Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

Mysonoxen

Medlem
SV: Bordeaux en Primeur 2006

magnum skrev:
Tackar, så kanske bra på 04?, mkt bra på 96! men låta bli 03 och 98. Tar en fråga till...Troplong Mondot 1990, provat?

Ingen av vinerna är dåliga, dock lyser 1996 som den klaraste stjärnan bland dem.

1990 T-M har jag inget minne av att ha provat dessvärre.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Bordeaux en Primeur 2006

Andreas L skrev:
Mysonoxen skrev:
Sant. 05 och 00 är svindyra, men de levererar exakt det vin jag vill ha. Minns ännu smaken av Ch. Margaux 05:a, så brutalt elegant redan som primör. Man såg riktigt hur Paul Pontallier stod och myste när han hällde upp vinet åt mig och brorsan. Måste vara en fröjd för själen att ha åstadkommit nåt liknande...Jag ska dock vänta åtskilliga år innan jag knäcker första pavan av den...

Jaså, Parker är sjukskriven? Det hade jag helt missat, min dator har varit kass ett bra tag, så jag fick avbeställa erobertparker men jag tänkte vänta och köpa en ny superburk då jag flyttar 1 maj. Har du nåt info om vad som hänt?

[/quote

Nej Parker är i god form, jag träffade honom häromdagen på Ch Quinault, han klämmer väl en 300 viner om dagen.

Själv tycker jag att det är för tidigt att säga för mycket om vinerna och årgången, jag har provat en del 07:eek:r men jag föredrar att vänta med att prova vinerna tills de är buteljerade då det är den färdiga produkten som provas, jag anser mig inte vara kompetent nog att bedöma hur ett vin kommer att utvecklas då det knappt eller inte alls har genomgått den malolaktiska jäsningen. Jag förstår att inköpare måste få någon slags indikation på vinernas kvalitet samt att de viktiga journalisterna såsom Parker & Co vill vara första med att komma med kloka åsikter, men i övrigt är primörprovningarna ett kommersiellt jippo, och att läsa alla provningsnoteringar av ofärdiga viner, speciellt doft, övergår mitt förstånd.

Jag tror att de flesta bra egendomar gör bra vin 07 är och att årgången definitivt är bättre än dess rykte, jag minns hur jag läste på Decanters hemsida redan i juli att 07 var en dålig årgång och återigen detta behov av att veta först och bäst... Michel Rolland sade nåt mycket klokt, "ingen kan säga någonting om skördens kvalitet förrän en vecka före skörden", han borde veta om nån.

Hursomhelst jag har jättetrevligt och har provat ett 400-tal 2005:eek:r och 2001:eek:r samt lite annat gott och blandat, glöm inte bort att Bordeaux är Bordeaux...

Hur är 2005:eek:rna i dagsläget, Andreas? Toppar? Bottnar? Jag har som sagt inte rört dem sedan primörprovningen, de är givetvis för unga för min smak rent konsumtionsmässigt. Bland de fem premiers rankade jag år 2006 1. Margaux 2. Latour 3. Haut-Brion 4. Lafite 5. Mouton.
Fanns även en drös andra goda viner som jag borde nämna men då blir det mer en listtråd :)

Det jag kan nämna är att i min värld trumfade 2005 t.o.m. den haussade 2000. Maken till god kvalitet överlag har jag sällan sett.

2001 var också en speciell årgång för mig, för 2002 var nämligen första gången min fru följde med mig ner på primörprovningar då 2001 smakades av. Ett ganska lätt år, minns att jag på den röda sidan tyckte bäst om La Mission. Men här är det de vita som dominerar, och man blev nästan rörd till tårar då man drack 2001 Laville H-B som hade en underbar ton av de augustipäron som fanns i min salig mormors trädgård. Sedan ska man ju inte snacka om Sauternes och Barsacvinerna. Yquem, Climens...o la la!
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Bordeaux en Primeur 2006

Andreas L skrev:
Mysonoxen skrev:
Sant. 05 och 00 är svindyra, men de levererar exakt det vin jag vill ha. Minns ännu smaken av Ch. Margaux 05:a, så brutalt elegant redan som primör. Man såg riktigt hur Paul Pontallier stod och myste när han hällde upp vinet åt mig och brorsan. Måste vara en fröjd för själen att ha åstadkommit nåt liknande...Jag ska dock vänta åtskilliga år innan jag knäcker första pavan av den...

Jaså, Parker är sjukskriven? Det hade jag helt missat, min dator har varit kass ett bra tag, så jag fick avbeställa erobertparker men jag tänkte vänta och köpa en ny superburk då jag flyttar 1 maj. Har du nåt info om vad som hänt?

