Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Svenska ostar

anders

Medlem
SV: Svenska ostar

Bubblaren skrev:
Visar mest på att man är otränad eller rent utav klen ;D

Normalt hade en sådan utmaning hanterats med revolvrar i gryningen på en dammig Main Street. Eftersom jag är bedrövligt morgontrött kommer detta dock inte på fråga. Du får väl placera in några pavor i nästa vinferno och visa att du är man nog att stå upp för ditt uttalande. ;D Hoppas för övrigt fortfarande på den 15:e maj men uppslutningen hittills är minst sagt svag. Pågår fortfarande tillnyktring efter förra vinfernot? ;D
 

CH

Medlem
SV: Svenska ostar

Det kommer bli en form av ostferno i Göteborg imorgon. 6 olika skumpor och 6 olika ostar. Det blir en trevlig avslutning på veckan.
 

R.P

Medlem
SV: Svenska ostar

CH skrev:
Det kommer bli en form av ostferno i Göteborg imorgon. 6 olika skumpor och 6 olika ostar. Det blir en trevlig avslutning på veckan.

Hur funkar skumpa och ost?
 

CH

Medlem
SV: Svenska ostar

R.P skrev:
Hur funkar skumpa och ost?

Jag tycker det funkar ganska bra ihop. Nu är det inte jag som plockat ut ostarna utan har bara beställt fördiga osttallrikar som ska passa ihop med skumpa. Återstår att se vad det är och hur det passar ihop.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Svenska ostar

anders skrev:
Normalt hade en sådan utmaning hanterats med revolvrar i gryningen på en dammig Main Street. Eftersom jag är bedrövligt morgontrött kommer detta dock inte på fråga. Du får väl placera in några pavor i nästa vinferno och visa att du är man nog att stå upp för ditt uttalande. ;D Hoppas för övrigt fortfarande på den 15:e maj men uppslutningen hittills är minst sagt svag. Pågår fortfarande tillnyktring efter förra vinfernot? ;D

...eller kvinna nog :-X

Anledningen till att jag uppskattar ett färre antal flaskor är att jag tycker min gom är lite slö på att hantera 20 olika sorter på raken. På vininfernot jag var med på var det väl en 10-12 champagner och sedan kom de stackars röda schyssta vinerna helt i skymundan i min gom.

Ett inlägg om "otränad eller klen" betyder inte att jag inte själv är det, men ens fantasier drar lätt iväg med oss när vi läser varandrs inlägg och vi läser det vi vill läsa 8)

Annars så hade jag gärna ställt upp med lite skjutvapen, var en riktigt bra skytt en gång i tiden och ngt lär väl finnas kvar från FM tiden kan jag tro.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Svenska ostar

R.P skrev:
Hur funkar skumpa och ost?

Langres är en som brukar rekommenderas, man ska ju t o m hälla champagne i "ihopsjunkningen" av osten, vilket jag själv inte tyckte var ngn höjdare när jag testade. Däremot fungera den fin fint med ost på gaffeln och champagne i glaset.
 

R.P

Medlem
SV: Svenska ostar

Intressant, men andra ord så måste det testas, vilken typ av ost och skumpa går speciellt bra ihop? Langres och Parmigiano Reggiano verkar ju vara en hit, vad mer?
 
Trådskapare
Sjödin

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Svenska ostar

Sådär, nu är det avklarat!!
Det blev tre svenska ostar; Blenda (ko, får, opast. hård), Vit Caprin (vitmögel, get) och Påverås Blå (grönmögel, ko).
Fy satan vad gott det var!!!! Jag är mycket positivt överaskad och har fått nya favoriter. Billiga var de inte, men vad fan...
Alla tre var goda, men Blenda var helt grymt god!! Lite Appenzeller men med mer sötma och lite grynigare.
Även Påverås var jäkligt fin. Jag tycker många grönmögelostar blir lite för salta, men här var sältan precis lagom.

Vi drack en Sanserre och en port...
[img=http://forumbilder.se/thumbs/745200980503Pced7.jpg]

Vad tror ni om OSTinferno redan på lördag 9 maj????
 

vintjej

Medlem
SV: Svenska ostar

Bubblaren skrev:
Kan vi vara i din källare kanske? Om den gör sig för ostvansinne :)

Ja, bra idé. Men då får vi hitta bra ställen att uträtta våra behov på. Rinnande vatten är inget problem nu.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Svenska ostar

vintjej skrev:
Ja, bra idé. Men då får vi hitta bra ställen att uträtta våra behov på. Rinnande vatten är inget problem nu.

För gossarna må en husknut vara tillräckligt - själv har jag festblåsa.

...golvbrunn??
 

vintjej

Medlem
SV: Svenska ostar

Bubblaren skrev:
För gossarna må en husknut vara tillräckligt - själv har jag festblåsa.

...golvbrunn??

Tratt och PET-flaska?
Nej, jag tror vi ska hålla oss till icke kissinfernonivå.:)
 
Toppen