Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

Jimmy Forsman

I det stora hela tämligen meh...
Tipsade @Keen och lite annat löst folk om Rayos Uva 2022 som precis släpptes på SS för 169 spännaluubas. Löjligt bra för pengarna.

• Like
Reactions: Jos
Tipsade @Keen och lite annat löst folk om Rayos Uva 2022 som precis släpptes på SS för 169 spännaluubas. Löjligt bra för pengarna.

94129 Rayos Uva Olivier Riviere 2022 169 kr 12000 flaskor
N: Svarta vinbär, spånskiva, vanilj och bläck.
M: Vanilj, svarta vinbär, choklad och syren. Överdrivet vaniljigt med söt, mörk frukt och balanserade tanniner. 83-85p

:ängel:

Jimmy Forsman

I det stora hela tämligen meh...
M: Vanilj, svarta vinbär, choklad och syren. Överdrivet vaniljigt med söt, mörk frukt och balanserade tanniner. 83-85p

Många fatreferenser i ett oekat – sorry, my wrong: delvis användning av gamla foudrés – vin talar väl för en viss "taster bias". Men det är vi väl alla skyldig till. Jag kan ju, trots allt, bara tala för mig.

vintomas

Numera lågaktiv bloggare

Intressant druvsammansättning för en Rioja: 50% Tempranillo, 30% Garnacha, 20% Graciano. Garnacha ska väl kunna ge "snällare" viner än ren Tempranillo, men Graciano är ju å andra sidan mörkare och strävare (och lite svårhanterlig, har jag för mig att jag hörde den enda gången jag besökt Rioja). Så lite motsägelsefull blend? Min minnesbild är att Tempranillo oftast brukar vara 75% och uppåt i de flesta vanliga Rioja-blends där man ser proportionerna utsatta, men å andra sidan förekommer det att det bara står druvsorter utan proportioner.

matage

Medlem
Sparkar upp den här insomnade tråden ett år senare.

Jag behöver tips på billigaste "drickbara" champagne för att ha på lut som eftersläckning/sällskapsdryck när man har gäster som inte är "himla vinintresserade" och som kanske nånstans efter dessert och avec vill ha mer bubbel att dricka. (case in point - det har gått åt några flaskor på sistone i fel sammanhang)

Jag hade några lådor Champagne Louis de Varancy som jag fyndat för dryga 200kr flaskan som blev hyfsat OK efter 2-3 år men de börjar sina så jag letar nu efter en ny "tolererbar champagne" - mao väldigt långt från FineWines måtto men med syftet att fördela mer pengar till fine och mindre till wino ;)

Mina funderingar just nu:
De Saint Gall Champagne Premier Cru BdB (339:)
De Saint Gall Champagne Le Selection (299:)
Champagne Nicolas Maillart Platine (435:)
Andre Clouet Silver Brut (399:)
Cuvée Prestige Rosé Millésime JM Gobillard & Fils (369:)

Är det nån som sitter på bra tips på en stödskumpa man kan blanda cocktails på men som man iallafall inte ryggar bakåt av att ha ensam i glaset?
(Eller ska jag helt enkelt bara köpa Cremant)

buteljen

Medlem

Ser dock nu att den finns på systemet och är 1 kr billigare där :D. Men du får gratis hemkörning med dansken.
Edit igen: ser att det är ordervara på systemet och det är Philipson som levererar :D

Last edited:

Johpe

Medlem

Jag behöver tips på billigaste "drickbara" champagne för att ha på lut som eftersläckning/sällskapsdryck när man har gäster som inte är "himla vinintresserade" och som kanske nånstans efter dessert och avec vill ha mer bubbel att dricka. (case in point - det har gått åt några flaskor på sistone i fel sammanhang)

Jag hade några lådor Champagne Louis de Varancy som jag fyndat för dryga 200kr flaskan som blev hyfsat OK efter 2-3 år men de börjar sina så jag letar nu efter en ny "tolererbar champagne" - mao väldigt långt från FineWines måtto men med syftet att fördela mer pengar till fine och mindre till wino ;)

Är det nån som sitter på bra tips på en stödskumpa man kan blanda cocktails på men som man iallafall inte ryggar bakåt av att ha ensam i glaset?
JM Gobillard & Fils var jag inte jätteimpad av när jag drack den för ngt år sedan så den skulle jag faktiskt inte rekommendera.

