Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Bordeaux en Primeur 2006

Investerare, fonder och annat löst pack. Det kommer att gå åt. Han nämner ju specifikt att alla som inte har köpt kommer att ångra sig. Jag tror honom.
 

anders

Medlem
SV: Bordeaux en Primeur 2006

Blir en intressant bubbla att beskåda med diverse olika investerare som köper och säljer till varandra under ständigt stigande priser. Japanska fastighetsmarknaden någon?
 

Andreas L

Medlem
SV: Bordeaux en Primeur 2006

Jag har provat en hel del 2005 och som sagt, mycket från högra stranden är fantastiskt, medocerna är naturligtvis bra men ska man sätta de i paritet till priset så är de inte så enorma. Bra terroir, bra producent = bra vin, och jämför man med den underskattade 2004 så är skillnaden inte så väldigt stor.
Jag kommer att blindprova 150 av de främsta 2005:eek:rna i slutet av juni och det ska bli kul och se hur det går...

Men hysteri kring årgångar... Det drabbar mest folk som inte har nån vidare pejl... ;)
 

anders

Medlem
SV: Bordeaux en Primeur 2006

Andreas L skrev:
...och jämför man med den underskattade 2004 så är skillnaden inte så väldigt stor.

Fundering kring det påståendet: avser du endast vänstra stranden eller hela Bordeaux med detta (iom ditt uttalande om fantastiska viner på högra stranden)?
 

Andreas L

Medlem
SV: Bordeaux en Primeur 2006

Skillnaderna är enligt mig större på den högra stranden, jag har provat en hel del "små" saint-emilioner och pomeroler ifrån 2005 som är riktigt, riktigt bra.
 

anders

Medlem
SV: Bordeaux en Primeur 2006

Andreas L skrev:
Jag kommer att blindprova 150 av de främsta 2005:eek:rna i slutet av juni och det ska bli kul och se hur det går...

Rajdirajraj, håhå, kolla, en roscha fem metersch igelkott... hick! :D
 

anders

Medlem
SV: Bordeaux en Primeur 2006

Jasschå, it is jo Park.. hupp... Parker and not an igelkott. Schorry, didngt meen to schtep on jor hand. Najs Rajschling dis vin, här, traj it! Parky? Ar jo aväjk Parky? ;D
 

Hoke

Medlem
SV: Bordeaux en Primeur 2006

Fran Decanter.com

Daligt veder igen, skorden e halverad. Ska priset settas efter vedret eller det faktum att dom nu har teknik och kunskap (dom flesta) att skapa bra viner aven fast vedret spelar spratt?

Nagon annan som har information om hur vedret varit fram tills nu?


Wine producers in the Pessac-Leognan area of Bordeaux say they may have lost up to half of their crop this year, due to the April frost.

Related stories:

Bordeaux: serious mildew risk

The Left-Bank region, which in last year's difficult conditions produced some of Bordeaux's best white wines, was severely hit by frost earlier this year and insiders expect a 40% to 50% reduction in production.

'The frost on 5 April basically wiped out 60%–70% of the whites,' said James Ryland, sales director for Andre Lurton wines, a major producer in the area.

Ryland, however, described the quality of the remaining grapes as 'exceptional'. He added that a difficult pricing decision would have to be made to balance the expected higher production costs, land lower yields.

With weather conditions from March to June were mainly wet – May was the second wettest on record since 1946 – wine growers all over Bordeaux have been battling mildew outbreaks.

'I've had to do 11 treatments [spraying the vineyards with chemicals to stop the development of mildew and other diseases], the same as last year, when the norm is seven to eight,' said Florent Dubard, owner of 15ha in the Cote de Francs, north east of St-Emilion.

Hail in June was also a problem, particularly for vineyards in Lussac St-Emilion. One vineyard, at Chateau Barbe Blanche, was wiped out.

Although July and August have been sunnier so far, the poor Spring weather means that expectations for the 2008 vintage are for lower yields and a later harvest, due to begin at the end of September or in early October.

At first-growth Chateau Latour, harvesting may to be up to 10 days late, said vine quality manager Penelope Godefroy, although much depends on the September weather.

Results from organic and biodynamic vineyards have been surprisingly positive, compared to last year. At Latour, Godefroy said its experimental organic plots will expand next year, with biodynamic ones to be introduced. Alfred Tesseron, at fifth growth Chateau Pontet-Canet, said results from biodynamic anti-mildew treatments of copper, willow and nettles have worked well.
 

Håkan

Medlem
SV: Bordeaux en Primeur 2006

Ärligt talat så bryr jag mig inte, om det blir en bra årgång igen så blir bara priserna ännu högre än 2005, det känns som om 2005 var den sista årgången jag köpte Bx. Nu blir det andra viner, minst lika bra, lägre prisklass, som jag lägger pengarna på.
 

anders

Medlem
SV: Bordeaux en Primeur 2006

Jag är inte så säker på att priserna kommer att slå i taket igen på samma sätt som för 2005 för de närmaste årgångarna. Jag har förvisso inte gjort någon som helst vetenskaplig undersökning men ska man gå på utskicken från FRW så kom det i våras hela tiden utskick om att "slå till nu innan priserna stiger ännu mer" och liknande.
Sedan hände två saker.
För det första slog kreditkrisen igenom med full kraft med därpå följande avskedanden och konkurser inom finanssektorn på Wall Street och i City.
Än värre var Parkers rapport som vi dissekerat här i forumet i en annan tråd. Det har varit tyst i alla fall från FRW den senaste tiden om 05:eek:rna. Vi borde kanske snarare hoppas på en riktig superårgång i år eller nästa år. Handlarna står redan med lager av dyra 05:eek:r och 06:eek:r och det är troligen tveksamt om de vill fylla på med ytterligare (dyra) flaskor, det borde pressa priserna. Vill minnas att just detta scenario inträffade när pluggen ramlade ur världsekonomin under andra halvan av nittiotalet.
Frågan är egentligen hur mycket Syd- och Sydostasien förmår svälja för Europa och USA torde vara en minskande marknad för tillfället.
Tricket är väl att göra som Bordeauxfetischisten Larsson hela tiden slår oss i huvudet om: köp, eller snarare fynda, utanför de absolut dyraste etiketterna.
 

