Senaste nytt

Deprecated: Use of "parent" in callables is deprecated in /www/webvol44/le/6vbqwak4dlpmvqx/finewines.se/public_html/src/vendor/league/flysystem-eventable-filesystem/src/EventableFilesystem.php on line 431

Deprecated: Use of "parent" in callables is deprecated in /www/webvol44/le/6vbqwak4dlpmvqx/finewines.se/public_html/src/vendor/league/flysystem-eventable-filesystem/src/EventableFilesystem.php on line 431
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Svensk vinmakare från Kalifornien säger hej och frågar om råd.

Trådskapare
Adam Frisch

Adam Frisch

Vinmakare
Kul Jens!

Absolut, kommer gärna visar lite viner etc - ska eventuellt hem över jul om allt klaffar, så kanske kan vi dra ihop nåt då? 👍

Ja, tyvärr är det rätt vanligt att framförallt farmare ofta är Trumpare. Dom borde ju veta bättre, när deras hela personal är sydamerikaner etc, men tydligen förstår dom inte sammanhangen. Nu klagar hela North Dakota att deras farmare inte kan sälja hela statens sojabönor till Kina längre, deras enda kund, men likt förbannat röstade varenda en på Trump och för tariffer... Men kanske enda sättet dom lär sig?

Liten uppdatering om skörden från Kalifornien 2025:

Återigen ett fantastisk år vädermässigt. Nästan lika bra som 2023, vilket var kanske det bästa året på 50 år i staten. Alla mina norra Kaliforniska druvor är nu skördade - hämtade ett ton Napa Cab häromnatten för min nya serie, så nu väntar jag bara på dom sista (i mkt kallare Santa Barbara) - har en Syrah och en Zinfandel kvar att skörda och sen packar vi ner vinpressen.

Vinerna smakar utmärkt och det kommer som sagt bli ännu ett fantastiskt år. Men vinmarknaden är fortsatt tuff här med en nedgång i konsumtion som är markant. Många orsaker, the perfect storm, men mest ekonomi - folk har inte råd helt enkelt. Alla går på knäna. Kalifornien har ju höjt sina priser enormt dom sista 20 åren också och nu biter det dom i arslet. Jag har varit noga med att inte höja mina priser, så jag hoppas det hjälper. Vidare också en ny generation som inte dricker på samma sätt som när jag var yngre, inte mkt uteliv, restauranger som går omkull etc. Det är rätt deppigt i USA just nu med allt som händer, men vi kämpar på och hoppas det blir bättre. 🤒

Tyvärr så märks det att "östkustsnobbarna" inte migrerar över till Amerikanska viner även när deras älskade Franska viner hamnar under höga importtariffer och blir dyrare. Dom köper bara mindre Franska istället. Vilket är synd, för Kalifornien har aldrig gjort bättre balanserade vin än nu.

Jag försöker också få min svenska importör att bli engagerad, men kanske har nedgången på Amerikanska viner också satt sordin på köplusten. Så vet inte om det kommer några till Sverige iår - börjar ju bli ont om tid att få in nåt på SB till våren. Hoppas vi kan få över nåt.

MartinBz

Medlem
Jag försöker också få min svenska importör att bli engagerad, men kanske har nedgången på Amerikanska viner också satt sordin på köplusten. Så vet inte om det kommer några till Sverige iår - börjar ju bli ont om tid att få in nåt på SB till våren. Hoppas vi kan få över nåt.
Hoppas verkligen att du lyckas få in något på SB. Dina zinfandeler har varit en ögonöppnare för mig, som aldrig uppskattat druvan tidigare.

Jos

Medlem
Combo! Det är ju mitt stammishak ;)
Och det var mitt stammishak när vi bodde runt hörnet, - men nu gör vi inte det längre... :neej:
Stockholms bästa vinbar. Absolut inte bara för att vi bodde granne utan bl.a. för det grymma utbudet. +200 viner på glas från trendig microproducent till traddo 1er cru Bdx och Coche Dury t.ex., helt fantastiskt!

Toppen