timmar senare när vi kom hem var grytan klar, smakades av
med lite kycklingfond eftersom den behövde mera salt. Den mustigaste och bästa gryta,
som jag har gjort. Provåts med en flaska BrewDog Trashy Blonde.
Köttet blev kanske lite överkokt, 4 timmar hade nog räckt.

Nix, ingen diet. Var bara vulgärt hungrig och hade inte mer saker hemma.
 
SV: Stora kossatråden

Krug88 skrev:
Brukar kallas för "picanha", bra jäkla kött och väldigt vanligt i Sydamerika.

Ah, Krug88, tycker som du att "picanha" är riktigt gott kött! Tror däremot inte det har så mycket med "flat iron steak" att göra, utan Picanha sitter istället i andra änden av kon och brukar kallas rump cap i USA. I Sverige har det varit svårt att få tag på bra "rumpstek" även om Scan gjort en del försök på sistone.
 

Krug88

Medlem
SV: Stora kossatråden

NonPlusUltra skrev:
Ah, Krug88, tycker som du att "picanha" är riktigt gott kött! Tror däremot inte det har så mycket med "flat iron steak" att göra, utan Picanha sitter istället i andra änden av kon och brukar kallas rump cap i USA. I Sverige har det varit svårt att få tag på bra "rumpstek" även om Scan gjort en del försök på sistone.
Är du säker?
Jag har alltid trott att picanha var "axeln" på kossan...
 

Krug88

Medlem
SV: Stora kossatråden

NonPlusUltra skrev:
Ah, Krug88, tycker som du att "picanha" är riktigt gott kött! Tror däremot inte det har så mycket med "flat iron steak" att göra, utan Picanha sitter istället i andra änden av kon och brukar kallas rump cap i USA. I Sverige har det varit svårt att få tag på bra "rumpstek" även om Scan gjort en del försök på sistone.
Du hade helt rätt, googlade just.
Då fick man lära sig något nytt idag igen då...
 
Toppen