Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Surdeg

Jos

Medlem
Någons om lyckats starta en surdeg på vetemjöl och vatten och i så fall hur gjorde du? Dvs. utan att gå från en rågsurdeg eller använda någon vildjäst eller liknande..?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Surdeg

Har aldrig provat själv med att sätta en surdeg, jag har polare som kan bidra med en kultur om det kniper. Är det urgent så kan du ju gå till ett bageri som bakar med surdeg och be att få köpa loss lite kultur!
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
SV: Surdeg

Krug skrev:
Har aldrig provat själv med att sätta en surdeg, jag har polare som kan bidra med en kultur om det kniper. Är det urgent så kan du ju gå till ett bageri som bakar med surdeg och be att få köpa loss lite kultur!

Jag har prövat med lite varierande resultat men det har inte blivit bra.. :-[ Tanken var ju att jag skulle göra det själv men det slutar väl med att jag ledsnar på att försöka och knallar förbi bageriet... ;)
 

vintjej

Medlem
SV: Surdeg

Jos skrev:
Någons om lyckats starta en surdeg på vetemjöl och vatten och i så fall hur gjorde du? Dvs. utan att gå från en rågsurdeg eller använda någon vildjäst eller liknande..?

Nej, inte med vetemjöl. Men jag brukar mata med vetemjöl, så till slut är det inte mycket råg kvar.
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
SV: Surdeg

Sjödin skrev:
Du frågar ju om kultur, så du fick en kulturlänk.

Nej jag frågade om surdeg, står klart och tydligt. Möjligtvis så tänker du på den bakteriekultur som finns i en surdeg och kopplar därmed till kultur i ett helt annat sammanhang som underhållning, konst etc. men se det är två helt skilda saker förstår du.
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
SV: Surdeg

Nu ligger tre olika "batcher" och väntar på att bli matade följande dagarna. Gäller ju bara att få dem att trivas nu... kanske om jag spelar kulturradion för dem på dagarna?
 

weezer

Medlem
SV: Surdeg

Skulle just tipsa om Pain de martin, nån hann före :). En bra blogg med sjysta recept. Bakar hans valnötsbröd varje vecka, smaskens..
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
SV: Surdeg

Kan meddela att surdegarna och vildjästen börjar ta sig. Surdegen på råg börjar faktiskt likna färdig men de på vete går lite trögare. Dock doftar de härligt syrligt och fräscht fortfarande så med lite tur så tar de sig och funkar också.
 

weezer

Medlem
SV: Surdeg

Fick till ett riktigt sjyst valnötsbröd i morse; satte degen i fredags, bakade ut och jäste den i 12 h igår, sen kalljäsa under natten i kyl, upp kl halv fyra å tog ut dem när jag gjorde välling åt lillfisen, sen bakade av dem vid 7. Grymt bra, syrligt och fullt med valnötter :p.
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
SV: Surdeg

De båda vetesurdegarna åker i slasken, fungerar inte.. Däremot blev tydligen vildjästen på enbart råsocker och aprikoser bra för den fick en start på vetesurdeg att gå igång ordentligt på bara 12 timmar. Bubblar fint. Även råsurdegen är det drag i, - har startat en annan vetesurdeg med den som det verkar vara drag i också.

Slutsats är att det verkar rätt tufft att starta vetesurdeg från bara vetemjöl och vatten. De luktar fint av syrlig filmjölk och bubblar lite men det händer inte så mycket mer. Rågsur däremot går lätt och att starta en vetesur med vildjäst var inte heller några problem.
 
Toppen