Håkan

Medlem
SV: Bordeaux en Primeur 2006

anders>> Jag vet inte om det verkligen finns så mycket 2005or i lager, där jag tittat har det varit ganska tomt, fast då har det gällt ganska uppskrivna viner iochförsig. Bordeaux har alltid haft svårt att sänka priserna efter bra årgångar, och 2006 och 2007 känns alldeles för dyra jämfört med kvalitet. Tror det även kommer att gälla 2008, hur bra/dålig den än är.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Bordeaux en Primeur 2006

Det är underligt med dessa Bdx, vi klagar alla på primörpriserna att de är för höga för att sedan konstatera att 6-18 mån senare är priserna upp 50-100% på många av vinerna.

Lynch Bages 2005 kom ut på 470 pund, nu 800, 2006 en klart svagare årgång släpptes för 360 pund nu kostar den 500 pund (allt för 12 flaskor) Tror inte priserna kommer att gå ned, många slott känner nog att dom fortfarande säljer vinerna för billigt!! Flera av slotten har också börjat hålla kvar stora mängder av vin för att vänta in prisuppgången (Latour, Margaux).

Så ett pra tips är väl som Anders nämde att följa Larssons råd om de små etiketterna med de stora vinerna!
 

Elvis

Medlem
SV: Bordeaux en Primeur 2006

magnum skrev:
Så ett pra tips är väl som Anders nämde att följa Larssons råd om de små etiketterna med de stora vinerna!

För en som inte kan så mycket om rödvin: finns det några sådana exempel i SB:s utbud just nu?...
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Bordeaux en Primeur 2006

Elvis skrev:
För en som inte kan så mycket om rödvin: finns det några sådana exempel i SB:s utbud just nu?...
Det kommer att släppas 2005or under hösten, vet ej exakt när. Några som jag tror blir bra

Grand Corbin Despagne 231SEK
Arrosee 431SEK
Haut Bages Liberal 343SEK
 

Håkan

Medlem
SV: Bordeaux en Primeur 2006

Grand Mayne 2005, den brukar dessutom mogna hyfsat snabbt. Tvekade på primörpriset 250 dk och så var den borta...
 

anders

Medlem
SV: Bordeaux en Primeur 2006

Spanade in 2003 Chateauneuf du Pape Cuvee Da Capo från Pegau. Vinbutiken hade i upplysningssyfte slängt med vad Parker skrev om vinet. Notera de två siffrorna jag har markerat och försök dra några logiska slutsatser...

Parker 99 - 100:Domaine de Pegau’s magical 2003 Chateauneuf du Pape Cuvee da Capo is a magnificent offering. Tipping the scales at 16.1% alcohol, ...
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Bordeaux en Primeur 2006

anders skrev:
Spanade in 2003 Chateauneuf du Pape Cuvee Da Capo från Pegau. Vinbutiken hade i upplysningssyfte slängt med vad Parker skrev om vinet. Notera de två siffrorna jag har markerat och försök dra några logiska slutsatser...
Åh fan.... Min logiska slutsats blir att parker var full när han noterade sitt betyg.
 

anders

Medlem
SV: Bordeaux en Primeur 2006

Ja, hade det inte varit för att höga Parkerpoäng hade skickat priset genom taket hade jag sagt att Parker primärt test APK-värdet...
 

Håkan

Medlem
SV: Bordeaux en Primeur 2006

Ja här diskuteras Bx2005 så det står härliga till. Mina herrar, om ni nu skall diskutera om da Capo 2003 skall kunna få 100 p för att den har 16.1% alkohol bör ni väl ha provat vinet först? Nu är inte da Capo 2003 riktigt min stil men det är ett imponerande vin. Anders, borde du som ingenjör inte veta bättre än att logiska slutsater inte kan dras ur enbart ett mätdataset. Eller satt du och sov på MatStat?
 

anders

Medlem
SV: Bordeaux en Primeur 2006

Saxat från Munskänken nr 5 2007:
Fler hundrapoängare
I många europeiska vingårdar börjar man oroa sig för vad klimatförändringarna
kan medföra. Bland annat räds man att vinerna
ska förlora sina klassiska profiler och bara bli tunga och alkoholrika.
Fast just där kanske man oroar sig i onödan.
En statistiker i Oregon har roat sig med att jämföra poängen
hos Robert Parker och Wine Spectator med alkoholhalten för de
provade vinerna och funnit ett klart samband. En grad Brix mera
i musten (motsv ca 0,5 % alkohol) gav i genomsnitt 5 poäng mer
på hundraskalan.

Och sedan kan man undra om vi ska starta nya trådar för varje område och årgång Parker ger sig i kast med. Det kommer snart att bli svåröverskådligt om vi dessutom ska plocka med Decanter, LG, WS och alla de andra...
 
Toppen