Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

Jos

Medlem
Det är mer en generös present än ett tillskott till någons vinkällare, så jag vet inte.

Tignanello låter som en bra idé. Kommer den i trälåda om man köper sex flaskor?
Köp 4 olika? Röda 3 tignanello och 3 poyferré 2012. Poyferre är alltid sjukt gott

Vita så 3 clos de Garenne, tror denna är Jadot Duc Magenta. Den är sjukt god som 2017 men 2019 är säkert bra också

Och 3 Boillot, garanterat gott

Sen fixar dom 2 trälådor
 

LeChat

Medlem
Brukar inte dricka Sydafrika men blev sugen på att prova någon syrah som anses vara riktigt bra av er kännare.

Har fått för mig att Mullineux ska vara bra. Vilken skulle ni föredra av årgång 2018, Granite, Iron eller Schist? Stilmässigt gillar jag både fransk syrah och mer yppig stil som Penfolds St. Henri eller ännu fläskigare som Andremily. Lutar själv åt att Schist kanske passar mig bäst men är såklart nyfiken på hur ni resonerar och vad ni anser.
 
Last edited:

Jos

Medlem
Brukar inte dricka Sydafrika men blev sugen på att prova någon syrah som anses vara riktigt bra av er kännare.

Har fått för mig att Mullineux ska vara bra. Vilken skulle ni föredra av årgång 2018, Granite, Iron eller Schist? Stilmässigt gillar jag både fransk syrah och mer yppig stil som Penfolds St. Henri eller ännu fläskigare som Andremily. Lutar själv åt att Schist kanske passar mig bäst men är såklart nyfiken på hur ni resonerar och vad ni anser.
Kolla om du hittar Porseleinberg, - gott!
 

The Wall

Medlem
Brukar inte dricka Sydafrika men blev sugen på att prova någon syrah som anses vara riktigt bra av er kännare.

Har fått för mig att Mullineux ska vara bra. Vilken skulle ni föredra av årgång 2018, Granite, Iron eller Schist? Stilmässigt gillar jag både fransk syrah och mer yppig stil som Penfolds St. Henri eller ännu fläskigare som Andremily. Lutar själv åt att Schist kanske passar mig bäst men är såklart nyfiken på hur ni resonerar och vad ni anser.
Jag skulle nog försöka jaga rätt på Boekenhoutskloof Syrah, de brukar vara trevliga.
 

BallyJ

Medlem
Brukar inte dricka Sydafrika men blev sugen på att prova någon syrah som anses vara riktigt bra av er kännare.

Har fått för mig att Mullineux ska vara bra. Vilken skulle ni föredra av årgång 2018, Granite, Iron eller Schist? Stilmässigt gillar jag både fransk syrah och mer yppig stil som Penfolds St. Henri eller ännu fläskigare som Andremily. Lutar själv åt att Schist kanske passar mig bäst men är såklart nyfiken på hur ni resonerar och vad ni anser.
2020 Savage Girl next door finns för privatimport hos Budbreak tycker den håller väldigt hög klass, men gillar också alla Savage viner jag provat.
 

LeChat

Medlem
Tack för alla svar! Jag trodde att många hyllade Mullineux, men jag läser i princip aldrig om sydafrikanska viner så det kanske finns annat som jag borde prova istället.
Jag skulle nog försöka jaga rätt på Boekenhoutskloof Syrah, de brukar vara trevliga.
Just årgång 2018 har ju fått väldigt höga betyg av bl a Tim Atkin och Decanter men @Vingubben som drack den nyligen tyckte mest att den var bra för sitt pris men kanske inget fantastiskt.
 

Jos

Medlem
Tack för alla svar! Jag trodde att många hyllade Mullineux, men jag läser i princip aldrig om sydafrikanska viner så det kanske finns annat som jag borde prova istället.

Just årgång 2018 har ju fått väldigt höga betyg av bl a Tim Atkin och Decanter men @Vingubben som drack den nyligen tyckte mest att den var bra för sitt pris men kanske inget fantastiskt.
Jo Mullineux / Leeu Passant gör grymma viner. Dom är ganska pricey men så lägger de en hel del stålar på paketering och verksamheten också....
 
Last edited:

Vingubben

Medlem
Brukar inte dricka Sydafrika men blev sugen på att prova någon syrah som anses vara riktigt bra av er kännare.

Har fått för mig att Mullineux ska vara bra. Vilken skulle ni föredra av årgång 2018, Granite, Iron eller Schist? Stilmässigt gillar jag både fransk syrah och mer yppig stil som Penfolds St. Henri eller ännu fläskigare som Andremily. Lutar själv åt att Schist kanske passar mig bäst men är såklart nyfiken på hur ni resonerar och vad ni anser.
Har druckit Schisten och Graniten parallellt en gång och då föredrog jag absolut Schisten som var mer köttig och mer av allt. Senast jag drack Mullinex var Granite 2015 på en vädigt trevlig syrahprovning som @kimnyblom höll. Tycker den var lite trist och i mina anteckningar så hade jag skrivit tunnel? Jag dricker mycket syrah, även ung sådan och det mesta från Norra Rhone. Coursodon, Courbis, Combier och Darnaud är några favoriter i överkomligt prisläge. Är det fest så finns det många fler att välja på.
 

Gredos

Medlem
Jag ska hjälpa en vän att köpa två lådor vin i present. Budget cirka 15.000 kr. Det får gärna vara fina trälådor och riktigt bra vin förstås. Vad skulle ni rekommendera? Jag tänkte mig ett vitt vin och ett rött. Kanske vit bourgogne och röd bordeaux? Vad tycker ni? Helst tillgängligt via beställningssortimentet.
93422-01 879kr kommer i 6-pack och trälåda.
Finns på depån så ev så kommer det en trälåda då…
Eller 94199-01 men där finns bara 10 på depån så är inte lika säkert att lådan finns kvar.
 

Hampe

Medlem
Sancerre/PF för omedelbar konsumtion? Ska inhandlas under morgondagen så FS är önskvärt. Är det Les Baronnes som gäller?
 

hooods

Medlem
Toppen