Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

Mmm

Medlem
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

Det var ord och inga visor från John Gilman! 0-3 poäng (av 20) för Pavie 2010...

Jag tycker det är skönt att någon faktiskt säger till när det blir för mycket - mina upplevelser av sk. Parkerviner brukar vara fruktansvärda (Chateauneufer från 2007 t.ex). Problemet med Parker är det finns inga gränser hur moget, sött och överextraherat ett vin kan vara. Ju mer desto bättre i alla lägen. Den som kan kan hitta orden "overripe" eller "overdone" i någon av hans 10.000(?) provningnoter vinner en kall öl.
 
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

magnum skrev:
annars verkar dom stora handlarna ha låg efterfrågan (enl. artikeln)....
Det verkar ju stämma med tanke på alla reklammail man får om primörer. Jag och Elvis diskuterade det och snart kan det nog vara på sin plats att börja inkludera ordet "Primeur" i sitt spamfilter
 

Per Stade

Lege artis
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

Mmm skrev:
Det var ord och inga visor från John Gilman! 0-3 poäng (av 20) för Pavie 2010...

Jag tycker det är skönt att någon faktiskt säger till när det blir för mycket -
mina upplevelser av sk. Parkerviner brukar vara fruktansvärda (Chateauneufer
från 2007 t.ex). Problemet med Parker är det finns inga gränser hur moget,
sött och överextraherat ett vin kan vara. Ju mer desto bättre i alla lägen.
Den som kan kan hitta orden "overripe" eller "overdone" i någon av hans
10.000(?) provningnoter vinner en kall öl.


Viner med höga Parker-poäng är väl inte avsedda att dricka.
Det är spekulationsobjekt.
Eller har jag missförstått någonting?
 

CH

Medlem
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

shorepower skrev:
Det verkar ju stämma med tanke på alla reklammail man får om primörer. Jag och Elvis diskuterade det och snart kan det nog vara på sin plats att börja inkludera ordet "Primeur" i sitt spamfilter

Kan bara hålla med. Börjar bli riktigt trött på alla dessa mail som i de flesta fallen åker direkt ner i papperskorgen.
 

frommen

Medlem
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

La tour carnet och sociando malet för runt 250 pund lådan är väl helt ok. Giscours och dom chevalier för ca 500 är väl också ungefär som förra året... Vad säger ni, vilket släpp har varit mest intresant tills nu?
 
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

Intressant citat saxat från ett mail sänt av FarrVintners.

"The 2010 Bordeaux campaign is well and truly underway after a painfully long delay. To say that it is a difficult campaign is an understatement – a combination of reduced allocations (due to lower yields/stock being held back by the Chateaux), the crippling Euro rate, higher release prices from the Chateaux as well as smaller wine merchants selling wines at next to cost (draws breath!) has meant that the usual En Primeur fun and games have been more pronounced than normal! "
 

Mmm

Medlem
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

frommen skrev:
La tour carnet och sociando malet för runt 250 pund lådan är väl helt ok. Giscours och dom chevalier för ca 500 är väl också ungefär som förra året... Vad säger ni, vilket släpp har varit mest intresant tills nu?

Sociando säljs onekligen till e väldigt bra pris jmf med prishöjningarna på allting annat... Problemet är att jag tycker Sociando smakar direkt illa (och då har jag ändå provat 5-6 årgångar). Omoget, orent, oförfinat. Sociando mallet är nästan ett av mitt livs stora mysterier. Ser inte folk vad de har i glaset? Jag sålde allt jag hade på auktion för ett tag sen.

Däremot får jag tillbaka mina hånande ord om Beychevelle - provade en 2004 i helgen som var helt sublim.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

Lite kul om prissättningen på Rausan-Segla, speciellt ägarens kommentar om att det är en blivande klassiker.
 

Jos

Medlem
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

Mmm skrev:
Sociando säljs onekligen till e väldigt bra pris jmf med prishöjningarna på allting annat... Problemet är att jag tycker Sociando smakar direkt illa (och då har jag ändå provat 5-6 årgångar). Omoget, orent, oförfinat. Sociando mallet är nästan ett av mitt livs stora mysterier. Ser inte folk vad de har i glaset? Jag sålde allt jag hade på auktion för ett tag sen.

Däremot får jag tillbaka mina hånande ord om Beychevelle - provade en 2004 i helgen som var helt sublim.
Smaken är som baken... Har druckit fler bra Sociando.

Däremot är 250 pund ib nästan 300 kronor flaskan med vat o duty vilket knappast är direkt billigt för en cru borgouis on primeur...
 

chambertin

Medlem
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

Mmm skrev:
Sociando säljs onekligen till e väldigt bra pris jmf med prishöjningarna på allting annat... Problemet är att jag tycker Sociando smakar direkt illa (och då har jag ändå provat 5-6 årgångar). Omoget, orent, oförfinat. Sociando mallet är nästan ett av mitt livs stora mysterier. Ser inte folk vad de har i glaset? Jag sålde allt jag hade på auktion för ett tag sen.

Däremot får jag tillbaka mina hånande ord om Beychevelle - provade en 2004 i helgen som var helt sublim.

Var helt inne på din linje i flear år vad gällde Sociando (har lite -00 och -03). Var väldigt besviken på 00:an som ung men och var inne på din linje att dumpa av alltihopa på auktion men det blev aldrig av.
Den senaste flaskan jag drack (tror det var sent förra året) var dock lysande och den där alltför intensiva gröna paprikan och tunna känslan var borta och all började falla på plats. Kommer inte att sälja dom jag har kvar nu i alla fall.
 