[/quote

Nej Parker är i god form, jag träffade honom häromdagen på Ch Quinault, han klämmer väl en 300 viner om dagen.

Själv tycker jag att det är för tidigt att säga för mycket om vinerna och årgången, jag har provat en del 07:eek:r men jag föredrar att vänta med att prova vinerna tills de är buteljerade då det är den färdiga produkten som provas, jag anser mig inte vara kompetent nog att bedöma hur ett vin kommer att utvecklas då det knappt eller inte alls har genomgått den malolaktiska jäsningen. Jag förstår att inköpare måste få någon slags indikation på vinernas kvalitet samt att de viktiga journalisterna såsom Parker & Co vill vara första med att komma med kloka åsikter, men i övrigt är primörprovningarna ett kommersiellt jippo, och att läsa alla provningsnoteringar av ofärdiga viner, speciellt doft, övergår mitt förstånd.

Jag tror att de flesta bra egendomar gör bra vin 07 är och att årgången definitivt är bättre än dess rykte, jag minns hur jag läste på Decanters hemsida redan i juli att 07 var en dålig årgång och återigen detta behov av att veta först och bäst... Michel Rolland sade nåt mycket klokt, "ingen kan säga någonting om skördens kvalitet förrän en vecka före skörden", han borde veta om nån.

Hursomhelst jag har jättetrevligt och har provat ett 400-tal 2005:eek:r och 2001:eek:r samt lite annat gott och blandat, glöm inte bort att Bordeaux är Bordeaux...
Kul att Parker är på benen igen. Vore värdefullt att få ta del av din "topp 10" lista från 05 och 01 ::)
 

Andreas L

Medlem
SV: Bordeaux en Primeur 2006

Jag kan enkelt säga att 2005 är större på högra stranden, pomerolerna är sagolika, till och med de mediokra egendomarna har gjort stora viner, St-Emilion är mycket homogent, jävligt goda viner på ren Svenska, Klämde en 2005 Carillon d´Angelus till lunch idag, vilken sammet! I Médoc är vinerna naturligtvis mycket bra men inte fullt så magnifika som många tror, faktum är att jag senast föredrog några 04:eek:r vilket är en helt klart underskattad årgång.

Bäst 05 (ej blint, har heller ej provat allesammans, men kommer att göra det i Juni)


Margaux
Pontet-Canet
La Conseillante
Haut-Brion
Troplong-Mondot
Tertre-Rotebouef
Haut-Condissas
Tertre-Rotebouef
La Gaffeliere (ja faktiskt, bättre än någonsin)
Mouton (inte samma klass som Margaux el Haut-Brion men alltid kafferostad och saftig)
Samt en massa mer förstås
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Bordeaux en Primeur 2006

Andreas L skrev:
Jag kan enkelt säga att 2005 är större på högra stranden, pomerolerna är sagolika, till och med de mediokra egendomarna har gjort stora viner, St-Emilion är mycket homogent, jävligt goda viner på ren Svenska, Klämde en 2005 Carillon d´Angelus till lunch idag, vilken sammet! I Médoc är vinerna naturligtvis mycket bra men inte fullt så magnifika som många tror, faktum är att jag senast föredrog några 04:eek:r vilket är en helt klart underskattad årgång.

Bäst 05 (ej blint, har heller ej provat allesammans, men kommer att göra det i Juni)


Margaux
Pontet-Canet
La Conseillante
Haut-Brion
Troplong-Mondot
Tertre-Rotebouef
Haut-Condissas
Tertre-Rotebouef
La Gaffeliere (ja faktiskt, bättre än någonsin)
Mouton (inte samma klass som Margaux el Haut-Brion men alltid kafferostad och saftig)
Samt en massa mer förstås
04 har du några insider tips?
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Bordeaux en Primeur 2006

Andreas L skrev:
Jag kan enkelt säga att 2005 är större på högra stranden, pomerolerna är sagolika, till och med de mediokra egendomarna har gjort stora viner, St-Emilion är mycket homogent, jävligt goda viner på ren Svenska, Klämde en 2005 Carillon d´Angelus till lunch idag, vilken sammet! I Médoc är vinerna naturligtvis mycket bra men inte fullt så magnifika som många tror, faktum är att jag senast föredrog några 04:eek:r vilket är en helt klart underskattad årgång.