Jag tycker där i mot:
Launois Oeil de Perdrix Blanc de Noirs
och
Launois Dorine Le Mesnil Sur Oger Blanc de Blanc Brut

kan platsa på en sådan lista (kanske i det lite övre segmentet i listan men iaf).

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör

Har du prövat Perseval-Farge ifrån Fanwine den instegsvin kostar 369kr inget speciellt, men korrekt och går att dricka även för oss vinintresserade.
Lacourte Godbillon's instegsvin via franskavinlistan är oxå billig och bra.
Håller även med dig där om Nicolas Maillart är oxå bra.
Ja såg även att de låg kvar Chartogne-Taillet Sainte-Anne i lager, Men den har du redan köpt några lådor utav?

matage

Medlem
Har du prövat Perseval-Farge ifrån Fanwine den instegsvin kostar 369kr inget speciellt, men korrekt och går att dricka även för oss vinintresserade.
Ja såg även att de låg kvar Chartogne-Taillet Sainte-Anne i lager, Men den har du redan köpt några lådor utav?
Kartongen ligger det några lådor undanstoppat. Kanske skulle testa lite Perseval då den är okänd för mig hittills.. det var ett tag sen jag fick hem nåt från FVL..

Ser dock nu att den finns på systemet och är 1 kr billigare där :D. Men du får gratis hemkörning med dansken.
Edit igen: ser att det är ordervara på systemet och det är Philipson som levererar :D

Tycker den är riktigt fin för 399:-, nu och om 5-10 år.
JM Gobillard & Fils var jag inte jätteimpad av när jag drack den för ngt år sedan så den skulle jag faktiskt inte rekommendera.

Jag tycker där i mot:
Launois Oeil de Perdrix Blanc de Noirs
och
Launois Dorine Le Mesnil Sur Oger Blanc de Blanc Brut

kan platsa på en sådan lista (kanske i det lite övre segmentet i listan men iaf).
Ser ut som om jag får köra en plocklåda från SB BS för att testa lite. Det finns värre sätt att spendera hösten på :)

Jos

Medlem

Har druckit producenten några gånger och har varit bra, deras Autolyse och Double Autolyse är kanon. Så inte allt för galen gissning att denna är bra

Johpe

Medlem
Var hittade du Chartogne sa du?

Kolsyra

Kolsyra
Borgogno Barolo
Riserva, 2018
Drack denna och tyckte den va riktigt trevlig.
Har druckit väldigt lite barolo så har noll koll. Någon som ha tips på lite barolo man bör testa. Gärna i den lägre prisklassen om det finns.

MartinBz

Medlem
Borgogno Barolo
Riserva, 2018
Har druckit väldigt lite barolo så har noll koll. Någon som ha tips på lite barolo man bör testa. Gärna i den lägre prisklassen om det finns.
På systemet finns en gammal trotjänare, som fick mig att upptäcka Barolo - GD Vajra Barolo Albe (jag tror att den ligger strax över 300 pix).

JonasBo

Medlem
Borgogno Barolo
Riserva, 2018
Kolla också på barbaresco eller langhe nebbiolo i samma prisklass.

Niclas

Medlem
Borgogno Barolo
Riserva, 2018
Patrik Sellin tipsade om denna Barolon i tillfälliga sortimentet som jag gillade skarpt.

92405 Diego Conterno Barolo 2021 349 kr 6600 flaskor
N: Mörk choklad, kaffe, plommon, hallon och syren.
M: Plommon, hallon, kaffe, choklad och läder. Elegant med söt, koncentrerad frukt och fina tanniner. Gott nu och i all framtid. Mycket vin för pengarna Jag har full förståelse för att Systembolaget köpte in 6600 flaskor av det här. 91-93p

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Franskavinlistan för 430kr men ser nu att den är slut bara för att jag skrev säkert :vägg:

Däremot ligger lite vingårdsviner fortfarande tillgängliga:
Chemin de Reims,
Les Couarres
och
Hors Series BdB
Toppentack för den infon!

Jag gav upp i våras när allt tog slut och har inte tänkt på att kolla efter det. Alla tre tillhör mina favoriter och Horsen har jag bara druckit 17 av men den var det bästa bästa unga vinet jag druckit från Kartongen. Ek och Avize behöver man något mer..?:cool:

Edit: inser nu att jag blandade ihop Les Courarres med Barres men blir säkert bra ändå.:ängel:

Last edited:
Toppen