Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

Jag skulle vilja slå ett slag för nedan vin.

Det är fantastiskt bra med fina mognadstoner, bra frukt med väldigt fint balanserade fat och alkoholen är så fint integrerad att den inte märks alls. Dill och vanilj är tydliga markörer som verkligen lyfter vinet. Jag drack detta under en provning på Ästad vingård, 3 av 5 satte det som kvällens bästa vin med hög konkurrens av dessa flaskor.
Visa bifogad bild 35582
Såg den också när jag scrollade igenom lagerstatus igår kväll. Dricker vanligtvis inte Rioja men det där lät ändå väldigt spännande.
Stort tack för alla rekommendationer i tråden!

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Skulle vilja ha lite tips på röda viner runt 1000-lappen som ska avnjutas till en varmrätt med grillat kött.
Vinet behöver finnas i butik på PK-huset i Stockholm. Har kikat en del och känns som att Barolo är det enda vettiga alternativet för den prispengen då det övriga vinerna i den prisklassen är ganska unga viner som helst inte öppnas nu.
Till grillat kött skulle jag nog hellre dricka en för ung dyr Brunello (som det också finns på PK-huset) än en för ung halvdyr Barolo, om jag skulle gå på det italienska spåret. Om det inte är ett felsaldo bör det dessutom finnas en flaska Col d'Orcia Poggio al Vento 2013, som t.o.m. är någorlunda drickmogen, på hyllan i PK-huset. Men Rioja-tipset känns också bra, om man inte är allergisk mot "halvtraditionell" sådan.
Dessutom nedsatt i pris! Kostar i nuläget 745kr och prissänktes från 900-någonting tidigare i år.
Intressant - den "chockhöjdes" från 697 kr till 945 kr 1 mars 2024, och även då var det 2015 som var aktuell årgång.

Till grillat kött skulle jag nog hellre dricka en för ung dyr Brunello (som det också finns på PK-huset) än en för ung halvdyr Barolo, om jag skulle gå på det italienska spåret. Om det inte är ett felsaldo bör det dessutom finnas en flaska Col d'Orcia Poggio al Vento 2013, som t.o.m. är någorlunda drickmogen, på hyllan i PK-huset. Men Rioja-tipset känns också bra, om man inte är allergisk mot "halvtraditionell" sådan.

Intressant - den "chockhöjdes" från 697 kr till 945 kr 1 mars 2024, och även då var det 2015 som var aktuell årgång.
Tack för din input. Svårt när bolaget inte har möjlighet att lagerföra äldre årgångar och man själv varit halvdålig på att bygga upp ett eget lager av lite dyrare viner.

Såg att det fanns både Barolo och Brunello med årgång 2018 mellan 900-1300kr. Så då skulle du personligen siktat in sig på Brunello? Mer bang-foe-the-buck?

Till exempel:

Brunello di Montalcino Riserva Vignaferrovia, Marchesi Antinori, 2018 vs. Barolo Mosconi, Pio Cesare, 2018.

Om vi spinner vidare på ämnet, någon som har druckit Suisassi, Syrah, 2019? Fanns också i lager på PK-huset. Undrar lite över om den har hunnit öppna upp sig eller om den behöver några år till för att balansera sig.

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Tack för din input. Svårt när bolaget inte har möjlighet att lagerföra äldre årgångar och man själv varit halvdålig på att bygga upp ett eget lager av lite dyrare viner.

Såg att det fanns både Barolo och Brunello med årgång 2018 mellan 900-1300kr. Så då skulle du personligen siktat in sig på Brunello? Mer bang-foe-the-buck?

Till exempel:

Brunello di Montalcino Riserva Vignaferrovia, Marchesi Antinori, 2018 vs. Barolo Mosconi, Pio Cesare, 2018.
Jag skulle förmodligen tagit något moget från den egna källaren, och då är det nog större chans för något franskt än något italienskt. :)
Förmodligen inget fel med någon av dem, men jag har sällan blivit jätteimponerad av Pio Cesare och jag hittade få omdömen om Antinoris Brunello, så kanske hellre någon "inhemsk" Brunello-producent, t.ex. Colleoni Riserva 2019 (som SB kallar Poggio Sant'Arna) eller Altensino Montosoli 2020. 2018-2019-2020 gör nog inte så stor skillnad om du är generös med luftningen.

Det ser ut som att Poggio al Vento 2013 var en del av ett släpp av flera olika äldre årgångar till lite högre priser (det här bör ha varit den "yngsta äldre årgången"; 2015 har passerat revy av det "ordinarie släppet"), så en ensam flaska kvar behöver inte vara något felsaldo.

Bastardo

Medlem
Såg den också, tänkte faktiskt smita förbi på lördagen och se om det är en diff i lagersaldot eller om den finns.
Det finns 9 st. online att beställa. De här tre flaskor har bästa betyg hos producenten enligt min källa, välj smart, speciellt om du har åldern inne för att kunna lagra vin några år …
Top 3 wines
18p
Col d'Orcia, Poggio al Vento Riserva 2016 Brunello di Montalcino
18p Col d'Orcia, Poggio al Vento Riserva 2013 Brunello di Montalcino
18p Col d'Orcia 2021 Brunello di Montalcino
Källa: jancisrobinson.com/

Toppen