Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora risvinstråden (saké, nihonshu, 日本酒)

Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Är inte orsakssambandet det omvända? Chipspåsarna är små och därför är japanerna är små. Snabbmatsportioner i USA är stora och...
Den gamla klassiska hönan-eller-ägget är ju alltid knepig, men DNA lär ju ha kommit först... Kanske Amerikaner har större DNA?
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Nya utmaningar! Sake, närmare bestämt Junmaishu Masukura
Då jag inte har någon större erfarenhet av sake, förutom att fått den serverad vid något restaurangbesök då och då (utan att veta någonting om det som serveras), känner jag att lite vägledning skulle sitta på sin plats. Därför vänder jag mig till er, Sveriges bästa samling av dryckesbröder, och kanske lite extra mycket till @StefanAkiko och @Innertällmo Bryggeri om lite tips.
1. Vilka glas ska jag häll ner detta i?
2. Hur väl kommer det att fungera till Löjrom, kungskrabba, räkor etc som kvällen plan?
3. Är det en ok sake eller är det en flaska"plonki-san". Jag använde all min samlade kunskap vid införskaffandet av denna flaska och gick in på lokala SS i Karlstad och tog den dyraste sorten som stod i hyllan (95kr):cool: Like a BOSS. Skulle kunna vara en etikettsdrickare men kan inte tyda tecknen på flaskan.
4. Skall den öppnas och luftas innan eller tar man den direkt från plopp till klunk?

tacksam för svar!

ps. har även fyllt på med lite annat om den skulle visa sig o-drickbar. Var inte oroliga.
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Nu är den slut. Mycket kul med en ny upplevelse!
image.jpg

Doften börjar med en hel del jäst, blandad godispåse och lite lim. Ju längre kvällen gick kom det fram en doft av gammalt hus med plastmatta, typ äldreboende. Inte otäck men inte heller något man är van vid.
Det där med ovanan kommer igen även i smaken. Absolut ingen syra eller frukt finns att hitta. Däremot en nötighet (kanske mer mandelmjöl) och en sötma som känns som de rispapper man använder till hemmagjorda vårrullar. Just sötman och en lite fet munkänsla gjorde dock att den passade fint till löjrom och div skaldjur!
Kastades hel tiden mellan "vad är det här - nu hämtar jag en flaska riktigt vin" till "jösses va intressant, det här måste jag köpa mer av!"

Eftersom jag är osäker blir det att köpa mer sake! Kanske dock kolla andra kanaler än kära lilla Bolis! Skam den som ger sig!
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Nya utmaningar! Sake, närmare bestämt Junmaishu Masukura
Då jag inte har någon större erfarenhet av sake, förutom att fått den serverad vid något restaurangbesök då och då (utan att veta någonting om det som serveras), känner jag att lite vägledning skulle sitta på sin plats. Därför vänder jag mig till er, Sveriges bästa samling av dryckesbröder, och kanske lite extra mycket till @StefanAkiko och @Innertällmo Bryggeri om lite tips.
1. Vilka glas ska jag häll ner detta i?
2. Hur väl kommer det att fungera till Löjrom, kungskrabba, räkor etc som kvällen plan?
3. Är det en ok sake eller är det en flaska"plonki-san". Jag använde all min samlade kunskap vid införskaffandet av denna flaska och gick in på lokala SS i Karlstad och tog den dyraste sorten som stod i hyllan (95kr):cool: Like a BOSS. Skulle kunna vara en etikettsdrickare men kan inte tyda tecknen på flaskan.
4. Skall den öppnas och luftas innan eller tar man den direkt från plopp till klunk?

tacksam för svar!

ps. har även fyllt på med lite annat om den skulle visa sig o-drickbar. Var inte oroliga.

Etikettsdrickare :D det var det roligaste jag läst på länge!
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
I sakévärlden har du precis druckit en saké som är av den typ som säljs i tetrapack på 7Eleven här i Japan, för 40kr litern. Det lämnar ju ett visst utrymme för att du skall kunna få rejäla njutningsökningar framgent.

Jag lägger fö upp några flaskor blandad kompott på Yahoo Auctions Japan mest varje vecka. Bla saké av lite finare sorter. Du kanske skall bjuda lite där? Om de japanska skrivtecknen krånglar till det för dig, så guidar jag dig gärna - det är bara att PM:a mig.

Jag kan naturligtvis assistera alla som vill, att bjuda hem bättre sorters saké på Yahoo Auctions, än vad det bisarra utbudet på Världens Bästa tillåter Di Swänske att förkovra sig i.

