Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora middagstråden

SV: Stora middagstråden

Sjödin skrev:
Du får GÄRNA dela med dig av recept på röding!! Jag har käkat röding varje vecka i ett år, har fortfarande frysen full och börjar bli lite less faktiskt.... Så lite tillagningsvariation skulle inte skada.

Vet inte om du provat följande som jag tänkte köra på ikväll:

Efter rensning och fjällning fyller jag firren förmodligen med persilladesmör, fänkålsjulienne salt och peppar.
Kör in den i ugnen på 110 grader max. Intervallångar firren i ca 20 min.

Jag är inne på att kombinera aniskaraktären från fänkålen med fisken, så det blir nog en anis och lime/citronsmaksatt potatispuré och någon form av sås med en ganska hög syra. Har inte riktigt bestämt innehållet ännu.

Sedan är det ju frågan vad man ska korka upp till detta...

Krug88 kom ju med ett intressant tips tidigare i tråden

Chablis som fått en lätt smekning av ek ligger bra till annars.
 
SV: Stora middagstråden

Krug88 skrev:
Raveneau Les Clos 96 skulle nog vara det ultimata från Chablis...

Instämmer helt och fullt. Hade jag haft någon/några hemma så hade valet inte varit svårt. Någon GC från William Fevre får duga som surrogatvin tills dess.
 
SV: Stora middagstråden

Efter lite ändringar så blev det en pure på potatis och jordärtsskockor med en bra dos av rostad vitlök till firren, därför korkades en 2002 Domaine Robert Jayer Gilles Hautes Cotes De Nuits Blanc upp till slut vilket inte var helt fel. Traditionellt lätt oxidativa toner, med viss mognad, massor av frukt och tydliga men snygga fat. Inte lika bra som förra helgens Coche-Dury Mersault -98 å andra sidan.
 

R.P

Medlem
SV: Stora middagstråden

I fredags blev det släta almejas, palamosgambas som jag körde försiktigt i grillpannan och red mullet. Till det en Albarino (Fillaboa), och som förrätt med en pilsner (A.K Damm, ljuvligt god öl som görs efter "Alsacemetoden" att brygga öl) spansk svamp, kommer inte ihåg namnet på den nu...men det är en skivling som är väldigt köttig, nästan fruktig i konsistensen, väldigt god, stekte den i smör och serverade med stekt lök. Blandad ost och sött vin från Torres efter.

I lördags blev det igen mer fisk och skaldjur, i lite enklare form till lunch. Kokta räkor och stekta sardiner.
 

R.P

Medlem
SV: Stora middagstråden

Persisk restaurang igår, åt en gryta gjord på valnötter och granatäpple (kommer inte ihåg namnet på den nu). Ikväll så ska jag köra lite gåslever som förrätt, sen sjötunga med sparris och pimientos, efter det ost (stilton och tryffelbrie).
 
SV: Stora middagstråden

Egentligen så tycker jag Brysselkål är en rätt trist grönsak. Kålsmaken blir lätt lite bitter och för påträngande.
Nu har jag dock ett gäng små rackare i kylen hemma av misstag som behöver fixas till som tillbehör till huvudrätten ikväll.
Någon som har några bra tips på vad man kan göra?

Det roligaste jag hittar är att glasera dem i farin alt. råsocker och peppar. Risken med detta är att det här lilla tillbehöret tar över huvudingridiensen. (Någon form av firre.)
 

anders

Medlem
SV: Stora middagstråden

Tycker personligen att enda gången som brysselkål är riktigt kul är till fågel med hederlig kokt potatis, brunsås och gele (gärna krusbär). Nu finns det viss risk att brunsås och gele fungerar lite dåligt med firren...
 

Dejzan

Medlem
SV: Stora middagstråden

El burro grande skrev:
Egentligen så tycker jag Brysselkål är en rätt trist grönsak. Kålsmaken blir lätt lite bitter och för påträngande.
Nu har jag dock ett gäng små rackare i kylen hemma av misstag som behöver fixas till som tillbehör till huvudrätten ikväll.
Någon som har några bra tips på vad man kan göra?

Det roligaste jag hittar är att glasera dem i farin alt. råsocker och peppar. Risken med detta är att det här lilla tillbehöret tar över huvudingridiensen. (Någon form av firre.)

Kvarta ned och koka i gräddmjölk mixa sen till en slät pure. Du kan ha i lite persija och citron precis innan du serverar. Borde passa till fisken.
 

