Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora middagstråden

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Vad blev det till middag idag?

Själv klämde jag en fransk råbiff på Bistro Berns. Den sköljdes ned tillsammans med två pilsner, men jag var på vippen att beställa in en Chocroute Garni med Anka, Merquez och sidfläsk och ett par glas Gewurstraminer... Men jag fegade ur. Jag ångrar mig lite!

Sitter och sippar på lite bubbel nu. Inte helt otrevligt!
 

admin99

Administratör
Idag blev det enkel mat för en enkel pöjk.

Potatis och purjolökssoppa med rikligt med sidfläsk och till detta en Pierre Peters 1998.

Gott sa grisen!
 

Mysonoxen

Medlem
Igår fick jag till min glädje tag på riktigt fet och fin gårdskyckling som jag grillade och åt med likaledes grillade rotfrukter och en "minirisotto" på avorioris och buljong.

Till detta dracks en Clos de la Roche från Dujac. 1990.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Efter att ha läst boken 'Heat' i några dagar så blev jag lite inspirerad att prova ett recept ur boken. Nu är det inga direkta recept att tala om i den, men multitalang som man är med bakgrund inom både kök, servis och vin så innebar detta naturligvis inga som helst problem.

Detta och att beskrivningen var kanska talande: Ta ett stort köttstycke, lägg det i en gjutjärnspanna, häll på en flaska vin, tre stora nävar malen svartpeppar och en grabbnäve salt. låt koka på svag värme i åtta timmar. Det var alles! Ingen lök, ingen olivolja! Nada!

Min hjärna klarade inte av detta, så jag hade i tre krossade vitlöksklyftor och två strimlade gula lökar, 1,2 kilo högrev, en pava rött, salt & peppar. Sen kokades det vill jag lova!

Jäklar vad bra det blev! Då jag, idiotiskt nog, valde att påbörja ett åtta timmars långkok klockan 19:30 så ledde det till att jag i slutändan inte kunde ge det mer än fem timmar på spisen, det räckte dock utmärkt.

Jag kan verkligen rekommendera detta!
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Stora middagstråden

Idag är det pizza och ostmackor som gäller. Frugan är bortrest och det är inte kul att laga mat åt sig själv, man får ju fanken inget beröm för det ;)

Till helgen ska jag fixa till lammfilé med en god Pauillac till har jag tänkt. Jag har ännu icke bestämt mig vilken av dem jag ska ta, men någon Mouton bör ju p.g.a. namnet ligga bra till :)
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora middagstråden

Till min stora skam blev det en stressad mackedonken och en stor cola.

Hardly what you can call classy!
 

A

Medlem
SV: Stora middagstråden

Krug, jobbar sent? Mest inlägg tycker jag... Varför inte gå hem istället?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora middagstråden

10 viner kvar att skriva, arbetar efter principen: Krug skriver ett produktblad, Krug skriver ett inlägg...

All work and no play makes Krug a dull boy!
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Stora middagstråden

Jag gjorde husmanskost idag. Dillstuvad potatis + isterband. Till det avnjöts en Staropramen.
Jag upptäckte till min glädje att jag återfått cirka 50% av min känsla för smak. Bara den här förbannade hostan kunde upphöra...
 

Keen

slan
SV: Stora middagstråden

Idag blev det vita bönor och vatten =( Man kan tro att man sitter i fängelse, men så blir det om man går på gymet sent och inte orkar laga ordentlig mat efteråt.
 

Pichon

Medlem
SV: Stora middagstråden

Heat-receptet på urtidskokat kött måste prövas! En mycket bra bok förresten, det är sällan böcker om matlagning är så engagerande och välskrivna.