En drickbar saké, dvs en som varken doftar eller smakar underligt, går loss på en hunka. Ca. En riktigt bra går loss på en 5hunka. Sedan finns ju en massa märkesflaskor också, men dessa kan man leva utan. (Iaf om man litar till sin egen förmåga blint. Flera av bryggarmästarna erkänner att de blint inte känner skillnad, men att det glädjer dem att förlängarbehovskillarna är viktiga kunder...)

Efter aftonens kendo smuttade vi lite på en 黄桜純米大吟醸、dvs en KIZAKURA Junmai Daiginjo. Kostade sina modiga 180kr, men var ett mönster av förfinad lenhet och superb matching av sashimi, gyouza, shuumai, pastasallad med krabba samt helfriterad småfisk. Inget underligt, bara mums! De knastriga fiskskallarna passade dessutom extra bra till de lite grövre sakékoppar vi valde för aftonen.

image.jpeg

Special saké to enjoy slowly on Saturday and Sunday.

Men, vi tolkade det som om att måndag var lika ok.

Såsom varandes en kille som egentligen inte alls gillar syra (utom ibland) så är saké underbart. Det är saké, öl och shouchu som jag kommer dricka mest av under återstoden av strävandet i Jämmerdalen. Och kallt, grönt te.
 
Last edited:

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Jag lägger fö upp några flaskor blandad kompott på Yahoo Auctions Japan mest varje vecka. Bla saké av lite finare sorter. Du kanske skall bjuda lite där?Om de japanska skrivtecknen krånglar till det för dig, så guidar jag dig gärna - det är bara att PM:a mig.

Tack, men det ska väl gå bra ändå. Solklart hur man klickar sig fram till dem! ;)
Skärmavbild 2016-02-29 kl. 20.34.44.png
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tack, men det ska väl gå bra ändå. Solklart hur man klickar sig fram till dem! ;)Visa bifogad bild 6444
Det kan lätt bli överväldigande. Beundrar din bedårande envetenhet! Me like!

Svenska Tradera är lite enklare navigera, men där får jag inte sälja saké.
Dock får jag sälja snygga saké-set av högsta kvalitet. Tex går följande underbara handmålade set under klubban den 1 mars kl 18:23:
http://www.tradera.com/item/2021/251917757/saké-set-porslin-handmalat-m-alder-vaxtmotiv-japan-i-original-paradhylla-lada
 
Last edited:

Ståhlis

Medlem
En Sake-tråd. Kul! Jag jobbar för ett japanskt bolag, har en japansk chef och har varit otaliga gången i Japan. Senast i Februari och jag kommer åka igen i April. Givetvis har jag druckit Sake i olika former och mängder, varit på Sake-provning osv. Kort sagt finns det rätt uselt Sake men också faktiskt riktigt bra Sake. Jag har dock varit lite dålig på att dokumentera men senast tog jag lite anteckningar. Bifogar lite bilder.
IMG_0635.JPG
IMG_0640.JPG
IMG_0636.JPG


Den första heter Mio och är något så fantastiskt som "sparkling sake"! Smakar sött och friskt. Melon, honung och kanske då helt enkelt honungsmelon. Helt ok faktiskt även om det kräver lite tillvänjning.
Den andra heter Masumi och är så kallat "truly clear". Den är i sammanhanget torr och har väldigt klar färg, nästan färglös. Känner lite mineralsmak och nästan jordig.
Den tredje heter Shirakabegura och är söt och fruktig. Smak av päron och passionsfrukt.

Vad det funkar till för mat? Ja, det får vara fisk och då givetvis gärna sushi och ännu bättre jasushi!
 

Attachments

  • IMG_0641.JPG
    IMG_0641.JPG
    57,7 KB · Visningar: 194

Boletus

Medlem
Kostar det mer att tillverka sake än öl och vin? Sake är ju rätt dyrt. Bara druckit sake en gång, då jag gjorde lumpen i Gbg 1977. http://www.sake.se/fakta/forvaring-och-lagring/
Sake ligger oftast i starkvinsspannet så dubbla alkoholskatten jämfört med vin. Lägg på långa transporter, begränsad hållbarhet (oftast) och det ganska begränsade intresset så är det inte så underligt att det är dyrt här.

I Japan är det tvärtom, uppenbarligen i fråga om transport, men också i fråga om skatt - öl är tungt straffbeskattat medan du kan få en duglig sake för ungefär vad ett bordsvin kostar på Systemet. Det ligger politiska skäl bakom så klart - sånt händer även i länder som inte är "Nordkorea" ;). Sake tillverkas oftast av små familjeföretag på landsbygden medan (den mesta) ölen produceras av en handfull jätteföretag. Och eftersom Japan har majoritetsvalssystem så gäller det att hålla landsbygden nöjd.
 
Toppen