Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

Jesper L

Medlem
Vilken årgång tror du presterar "bäst"? Jag är inne på 2003, 2010 eller 2011.
2003 verkar vara slutsåld dessvärre.
Jag hade kört på 2010 då det är en bra årgång generellt men det beror ju på preferensen hos mottagaren av vinet. Lite moget vin brukar prestera bra ;)
 

matage

Medlem
Måste det vara på magnum?
För vad det är värt, när du nämnde Clos de los Siete så associerade jag till att Torres Purgatori -18 skulle kunna vara trevligt till Asado-grill!
Är förvisso Garnacha-baserat, finns inte på magnum och är knappast svalt - men likväl ett häftigt vin.
(beställde två flaskor till innan jag skrev detta, vill ju också grilla i sommar!)
:)
Magnum var mest en fix idé för att det är skoj med stora flaskor. Purgatori såg ju skoj ut så det blir nog att testa nån flaska :)
 

katho27

Medlem
Purgatori såg ju skoj ut så det blir nog att testa nån flaska :)
Heads up på Purgatori.
Skulle hämta ut min komplettering av Purgatori -18 men dom verkar bytt årgång till -20 utan ändring på SB.
Kan ju vara gott men på Jancis ges poängen 18 för -18 men bara 16 för -20..
 

Sarco

Medlem
När jag behöver enklare vin till såser eller liknande (lite dyrt att plocka ur källaren för det) köper jag nästan alltid https://www.systembolaget.se/produkt/vin/muscadet-sevre-et-maine-227501/ för vitt och https://www.systembolaget.se/produkt/vin/abbotts-delaunay-225701/ för rött. Mest för att jag känner till vinerna och de är inte dåliga, bara enklare. Dessutom med behändig skruvkork. Man mår inte dåligt av att dricka ett glas av dem också, om inte allt ska i maten. Och så slipper jag såklart tänka. Men idag slog det mig (inför fisksoppan) att jag aldrig provar viner i fasta sortimentet, så jag har ju ingen alls koll på vad som skulle vara vettiga utbyten.

Har ni några go-to-viner som är prismässigt ok att laga mat på samtidigt som de är någorlunda trevliga att ta ett glas av också?
 

Boletus

Medlem
När jag behöver enklare vin till såser eller liknande (lite dyrt att plocka ur källaren för det) köper jag nästan alltid https://www.systembolaget.se/produkt/vin/muscadet-sevre-et-maine-227501/ för vitt och https://www.systembolaget.se/produkt/vin/abbotts-delaunay-225701/ för rött. Mest för att jag känner till vinerna och de är inte dåliga, bara enklare. Dessutom med behändig skruvkork. Man mår inte dåligt av att dricka ett glas av dem också, om inte allt ska i maten. Och så slipper jag såklart tänka. Men idag slog det mig (inför fisksoppan) att jag aldrig provar viner i fasta sortimentet, så jag har ju ingen alls koll på vad som skulle vara vettiga utbyten.

Har ni några go-to-viner som är prismässigt ok att laga mat på samtidigt som de är någorlunda trevliga att ta ett glas av också?
Har alltid kört Guigals Cotes du Rhone som såsvin där det är helt ok att dricka sista glaset också.
 

Sonderlese

Medlem
När jag behöver enklare vin till såser eller liknande (lite dyrt att plocka ur källaren för det) köper jag nästan alltid https://www.systembolaget.se/produkt/vin/muscadet-sevre-et-maine-227501/ för vitt och https://www.systembolaget.se/produkt/vin/abbotts-delaunay-225701/ för rött. Mest för att jag känner till vinerna och de är inte dåliga, bara enklare. Dessutom med behändig skruvkork. Man mår inte dåligt av att dricka ett glas av dem också, om inte allt ska i maten. Och så slipper jag såklart tänka. Men idag slog det mig (inför fisksoppan) att jag aldrig provar viner i fasta sortimentet, så jag har ju ingen alls koll på vad som skulle vara vettiga utbyten.

Har ni några go-to-viner som är prismässigt ok att laga mat på samtidigt som de är någorlunda trevliga att ta ett glas av också?
Jag väljer BnB till matlagningsviner. Då kan en av vardera stå i matkällaren tills behovet infinner sig.

Grüner Veltliner till vitt; dels för syran, dels för den angenäma kryddighet, och så är det inte fatlagrad. Men en Traminer eller Pinot Gris skulle också funka bra (vet inte om Traminer finns som BnB).
T. ex. :

Till rött använder jag, tro det eller ej:

Bra fyllighet utan tanniner eller strävhet, restsötman bedrar till såsar och grytor, vinet behåller färgen i matlagning och jag märker ingenting av fatkäraktär.
Vill man dricka vinet är det bara att hälla upp på glas eller karaff och lufta det en timme innan.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
"2019 POGGIO SCALETTE, IL CARBONAIONE" finns just nu på Atomwine för ca 440kr flaskan inkl frakt om man beställer 6st. 243,95 dkk per flaska och 160 dkk frakt.
Helt klart ett av de bästa vinerna vi drack under 2023. Nu har hustrun skrapat fram 20 flaskor som vi planerat dricka ca en per år. Det här vinet kommer bli en levande legend! 6 flaskor är alldeles för lite. Alla behöver fler!
 
Helt klart ett av de bästa vinerna vi drack under 2023. Nu har hustrun skrapat fram 20 flaskor som vi planerat dricka ca en per år. Det här vinet kommer bli en levande legend! 6 flaskor är alldeles för lite. Alla behöver fler!
Tyvärr länge sedan erbjudandet nu. Köpte dock förra veckan 2018 för ungefär samma pris från dem.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tyvärr länge sedan erbjudandet nu. Köpte dock förra veckan 2018 för ungefär samma pris från dem.
Efter en flaska 2018 kan vi (tyvärr) konstatera att 2019 är The Isht medan 2018 inte är på samma nivå.
Men, på CT rankas 2018 högre än 2019. Tycker personligen att 2018 mest bara är swullig.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Testad i går. Kändes lite överextraherad.
Kan bara hålla med. Tror att de som hissar detta vin på CT är sådana som föredrar juice och sylt.
Men, Il Carbonaione har en bevisad förmåga att åldras med stort behag.
Vår sista flaska 2018 har jag gömt bort. Hoppas att den räliga larven med tiden genomgår metamorfos och kluckar sig ur flaskan som en vacker fjäril. Oavsett finns det mycket för tiden och kemin att bygga med.
Det är mina positiva glasögon.
Mina negativa glasögon är lite förtvivlade över den relativt låga syran...
Oavsett: hoppet lever alltid :cool:
Leta efter 2019! Det är bra grejjer det!
 
Toppen