Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Surströmmingens lov

Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ryssarna har förstått galoppen med mjölksyra-jästkulturer-umami-sälta. Det skall vara högkvalitativ okryddad vodka gjord på sädesslag.

Vilket för övrigt är det bästa till sushi också. Med några klunkar inte helt snustorr Cava emellan.
"Noterar på listan över kandidater..."
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
En kväll med surströmming av bättre kvalitet och:
  • Mauny
  • Halvsöt Pinot gris (Alsace)
  • Schåttis med rysk vodka och halvtorr/halvsöt Cava (kanske sista klämman?)
  • Rioja R eller GR Viura av antingen Marques de Murrieta eller Tondonia-folket
  • Sherry av flera olika slag, ej PX
Fler förslag till min och @Mats trivsamhetsexperiment i Frankensteins salar?
Vill du vara med och bota denna sjuka?
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
28504_114053001970492_2271173_n.jpg
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Nu är jag mer än hungrig!
Längtar hårt efter nästa omgång suringar och deras diskreta aromer, sublima sälta och balanserade uttryck av UMAMI och frukt.
 

Vino fino

Medlem
Detta är ett av de roligaste klippen genom tiderna på Youtube. Får skrattatacker varje gång jag ser det.

Är grymt imponerad av den långe mexikanen som har tillräckligt med cojones för att fortsätta äta den eländiga ruttna fisken. Till och med hunden ylar och flyr slagfältet. Och vem kom på att ädelostchips är surströmmingens bästa partner?

 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Skrev mail till mina kendotränare och länkade till detta YouTube-klipp.
De kommer svara att något som innehåller orden クソ och 食べたく無い。Samtidigt kommer deras stolthet lysa genom att de faktiskt ätit surströmming på RÄTT sätt i goda bröders sällskap.

Skulle vilja ta dessa YouTube-henningar i hampan och säga som alla hjärndöda sergeanter:
- Gör om, gör rätt!
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Min dotters snygga klämma i afton.
Efter gårdagens stordrickande av bubblande viner, var det underbart att få i sig lite sälta och fylligt eleganta smaker. Vi körde en burk Oscars och en burk från Lappviken. Oscars är alltid bra och levererade en balanserad sälta ovanpå den fylliga och gedigna uppsättningen aromer. Den sistnämnda var fast och fin i hullet och med en lite kryddig, nästan blommig karaktär på doften.

image.jpg
 

Gurto

Medlem
Min dotters snygga klämma i afton.
Efter gårdagens stordrickande av bubblande viner, var det underbart att få i sig lite sälta och fylligt eleganta smaker. Vi körde en burk Oscars och en burk från Lappviken. Oscars är alltid bra och levererade en balanserad sälta ovanpå den fylliga och gedigna uppsättningen aromer. Den sistnämnda var fast och fin i hullet och med en lite kryddig, nästan blommig karaktär på doften.

Visa bifogad bild 3289

Men vad hände med det nobla uppdraget att ta reda på vilket vin som passar bäst till surströmming? :)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Men vad hände med det nobla uppdraget att ta reda på vilket vin som passar bäst till surströmming? :)
Vi har bara inte hunnit riktigt ända dit ännu.
Men, var lugn!
Inbjudan kommer då det beger sig.
 
Toppen