Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

chambertin skrev:
Ja, och nettomarginal dessutom !

Man är i fel bransch helt klart...

Kanske det - den avgörande frågan är dock hur du tar dig in i denna, till synes, så lukrativa bransch.... :)

Det är sannolikt ungefär som att vara bonde här hemma - lönsamt om du ärver en stor och betald gård, men betydligt mindre så om du köper in dig.

Låt oss ta Latour som ett exempel - enligt uppgift en omsättning om 31.5 MEUR, varav 24.8 MEUR nettovinst. Egendomen är ungefär 78 hektar stor (enligt snabb googling) och priset för vingårdar i Bordeaux är 2-4 MEUR per hektar. Låt oss räkna på 4 MEUR - det är ju trots allt Chateau Latour vi pratar om här... 78 hektar x 4 MEUR = 312 MEUR - en nätt liten summa. Låt oss räkna på en låg lånekostnad/direktavkastning på 5% - det ger en lånekostnad om 15,6 MEUR per år. Addera till detta lite amorteringar, och vår fantastiska vinst om 24.8 MEUR är snart ett minne blott.

Sensmoral: bedöm aldrig en fastighetsinvestering (eller någon investering där förvärvskostnaden är så hög) utan att inkludera kapitalkostnaden. ;)
 

sunqan

Vinös
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

NonPlusUltra skrev:
Kanske det - den avgörande frågan är dock hur du tar dig in i denna, till synes, så lukrativa bransch.... :)

Det är sannolikt ungefär som att vara bonde här hemma - lönsamt om du ärver en stor och betald gård, men betydligt mindre så om du köper in dig.

Låt oss ta Latour som ett exempel - enligt uppgift en omsättning om 31.5 MEUR, varav 24.8 MEUR nettovinst. Egendomen är ungefär 78 hektar stor (enligt snabb googling) och priset för vingårdar i Bordeaux är 2-4 MEUR per hektar. Låt oss räkna på 4 MEUR - det är ju trots allt Chateau Latour vi pratar om här... 78 hektar x 4 MEUR = 312 MEUR - en nätt liten summa. Låt oss räkna på en låg lånekostnad/direktavkastning på 5% - det ger en lånekostnad om 15,6 MEUR per år. Addera till detta lite amorteringar, och vår fantastiska vinst om 24.8 MEUR är snart ett minne blott.

Sensmoral: bedöm aldrig en fastighetsinvestering (eller någon investering där förvärvskostnaden är så hög) utan att inkludera kapitalkostnaden. ;)
men gu va tråki man kan va :eek:
glöm inte att faktorera in glädjen i att äga chateau latour ;D
bara det är säkert värt 24.8 MEUR.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

Cheval trillade just in i inkorgen på nätta €875 flaskan.

Nu är de fan dumma på riktigt.
 

chambertin

Medlem
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

NonPlusUltra skrev:
Kanske det - den avgörande frågan är dock hur du tar dig in i denna, till synes, så lukrativa bransch.... :)

Det är sannolikt ungefär som att vara bonde här hemma - lönsamt om du ärver en stor och betald gård, men betydligt mindre så om du köper in dig.

Låt oss ta Latour som ett exempel - enligt uppgift en omsättning om 31.5 MEUR, varav 24.8 MEUR nettovinst. Egendomen är ungefär 78 hektar stor (enligt snabb googling) och priset för vingårdar i Bordeaux är 2-4 MEUR per hektar. Låt oss räkna på 4 MEUR - det är ju trots allt Chateau Latour vi pratar om här... 78 hektar x 4 MEUR = 312 MEUR - en nätt liten summa. Låt oss räkna på en låg lånekostnad/direktavkastning på 5% - det ger en lånekostnad om 15,6 MEUR per år. Addera till detta lite amorteringar, och vår fantastiska vinst om 24.8 MEUR är snart ett minne blott.

Sensmoral: bedöm aldrig en fastighetsinvestering (eller någon investering där förvärvskostnaden är så hög) utan att inkludera kapitalkostnaden. ;)

Du har onekligen en poäng i ditt resonemang att man inte skall glömma kapitalkostnad men Francois Pinault köpte Latour 1993 vilket gör att kapitalkostnaden förmodligen ligger i en ngt lägre härad än i dagsläget. Enligt wikipedia betalade han då 86M£.

Sen såg jag att Latour tydligen var till salu 2008 för 600M€ men ingen affär kom till stånd då. Enligt Decanter så verkar det som om Pinaults imperium då var lite skakigt pga finanskrisen.

Får nog bli att köpa mig lite mark på södra halandsåsen och anlägga en vingård där i stället eftersom mitt finansimperium ryms i en vanlig plånbok. :)
 
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

sunqan skrev:
men gu va tråki man kan va :eek:
glöm inte att faktorera in glädjen i att äga chateau latour ;D
bara det är säkert värt 24.8 MEUR.

