Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Surdeg

Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
SV: Surdeg

weezer skrev:
Startar du den vita med rivet äpple?

Med vita menar du vetesurdeg..? Nja, jag har försökt få igång vetesurdeg på bara vatten och vetemjöl vilket ska fungera enligt flera källor men det fungerar inte för mig. Det doftar fint syrligt men blir aldrig något drag, dvs blir ingen jäsning vid bakning. Dock har det fungerat för mig att använda rågsur för att starta en vetesurdeg och även vildjäst(på vatten, råsocker och aprikos) för att starta.
 

weezer

Medlem
SV: Surdeg

Mata upp den med rivet äpple, typ ett halvt.

Jan Heds recept är

100 gram vatten
200 gram råg eller vetemjöl
100 gram rårivet äpple

Dag 4 matar du upp den med 200 gram mjöl och 200 gram vatten.

dag 5, klar.

Jag brukar ta 5-6 gram jäst åxo, vid en sats på två rejäla bröd. Bara ifall att..
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
SV: Surdeg

weezer skrev:
Mata upp den med rivet äpple, typ ett halvt.

Jan Heds recept är

100 gram vatten
200 gram råg eller vetemjöl
100 gram rårivet äpple

Dag 4 matar du upp den med 200 gram mjöl och 200 gram vatten.

dag 5, klar.

Jag brukar ta 5-6 gram jäst åxo, vid en sats på två rejäla bröd. Bara ifall att..

Tack, jag kanske kör den när jag står utan vildjäst!
 
Toppen