Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

Krug88 skrev:
Har senaste månaderna köpt en låda var av Smith Haut Lafite 05 och La Gaffeliere 05.
Även en låda Leoville Poyferre 04 och Jacques Prieur Clos de Vougeot 05.
Prieur hittade jag för nästan halva priset av vad de tar på FRW.

Tror inte något var ett dåligt köp...
Haru lagt av med skumpa? ;)
 

Krug88

Medlem
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

Nja, köpte i och för sig en låda Krug 96 till häromdan...
Annars så var det väl Roederer BdB 02 det sista jag köpte lite volym av.
Känns nästan som om 18 flaskor är lite för snålt av båda...
 

Gabe

Medlem
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

Tänkte diskutera lite taktik inför 2005-släppet.
Hur bör man bära sig åt för att på bästa sätt lyckas få de viner man vill ha?

Jag känner mig själv tveksam till att ställa mig i en kö vid en SS-butik på Östermalm, eller Stockholms innerstad överhuvudtaget. Risken är i allafall stor att man hamnar längre bak i kön. Bör man ta bilen till någon obskyr håla på landet och försöka beställa vinerna i deras butik? Risken är ju där att de inte har koll på förfarandet och strular till det på annat sätt så att ens beställning kommer in för sent ändå.

Hur resonerar ni andra som planerar att köa den 15:eek:nde?

Eller är man bara dum i huvet som överhuvudtaget ger sig in i det här knasiga påfundet? ???
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

Du kan faktiskt göra betydligt bättre kap genom att köpa dina 2005 utomlands. Om du tittar runt lite på forumet finns det många tips och råd på inköpsställen, både i den här tråden och andra.

Och hjärtligt välkommen till vår lilla familj! ;D
 

Krug88

Medlem
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

Gabe skrev:
Eller är man bara dum i huvet som överhuvudtaget ger sig in i det här knasiga påfundet? ???
Nja, det mesta är nog billigare i London och man slipper att köa...
 

Håkan

Medlem
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

Gabe>>Det finns bra butiker i innerstan där de är intresserade och har en färdig policy och samtidigt inte har så många köande. Jag stod på Sveavägen inför 03orna och fick allt jag ville (förutom Yquem), jag var dock tidig men nästa primörkund dök inte upp förrän en halvtimme innan försäljningsstart. Dock skulle jag undvika Passagen, Jarlaplan, Nybrogatan mfl, där vet jag att fler köar. Jag väljer nog ett bolag i förorten iår om jag nu överhuvudtaget skall köpa något mer.
Krug>>Fast då är det hela kollin som gäller även om fler och fler Bx släpps i 6-pack. Jag skulle dock vilja skriva om din första mening till "Du kan faktiskt göra betydligt bättre kap genom att köpa annat än Bordeaux 05".
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

Njae... Det är möjligt att få tag på enstaka flaskor också. Och är man ändå ett antal personer som ska köpa så kan man lika gärna dela på en låda om så är fallet.

Det är bara att leta runt lite, någonting man faktiskt har kunnat göra ganska länge nu gällande 2005orna. Det är ju bara (S)verige som är sent ute...
 

Gabe

Medlem
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

Krug: Tack, jag har lurkat alldeles för länge, det är dags att komma ur garderoben helt enkelt ;)

Jag upplever fortfarande privatimport som bökigt, antar att det är en tillvänjningsak.

Håkan: Lugnande att höra att du fick alla 03:eek:r du var ute efter. Det känns väldigt svårt den här gången att avgöra hur stort intresset är. Rimligtvis borde priserna avskräcka, i synnerhet med ett finansiellt läge som vi har nu. Men man vet aldrig, Svensson kanske är mer insatt än vad man tror och gör allt som står i hans makt för att komma över en Pape-Clement 98 Parkerpoäng, kosta vad det kosta vill. Sitter här och funderar på vilka områden som har lägst koncentration av finvinköpare. Får kanske bli Systembolaget i Norsborg, eller Akalla ;D Danderyd och Lidingö känns sådär....

"Du kan faktiskt göra betydligt bättre kap genom att köpa annat än Bordeaux 05".