Mmm

Medlem
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

chambertin skrev:
Var helt inne på din linje i flear år vad gällde Sociando (har lite -00 och -03). Var väldigt besviken på 00:an som ung men och var inne på din linje att dumpa av alltihopa på auktion men det blev aldrig av.
Den senaste flaskan jag drack (tror det var sent förra året) var dock lysande och den där alltför intensiva gröna paprikan och tunna känslan var borta och all började falla på plats. Kommer inte att sälja dom jag har kvar nu i alla fall.

Min bästa Sociando var en 1995:a som var lagrad i vinskåp sen primörköp, men ändå kunde jag känna en stor likhet med en halvrutten flaska 80 kronors Bordeaux från SB. Alla andra flaskor (1986, 1990, 2000, 2001 och 2003) jag provat har varit i samma nivå. Inte helt defekta men ändå knappt värda att dricka ur. Jag måste ha missat något i min utbildning, och jag kan verkligen inte förstå varför Parker kan gilla det.

EDIT: Jag vill gladeligen anordna en provning av Sociando Mallet 2005 mot en räcka av billigare Bordeauxer som Lannessan eller Poujeaux (av samma årgång). Sociando hade förlorat big time.
 

CH

Medlem
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

Mmm skrev:
EDIT: Jag vill gladeligen anordna en provning av Sociando Mallet 2005 mot en räcka av billigare Bordeauxer som Lannessan eller Poujeaux (av samma årgång). Sociando hade förlorat big time.

Tycker jag du ska göra. Som en av alla himlachampagneintresserade så vore det kul att testa något annat. Jos försöker men behöver uppenbarligen hjälp (fri tolkning)
 

CH

Medlem
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

CH skrev:
Tycker jag du ska göra. Som en av alla himlachampagneintresserade så vore det kul att testa något annat. Jos försöker men behöver uppenbarligen hjälp (fri tolkning)

Kan varit ett av de tråkigaste fylleinläggen någonsin. Admin får gärna radera det.
 

Jos

Medlem
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

CH skrev:
Tycker jag du ska göra. Som en av alla himlachampagneintresserade så vore det kul att testa något annat. Jos försöker men behöver uppenbarligen hjälp (fri tolkning)
Vad är det jag försöker testa men uppenbarligen behöver hjälp med? Har försökt men lyckas inte fatta vad du menar. Är iofs bakis men...
 

Mmm

Medlem
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

Om vi skall återgå till primörerna så undrar jag om det inte är vit Bordeaux man skall satsa på för 2010? Tycker mej se en samstämmig syn av hög kvalitet. Dricker nästan aldrig vit Bordeaux av någon anledning.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

Mmm skrev:
Om vi skall återgå till primörerna så undrar jag om det inte är vit Bordeaux man skall satsa på för 2010? Tycker mej se en samstämmig syn av hög kvalitet. Dricker nästan aldrig vit Bordeaux av någon anledning.
För vit Bdx rankas väl 2009 högre!
 

Jos

Medlem
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

La Mission primör för nästan 100 000 Sek... Nu är det fanimej sinnessjukt.
 

Keen

slan
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

Jos skrev:
La Mission primör för nästan 100 000 Sek... Nu är det fanimej sinnessjukt.

Men du skämtar?!? 04:an gick ju på 800 flaskan typ! Galet!
 

chambertin

Medlem
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

Jos skrev:
La Mission primör för nästan 100 000 Sek... Nu är det fanimej sinnessjukt.
Sjukt är det sa Bull...

Och då är väl inte Lafite och Latours priser ute ännu.

Förr fick man alltid höra att det var mellanhänderna som gödde sig och att slottens utpriser inte var så höga men det är nog historia nu.

Såg lite siffor på hur vinsterna såg ut hos några av de stora slotten 2009 nyligen.
Med tanke på prisutveckligen sedan dess så har nog inte siffrorna försämrats märkbart i alla fall.

Lafite: 70,2 M€ vinst (netto före skatt) på 80,8 M€ omsättning (inklusive Rieussec, l'Evangile m.fl )
Latour: 24,8 M€ vinst på 31,5 M€ omsättning
osv..


96718_europe_economy_1855762.jpg



Man får väl trösta sig med att det finns massor med goda Bordeauxer för 30-50€ och försöka glömma att det man drack förr inte längre finns inom räckhåll. :'(
 

Jos

Medlem
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

chambertin skrev:
Sjukt är det sa Bull...

Och då är väl inte Lafite och Latours priser ute ännu.

Förr fick man alltid höra att det var mellanhänderna som gödde sig och att slottens utpriser inte var så höga men det är nog historia nu.

Såg lite siffor på hur vinsterna såg ut hos några av de stora slotten 2009 nyligen.
Med tanke på prisutveckligen sedan dess så har nog inte siffrorna försämrats märkbart i alla fall.

Lafite: 70,2 M€ vinst (netto före skatt) på 80,8 M€ omsättning (inklusive Rieussec, l'Evangile m.fl )
Latour: 24,8 M€ vinst på 31,5 M€ omsättning
osv..


96718_europe_economy_1855762.jpg



Man får väl trösta sig med att det finns massor med goda Bordeauxer för 30-50€ och försöka glömma att det man drack förr inte längre finns inom räckhåll. :'(
Men satan...! 87 procents vinstmarginal! :eek:
 
Toppen