Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Svensk alkohollag vid införsel/import

Thirsty

Smygnykterist
Gäller ej! Åland är med i EU genom Finland. Däremot är Åland utanför EU:s skatteområde och räknas som tredje land (ej EU-land) skatterättsligt.

Edit: Förtydligande. Åland har ett undantag från kravet på "import"-moms.

Läs hela texten hos Tullverket.
Hänger inte vad du syftade på som inte hänger med det som citatet citerade ifrån? :confused:

När du har varit på resa i ett land utanför EU

Tullen har andra regler för dem som kommer hem från ett land utanför EU och från Åland, Kanarieöarna eller Norge.

Du måste själv ta med dig alkoholen. Du måste ha fyllt tjugo år. Du slipper betala skatt om du ska dricka alkoholen själv
eller ge bort den till någon i din familj eller till en vän. Om du tar med dig för mycket måste du betala skatt för alkoholen.
Du får inte sälja alkoholen i Sverige.

Om du bor i Sverige får du ta med dig alkohol utan att betala skatt om du har rest med flygplan. Om du inte har rest med flygplan
så måste du ha varit bortrest i minst tjugo timmar. Om du inte har rest med flygplan eller inte har varit borta i minst tjugo timmar
ska du ha betalat skatt för alkoholen på Åland eller i Norge.

Så här mycket alkohol får du ta med dig in i Sverige utan att betala skatt:
1 liter spritdryck eller 2 liter starkvin eller 2 liter mousserande vin
4 liter vin
16 liter starköl

Du ska alltid betala skatt och tullavgift för allt som är värt mer än 4 700 kronor om du reser med flyg eller båt. Reser på något annat sätt ska du betala skatt och tullavgift för allt som är värt mer än 3 300 kronor.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Enligt anställd i tax-freen klassificeras champagne som starkvin och inte vin enligt tullen. Har ej fått det bekräftat dock.
Nu får vi skilja mellan två saker:
a) Hur stor är kvoten
b) Hur hög är skatten på införsel utöver kvoten

När det gäller (a) så räknas mousserande vin ihop med starkvin (och inte med icke-mousserande vin, ibland kallat "bordsvin" om man behöver ett specifikt begrepp), och utgör ett kvotmässigt alternativ till sprit. Fri införsel från utanför EU (inklusive skattefri-områden som Åland) är som nedan:
  • 1 liter spritdryck eller 2 liter starkvin eller 2 liter mousserande vin
  • 4 liter vin
När det gäller (b) så har Sverige samma alkoholskatt på mousserande vin som på icke-mousserande vin av samma alkoholstyrka. Ett antal andra EU-länder har högre skatt på mousserande vin, även en del länder vars alkoholskatt på vanliga viner är noll eller nära noll, som Tyskland och Belgien. Detta är en rest av gamla "lyxskatter" på bubbel.

För övrigt: det här med att bunta ihop sprit, starkviner och mousserande viner i införselkvoter verkar väldigt vanligt och inte ett specifikt svenskt påhitt. Införselkvoterna till Storbritannien från 1 januari i år är 18 liter vanligt vin och 4 liter sprit eller 9 liter starkvin eller 9 liter mousserande vin.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Hänger inte vad du syftade på som inte hänger med det som citatet citerade ifrån? :confused:

När du har varit på resa i ett land utanför EU

Tullen har andra regler för dem som kommer hem från ett land utanför EU och från Åland, Kanarieöarna eller Norge.

Du måste själv ta med dig alkoholen. Du måste ha fyllt tjugo år. Du slipper betala skatt om du ska dricka alkoholen själv
eller ge bort den till någon i din familj eller till en vän. Om du tar med dig för mycket måste du betala skatt för alkoholen.
Du får inte sälja alkoholen i Sverige.

Om du bor i Sverige får du ta med dig alkohol utan att betala skatt om du har rest med flygplan. Om du inte har rest med flygplan
så måste du ha varit bortrest i minst tjugo timmar. Om du inte har rest med flygplan eller inte har varit borta i minst tjugo timmar
ska du ha betalat skatt för alkoholen på Åland eller i Norge.

Så här mycket alkohol får du ta med dig in i Sverige utan att betala skatt:
1 liter spritdryck eller 2 liter starkvin eller 2 liter mousserande vin
4 liter vin
16 liter starköl

Du ska alltid betala skatt och tullavgift för allt som är värt mer än 4 700 kronor om du reser med flyg eller båt. Reser på något annat sätt ska du betala skatt och tullavgift för allt som är värt mer än 3 300 kronor.
Förstår. Man blir lätt snurrig...

Knäckfrågan är som @vintomas påpekat huruvida moms ska betalas eller ej.

