Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

sunqan

Vinös
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

det märkliga är väl spridningen.

haut brion för 8000£/låda
cheval blanc 9800
yquem 4800

men jag håller med alla andra här: patetiskt... vin är ju trots allt en förbrukningsvara. och vingårdarna är ju en ganska flyktig tillgång - tänk vad en brand eller liknande skulle ställa till med. (det lär ju ta ett antal år att återställa produktionen)

-sunqan (fast det skulle vara roligt att äga latour eller lafite - tänk er ett dopp i vintankarna direkt efter pressningen :)
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

sunqan skrev:
det märkliga är väl spridningen.

haut brion för 8000£/låda
cheval blanc 9800
yquem 4800

men jag håller med alla andra här: patetiskt... vin är ju trots allt en förbrukningsvara. och vingårdarna är ju en ganska flyktig tillgång - tänk vad en brand eller liknande skulle ställa till med. (det lär ju ta ett antal år att återställa produktionen)

-sunqan (fast det skulle vara roligt att äga latour eller lafite - tänk er ett dopp i vintankarna direkt efter pressningen :)
Prisbilden är galen. Alla slott verkar hålla tillbaka viner samtidigt som man siktar på samma omsättning i Euro, färre flaskor = högre pris per flaska. Jobbigt att vara winelover nu förtiden :-\ men det/vi verkar ju vara några knäppgökar kvar som fortsätter köpa.....tuffast är det för Jos och hans tragiska växelkurs ;) ;)
 

Jos

Medlem
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

magnum skrev:
Nja, det blir ca 120.000SEK för en låda =10000 per flaska, Pundet är på ca 10.5 och momsen 20%! Pund priset netto per låda blir ca brutto priset per flaska i SEK!
Håll inte på och hetsa upp Primör priserna ;)
I extremfall och ytterst sällan kan det trots allt hända att det blir fel när jag tänker... ;)
 

Mmm

Medlem
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

Snacket går bland vinhandlarna i Köpenhamn.... Det sägs att Theis Vine har tagit alla primörpengarna för Bordeaux 2009 för att betala akuta räkningar - inte för att betala primörviner. Min källa jobbar på en annan vinbutik i Kph med ansvar för just primörviner.

Låter inte bra då jag har väl en 4-5 lådor med blandat som skulle levereras nu i juni. Hoppas det inte är sant.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

Mmm skrev:
Snacket går bland vinhandlarna i Köpenhamn.... Det sägs att Theis Vine har tagit alla primörpengarna för Bordeaux 2009 för att betala akuta räkningar - inte för att betala primörviner. Min källa jobbar på en annan vinbutik i Kph med ansvar för just primörviner.

Låter inte bra då jag har väl en 4-5 lådor med blandat som skulle levereras nu i juni. Hoppas det inte är sant.
Intressant, så handlarna behöver inte betala vid beställning!? Vad är då iden för slottet?
 

Mmm

Medlem
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

magnum skrev:
Intressant, så handlarna behöver inte betala vid beställning!? Vad är då iden för slottet?

Vad jag förstår så gjordes inte några beställningar... I så fall måste Theis ut och få tag på vinerna på öppna marknaden för att kunna leverera. Men som sagt, jag vet inte riktigt hur mycket min källa har på fötterna här. Det är kanske bara fula tricks för att smutskasta sina konkurrenter. Jag lär få reda på det senare i år...
 
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

Mmm skrev:
Snacket går bland vinhandlarna i Köpenhamn.... Det sägs att Theis Vine har tagit alla primörpengarna för Bordeaux 2009 för att betala akuta räkningar - inte för att betala primörviner. Min källa jobbar på en annan vinbutik i Kph med ansvar för just primörviner.

Låter inte bra då jag har väl en 4-5 lådor med blandat som skulle levereras nu i juni. Hoppas det inte är sant.
Om detta är sant, har hänt förut och kommer väl hända igen tyvärr. Vore intressant om det fanns mer än ett rykte. Det är ju inte osannolikt att andra handlare vill att detta ska ske.

För lite tips och råd, denna sida gäller primärt England men innehåller ett antal tips:

http://www.investdrinks.org/index.html
 

ae

Medlem
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

Mmm skrev:
Snacket går bland vinhandlarna i Köpenhamn.... Det sägs att Theis Vine har tagit alla primörpengarna för Bordeaux 2009 för att betala akuta räkningar - inte för att betala primörviner. Min källa jobbar på en annan vinbutik i Kph med ansvar för just primörviner.

Låter inte bra då jag har väl en 4-5 lådor med blandat som skulle levereras nu i juni. Hoppas det inte är sant.

1855.com-metoden m a o...
 

Mmm

Medlem
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

Mmm skrev:
Snacket går bland vinhandlarna i Köpenhamn.... Det sägs att Theis Vine har tagit alla primörpengarna för Bordeaux 2009 för att betala akuta räkningar - inte för att betala primörviner. Min källa jobbar på en annan vinbutik i Kph med ansvar för just primörviner.

Låter inte bra då jag har väl en 4-5 lådor med blandat som skulle levereras nu i juni. Hoppas det inte är sant.

Ser man på! Idag damp det ner ett mail om att alla mina viner hade anlänt och de undrade var och när de skulle levereras. Tydligen var ryktet inte korrekt!

Väldigt tidig leverering dessutom, 2008:eek:r vill jag minnas levererades i juni förra året.
 

Mmm

Medlem
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

Och nu står lådorna hemma :D

Gazin
Poyferré
Gruaud Larose
Clerc Milon
Poujeaux

Nu skall de bara ligga i 20 år också.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

Mmm skrev:
Gazin
Poyferré
Gruaud Larose
Clerc Milon
Poujeaux

Har du noterat att Parker just lagt ut en bombmatta med 100-poängsbedömningar över årgången, inkl ett av de viner du köpt? (Om nu den Poyferré du köpt är Léoville-Poyferré, kommer inte på någon annan.)

