Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Svenska ostar

Sjödin

Joråsåatt...
Har vid ett flertal tillfällen senaste tiden, bla. i tidningen Gourmet, läst om ostarna från mellansverige och blir lite sugen på att testa. Jag tror de säljs i grannkvarteret i bondebutiken nere i H-hallen. Funderar på att glida ner på lunchen och inhandla lite blandade smakprover.
Vad vet ni om dem och framför allt, vad rekommenderas för dricka till dem?
 

kayaker

Cyklist
SV: Svenska ostar

Burträsk ligger inte så långt (drygt 30 mil) från Sveriges mittpunkt så Västerbotten borde m.a.o. räknas. :)
 

Referee

Medlem
SV: Svenska ostar

Brostorps ostar, från Tranås, gör trevliga bitar av ystad mjölk.

Brostorp Gårdsmejeri
Brostorp ligger utanför Tranås i Småland och producerar Josefine – en brietyp på komjölk med härlig vitmögelsmak och fyllighet, Oliver – en brie med svarta oliver, LillaÄdel – en mindre ädelost med krämighet och mellanmycket smak samt den eleganta BrostorpBlå – en ädelost på komjölk med mycket smak och fin sälta. Mejeristerna på Brostorp har fått hjälp med osttillverkningen av Eivor Olsson från Hvena Gårdsmejeri på Orust som nu har lagt ner sin verksamhet där. Eivor har vunnit pris för sina ostar och det kan man förstå när man fått smaka Brostorps goda dessertostar.

Väl värda att prova är deras blåmögelost ( http://www.ridderheims.se/product.aspx? ... &pid=55102 )
samt vitmögelosten Josefine ( http://www.ridderheims.se/product.aspx? ... &pid=55104 )
 
Trådskapare
Sjödin

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Svenska ostar

Småländsk ost är säkert också god. Men, de jag tänkte på är bla. de här olika lagrade getostarna från republiken jämtland och Härjedalen.
 

kayaker

Cyklist
SV: Svenska ostar

Är det dessa du far efter?
http://www.ovikenost.se/

Mina personliga erfarenheter är att de flesta seriösa osthandlare har bra koll på sina ostar och vilka viner som passar. De brukar inte tillhöra BiB-maffian heller.
 

Arvid

Medlem
SV: Svenska ostar

Provade en från Oviken som inte var att leka med för någon vecka sedan. Bovidure tror jag den hette. Detta var i en lite mer vällagrad variant, om jag inte minns fel, de hade på Trio i Malmö.

Fantastisk ost, kanske den bästa svenska jag provat. Som en kryddig Gruyère. Förstärk av ett glas halvsöt rosé från Ferme de la Sansonniére. Mums.

Annars är ju ostar från Vilhemsdal ganska populära på landets bättre restauranger.
 
Trådskapare
Sjödin

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Svenska ostar

Det bidde inga ostar, det bidde chokladsabayonne istället...

Men nu till helgen siktar jag in mig på ett svenskt getostinferno. Med lite tur hittar jag nåt gott att dricka till också... ;D
 

Bubblaren

Medlem
SV: Svenska ostar

Sjödin skrev:
Det bidde inga ostar, det bidde chokladsabayonne istället...

Men nu till helgen siktar jag in mig på ett svenskt getostinferno. Med lite tur hittar jag nåt gott att dricka till också... ;D

Där sa du något Sjödin!

Har vi kanske lust till ett ostinferno? Självklart har man med sig ett passande vin därtill - 1 ost och ett vin per person. Oj, inser det inte kan bli inferno, så låt oss kalla det provning :p
 

kayaker

Cyklist
SV: Svenska ostar

Bubblaren skrev:
Har vi kanske lust till ett ostinferno? Självklart har man med sig ett passande vin därtill - 1 ost och ett vin per person. Oj, inser det inte kan bli inferno, så låt oss kalla det provning :p
Det kan bli ett ostinferno. Helt klart något som är mer i min smak än vinfernona. Jag gillar inte att vara bakis i ett dygn.
 

kayaker

Cyklist
SV: Svenska ostar

anders skrev:
Ett riktigt vinferno tar TVÅ dygn (minst) att repa sig från... ;D ;)
Desto större anledning att inte vara med. Jag har tillräckligt med problem att hinna med det jag verkligen vill göra ändå.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Svenska ostar

anders skrev:
Ett riktigt vinferno tar TVÅ dygn (minst) att repa sig från... ;D ;)

Visar mest på att man är otränad eller rent utav klen ;D

Jag har ostinfernon ett par gånger i månaden, älskar ost och handlar på Winijas på Bergsgatan i Sthlm, kommer ofta hem med en 5-8 sorter. Senast jag var där hade de fått in en hel del nytt från Italien, hårda getostar var det främst. En av dem jag köpte till helgen var grymt god.

Ostinferno med provning av vin därtill???
 

J.S.

Medlem
SV: Svenska ostar

Bubblaren skrev:
Visar mest på att man är otränad eller rent utav klen ;D

Jag har ostinfernon ett par gånger i månaden, älskar ost och handlar på Winijas på Bergsgatan i Sthlm, kommer ofta hem med en 5-8 sorter. Senast jag var där hade de fått in en hel del nytt från Italien, hårda getostar var det främst. En av dem jag köpte till helgen var grymt god.

Ostinferno med provning av vin därtill???

Låter riktigt gott! Kan tänka mig att haka på om det blir en tid som passar in i schemat ;)
 

Bubblaren

Medlem
SV: Svenska ostar

J.S. skrev:
Låter riktigt gott! Kan tänka mig att haka på om det blir en tid som passar in i schemat ;)

Kom med förslag på datum du, jag har bara några fredagar under våren uppbokade och en fredag kan ju kanske passa.
 
Toppen