Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

Håkan

Medlem
Amerikansk cabbe, under 500 spänn, gärna på bolaget, vad köper jag?

I sann Finewines-anda tas tips över 500 spänn tacksamt emot.
Beror lite på stil, Mathiasson skulle vara mitt val men det är väldigt Bordeauxlik, vill du har nåt mer svulstigt så kanske du skall köra med Black Stallion, men den kan också vara lite väl mycket.
 

LeChat

Medlem
Amerikansk cabbe, under 500 spänn, gärna på bolaget, vad köper jag?

I sann Finewines-anda tas tips över 500 spänn tacksamt emot.
Nu vet jag ju inte syftet med varför du ska köpa dessa CS. Kan vara nyfikenhet, vill prova.

Amerikansk CS kan absolut vara bra.
Men den kostar. Betydligt mer än 500:-
För runt 500:- hade jag ju hellre köpt bordeaux. Bordeaux är ju ändå bäst!:cool:
 

Merlot

Medlem
Amerikansk CS kan absolut vara bra.
Men den kostar. Betydligt mer än 500:-
För runt 500:- hade jag ju hellre köpt bordeaux. Bordeaux är ju ändå bäst!:cool:

Om Bordeaux är aktuellt kan jag rekommendera Haut-Bages Liberal 2019.
Den smakar väldigt bra redan på frukten.
80 % CS

Går att införskaffa här, har bra erfarenhet av dessa:
 

sunqan

Vinös
Amerikansk cabbe, under 500 spänn, gärna på bolaget, vad köper jag?

I sann Finewines-anda tas tips över 500 spänn tacksamt emot.
Urvalet på bolaget är minst sagt knapert - 34 stycken. I lägre prisspannet är martini, black stallion oc substance Cs alla tre helt ok, av de dyrare är det bara montelena jag druckit 2010 av den kostade 269... jag har även druckit deras estate 2009 som då kostade 869. Båda var bra, för priset. 701 spänn för det billiga vinet som om jag minns rätt, är gjort på inköpta druvor känns bara märkligt.
 
Urvalet på bolaget är minst sagt knapert - 34 stycken. I lägre prisspannet är martini, black stallion oc substance Cs alla tre helt ok, av de dyrare är det bara montelena jag druckit 2010 av den kostade 269... jag har även druckit deras estate 2009 som då kostade 869. Båda var bra, för priset. 701 spänn för det billiga vinet som om jag minns rätt, är gjort på inköpta druvor känns bara märkligt.
Wow, snacka om att Montalena stuckit i pris. 2015 gick för 399, 2018 för 599, och aktuella 2019 för 701 kr.
 

sunqan

Vinös
Wow, snacka om att Montalena stuckit i pris. 2015 gick för 399, 2018 för 599, och aktuella 2019 för 701 kr.
Estate 2009 drog ivög upp till 1425 sista gången, sen har den inte sålts på bolaget. Det verkatr som att den gått att privatimporyra från terrific wines, men den finns inte på hemsidan idag...
 

Martin F

Medlem
Efterfrågar viner i stil med Tignanello. För varje ny årgång jag prövat blir jag desto mer imponerad. Är det andra supertoskanare man bör kika på eller något helt annat?
 

Sebran

Medlem
Efterfrågar viner i stil med Tignanello. För varje ny årgång jag prövat blir jag desto mer imponerad. Är det andra supertoskanare man bör kika på eller något helt annat?

Siepi kanske skulle kunna vara något, det finns några flaskor kvar i webbsaldot.
 

matage

Medlem
Har lite idétorka kring sommarens grillvin...
Med ny grill-setup (inkl 75cm grillspjut) och just nu insnöad på Asado och Sydamerika-vibbar så tänkte jag mig nåt lagom okomplicerat som kan dricka innan/under matlagning (läs - vänta på glöd, pensla kött etc) och till maten. Gärna nåt som är gott svalt, inte krockar med lite hetta i maten och finns på magnum :)

Var helt inne på att Syrah-baserade Chocolate Block skulle kunna funka baserat på minnen från 7-8 år sen och ett steakhouse i Johannesburg men nu när jag provade det i helgen kändes det lite klumpigt och syltigt...

Clos de los Siete kanske? Regionen känns passande och CS-bas är ju inte fel... Nån som testat?
Den gamla trotjänaren La Bastide Blanche kanske men tanninerna kan ju vara lite i överkant eller så ska man bara köra Guigal CdR och en balja med is och öl ;)

Andra förslag?
 

zippan

Medlem
Gå-bort-gåva, från Priorat som finns på Bolaget, beställning eller inte. Max 400 pix-ish, i sann finwinesanda.
Vad köper jag?
 

katho27

Medlem
Har lite idétorka kring sommarens grillvin...
Gärna nåt som är gott svalt, inte krockar med lite hetta i maten och finns på magnum :)
Clos de los Siete kanske?
Andra förslag?
Måste det vara på magnum?
För vad det är värt, när du nämnde Clos de los Siete så associerade jag till att Torres Purgatori -18 skulle kunna vara trevligt till Asado-grill!
Är förvisso Garnacha-baserat, finns inte på magnum och är knappast svalt - men likväl ett häftigt vin.
(beställde två flaskor till innan jag skrev detta, vill ju också grilla i sommar!)
:)
 

Jos

Medlem
Har lite idétorka kring sommarens grillvin...
Med ny grill-setup (inkl 75cm grillspjut) och just nu insnöad på Asado och Sydamerika-vibbar så tänkte jag mig nåt lagom okomplicerat som kan dricka innan/under matlagning (läs - vänta på glöd, pensla kött etc) och till maten. Gärna nåt som är gott svalt, inte krockar med lite hetta i maten och finns på magnum :)

Var helt inne på att Syrah-baserade Chocolate Block skulle kunna funka baserat på minnen från 7-8 år sen och ett steakhouse i Johannesburg men nu när jag provade det i helgen kändes det lite klumpigt och syltigt...

Clos de los Siete kanske? Regionen känns passande och CS-bas är ju inte fel... Nån som testat?
Den gamla trotjänaren La Bastide Blanche kanske men tanninerna kan ju vara lite i överkant eller så ska man bara köra Guigal CdR och en balja med is och öl ;)

Andra förslag?
Tänker direkt på lite kyld Tempranillo. Beroende på mat Ribera eller om man vill bort från faten Rioja cosecha typ...
 
Toppen