Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora middagstråden

Bubblaren

Medlem
SV: Stora middagstråden

Krug skrev:
Slängde in 1,5 kilo fransyska med en pava rödtjut och lite svartpeppar i ugnen på 125 grader klocka 09.30 imorse och det står och puttrar långsamt. Jag tänkte att jag skulle prova lite varianter så jag hällde precis på en burk passerade tomater och lite finhackad vitlök och schalottenlök.

Nu ska det få stå och gotta sig till klockan 18 ungefär (vi får se hur det ser ut om det behöver mer tid).

Till lunch blir det Edamame med olika varianter av dumplings till och en skön dipsås och ett glas Dog Point Sauvignon Blanc till det!

kl.18:00 sa du, och adressen är?

En annan har äntligen börjat få tillbaka mat och vinsuget efter en veckas dunderförkylning, tur det för på tisdag är det Le Rouge!
 

Lando

Medlem
SV: Stora middagstråden

Ikväll gör jag lammfärsburgare med klyftpotatis, spenat-parmesansallad och hemslagen bea. Bävar lite inför bean eftersom jag inte gjort det på typ 7 år och då misslyckades kapitalt, men jag tror jag kan bättre nu.. Till det ska vi dricka 2006 Seghesio Sonoma Zinfandel, ska bli kul att prova den!
 

anders

Medlem
SV: Stora middagstråden

När det gäller hollandaissås (och därmed bea) finns det ett tjuvknep: kör ihop skiten i en mixer. Såsen kan förvisso inte ta upp lika mycket smör men i dagens kalorijagande tider är det knappast ett minus. Idiotsäkert.
 

Lando

Medlem
SV: Stora middagstråden

:eek:

Ok, jag provar på finsättet först och om inte det funkar slänger jag skiten och kör med fulknepet.
 

Lando

Medlem
SV: Stora middagstråden

Ok jag kan rapportera att bean blev mycket bra även utan mixer, men den stor reda på startlinjen om det skulle krångla till sig. Så overkligt mycket smör i, tur att man inte vet vad man äter på restaurang alla gånger, då hade man haft ångest. Zinfandeln kändes lite trist först men växte helt otippat i glaset och blev skitgod till slut, kanske skulle dekanterat den i alla fall.
 

R.P

Medlem
SV: Stora middagstråden

Ska grava lax idag, köpte med mig Tore Wretmans bok Svensk Husmanskost från Sverige och blev inspirerad.
 

Arvid

Medlem
SV: Stora middagstråden

Lando skrev:
Ok jag kan rapportera att bean blev mycket bra även utan mixer, men den stor reda på startlinjen om det skulle krångla till sig. Så overkligt mycket smör i, tur att man inte vet vad man äter på restaurang alla gånger, då hade man haft ångest. Zinfandeln kändes lite trist först men växte helt otippat i glaset och blev skitgod till slut, kanske skulle dekanterat den i alla fall.

15%-effekten infinner sig ännu en gång. :)
 

weezer

Medlem
SV: Stora middagstråden

Lando skrev:
Ok jag kan rapportera att bean blev mycket bra även utan mixer, men den stor reda på startlinjen om det skulle krångla till sig. Så overkligt mycket smör i, tur att man inte vet vad man äter på restaurang alla gånger, då hade man haft ångest. Zinfandeln kändes lite trist först men växte helt otippat i glaset och blev skitgod till slut, kanske skulle dekanterat den i alla fall.

Ett bra tips för att göra den mindre fet (tror det är nåt örjan klein-recept från början). Koka en palsternacka och ett par morötter i bitar, tills de är mjuka. Mixa dem släta och ersätt 1/3 av smöret med puren. Ger god smak och du kan äta 1/3 mer bea 8).

Själva skulle vi på 28+ ikväll och äta avsmak men barnvakten fick influensa.. :(. Blev en tournedos med svamprisotto (murklor, trattisar och skogschamp) samt en rödvinsås..funkade bra, vi var trötta efter att ha flängt i bilhallar halva dan..
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora middagstråden

Idag blev det en majskycklingspatte med rödvinsinkokta chalottenlökar, rostad porto bello och knaperstekt bacon. De tre sistnämnda blandades ihop och används som bädd åt den förstnämnda.

Det var gott med ett glas pinot till!
 

Bubblaren

Medlem
SV: Stora middagstråden

Krug skrev:
Idag blev det en majskycklingspatte med rödvinsinkokta chalottenlökar, rostad porto bello och knaperstekt bacon. De tre sistnämnda blandades ihop och används som bädd åt den förstnämnda.

Det var gott med ett glas pinot till!

Fiberlöst! ::)
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora middagstråden

Ja fan, det glömde jag! Hade lite nudlar också som ballast. Men inte mycket.
 

weezer

Medlem
SV: Stora middagstråden

Neee, ;). Bidde en Skoda octavia, levereras på fredag...man får trots allt rätt mkt bil för pengarna.
 

CH

Medlem
SV: Stora middagstråden

weezer skrev:
Neee, ;). Bidde en Skoda octavia, levereras på fredag...man får trots allt rätt mkt bil för pengarna.

Ungefär samma argument som för bib då ;)
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora middagstråden

Efter en väldigt kvick sejour i London är man nu tillbaka i trygga moder Sveas famn... London var vådligt bekvämt måste jag säga, tolv plusgrader och i största allmänhet vårigt. Det är alltid kul att se hur det börjar blomma i parkerna medan del ligger gyttja och förpestar tillvaron i här hemma.

Igår kväll var vi i chinatown och käkade lite mat, det var riktigt vasst med Crispy duck, softshell crabs och fried rice med ägg och fläsk... Gottis! Kommer inte ihåg vad restaurangen hette naturligtvis, men det var väldigt kompetent!
 

Keen

slan
SV: Stora middagstråden

Krug skrev:
Efter en väldigt kvick sejour i London är man nu tillbaka i trygga moder Sveas famn... London var vådligt bekvämt måste jag säga, tolv plusgrader och i största allmänhet vårigt. Det är alltid kul att se hur det börjar blomma i parkerna medan del ligger gyttja och förpestar tillvaron i här hemma.

Igår kväll var vi i chinatown och käkade lite mat, det var riktigt vasst med Crispy duck, softshell crabs och fried rice med ägg och fläsk... Gottis! Kommer inte ihåg vad restaurangen hette naturligtvis, men det var väldigt kompetent!

Trevligt med london! Du köpte inte med dig nåt gott hem?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora middagstråden

Inte ett skit, även om jag såg en Screaming Eagle för det förnäma priset av £3000 flaskan... Då var SQN Atlantis för £180 mer habilt prissatt. Men det fanns inte någon tid att springa omkring i butiker. Kom fram sent i måndags, spenderade hela gårdagen i fucking Theale (ute mot Reading), sen var det middag och planet hem gick 07,15 imorse.
 
Toppen