Gazin - 96
Leoville-Poyferré - 100
Gruad Larose - 95
Clerc Milon - 92
Poujeaux - 92

Således har just din hemförsäkringspremie gått upp, men jag erbjuder mig att lösa detta genom att befria dig från dina Leoville-Poyferré till ditt inköpspris. :)
 

Mmm

Medlem
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

; ;D ;D

Det hade jag inte koll på! Trevligt med 100-poängsvin i källaren, det har nog inte hänt förr. (sen är ju ifs poängen meningslös när man väl dricker vinet, men det ger ju onekligen ett större ekonomiskt värde än de 895 kr/flaska jag betalade)

Jag köpte även ett par andra billiga slott som jag inte nämnde, bl.a. Senejac (90 kr st tror jag) och Lanessan (c:a 100 kr styck). Senejac fick 93 poäng kan jag se, onekligen bra utdelning för de pengarna!)
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

Mmm skrev:
; ;D ;D

Det hade jag inte koll på! Trevligt med 100-poängsvin i källaren, det har nog inte hänt förr. (sen är ju ifs poängen meningslös när man väl dricker vinet, men det ger ju onekligen ett större ekonomiskt värde än de 895 kr/flaska jag betalade)

Jag köpte även ett par andra billiga slott som jag inte nämnde, bl.a. Senejac (90 kr st tror jag) och Lanessan (c:a 100 kr styck). Senejac fick 93 poäng kan jag se, onekligen bra utdelning för de pengarna!)
Kul att du fick dina viner. 895SEK inkl alla skatter?
 

Mmm

Medlem
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

magnum skrev:
Kul att du fick dina viner. 895SEK inkl alla skatter?

Det var inklusive alla avgifter och gratis leverans. Men det var i danska kronor :)
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Väcker upp en gammal tråd istället för att starta en ny. Är det någon som har tänkt köpa något från 2017? Jag hade tänkt skippa årgången, men känner jag lite för att köpa en låda "bara för att...".
Något slott som sticker ut?
Kollade på Fonplégade som har fått: Lisa Perrotti-Brown: 93-95, Neil Martin: 92-94, Michel Bettane/Thierry Desseauve: 16.75, James Suckling: 92-93, Jeff Leve: 93-95, Jane Anson: 92, Chris Kissack: 93-95. Känns rätt stabilt för ett vin för €31. Är det någon som har erfarenhet av Fonplégade? Senaste årgången jag drack var 1962 och det var ett tag sedan.
 

jrick

Medlem
Är det någon som har erfarenhet av Fonplégade? Senaste årgången jag drack var 1962 och det var ett tag sedan.
Vet inget om slottet eller dess viner. Kunde dock inte låta bli att citera ovan då jag tyckte att det lät så roligt - senaste årgången jag drack var 1962 och "det var ett tag sedan" eftersom det låter som att du drack den för 40 år sen. Förstår att du antagligen snarare drack en väl mogen variant.
 

chambertin

Medlem
Väcker upp en gammal tråd istället för att starta en ny. Är det någon som har tänkt köpa något från 2017? Jag hade tänkt skippa årgången, men känner jag lite för att köpa en låda "bara för att...".
Något slott som sticker ut?
Kollade på Fonplégade som har fått: Lisa Perrotti-Brown: 93-95, Neil Martin: 92-94, Michel Bettane/Thierry Desseauve: 16.75, James Suckling: 92-93, Jeff Leve: 93-95, Jane Anson: 92, Chris Kissack: 93-95. Känns rätt stabilt för ett vin för €31. Är det någon som har erfarenhet av Fonplégade? Senaste årgången jag drack var 1962 och det var ett tag sedan.
Har inte druckit Fonplégade men har kikat en del åt högra stranden lite mer de senaste åren när det köpts Bdx.
Verkar finnas ganska många St Emilion-egendomar med bra ambitioner men som ännu inte får ut några stora prislappar på sina viner.
Kan ju bara spekulera i varför men kanske kommer dom bort i bruset pga av att det finns ganska många av dom.
Pomerol-egendomarna verkar generellt ligga ngt högre i pris.
Fonplégade ser ju väldigt homogent ut vg recensioner de senaste åren och prislappen är ju som du konstaterat väldigt rimlig.
Har inte köpt några -16 ännu alls men om detta är såpass bra som det verkar så kan man ju komplettera med lite -17 också.
https://bordoverview.com/?wine=Fonplégade

Fombrauge är en annan St.Emilion-egendom som brukar prestera ganska bra till också väldigt rimligt pris (runt 30€ ).
Sansonnet ser också rätt intressant ut i Bordoverviews sammanställning.

Tack för tipset förresten !:)
 

Sörplarn

Medlem
Lägger mer på Sautern blandat dyl än röd BDX, blev endast få från -16 och nu -17 då, blir likadant när -18 är på G. (samma slott)

-16 börjar bli som -15 i prisklasserna.

Pris per -17 hos min tüska langare.
Chateau D'Agassac runt 12€
Chateau D'Aiguilhe runt 20€
Chateau Clinet runt 75€
 

Sörplarn

Medlem
-18 BDX är här.

-18 är cirka 15%-20% högre per lista än -17.
Vilket antas är en årgång jämfört med -10 dock spekuleras det även -09.

"Expect big bold wines, high tannic content and high alcohols" (BDX).

Spanien -18 kommer under sommaren.

Har även börjat använda www.wine.cc (Tyska handlare endast). PGA stark Euro samt att skatterna är lägre, som komplement till wine-searcher.

Någon som ska handla -18?
 
Toppen