Stora risvinstråden (saké, nihonshu, 日本酒)

Diskussion i 'Vin' startad av StefanAkiko, 15 maj 2015.

1. StefanAkiko

StefanAkiko Pendeldricker Tokyo, London, Stlm och Umeå

Den gamla klassiska hönan-eller-ägget är ju alltid knepig, men DNA lär ju ha kommit först... Kanske Amerikaner har större DNA?

KockJohan gillar detta.
  2. Mattias Schyberg

Mattias Schyberg Administratör

Viktigast är att vi träffas igen och delar god dryck!

3. StefanAkiko

Ja, för det är så in i bomben trivsamt!

4. Mattias Schyberg

Nästa gång jag kommer till Japan så får vi gå till ett traddojapanskt ställe och lära mig dricka Saké ihop med lite broskig sjöborre. :)

5. StefanAkiko

Det här blev en fint utbruten tråd. Tack @Mattias S

Mattias Schyberg gillar detta.
  6. Skumpagne

Skumpagne Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa

まだ病気?

7. StefanAkiko

すごい病気だよ。けれども、そろそろ飛行機に行く。

8. Skumpagne

Skumpagne Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa

万歳!

StefanAkiko gillar detta.
  9. m_trobeck

m_trobeck Ständigt sökande. Rotlös.

Nya utmaningar! Sake, närmare bestämt Junmaishu Masukura
    Då jag inte har någon större erfarenhet av sake, förutom att fått den serverad vid något restaurangbesök då och då (utan att veta någonting om det som serveras), känner jag att lite vägledning skulle sitta på sin plats. Därför vänder jag mig till er, Sveriges bästa samling av dryckesbröder, och kanske lite extra mycket till @StefanAkiko och @Innertällmo Bryggeri om lite tips.
    1. Vilka glas ska jag häll ner detta i?
    2. Hur väl kommer det att fungera till Löjrom, kungskrabba, räkor etc som kvällen plan?
    3. Är det en ok sake eller är det en flaska"plonki-san". Jag använde all min samlade kunskap vid införskaffandet av denna flaska och gick in på lokala SS i Karlstad och tog den dyraste sorten som stod i hyllan (95kr):cool: Like a BOSS. Skulle kunna vara en etikettsdrickare men kan inte tyda tecknen på flaskan.
    4. Skall den öppnas och luftas innan eller tar man den direkt från plopp till klunk?

tacksam för svar!

ps. har även fyllt på med lite annat om den skulle visa sig o-drickbar. Var inte oroliga.

Vino fino, jrick, gece och 2 andra gillar detta.
  10. m_trobeck

Nu är den slut. Mycket kul med en ny upplevelse!
    image.jpg
    Doften börjar med en hel del jäst, blandad godispåse och lite lim. Ju längre kvällen gick kom det fram en doft av gammalt hus med plastmatta, typ äldreboende. Inte otäck men inte heller något man är van vid.
    Det där med ovanan kommer igen även i smaken. Absolut ingen syra eller frukt finns att hitta. Däremot en nötighet (kanske mer mandelmjöl) och en sötma som känns som de rispapper man använder till hemmagjorda vårrullar. Just sötman och en lite fet munkänsla gjorde dock att den passade fint till löjrom och div skaldjur!
    Kastades hel tiden mellan "vad är det här - nu hämtar jag en flaska riktigt vin" till "jösses va intressant, det här måste jag köpa mer av!"

Eftersom jag är osäker blir det att köpa mer sake! Kanske dock kolla andra kanaler än kära lilla Bolis! Skam den som ger sig!

Skumpagne, Magnus L och Mats gillar detta.
  11. Tomas Lindblom

Tomas Lindblom fd Deppodi Moderator

Etikettsdrickare :D det var det roligaste jag läst på länge!

12. StefanAkiko

I sakévärlden har du precis druckit en saké som är av den typ som säljs i tetrapack på 7Eleven här i Japan, för 40kr litern. Det lämnar ju ett visst utrymme för att du skall kunna få rejäla njutningsökningar framgent.