Igår blev det mycket enkel mat: pasta med pesto. Till detta dracks en 2007 Beaujolais Village Nouveau från Quinson. Jag har inte druckit beaujolais på evigheter men inspirerades av den ruggiga etiketten och plockade upp ett ex när jag var på Regeringsgatan och handlade 2005:eek:r av Comte Georges de Vogue och Bouchard. Vinet var förvånansvärt bra: lite godisbetonat och ungfruktigt som sig bör men också en rejält murrig syrlighet och bra längd. Inte illa pinkat för 70 spänn.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora middagstråden

Pichon skrev:
Heat-receptet på urtidskokat kött måste prövas! En mycket bra bok förresten, det är sällan böcker om matlagning är så engagerande och välskrivna.

Igår blev det mycket enkel mat: pasta med pesto. Till detta dracks en 2007 Beaujolais Village Nouveau från Quinson. Jag har inte druckit beaujolais på evigheter men inspirerades av den ruggiga etiketten och plockade upp ett ex när jag var på Regeringsgatan och handlade 2005:eek:r av Comte Georges de Vogue och Bouchard. Vinet var förvånansvärt bra: lite godisbetonat och ungfruktigt som sig bör men också en rejält murrig syrlighet och bra längd. Inte illa pinkat för 70 spänn.

JA, jag kan verkligen rekommendera 'receptet' minimal arbetsinsats, maximal smakupplevelse. Jäkligt häftigt!

Idag blir det lågtempad fläsklägg med Sauerkraut (givetvis med massor av kummin och lite ankfett). Jag slängde in läggen i ugnen klockan 13 efter att ha gnidit dem lätt med olivolja och sen gnidit in kummin, grovt egenskördat havssalt (precis lika salt som vanligt, var bara tvungen att få med 'egenskördat') och rikligt med nymalen vitpeppar (Muntok naturligtvis). Jag räknar med ett de ska vara klara till runt 18 snåret. Till dettaa blir det antagligen ett glas friskt och härlig Rajsling med en dutt restsötma. jag får se vad jag hittar!
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora middagstråden

Jag kan knappt bärga mig tills ikväll. Jag ska göra en riktift mustig köttgryta. Det ligger en stor klump högrev och bara väntar på att bli sönderkörd i massor av vin.

Det är fan det enda som är bra med hösten och vintern, grytor och långkok!
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Stora middagstråden

Krug skrev:
Jag kan knappt bärga mig tills ikväll. Jag ska göra en riktift mustig köttgryta. Det ligger en stor klump högrev och bara väntar på att bli sönderkörd i massor av vin.

Det är fan det enda som är bra med hösten och vintern, grytor och långkok!

Håller med dig. Detta är ingen rolig årstid.

Idag ska jag dock fira att mina lukt- och smaksinnen är tillbaka i sina fulla bruk, och då jag fått in ett trevligt utlandstraktamente på kontot blir det att åka ner till "trakterna av NK" och se vad jag kan hitta för pavor. Till mat ska jag göra en mustig kalops så det blir lite kraftigare vin jag söker, kanske nåt från Rhônedalen.

Dessutom ska jag på "Nouveauprovning" imorgon. De höll sig nästan en vecka så jag skulle kunna vara med, mina kära vänner. Som vanligt kommer vinet att smaka spritad hallonsaft, men det är själva grejen och samvaron som gör att jag hakar på och konsumerar denna försäljningsgimmick.
 

Dejzan

Medlem
SV: Stora middagstråden

I dag blev det en egenhändigt stoppad hjortkorv med grönkålsrisotto. Till det en Delas Les Launes -01, inte alls så dumt.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora middagstråden

Dejzan skrev:
I dag blev det en egenhändigt stoppad hjortkorv med grönkålsrisotto. Till det en Delas Les Launes -01, inte alls så dumt.

Låter ju fantastiskt gott och trevligt måste jag säga!

Själv blev det Rökt kalkon och lättkeso... Med en PPs 1999 till för att balansera upp med lite c-vitamin ;D
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Stora middagstråden

Idag blir det en caesarsallad + en pava vitt uppfriskande vin, troligen tar jag en muscadet till, trots att jag i så fall borde haft skaldjur till, helst ostron eller räkor, men det får duga.