Bäst 05 (ej blint, har heller ej provat allesammans, men kommer att göra det i Juni)


Margaux
Pontet-Canet
La Conseillante
Haut-Brion
Troplong-Mondot
Tertre-Rotebouef
Haut-Condissas
Tertre-Rotebouef
La Gaffeliere (ja faktiskt, bättre än någonsin)
Mouton (inte samma klass som Margaux el Haut-Brion men alltid kafferostad och saftig)
Samt en massa mer förstås

Kul att du upptäckt Haut-Condissas storhet, det är en liten halvdoldis vars första årgång jag provade på negociantfirman Fiore-Richaud i Margaux för ett antal år sedan. Blev förbluffad över kvalitén kontra det (då) humana priset.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Bordeaux en Primeur 2006

Mysonoxen skrev:
Kul att du upptäckt Haut-Condissas storhet, det är en liten halvdoldis vars första årgång jag provade på negociantfirman Fiore-Richaud i Margaux för ett antal år sedan. Blev förbluffad över kvalitén kontra det (då) humana priset.
Har du nån mera info om detta slott? vad rinner nedför strupen denna tisdag kväll?
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Bordeaux en Primeur 2006

magnum skrev:
Har du nån mera info om detta slott? vad rinner nedför strupen denna tisdag kväll?

Det ägs av Jean Guyon och har en vanlig Médocappellation, mycket gott. Ska kolla mina provningsanteckningar för mer info om ingen annan hinner före. 1999 är den tidigaste årgång av slottet jag provat.

Ikväll blir det en "tager-vad-man-haver kväll" blir något icke allt för märkvärdigt vin. Förmodligen nåt från de senaste nyhetssläppen, jag har inte bestämt mig än. Just nu dricker jag mineralvatten :)
 

anders

Medlem
SV: Bordeaux en Primeur 2006

Andreas L skrev:
Margaux
Pontet-Canet
La Conseillante
Haut-Brion
Troplong-Mondot
Tertre-Rotebouef
Haut-Condissas
Tertre-Rotebouef

Jag noterar att Tertre-Rotebouef måste ha vara ett vin utöver det vanliga. Både 6:e och 8:e plats. Eller ska vi tolka det som att det var en ganska kraftig flaskvariation? ;D
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Bordeaux en Primeur 2006

Vi kan väl tolka det som att världsmästaren kanske drack ett glas Bx igår kväll!
 

anders

Medlem
SV: Bordeaux en Primeur 2006

Krug skrev:
Vi kan väl tolka det som att världsmästaren kanske drack ett glas Bx igår kväll!
Måste ha varit ett ganska stort glas... eller också har ölsinnet smittat över till vinsidan...
 

Krug88

Medlem
SV: Bordeaux en Primeur 2006

Andreas L skrev:
Hej Krug 88, jag är själv i Bordeaux just nu och deltar i en del spektakel, men helt ärligt har jag slutat att prova primörer då de är långt ifrån de färdiga cuvéerna som visas och det är väldigt svårt att säga så mycket om vad vinet kommer att utvecklas till.
Åh fan, synd att jag inte visste det innan jag åkte. Hade slagit dig en signal så vi kunde ta en middag, tror jag har kvar ditt nummer.
Jag och Netterberg gick på Bistro de Sommeliers i onsdags och bälgade i oss Comtes rosé 96, Haut Brion 97 och Yquem 96 på halva.
Alla vinerna gick på 400 euro tillsammans...
 

Andreas L

Medlem
SV: Bordeaux en Primeur 2006

Krug skrev:
Vi kan väl tolka det som att världsmästaren kanske drack ett glas Bx igår kväll!

Du har rätt Krug - Petrus 1975 Dubbelmagnum, 2001 Angelus, 2004 Fombrauge, 1998 Roc des Cambes, Haut-Condissas 05 samt 98, Rayas 1998 var några av godsakerna.
 

Andreas L

Medlem
SV: Bordeaux en Primeur 2006

Krug88 skrev:
Åh fan, synd att jag inte visste det innan jag åkte. Hade slagit dig en signal så vi kunde ta en middag, tror jag har kvar ditt nummer.
Jag och Netterberg gick på Bistro de Sommeliers i onsdags och bälgade i oss Comtes rosé 96, Haut Brion 97 och Yquem 96 på halva.
Alla vinerna gick på 400 euro tillsammans...

Helt klart de bästa priserna på fine wines i Bordeaux, köttet är väldigt bra dessutom, leve det bruna köket.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Bordeaux en Primeur 2006

Vill ni ha fina vinpriser så åkt till Champion, en stor supermarket vid hotellbyn i Pessac. Deras vinavdelning är förvånansvärt välsorterad och då jag var där sist kunde man köpa Cru Bourgeoisviner för 2.25 €. Perfekta vardagsviner.

De hade även en hel del klassade slott för en spottstyver.