Sant, men Bordeaux är Bordeaux. Och några 06:eek:r, 07:eek:r och 08:eek:r kommer jag förmodligen inte köpa om inte priserna går ner 50-60%.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

Ett litet problem dök upp... Jag inser att när släppet sker på ondag så befinner jag mig på tjänsteresa. Nu ska jag inte handla massor, men en eller ett par flaskor tänkte jag mig i alla fall.
Är det någon som vet om jag kan göra beställningen i en butik för att få den levererad till en annan?
 

Keen

slan
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

Nån som gjort några roliga beställningar idag?

För min del blev det inget, idag iallafall. :(
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

Keen skrev:
Nån som gjort några roliga beställningar idag?

För min del blev det inget, idag iallafall. :(
Chateau Palmer.........
 

Håkan

Medlem
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

Ingenting faktiskt, har bestämt mig för att de Bx05 jag har sen tidigare (Leoville B, Branaire D och Certan de May fick räcka). Intressant att flera St Emilloner börjat närma sig 15% alkohol, är det nåt som stör? Parker älskar det men han brukar ju vara svag för alkoholstinna viner.
 

anders

Medlem
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

Sitter i M utan ombud i Svedala. Det blir väl till att beställa av den skit som ingen annan ville ha...
 

Krisman

Medlem
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

Jag rullade förbi garnisonen strax innan 9 rycket och insåg att det var tomt där, så jag hamna först i den kön.
Sen får man se vad man får men jag la mig i de billigare skiktet och beställde lite Talbot, Chasse-spleen m.m
 

The Pint

Medlem
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

Krisman skrev:
Jag rullade förbi garnisonen strax innan 9 rycket och insåg att det var tomt där, så jag hamna först i den kön.
Sen får man se vad man får men jag la mig i de billigare skiktet och beställde lite Talbot, Chasse-spleen m.m

Beställde lite blandat i den bililigare prisskalan: Haut-Bages-Liberal, Tour Carnet, Fleur Cardinale, Beauregard, Clerc-Milon... egentligen mer än jag har råd att hämta ut, vi får se vad jag får. Eller om jag får nåt.
 

Jos

Medlem
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

Kom in som nummer 11 och det gick otroligt långsamt.. För sitt inre såg man hur andra systembolagsbutiker tryckte igenom 15 x antal butiker före mig så jag har inga förhoppningar om att få något överhuvudtaget...

Beställde Pontet Canet, Flur Cardinal och Clos Fourtet
 

Krisman

Medlem
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

Hörde att så länge de kunde knappa in så får man vinerna.
hmm isåfall måste jag nog sortera bort en del.
Men man lär ju ta Talbot, sen är ju frågan Chasse-Spleen, Les Ormes de Pez, Pibran eller d'Armailhac.
Får kika om man ska sälja lite fonder, fan det går ju lite deg till krugprovningen oxå. :mad:
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

Jag var hemma och hostade och kraxade, har varit sjuk i veckor nu, så jag får snällt beställa från ngn Bordeauxfirma.
 

anders

Medlem
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

Mysonoxen skrev:
Jag var hemma och hostade och kraxade, har varit sjuk i veckor nu, så jag får snällt beställa från ngn Bordeauxfirma.

Du dricker för lite, då går det så här... ;D

Ska vi tolka detta som att du äntligen har fått lite ordning på datoriet eller har du släpat över sjuksängen till grannen för lite uppkoppling och stärkande föda i form av överkokt pasta med smaklös ost och ketchup?
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

anders skrev:
Du dricker för lite, då går det så här... ;D

Ska vi tolka detta som att du äntligen har fått lite ordning på datoriet eller har du släpat över sjuksängen till grannen för lite uppkoppling och stärkande föda i form av överkokt pasta med smaklös ost och ketchup?

Jag köpte ännu en ny dator.

Skulle ju laga den "gamla" men så kom det fel delar från USA så jag lessnade och sa upp kontraktet och skaffade en Packard Bell laptop med 300Gb Hd. Det får duga åt mig.
 
Toppen