Håkan

Medlem
SV: Stora middagstråden

anders skrev:
Tycker personligen att enda gången som brysselkål är riktigt kul är till fågel med hederlig kokt potatis, brunsås och gele (gärna krusbär). Nu finns det viss risk att brunsås och gele fungerar lite dåligt med firren...
Enligt min systerson så passar brunsås till allting så du måste ha fel ;D
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora middagstråden

Håkan skrev:
Enligt min systerson så passar brunsås till allting så du måste ha fel ;D

En uppfattning som han delar med 100% av den norska befolkningen.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora middagstråden

Igår så blev det en härlig soppa igen, fan jag måste säga att jag gillar att göra soppor. Simpelt, gott och mättande! Gårdagens alster blev en liten "vad man har hemma" soppa och det råkade vara: Champinjoner, blomkål, broccoli, gul lök och en kyckling.

Rostade av kycklingen i ugnen på låg temp så att den släppte vätska som sedan lämpades ned i soppan, brynte på champinjonerna och löken, kokade hop detta med vitt vin och kycklingbuljong. På med lite mer vätska, i med blomkålen och broccolin som sen ångades under lock tills mjuka. Därefter mixades det grovt med stavmixer, i med grädde, safterna från kyckingen och lite salt och peppar.

Presto! All done!

Sjukt gott för en förkyld Krug. Sen räcker det ett par dagar!

Nästa prijekt är att köka på lite oxxsvans som jag har ligger. Det blir en mumsig pastasås det!
 

anders

Medlem
SV: Stora middagstråden

Krug skrev:
Igår så blev det en härlig soppa igen, fan jag måste säga att jag gillar att göra soppor. Simpelt, gott och mättande! Gårdagens alster blev en liten "vad man har hemma" soppa och det råkade vara: Champinjoner, blomkål, broccoli, gul lök och en kyckling.

När jag läser detta kommer jag osökt att tänka på när Asterix och Obelix är slavar i Rom och kokar ihop världens enda kända botemedel mot bakfylla. :D
 

R.P

Medlem
SV: Stora middagstråden

Idag tänkte jag laga lite svensk julmat, jansson, köttbullar och lite sill och gravad lax till detta. Dryck blir vad jag fick tag i på IKEA, Spendrups julöl...men kocken har naturligtvis en flaska torr sherry till förfogande under själva matlagningen. :) Senare ikväll blir det ett dessertvin från Penedes och diverse spanska och franska ostar.
 

hultman

Medlem
SV: Stora middagstråden

Idag blev det schalottenlök och rosmarin-stekt kycklingfilé med kubad potatis, kubade päron och stekta champinjoner. Gjorde sedan en rosépepparsås till eländet. Skar tunna skivor av kycklingfilé och lade bladspenat mellan skivorna. Rätt gott faktiskt...
 
SV: Stora middagstråden

Sitter och tuggar i mig en ansenlig mängd Cecina de Leon - Lufttorkat nötkött från Castilla y Leon som sköljs ner med en Palo Cordado från Lustau, och jäklar vilken kombo. Här kan man snacka om att det k*****r i munnen.
 

R.P

Medlem
SV: Stora middagstråden

Var på restaurang Gaig i går, www.restaurantgaig.com Åt deras avsmakningsmeny a la suprise, mycket bra, gott utan onödigt krångel, kycklingsoppa med frikadeller, monkfish, pilgrimsmussla med kronärtskocka, canelloni med svart tryffel, lamm med kantereller ovanpå och två efterrätter. Väl värt 85 euro/skallen Drack en flaska Belle Epoque -96 (deras sista, den skulle plockas bort från vinlistan nu), corullon -04, sen några lösa glas från en Tokaji, Oremus -99.
Trevlig restaurang som kanske föll lite på servicen men annars mycket trivsamt med personlig stämning.

Ikväll ska jag äta på comerc 24, aldrig varit där så det ska bli spännade.
 

R.P

Medlem
SV: Stora middagstråden

Var på comerc 24 igår, www.comerc24.com Åt den stora avsmakningsmeny på totalt 12 rätter. Mycket fisk, skaldjur och skum. Valde också hyvlad albatryffel som tillval på en av rätterna. Drack Billecart-Salmon rosé på magnum och en flaska sött från Penedés till ost och dessert. Nyskapande och trendig, tex ostron med kokosskum, kall soppa på blommor och sjögräs och oxfilé med röda bär som smultron, jordgubbar och körsbär. Skön avslappnad miljö, med bra personal och kunnig och trevlig sommelier. Bra pris, 84 euro för 12 rätters, för albatryffel får man lägga till 28 euro.
 
Toppen