Det är inte bara på Bordeaux Magnum och andra ställen inne i stan man kan handla bra vin :)
 

Krug88

Medlem
SV: Bordeaux en Primeur 2006

Mysonoxen skrev:
Det är inte bara på Bordeaux Magnum och andra ställen inne i stan man kan handla bra vin :)
Min polare var kvar en dag till och besökte Bordeaux Magnum idag.
Fick detta smset av honom för en timme sen "Magnum shoppen sög"

Du menar väl den som ligger i Pessac förmodar jag?
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Bordeaux en Primeur 2006

Krug88 skrev:
Min polare var kvar en dag till och besökte Bordeaux Magnum idag.
Fick detta smset av honom för en timme sen "Magnum shoppen sög"

Du menar väl den som ligger i Pessac förmodar jag?

Ja, du har även L' Amour du Vin i Bordeaux numera, de har ganska schyssta priser i butiken på rue St. Dominique i Paris, har inte hunnit med den i Bordeaux än.

Magnum har lite höga priser men i a f sist jag var där hade de en hel del bra viner från bl.a. 1947, 1961 och 1990. Den var bra tyckte jag, men tog den bara som ett exempel.

Det finns flera jag tycker är bra bl.a. en som heter Vinotheque, där jag 2003 inhandlade tre olika årgångar av det mycket goda vita Clos Floridene som Denis Dubordieu tillverkar och betalade runt 120 spänn/pavan, plus givetvis många andra.

Av restaurangerna gillar jag som jag kanske nämnt La Tupina, Bistrot de sommelier och Le Chapon Fin.

(Dock har det lilla caféet under hotellet Les 4 soeurs den godaste Croque Monsieur jag ätit, de lägger racletteost på toppen av mackan och skinkan är jättegod. En sådan och en flaska god bordeaux till så är man glad hela dagen.)
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Bordeaux en Primeur 2006

Angående diskussionen om Asien och Bordeauxköp, saxat från Decanter:

Asian buyers may not pay over the odds for the 2007 Bordeaux, contrary to perceived wisdom from the wine trade.

The expectation has been that Asian buyers - eager to get on the Bordeaux ladder - may be less price-sensitive and take up some of the slack left by Americans. But response during en primeur tastings indicates this may be wishful thinking.

Yasuhisa Hirose, president of Enoteca, Japan's top chain of fine wine shops, said that while he found the wines 'charming and approachable', his main concern is price.

'Since the 2005 vintage, we have been losing our traditional Bordeaux wine lovers in Japan,' he said.

'As a Bordeaux oriented wine merchant, I believe the 2007 vintage will be critical in determining whether we can get our customers back. We strongly request that the chateaux price 2007 with a sense of balance.'

Similarly, response in Hong Kong - which just scrapped all duty on wine and should theoretically be hugely receptive to the 2007s - has been clouded by uncertainty in the global economy.

'The 2007 Bordeaux primeurs come at a time of dollar weakness and uncertain financial markets,' said Nicholas Pegna, managing director of Berry Bros. in Hong Kong.

'This underlines the need for value from the 2007 Bordeaux vintage. Buyers in Hong Kong are cautious and have a keen nose for a bargain, so a well-priced vintage may well excite some interest.'

Even in Singapore, where the local currency has remained stable against the euro - and has risen about 20% against the dollar and sterling - interest in 2007 is muted.

Hervé Aymond, co-founder of Corndale Consultants in Singapore - which experienced exuberant sales of the 2005 and 2006 vintages - said 2007 would be a challenge, as the market is 'fatigued'.

'At the moment there is little interest in the 2007 vintage. Unless the Place de Bordeaux returns to prices such as for the 2004s, it seems unlikely that the vintage will garner much interest.'

Finally, cultural factors may affect sales to mainland China.

'Chinese customers do not have a clear picture of how en primeur works,' said Robert Shum, founder of Aussino, the largest wine retailer in China.

'They have not yet established concrete confidence in the investment process. The level of interest is really at the beginning stage.'
 

Krug88

Medlem
SV: Bordeaux en Primeur 2006

Kan 07 vara en ny 97:a?
Då priserna var så höga från början att de hade enorma lager kvar både på slotten och hos negocianterna.
 

anders

Medlem
SV: Bordeaux en Primeur 2006

Lägg dessutom till en rejält nedtryckt dollar- och pundkurs mot både euro och krona så kan det nog bli en utmaning att bli av med vinerna till vansinnespriser.

Det kan kanske vara dags att kika lite på vad frw et al kan erbjuda nu med ett pund en bra bit under tolv spänn.
 
Toppen