Precis, det är ju det som är min poäng - man äger inte ett Bordeaux-slott för att det är en god finansiell investering (vilket det förvisso kan vara, under rätt omständigheter)! ;)
 

Andreas L

Medlem
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

Tänk på att dessa slott har en unik historia och att prisnivåerna har nått ohyggliga höjder de senaste 10-15 åren, men det är endast den yttersta toppen av ett enormt isberg vi talar om, ca 4-5 000 producenter i Bordeaux är på gränsen till konkurs. Jag har en gammal vän som vid ett besök på en känd vingård i Italien, gammal familj med hundraåriga traditioner, bra omsättning och snyggt designat vineri utbrast "det finns pengar att göra i vinbranschen". Ungefär lika intelligent som att gå in på IKEA och säga "det finns pengar att göra i möbelbranschen"...
 

chambertin

Medlem
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

Jimmy Forsman skrev:
Cheval trillade just in i inkorgen på nätta €875 flaskan.

Nu är de fan dumma på riktigt.
Skall vi gissa att Lafite passera 1000€ flaskan eller vad tror ni ?
Ganska hyfsad prisutveckling sedan 08:eek:rna i så fall som man kunde köpa vid första släppet för under 200€/flaskan.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

chambertin skrev:
Skall vi gissa att Lafite passera 1000€ flaskan eller vad tror ni ?
Ganska hyfsad prisutveckling sedan 08:eek:rna i så fall som man kunde köpa vid första släppet för under 200€/flaskan.

är rädd att €1000 inte räcker för lafite... Kineserna är ju som galna i alla viner med fem pilar, så jag skulle tro att det kan bli någonting så fånigt som €1100-1200.

Men jag hoppas att jag har fel. Inte för att jag bryr mig egentligen. men det börjar bli fånigt nu.
 

chambertin

Medlem
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

Jimmy Forsman skrev:
är rädd att €1000 inte räcker för lafite... Kineserna är ju som galna i alla viner med fem pilar, så jag skulle tro att det kan bli någonting så fånigt som €1100-1200.

Men jag hoppas att jag har fel. Inte för att jag bryr mig egentligen. men det börjar bli fånigt nu.
Ja egentligen är det lite fånigt att man bryr sig om dom här slotten.
Hade inte köpt dom ens om dom kostat häften men det är ju kul att gnälla lite ibland eller hur ?

För egen del så blir konsekvenserna av dom här priserna att de andra viner jag brukade köpa (t.ex Pichon-Lalande, Pontet-Canet, Leoville-Las-Cases, Palmer m.fl) faller bort från inköpslistan. Dessa har nu prismässigt också passerat min smärttröskel med råge. Det enda av mina gamla favoriter som är kvar i rimligt prisläge fortfarande är Monbousquet som jag såg för knappt 28€/flaska (2010). Priserna hos 08-orna var också hyfsat bra när dom kom ut men sen började det spinna iväg ordentligt med 2009.

Det positiva med detta är ju dock det att man "tvingas" botanisera bland en räcka av andra ambitiösa men rimligt prissatta Bordeauxer och det verkar finnas gott om dem.
Andreas Larsson (och Air France) hjälpte mig att få upp ögonen för en av dom (Haut-Condissas -05 och senare även -07) och det vinet har jag handlat lite av sedan dess.
Deras 2010 t.ex finns nu som primör för 30€/flaska (TTC). 2009:an gick också på 30€ så ingen tryck uppåt där.

Har du provat ngn av dem Andreas (vet att du inte gillar att bedöma fatprover men du kanske kan göra ett undantag här) ?
 

Jos

Medlem
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

Jimmy Forsman skrev:
Cheval trillade just in i inkorgen på nätta €875 flaskan.

Nu är de fan dumma på riktigt.
Njaa.. Cheval Blanc trillade in på cirka 12 000 SEK/flaskan(9700 pund ib på FRW)
 

Jos

Medlem
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

chambertin skrev:
Ja egentligen är det lite fånigt att man bryr sig om dom här slotten.
Hade inte köpt dom ens om dom kostat häften men det är ju kul att gnälla lite ibland eller hur ?

För egen del så blir konsekvenserna av dom här priserna att de andra viner jag brukade köpa (t.ex Pichon-Lalande, Pontet-Canet, Leoville-Las-Cases, Palmer m.fl) faller bort från inköpslistan. Dessa har nu prismässigt också passerat min smärttröskel med råge. Det enda av mina gamla favoriter som är kvar i rimligt prisläge fortfarande är Monbousquet som jag såg för knappt 28€/flaska (2010). Priserna hos 08-orna var också hyfsat bra när dom kom ut men sen började det spinna iväg ordentligt med 2009.

Det positiva med detta är ju dock det att man "tvingas" botanisera bland en räcka av andra ambitiösa men rimligt prissatta Bordeauxer och det verkar finnas gott om dem.
Andreas Larsson (och Air France) hjälpte mig att få upp ögonen för en av dom (Haut-Condissas -05 och senare även -07) och det vinet har jag handlat lite av sedan dess.
Deras 2010 t.ex finns nu som primör för 30€/flaska (TTC). 2009:an gick också på 30€ så ingen tryck uppåt där.