Jag lägger fö upp några flaskor blandad kompott på Yahoo Auctions Japan mest varje vecka. Bla saké av lite finare sorter. Du kanske skall bjuda lite där? Om de japanska skrivtecknen krånglar till det för dig, så guidar jag dig gärna - det är bara att PM:a mig.

Jag kan naturligtvis assistera alla som vill, att bjuda hem bättre sorters saké på Yahoo Auctions, än vad det bisarra utbudet på Världens Bästa tillåter Di Swänske att förkovra sig i.

En drickbar saké, dvs en som varken doftar eller smakar underligt, går loss på en hunka. Ca. En riktigt bra går loss på en 5hunka. Sedan finns ju en massa märkesflaskor också, men dessa kan man leva utan. (Iaf om man litar till sin egen förmåga blint. Flera av bryggarmästarna erkänner att de blint inte känner skillnad, men att det glädjer dem att förlängarbehovskillarna är viktiga kunder...)

Efter aftonens kendo smuttade vi lite på en 黄桜純米大吟醸、dvs en KIZAKURA Junmai Daiginjo. Kostade sina modiga 180kr, men var ett mönster av förfinad lenhet och superb matching av sashimi, gyouza, shuumai, pastasallad med krabba samt helfriterad småfisk. Inget underligt, bara mums! De knastriga fiskskallarna passade dessutom extra bra till de lite grövre sakékoppar vi valde för aftonen.

image.jpeg
    Special saké to enjoy slowly on Saturday and Sunday.

Men, vi tolkade det som om att måndag var lika ok.

Såsom varandes en kille som egentligen inte alls gillar syra (utom ibland) så är saké underbart. Det är saké, öl och shouchu som jag kommer dricka mest av under återstoden av strävandet i Jämmerdalen. Och kallt, grönt te.

Last edited: 29 februari 2016
    Mattias Schyberg gillar detta.
  13. m_trobeck

Tack, men det ska väl gå bra ändå. Solklart hur man klickar sig fram till dem! ;) Skärmavbild 2016-02-29 kl. 20.34.44.png

Vino fino, Jimmy Forsman, sunqan och 4 andra gillar detta.
  14. StefanAkiko

Det kan lätt bli överväldigande. Beundrar din bedårande envetenhet! Me like!

Svenska Tradera är lite enklare navigera, men där får jag inte sälja saké.
    Dock får jag sälja snygga saké-set av högsta kvalitet. Tex går följande underbara handmålade set under klubban den 1 mars kl 18:23:
    http://www.tradera.com/item/2021/251917757/saké-set-porslin-handmalat-m-alder-vaxtmotiv-japan-i-original-paradhylla-lada

Last edited: 29 februari 2016
  15. Ståhlis

Ståhlis Medlem

En Sake-tråd. Kul! Jag jobbar för ett japanskt bolag, har en japansk chef och har varit otaliga gången i Japan. Senast i Februari och jag kommer åka igen i April. Givetvis har jag druckit Sake i olika former och mängder, varit på Sake-provning osv. Kort sagt finns det rätt uselt Sake men också faktiskt riktigt bra Sake. Jag har dock varit lite dålig på att dokumentera men senast tog jag lite anteckningar. Bifogar lite bilder.
    IMG_0635.JPG IMG_0640.JPG IMG_0636.JPG

Den första heter Mio och är något så fantastiskt som "sparkling sake"! Smakar sött och friskt. Melon, honung och kanske då helt enkelt honungsmelon. Helt ok faktiskt även om det kräver lite tillvänjning.
    Den andra heter Masumi och är så kallat "truly clear". Den är i sammanhanget torr och har väldigt klar färg, nästan färglös. Känner lite mineralsmak och nästan jordig.
    Den tredje heter Shirakabegura och är söt och fruktig. Smak av päron och passionsfrukt.

Vad det funkar till för mat? Ja, det får vara fisk och då givetvis gärna sushi och ännu bättre jasushi!

Bifogade filer:

16. Mattias Schyberg

Har du som jag saknat en bra text som reder ut det mesta som man behöver veta om saké (nihonshu)?

Spana då in Anders Öhmans eminenta blogg där han redogör för alla detaljer med ett pedagogiskt språkbruk helt utan ett enda oxford-komma! ;)

Ståhlis gillar detta.

Dela sidan