I stycket du citerade först står huvudregeln att moms ska betalas från icke EU-land. Åland är utanför EU skatterättsligt men har ett undantag för moms. Precis av vad som framgår av ditt senaste citerade stycke. Här framgår också beloppsgränsen (430 €/ 4700 kr) som vintomas hade ett minne av.

När jag läser vidare verkar det som jag har fel när det gäller momsen. Momsfritt gäller bara upp till införelsekvoten förutsatt att man dessutom varit borta mer än 20 timmar. Fast Tullverket skriver "Om du vill ta med dig alkohol utöver den avgiftsfria mängden från ett område utanför EU:s skatteområde, till exempel Åland och Kanarieöarna är det bara svensk alkoholskatt du ska betala."o_O
 
Last edited:

Champagne99

Medlem
Ja, för mig är det fortfarande lite snurrigt, haha. Får inte ihop allt. Landar vi i något?

Om du inte har rest med flygplan
så måste du ha varit bortrest i minst tjugo timmar. Om du inte har rest med flygplan eller inte har varit borta i minst tjugo timmar ska du ha betalat skatt för alkoholen på Åland eller i Norge.

Du ska alltid betala skatt och tullavgift för allt som är värt mer än 4 700 kronor om du reser med flyg eller båt. Reser på något annat sätt ska du betala skatt och tullavgift för allt som är värt mer än 3 300 kronor.

Betala skatt för alkoholen på Åland? Det gör man väl inte automatiskt när man handlar ombord? Är det av relevans att man har gjort det när man pratar med den svenska tullen när man kör av båten?

Här står det inget om moms. Bara skatt och tullavgift.

När jag läser vidare verkar det som jag har fel när det gäller momsen. Momsfritt gäller bara upp till införelsekvoten förutsatt att man dessutom varit borta mer än 20 timmar. Fast Tullverket skriver "Om du vill ta med dig alkohol utöver den avgiftsfria mängden från ett område utanför EU:s skatteområde, till exempel Åland och Kanarieöarna är det bara svensk alkoholskatt du ska betala."o_O

Så momsen verkar det som att man inte ska betala utan bara skatt och tullavgift.

Deklarera allt är det korrekta om man varit borta en kortare tid eller har har mer än frigränsen. Väljer du rött kan du inte straffas såvida du inte har något olagligt med dig.

Så om tullen har kontroll efter en kortare båtresa till Åland och man inte vill gambla i den gröna filen och hoppas på att de vinkar förbi dig eller ser mellan fingrarna så ska man välja den röda filen och endast betala svensk alkoholskatt och tullavgift på allt man har handlat? Ingen moms och inget annat jidder om restid, kvoter och åländsk alkoholskatt? Då har man gjort rätt för sig?

Handlar man bara champagne är det ju i.s.f riktigt bra. Lägga på ca. 30:- per flaska är ingenting med tanke på de låga priserna ombord och jag utgår från att boten är saftigare och att flaskorna ev. kan beslagtas om du försöker ta in dem via gröna filen.

Detta gäller ju bara om de har kontroll och du ska ha en jävla otur om tullen står där varje gång du åker av om du åker ofta. Så stora resurser har de inte. Står de inte där så är det bara att åka hem och vara nöjd, så som man brukar. Jag tänker i.a.f. Inte ringa tullen då och meddela vad jag har handlat och betala skatt i efterhand som de vill att man ska göra.
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
I stycket du citerade först står huvudregeln att moms ska betalas från icke EU-land. Åland är utanför EU skatterättsligt men har ett undantag för moms. Precis av vad som framgår av ditt senaste citerade stycke. Här framgår också beloppsgränsen (430 €/ 4700 kr) som vintomas hade ett minne av.

När jag läser vidare verkar det som jag har fel när det gäller momsen. Momsfritt gäller bara upp till införelsekvoten förutsatt att man dessutom varit borta mer än 20 timmar. Fast Tullverket skriver "Om du vill ta med dig alkohol utöver den avgiftsfria mängden från ett område utanför EU:s skatteområde, till exempel Åland och Kanarieöarna är det bara svensk alkoholskatt du ska betala."o_O
Efter att ha försökt dechiffrera lagtexterna blir jag heller inte riktigt klok på vad som gäller om man har med sig alkoholdrycker för mer än 4700 kr utöver den skattefria ransonen.