Det märks att man inte är 20 år längre, för julen har knäckt min mage med all fet mat jag ätit och den 1980 Taylor's jag knäckte till påven på julnatten spädde på min av glögg, julsnaps och julöl förvärvade blybasker ytterligare. Det blev inte bättre morgonen efter, då min lilla dotter fått en barnkeyboard i julklapp av sin farmor med förutom piano- och orgelljud olika artificiella djurläten som hon av sin väna moder fick hjälp med att få upp i sängen. Givetvis blev det en kakafoni av djurläten till kompet av inbyggda trummor och den lilla och hennes bror "sjöng" för full hals och det hela kändes som om en månad i Gulag hade varit som en Västindienkryssning i jämförelse. Jag tyckte mig ha kopulerande elefanter bakom pannbenet.

Var tvungen att vänta tills sent på kvällen då ungarna lagt sig då vi hade middag (lamm) med Mouton -82:an jag berättade om i en annan tråd och -75 La Mission efter det.

Igår hade jag magknip men lyckades ändå förtära det sista av julbordet och klämma de sista julölen plus att jag käkade upp en Stiltonost som jag fått av brorsan (fick en trevlig matkorg med allsköns ost och vin) ackompanjerad av en LBV 2000 från Churchill's. Det tog definitivt knäcken på magen och jag fick en halvtimme senare sjunga i den vita mikrofonen och hela julbordet kom upp.

Till frukost idag blev det bara en yoghurt och två skivor rostat bröd till, så jag får dessvärre hålla den slanka dietlinjen fram till nyårsaftonens hummer...
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora middagstråden

Gårdagens afton var en mycket trevlig, men fruktansvärt lång, tillställning. Vi samlades hemma hos herr H och hans fästmö J för att i goda vänners lag inmundiga en nyårssupé, titta på lite smällare och, antagligen, spela ett parti Sybarit. Vi hälsades välkomna med en härligt somrig smultrondrink och sen började vi göra en mental inventering av ingredienser och arbetsordning- Jag hade med mig 750g hemmagjord ankleverterinne, vi hade ett kilo pilisar, kalventrécôte och mycket annat smaskigt. Och långsamt började en plan utkristallisera sig. Arbetet fördelades och jag satte mig promt ner och drack drinkar, någonting jag r väldigt bra på, medan de som kan laga mat gjorde just detta. Vi började äta klockan 20.00 och vi tog kaffet klockan 02.30... Det blev en låååång afton!

Rätt 1: Ankleverterrine med inkokta russin och dadlar samt en kvitten och apelsinmarmelad. Vin: Château de Fezles 1997
Rätt 2: Hummer, klassiskt med tre såser och bröd. Vin: Krug 1989 på magnum.
Rätt 3: Stekta pilgrimsmusslor med proschiuttolindad sparris och citron-beurre blanc. Vin: Krug 1989 på magnum.
Rätt 4: Grillad Kalventrécôte med rostad sötpotatis och Chevrécremé. Vin: Caymus Special Select 1994 Cabernet Sauvignon på Magnum.
Rätt 5: Blandade ostar. Vin: Moulin Touchais 1989.

När jag lyckades få tag på en taxi var klockan strax efter klockan 05, och jag var väldigt glad att få landa i sängen!
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora middagstråden

Var och käkade på Prinsen idag och jag måste säga att det inte imponerade på något sätt. Servisen var en otroligt dryg fransman som måste ha blivit påsatt på tvären den morgonen. Varmrätten tog över en timme att få in till bordet, vi var tvungna att be honom fylla på vatten i våra glas, han struntade totalt i att fråga om vi ville ha mer att dricka när vinet tog slut (vilket det i princip gjorde innan vi fick varmrätten) och salladen som jag beställde samtidigt som varmrätten dök aldrig upp.

Dock var det en positiv sak, och det var att unggrissidan som jag åt var fantastiskt god, dock var kanske inte bearnaise och pommes de bästa tillbehören.

I helhet, riktigt, riktigt dåligt.
 
Toppen