Har du provat ngn av dem Andreas (vet att du inte gillar att bedöma fatprover men du kanske kan göra ett undantag här) ?
Precis min mening. Det som jag blir så irriterad över är ju att de andra mindre ansedda slotten också sticker iväg. Men visst, det gäller väl att börja jaga lite mer "okända" vilket i sig är positivt. Problemet är ju bara att jag har dålig koll på lite mindre kända slott...
Tänkte hur som helst korka upp en Reignac -05 ikväll och se om det är något att investera i :)
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

Jos skrev:
Njaa.. Cheval Blanc trillade in på cirka 12 000 SEK/flaskan(9700 pund ib på FRW)

Jo, det är sant. €875 är priset som vinet säljs för till F&R från negocen i FRA. Sen tillkommer ju naturligtvis deras påslag och otäckheter.
 

Andreas L

Medlem
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

chambertin skrev:
Ja egentligen är det lite fånigt att man bryr sig om dom här slotten.
Hade inte köpt dom ens om dom kostat häften men det är ju kul att gnälla lite ibland eller hur ?

För egen del så blir konsekvenserna av dom här priserna att de andra viner jag brukade köpa (t.ex Pichon-Lalande, Pontet-Canet, Leoville-Las-Cases, Palmer m.fl) faller bort från inköpslistan. Dessa har nu prismässigt också passerat min smärttröskel med råge. Det enda av mina gamla favoriter som är kvar i rimligt prisläge fortfarande är Monbousquet som jag såg för knappt 28€/flaska (2010). Priserna hos 08-orna var också hyfsat bra när dom kom ut men sen började det spinna iväg ordentligt med 2009.

Det positiva med detta är ju dock det att man "tvingas" botanisera bland en räcka av andra ambitiösa men rimligt prissatta Bordeauxer och det verkar finnas gott om dem.
Andreas Larsson (och Air France) hjälpte mig att få upp ögonen för en av dom (Haut-Condissas -05 och senare även -07) och det vinet har jag handlat lite av sedan dess.
Deras 2010 t.ex finns nu som primör för 30€/flaska (TTC). 2009:an gick också på 30€ så ingen tryck uppåt där.

Har du provat ngn av dem Andreas (vet att du inte gillar att bedöma fatprover men du kanske kan göra ett undantag här) ?

Kommer att bli något i Fullblodshingstväg, jag är rädd att begreppet hästväg inte räcker till här... Både 09 och 10 blir stora viner i paritet med de bästa, emellertid så är det inga större prishöjningar på dessa så du behöver nog inte stressa för att köpa de. De kommer nog att behöva 5-6 år i nuläget anser jag 07, 04, 03 och bakåt perfekte drickmogna, både 05 och 06 kan behöva något år till.

Jag håller med dig om att 2007 är ett grymt vin på en 12 timmars flygning, jag sopade nog i mig två pannor på min senaste tripp hem från Kina... Smak och kvalitetsmässigt duger vinet till första klass även om klassifikationen nedgraderar vinet till business...
 

Mmm

Medlem
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

Någon som provat Leoville Poyferres Moulin Riche? Det verkar vara väldigt svårt att hitta några provningsanteckningar! Philipson Wine säljer Moulin Riche 2005 för 199 DKK just nu - borde väl vara en "no brainer" med tanke på hur bra Poyferre 2005 är?

(och för att få in frågan under Primörrubriken säljs 2010:an för 179 DKK. Vinet sägs väl vara ett vin från en något annan terroir, och inte direkt något andravin. Som Clos du Marquis kanske?)
 

Jos

Medlem
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

Jimmy Forsman skrev:
Jo, det är sant. €875 är priset som vinet säljs för till F&R från negocen i FRA. Sen tillkommer ju naturligtvis deras påslag och otäckheter.
så klart men jag tänkte att det är intressantare att prata om de priser vi konsumenter får köpa primörerna för.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

Jos skrev:
så klart men jag tänkte att det är intressantare att prata om de priser vi konsumenter får köpa primörerna för.

Helt rätt tänkt. ;)
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

Jos skrev:
så klart men jag tänkte att det är intressantare att prata om de priser vi konsumenter får köpa primörerna för.
Borde väl bli runt 10 per styck (9700 *10* 1,2/12=10) :D
 

Jos

Medlem
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

magnum skrev:
Borde väl bli runt 10 per styck (9700 *10* 1,2/12=10) :D
9700 pund ib blir typ 12k sek styck
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

Jos skrev:
9700 pund ib blir typ 12k sek styck
Nja, det blir ca 120.000SEK för en låda =10000 per flaska, Pundet är på ca 10.5 och momsen 20%! Pund priset netto per låda blir ca brutto priset per flaska i SEK!
Håll inte på och hetsa upp Primör priserna ;)
 
Toppen