Jag misstänker att det är så här, med införsel från Åland (Finlandsfärjor):
- På 4 liter (icke-mousserande) vin och 1 liter sprit eller 2 liter starkvin eller 2 liter mousserande vin, betalar du inget.
- På våtvaror därutöver, upp till ett värde om 4700 kr, betalar du bara alkoholskatt, förutsatt att du inte har med dig några andra varor som "äter utrymme".
- På varor över kvoten+4700 kr betalar du både alkoholskatt och moms. Eventuellt gäller detta enbart i teorin och i praktiken tas enbart alkoholskatt ut av tullen om du går på rött, eftersom de är fokuserade på spritsmuggling snarare än volyminförsel av prestigechampagne.
 
Last edited:

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Efter att ha försökt dechiffrera lagtexterna blir jag heller inte riktigt klok på vad som gäller om man har med sig alkoholdrycker för mer än 4700 kr utöver den skattefria ransonen.

Jag misstänker att det är så här, med införsel från Åland (Finlandsfärjor):
- På 4 liter (icke-mousserande) vin och 1 liter sprit eller 2 liter starkvin eller 2 liter mousserande vin, betalar du inget.
- På våtvaror därutöver, upp till ett värde om 4700 kr, betalar du bara alkoholskatt, förutsatt att du inte har med dig några andra varor som "äter utrymme".
- På varor över kvoten+4700 kr betalar du både alkoholskatt och moms. Eventuellt gäller detta enbart i teorin och i praktiken tas enbart alkoholskatt ut av tullen om du går på rött, eftersom de är fokuserade på spritsmuggling snarare än volyminförsel av prestigechampagne.
Jag ringde Tullverket igår för att reda ut frågan. Tjänstemannen tyckte Tullverkets egen text "Om du vill ta med dig alkohol utöver den avgiftsfria mängden från ett område utanför EU:s skatteområde, till exempel Åland och Kanarieöarna är det bara svensk alkoholskatt du ska betala." var felaktig...

Efter att ha försökt tolka lagtexten bad han att få återkomma. Ett dygn senare fick jag följande svar:
  1. moms och alkoholskatt ska betalas på allt över den fria kvoten
  2. moms och alkoholskatt ska betalas på allt om resan är kortare än 20 timmar
  3. alkoholskatten för mousserande vin blir samma som för starkvin (se 3 kap. 4 §). Dvs 2+81 = 83 kr litern!
  4. Tullverket kommer troligen ändra sin text på hemsidan...
För info är Tullverkets information endast rådgivande på samma sätt som Skatteverkets, men uttalandena väger så klart tungt. Punkt 3 blir särskilt märklig men nu ger jag upp i att forska vidare.

Som vintomas nämner så tror jag dock Tullen struntar i momsen om de ens vet att de ska ta betalt för den. Vilken alkoholskatt de tar ut för champagne vågar jag inte svara på.
 

Champagne99

Medlem
Jag ringde Tullverket igår för att reda ut frågan. Tjänstemannen tyckte Tullverkets egen text "Om du vill ta med dig alkohol utöver den avgiftsfria mängden från ett område utanför EU:s skatteområde, till exempel Åland och Kanarieöarna är det bara svensk alkoholskatt du ska betala." var felaktig...

Efter att ha försökt tolka lagtexten bad han att få återkomma. Ett dygn senare fick jag följande svar:
  1. moms och alkoholskatt ska betalas på allt över den fria kvoten
  2. moms och alkoholskatt ska betalas på allt om resan är kortare än 20 timmar
  3. alkoholskatten för mousserande vin blir samma som för starkvin (se 3 kap. 4 §). Dvs 2+81 = 83 kr litern!
  4. Tullverket kommer troligen ändra sin text på hemsidan...
För info är Tullverkets information endast rådgivande på samma sätt som Skatteverkets, men uttalandena väger så klart tungt. Punkt 3 blir särskilt märklig men nu ger jag upp i att forska vidare.

Som vintomas nämner så tror jag dock Tullen struntar i momsen om de ens vet att de ska ta betalt för den. Vilken alkoholskatt de tar ut för champagne vågar jag inte svara på.

Tack! Är väl bäst att utgå från att man kan åka på både moms och starkvinsskatt då. Det verkar väldigt rörigt och snårigt så kan väl bli lite vad som helst känns det som. Förstår inte hur svårt det ska vara att ha korrekt och tydlig information.

Så här skriver Tullverket själva på sin hemsida hur de definierar och kategoriserar alkohol:

Definitioner

Spritdryck = alkoholhalten överstiger 22 volymprocent (finns ingen övre gräns)

Starkvin = alkoholhalt överstiger 15, men inte 22 volymprocent (inklusive mousserande vin som har en alkoholhalt mellan 15-22 procent)

Vin = annat vin än starkvin, samt annan alkoholdryck (t ex alkoläsk) som överstiger 3,5, men inte 15 volymprocent och som inte är starköl

Starköl = öl med en alkoholhalt som överstiger 3,5 volymprocent.

