Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

Mats Petri

Österlen
Vajras Barbera d'Alba Superiore... funkar nästan jämt. Har mest druckit det ungt, men det sägs att om någon flaska skulle råka glömmas bort ett par år, så skadar det absolut inte. Den potentialen kostar dig dock en 50-lapp extra; 199 spänn.
Har bara druckit en gång för ett par månader sen, utan stora förväntningar, men för att vara en av bolagets billigaste Barolos (kanske den billigaste) så levererar Ricossa 2012 oväntat bra för 169 kr
Håller med dig @Steef om både Vajra och Ricossa, som har flera buteljeringar med good value.
Till "vanlig" mat kan det nästan inte bli fel om man väljer en italienare. Det mesta passar till det mesta :)! Dom är otroligt duktiga på att göra matvänliga viner - kanske kan det förklaras historiskt av att man långt fram i tiden varit ett land med ganska enkla mat- och vinvanor och därför bra på att kombinera ihop det. (Lite kvasivetenskap ;))
Så mitt tips till @Elvis blir: Ställ dig framför italienhyllan vid aktuellt prissegment och chansa lite wild & crazy. Blir säkert några bommar, men i huvudsak en härlig påse gott och blandat!
 

Elvis

Medlem
Dagens skörd blev:
4 flaskor Vajra Barbera d'Alba Superiore 2013
2 flaskor Ricossa Barolo 2012
2 flaskor Domaine Bousquet Cabernet Sauvignon 2014

Hade tänkt köpa Polkura Syrah också men den var slut på lokala bolaget.

Har inte druckit Cuvée Margot på länge, men Les Sétilles funkar riktigt bra som bruksbourgogne. 164 kr så smått över budget.

https://www.systembolaget.se/sok-dryck/?searchquery=leflaive

Lustigt nog blev det ett par Les Sétilles också, utan att ha hunnit läsa ditt inlägg. :)
 

Keen

slan
Dagens skörd blev:
4 flaskor Vajra Barbera d'Alba Superiore 2013
2 flaskor Ricossa Barolo 2012
2 flaskor Domaine Bousquet Cabernet Sauvignon 2014

Hade tänkt köpa Polkura Syrah också men den var slut på lokala bolaget.



Lustigt nog blev det ett par Les Sétilles också, utan att ha hunnit läsa ditt inlägg. :)

Great minds, osv.
 

Steef

Medlem
Dagens skörd blev:
4 flaskor Vajra Barbera d'Alba Superiore 2013
2 flaskor Ricossa Barolo 2012
2 flaskor Domaine Bousquet Cabernet Sauvignon 2014

Kul! Då är det bara att hålla tummarna för att våra paletter & preferenser inte skiljer sig alltför drastiskt åt... :cool:
 

Daniel A

Administratör
Hjälp! Jag letar efter vin i samma stil som 2012 Marimar Estate PN (gott!). Tog med en pava hem över jul, och min kära mor föll pladask för stilen (fruktigt, varmt, inte strävt). Nu vill hon beställa ett gäng, men också några snarlika flaskor. Det här är ju inte direkt mitt område, så vad finns det för bra fruktig och högst osträv pinne (eller annan druva) på världens bästa bolag under 400 kr? Ska drickas i närtid / inom två år.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hjälp! Jag letar efter vin i samma stil som 2012 Marimar Estate PN (gott!). Tog med en pava hem över jul, och min kära mor föll pladask för stilen (fruktigt, varmt, inte strävt). Nu vill hon beställa ett gäng, men också några snarlika flaskor. Det här är ju inte direkt mitt område, så vad finns det för bra fruktig och högst osträv pinne (eller annan druva) på världens bästa bolag under 400 kr? Ska drickas i närtid / inom två år.
Det ser jäkligt blekt ut på bolaget rörande stilen ifråga (jänkarpinnar av hyfsat fylligt slag). Kanske funkar en tysk höjdarpinne lika bra? Möjligen inte lika "smooth" som jänkaren, men din mor verkar ha god smak så varför inte vidga hennes vyer en aning. :)

2013 Philipp Kuhn Kirschgarten GG (91156)
 
Hjälp! Jag letar efter vin i samma stil som 2012 Marimar Estate PN (gott!). Tog med en pava hem över jul, och min kära mor föll pladask för stilen (fruktigt, varmt, inte strävt). Nu vill hon beställa ett gäng, men också några snarlika flaskor. Det här är ju inte direkt mitt område, så vad finns det för bra fruktig och högst osträv pinne (eller annan druva) på världens bästa bolag under 400 kr? Ska drickas i närtid / inom två år.
Copain?
 
Tack för tipsen @Mattias S @thunberg @Omar Khayyam och @jrick ! Det blev "en av allt", och hon ser fram emot att testa lite olika. :D
En trevlig fyrklöver!
A propos din hänvisning till din mor som vill prova amerikanska pinot noir viner av mer publikt snitt: får mig osökt att tänka på krigskorrespondenten Alcide Jolivet i Tsarens kurir - han som alltid skrev för "sin kusin Madeleine"...
 

Elvis

Medlem
Min fru vill ha FX Pichler Grüner Veltliner eller Riesling men FX Pichler verkar inte finnas på Systembolaget längre. Vad ska jag köpa istället?
 

Steef

Medlem
Min fru vill ha FX Pichler Grüner Veltliner eller Riesling men FX Pichler verkar inte finnas på Systembolaget längre. Vad ska jag köpa istället?

Några av Pichlers bättre buteljeringar kommer på nån av de närmaste tre veckornas webblanseringar.
Minns inte vilket datum, men de ligger uppe i Excel-format på SB:s webbsida.
 
Toppen