Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Svenska viner?

Mattias Schyberg

Administratör
10 år gammal tråd. Finns det något svenskt vin som är njutbart? 2018 borde väl bli ett bra vinår i Sverige annars?
Jag är personligen väldigt förtjust i Klagshamns viner. Lite dyra i förhållande till var det är visserligen, men blint är det nog få som gissar på svenskt ursprung.

Kan tänka mig att 2018 kan bli ett intressant år.
 

Trydebull

Medlem
Jag är personligen väldigt förtjust i Klagshamns viner. Lite dyra i förhållande till var det är visserligen, men blint är det nog få som gissar på svenskt ursprung.

Kan tänka mig att 2018 kan bli ett intressant år.

Jag håller med. Är det någon svensk producent jag provat och som jag tycker når upp till någon form av relativ kvalité är det Klagshamn. Längst fram av dem står faktiskt deras rosé för mig, ffa Barrique (inte testat aktuell årgång)

Men tyvärr måste jag ju också direkt tillägga att om man väger in priset så åker de ju direkt på däng. Det de erbjuder är absolut inte svårfångat någonstans så tyvärr landar de under parollen "kul att testat ett vin från Sverige som verkligen är ett välgjort vin med en helt ok behållning"
 

Skaggs

Medlem
200 ton skördade han. Det är sjukt mkt för en liten producent i Sverige, ändå. Som referens gör jag själv ca 23 ton 2018. Men den heta sommaren har nog gjort susen för svensk vinproduktion. Har själv aldrig testat nåt.

200 ton är i hela Sverige.

"– I år gissar vi att det skördas 200 ton i landet, då är det dubbelt så mycket som någonsin har skördats. Då innebär det att dubbelt så många människor kan prova svenskt vin."

Gillar också Klagshamns viner och ska bli kul att fortsätta följa svenskt vins utveckling!
 

Trydebull

Medlem
Sitter ändå och funderar på vem som faktiskt dricker de här 200 tonen...

Flaskorna är ju för dyra för att ersätta Svenssons 79 kronors Ripasso - och för dåliga för att någon med mer utvecklat vinintresset ska köpa - annat än för att testa naturligtvis - det gör jag själv någon gång ibland.

Edit: kände att ovan kanske var lite väl raljerande - men frågan är ärlig - var försvinner en produktion på 200 ton?
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Sitter ändå och funderar på vem som faktiskt dricker de här 200 tonen...

Flaskorna är ju för dyra för att ersätta Svenssons 79 kronors Ripasso - och för dåliga för att någon med mer utvecklat vinintresset ska köpa - annat än för att testa naturligtvis - det gör jag själv någon gång ibland.

Edit: kände att ovan kanske var lite väl raljerande - men frågan är ärlig - var försvinner en produktion på 200 ton?
Vinäger?
 

Trydebull

Medlem
Lyfter tråden. Går det att göra viner i Sverige som kan konkurrera med viner från de klassiska vinländerna?

Kort svar: Nej. Inte en chans. Inte ens nära. Tyvärr.

Däremot finns det några få producenter som i enstaka fall faktiskt gör helt ok viner - relativt sett. Helt ok blir precis över 80-poäng på min skala. Det stora problemet för de vinerna är att de blir prissatta som en någorlunda vettig flaska från ett klassiskt område, på 90-92 poäng. Så det är nog en tuff match att få ihop det. Ärligt talat förstår jag inte riktigt hur det går till. Måste vara många flaskor som går för att det "är bra för att vara svenskt" - och "för att det är kul att testa".
 

Thirsty

Smygnykterist
Kort svar: Nej. Inte en chans. Inte ens nära. Tyvärr.

Däremot finns det några få producenter som i enstaka fall faktiskt gör helt ok viner - relativt sett. Helt ok blir precis över 80-poäng på min skala. Det stora problemet för de vinerna är att de blir prissatta som en någorlunda vettig flaska från ett klassiskt område, på 90-92 poäng. Så det är nog en tuff match att få ihop det. Ärligt talat förstår jag inte riktigt hur det går till. Måste vara många flaskor som går för att det "är bra för att vara svenskt" - och "för att det är kul att testa".
Ernst, Pablo, GW etc har gjort det. Det finns en stor marknad som köper flaska med känt ansikte på. Lägg där till veggo hets, klimatångest etc så finns det ett recept för att kränga svenskt vin till stugorna:

017EC479-DEE2-40D2-82C9-8E8967869D27.png

Snart i en butik nära dig.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Ernst, Pablo, GW etc har gjort det. Det finns en stor marknad som köper flaska med känt ansikte på. Lägg där till veggo hets, klimatångest etc så finns det ett recept för att kränga svenskt vin till stugorna:

Visa bifogad bild 19049
Snart i en butik nära dig.
Fast monopolet säljer nog inte en flaska med en 17-åring på, så "snart" tar nog minst tre år. ;)
 

jrick

Medlem
Kort svar: Nej. Inte en chans. Inte ens nära. Tyvärr.

Däremot finns det några få producenter som i enstaka fall faktiskt gör helt ok viner - relativt sett. Helt ok blir precis över 80-poäng på min skala. Det stora problemet för de vinerna är att de blir prissatta som en någorlunda vettig flaska från ett klassiskt område, på 90-92 poäng. Så det är nog en tuff match att få ihop det. Ärligt talat förstår jag inte riktigt hur det går till. Måste vara många flaskor som går för att det "är bra för att vara svenskt" - och "för att det är kul att testa".
EU-bidrag lär ju betalas ut, har dock ingen aning om i vilken storlek.
 

aldenniklas

Medlem
Besökte Ästad vingård utanför Varberg i somras och har bara positivt att säga om boendet och maten där. Mycket trevligt och de har även en imponerande källare där de kan servera mycket på glas och anordna provningar.

Deras egna viner var vita eller bubbel av druvan Solaris. Dessa var det inget fel på men precis som allt annat svenskt fin så betalar du mycket för något som på sin höjd är mediokert. Kan vara kul att testa men inget man köper mer av. Om ni däremot har vägarna förbi så är Ästad fantastiskt vackert, rekommenderar att stanna över och äta på hotellet.
 

Terroirviner

Leverantör
Själv besökte jag Kullabergs vingård i Kullabygden i höstas. Blev mycket vänligt bemött av Felix Åhrberg som idag driver vingården. Felix är en ung talang med flerårig utbildning och erfarenhet från bl a Österrike och Frankrike. Man odlar nu ca 14 ha, varav ca 12 ha är nyplanterat och 2 ha äldre stockar. Ännu är produktionen mycket liten. Vinerna som stack ut var 2 st vita premiumviner från 2018, varav det ena, "Immelen", lagrades till 60% på nya ekfat från Frankrike och Österrike, resten på ståltank. Båda viner var friska, välbalanserade, med bra koncentration. 14% alkohol. Jag upplevde toner av krusbär, fläder och äpplen och en lätt mineralitet. På slutet en angenäm grapefruktbeska. Det fatlagrade vinet hade även en lätt rostad karaktär som var elegant och välintegrerad. Dessa 2 toppviner är inga rena varietalviner utan blandningar med Solaris som huvuddruva. Karaktären påminde en del om Sauvignon Blanc med stor fruktmognad. Bra och kompetent utfört. Årgången var nog bra också.
Mvh, Philippe
 
Toppen