Där klassas endast mousserande vin med en alkoholhalt mellan 15-22 procent som starkvin. Upp till 15 procent så klassas det som vin.
 

Wintermute

Medlem
Tack! Är väl bäst att utgå från att man kan åka på både moms och starkvinsskatt då. Det verkar väldigt rörigt och snårigt så kan väl bli lite vad som helst känns det som. Förstår inte hur svårt det ska vara att ha korrekt och tydlig information.

Så här skriver Tullverket själva på sin hemsida hur de definierar och kategoriserar alkohol:



Där klassas endast mousserande vin med en alkoholhalt mellan 15-22 procent som starkvin. Upp till 15 procent så klassas det som vin.
Då finns det en hel del företrädesvis italienska viner som klassas som starkvin.
 

Boletus

Medlem
Då finns det en hel del företrädesvis italienska viner som klassas som starkvin.
Jag har tidigare lagt märke till att Xtrawine, som helt sonika lägger på svensk punktskatt på sina priser vid leverans till Sverige, faktiskt räknar viner med över 15% som starkviner. Se exempel (kan vara så att svensk punktskatt bara visas om man är inloggad eller dylikt):
https://www.xtrawine.com/en/wines/vajra-g-d-barbera-d-alba-superiore-viola-delle-viole-2017/p22152
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Tack! Är väl bäst att utgå från att man kan åka på både moms och starkvinsskatt då. Det verkar väldigt rörigt och snårigt så kan väl bli lite vad som helst känns det som. Förstår inte hur svårt det ska vara att ha korrekt och tydlig information.

Så här skriver Tullverket själva på sin hemsida hur de definierar och kategoriserar alkohol:



Där klassas endast mousserande vin med en alkoholhalt mellan 15-22 procent som starkvin. Upp till 15 procent så klassas det som vin.

Då finns det en hel del företrädesvis italienska viner som klassas som starkvin.
Jag har tidigare lagt märke till att Xtrawine, som helt sonika lägger på svensk punktskatt på sina priser vid leverans till Sverige, faktiskt räknar viner med över 15% som starkviner. Se exempel (kan vara så att svensk punktskatt bara visas om man är inloggad eller dylikt):
https://www.xtrawine.com/en/wines/vajra-g-d-barbera-d-alba-superiore-viola-delle-viole-2017/p22152

Det luriga är att det finns två lagar.

Inom EU - distanshandel
Allt vin över 15 % har en högre alkoholskatt (54,79 kr/liter) enligt lag om alkoholskatt 3 §. (Starkvin är inte definierat. Skatten avgörs endast av alkoholprocenten).

Utanför EU - import från tredje land
När det gäller Åland gäller istället lag om frihet från skatt vid import eftersom Åland inte tillhör EU skatterättsligt. Starkvin är vin med högre alkoholprocent än 15 % samt allt mousserande vin (oavsett alkoholprocent) och har en alkoholskatt på 83 kr/liter.
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Efter att ha försökt tolka lagtexten bad han att få återkomma. Ett dygn senare fick jag följande svar:
  1. moms och alkoholskatt ska betalas på allt över den fria kvoten
  2. moms och alkoholskatt ska betalas på allt om resan är kortare än 20 timmar
  3. alkoholskatten för mousserande vin blir samma som för starkvin (se 3 kap. 4 §). Dvs 2+81 = 83 kr litern!
  4. Tullverket kommer troligen ändra sin text på hemsidan...
För info är Tullverkets information endast rådgivande på samma sätt som Skatteverkets, men uttalandena väger så klart tungt. Punkt 3 blir särskilt märklig men nu ger jag upp i att forska vidare.
Ja, jäklar i den där lagtexten står det ju:
I denna lag förstås med
starkvin: alkoholdryck med en alkoholhalt som överstiger 15 volymprocent men inte 22 volymprocent samt mousserande vin,
...
starkvin skatt 81 kr/liter
Definitionen är förstås helt vansinnig eftersom den strider mot hur dryckeskategorierna är definierade för alkoholskatt och i EU:s definitioner av vin m.m. Men tyvärr gäller definitionen och skattesatsen för detta ändamål, för antalet olika kategorier har uppenbarligen minskats/förenklats för denna lag.

