Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Studentmottagning

Min dotters studentmottagning är denna vecka och jag står för dryck. Till entre kör vi några Palmer 1996 men sedan har jag hjärnblockering.

Det blir plockmat, skinkor, sallader, potatis, nötpastrami, ost etc.

Förslag på vin? Flaska, ca 100 kronor, både ett bredare rött (pinot?) och ett vitt (funderar på ett lite kryddigare vin, alsace, riesling eller Gewurztraminer?)

Ska finnas på systemet.
 

anders

Medlem
SV: Studentmottagning

Jag brukar vara försiktig med just Gewürz eftersom den är ganska speciell, samt är ofta svår att matcha med mat. Riesling kan också den vara problematisk ifall dina gäster inte är rutinerade pimplare. Den höga syran kan avskräcka. Kanske Australien i så fall...
Tänk publikt, alltså runda, fruktiga smaker, det brukar tilltala de flesta. Pinot för 100 spänn skulle jag hålla mig borta från. Jag skulle nog söka lyckan i Italien vad gäller det röda.
 

kayaker

Cyklist
SV: Studentmottagning

shorepower skrev:
Förslag på vin? Flaska, ca 100 kronor, både ett bredare rött (pinot?) och ett vitt (funderar på ett lite kryddigare vin, alsace, riesling eller Gewurztraminer?)
Pinot Gris är rätt allround och Tahbilk Marsanne är också rätt versatilt.
 
Trådskapare
A
SV: Studentmottagning

Tack för tipsen. Köpte Villa Puccini och Tahbilk Marsanne. Det är runt 40 personer som kommer så det är bra med lite bredd på vinet tror jag. Alla delar inte min smak :)

Lite öl bidde det också
 
Trådskapare
A
SV: Studentmottagning

Tack för tipsen. Det blev en bra mottagning och vinet föll de flesta i smaken. För några få som stannade sent så avslutade vi med en Guy Charlemagne 1990. Verkligen bra. Smörtoner, grym doft och en framträdande sötma.
 
Toppen