Det jag skrev:
b) Hur hög är skatten på införsel utöver kvoten
...
När det gäller (b) så har Sverige samma alkoholskatt på mousserande vin som på icke-mousserande vin av samma alkoholstyrka. Ett antal andra EU-länder har högre skatt på mousserande vin, även en del länder vars alkoholskatt på vanliga viner är noll eller nära noll, som Tyskland och Belgien. Detta är en rest av gamla "lyxskatter" på bubbel.
...är alltså fel när det gäller varor som tas via tullen. Det är starkvinsskatt som gäller för bubbel, trots bordsvinsskatt på SB eller via nätvinhandlare.
 

Thirsty

Smygnykterist
Jag ringde Tullverket igår för att reda ut frågan. Tjänstemannen tyckte Tullverkets egen text "Om du vill ta med dig alkohol utöver den avgiftsfria mängden från ett område utanför EU:s skatteområde, till exempel Åland och Kanarieöarna är det bara svensk alkoholskatt du ska betala." var felaktig...

Efter att ha försökt tolka lagtexten bad han att få återkomma. Ett dygn senare fick jag följande svar:
  1. moms och alkoholskatt ska betalas på allt över den fria kvoten
  2. moms och alkoholskatt ska betalas på allt om resan är kortare än 20 timmar
  3. alkoholskatten för mousserande vin blir samma som för starkvin (se 3 kap. 4 §). Dvs 2+81 = 83 kr litern!
  4. Tullverket kommer troligen ändra sin text på hemsidan...
För info är Tullverkets information endast rådgivande på samma sätt som Skatteverkets, men uttalandena väger så klart tungt. Punkt 3 blir särskilt märklig men nu ger jag upp i att forska vidare.

Som vintomas nämner så tror jag dock Tullen struntar i momsen om de ens vet att de ska ta betalt för den. Vilken alkoholskatt de tar ut för champagne vågar jag inte svara på.
Enligt ovan gäller således inte schblonen som Tullverket tillämpar om 37 kr inkl moms (i vart fall för vin) när man själv förin varorna dvs inte att de skickas? Går i sådana fall emot information från Tullverket. :confused:

Edit: Eller avser ovan när det är över gränsvärdena 4700/3300?
 
Last edited:

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Enligt ovan gäller således inte schblonen som Tullverket tillämpar om 37 kr inkl moms (i vart fall för vin) när man själv förin varorna dvs inte att de skickas? Går i sådana fall emot information från Tullverket. :confused:

Edit: Eller avser ovan när det är över gränsvärdena 4700/3300?
Även den informationen är fel. Har du länk?

Fribeloppsgränsen 430 €/4700 kr för personliga tillhörigheter gäller inte vin (3 kap 5 § 4 punkten).
 

Thirsty

Smygnykterist
Även den informationen är fel. Har du länk?

Fribeloppsgränsen 430 €/4700 kr för personliga tillhörigheter gäller inte vin (3 kap 5 § 4 punkten).
Handla alkohol på din resa - Tullverket (OBS ovan avser vin. Förstår nu att ovan avser mosserande).
Att moms är inkluderat i beloppet är info från Tullverkets kundtjänst, således osäker källa på samma sätt som man inte ska lita på muntliga svar från Skatteverket.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Handla alkohol på din resa - Tullverket (OBS ovan avser vin. Förstår nu att ovan avser mosserande).
Att moms är inkluderat i beloppet är info från Tullverkets kundtjänst, således osäker källa på samma sätt som man inte ska lita på muntliga svar från Skatteverket.
Samma text som jag läst. Står inget om fribeloppsgränsen på 4700 kr.

Tror det är ett missförstånd. Moms är per definition en rörlig skatt och kan därför inte vara fast/schablon.

När Tullverket sagt att momsen ingår måste det varit enbart på alkoholskatten. Inte på varan + alkoholskatten.

Tror även formuleringen att endast alkoholskatt tillkommer från Åland baseras på att man köpt på land och betalt alla skatter. I det fallet slipper man moms en gång till, men inte om man köper skattefritt på båten.

Med reservation för att jag själv fått fel information...
 
Last edited:

Thirsty

Smygnykterist
Samma text som jag läst. Står inget om fribeloppsgränsen på 4700 kr.

Tror det är ett missförstånd. Moms är per definition en rörlig skatt och kan därför inte vara fast/schablon.

När Tullverket sagt att momsen ingår måste det varit enbart på alkoholskatten. Inte på varan + alkoholskatten.

Tror även formuleringen att endast alkoholskatt tillkommer från Åland baseras på att man köpt på land och betalt alla skatter. I det fallet slipper man moms en gång till, men inte om man köper skattefritt på båten.

Med reservation för att jag själv fått fel information...
Frågade tre gånger om det var korrekt uppfattat och varje gång var svaret att det var en shablon som inkluderade moms. Men som sagt så föreligger alltid väsentlig osäkerhet vid muntliga svar..
 
Toppen