Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sydafrikanska viner (allmän diskussionstråd, tips och smaknoter)

Trådskapare
M

mnor

Medlem
2014 Family Red Blend A.A. Badenhorst Family Wines
Doft: mörka bär, kryddor, fat
Smak: Körsbär, plommon, hallon, lätta toner av fat och inslag av kryddor

Ett vin som överraskade mig med sin friska syra, vinet kändes lätt även om det dominerades av mörk frukt. Tog och drack det samtidigt som januari månads vin 2014 Marchand-Tawse, Savigny-lès-Beaune 1er cru ”Les Lavières” och det jag konstaterade var att i dagsläget så föredrar jag A.A Badenhorst, men tycker att 2014 Marchand-Tawse har bättre potential framöver. Det känns inte som A.A Badenhorst kommer att utvecklas så mycket framöver och till stor del var det den tydliga syran som gjorde det intressant. 86 poäng.
 
Trådskapare
M

mnor

Medlem
2015 Blankbottle My Koffer
Doft: Röda bär som domineras av jordgubbar + visst inslag av mild tobak och smått parfymerat
Smak: Jordgubbar, körsbär, toner av mjölkchoklad och marsipan

Ett vin gjort endast på Cinsault, som domineras av röda smakrika eleganta jordgubbar, för att övergå till ett tydligt körsbärsavslut, där mogna röda körsbär dominerar. Hittar också toner av Ritter Sport, finns både toner av chocklad (mer mot mjölkchocklad) och marsipan. Jag tycker att det är var ett riktigt trevligt vin med bra fyllighet, frukten är riktigt bra och det känns nästan som man dricker en lätt sockrad jordgubbs och körsbärssaft. Det som jag kunde ha önskat var ytterligare lite mer syra (även om syran är helt ok) och lite tuffare tanniner. I sin helhet 89 poäng. Detta kan jag absolut tänka mig att dricka igen lite småsvalt en sommardag.
 
Trådskapare
M

mnor

Medlem
2011 Methode Ancienne Cabernet Sauvignon - Springfield Estate

Doft: Bränt gummi, kåda, mörk frukt
Smak: Bränt gummi, kåda, ekfat, svarta vinbär

Ett vin som jag inte tycker om alls, har otroligt svårt för bränt gummi och kåda som smaker i vin. Har smakat på vinet under de 3 senaste helgerna och visst mjukas den brända gummi doften och smaken upp, men tyvärr är det fortfarande efter nu tre veckor bränt gummi och kåda som dominerar. Det finns en väldigt trevlig smak av syrliga svarta vinbär i mellanregistret, men tyvärr så suddas den ut av bränt gummi som dominerar den första smaken och kådan som dominerar eftersmaken. Skulle smaken av bränt gummi och kåda försvinna med lagring (vilket jag dock är skeptisk till) så skulle detta kunna bli ett väldigt trevligt vin. 84 poäng i dagsläget. Kommer inte köpa det igen om jag inte hittar en väldigt väl lagrad flaska av vinet och då endast för att förstå hur det kan utvecklas.
 

Mattias Schyberg

Administratör
2011 Methode Ancienne Cabernet Sauvignon - Springfield Estate

Doft: Bränt gummi, kåda, mörk frukt
Smak: Bränt gummi, kåda, ekfat, svarta vinbär

Ett vin som jag inte tycker om alls, har otroligt svårt för bränt gummi och kåda som smaker i vin. Har smakat på vinet under de 3 senaste helgerna och visst mjukas den brända gummi doften och smaken upp, men tyvärr är det fortfarande efter nu tre veckor bränt gummi och kåda som dominerar. Det finns en väldigt trevlig smak av syrliga svarta vinbär i mellanregistret, men tyvärr så suddas den ut av bränt gummi som dominerar den första smaken och kådan som dominerar eftersmaken. Skulle smaken av bränt gummi och kåda försvinna med lagring (vilket jag dock är skeptisk till) så skulle detta kunna bli ett väldigt trevligt vin. 84 poäng i dagsläget. Kommer inte köpa det igen om jag inte hittar en väldigt väl lagrad flaska av vinet och då endast för att förstå hur det kan utvecklas.
Själv blir jag nyfiken trots ditt omdöme. Kan gilla gummitoner! :)
 
Trådskapare
M

mnor

Medlem
Kom på mig själv att jag druckit en hel del vin men inte skrivit så mycket på sistone. Så med det i åtanke får jag addera lite till denna tråd, så den inte glöms bort :).

2011 Vergelegen Cabernet Sauvignon Reserve

Ett vin som jag drack över 2 helger och som vann på att få stå till sig i kylskåpet en vecka. Syrliga svarta vinbär, plommon, fat och lite gröna inslag, viss kryddighet. Ett vin där svarta vinbärsfrukten blivit mer framträdande efter en vecka i kylskåp och där fat och de gröna tonerna klivit tillbaka. Tror att detta vin som skulle kunna bli riktigt trevligt med 2-3 år till på nacken. I dagsläget 88 poäng.
 
Trådskapare
M

mnor

Medlem
2015 Luddite Wines Saboteur (shiraz blend)

IMG_flaska.jpg

Doft: Söt röd frukt, fat, kryddor
Smak: Söta björnbär, söta mörka körsbär, hallontoner, toner av kolanappar, lakrits, påtagliga ekfat

Ett vin som jag drack över tre dagar och som ändrade karaktär, från att vara ett "ekat monster" med påtaglig sockersöt röd frukt, till att bli ett mer balanserat och gott rödfruktigt vin med mer balanserad ek dag 3. Dag 1 var detta inget som föll mig i smaken då det var alldeles för mycket ek i smaken. Min bättre hälft ratade det fullständigt. Dag 2 så minskade sötman i frukten något och faten trädde tillbaka. Mörk söt frukt dominerade och jag tyckte mig hitta smaker av kolanappar och även av hallon och lakrits godis. Helt klart ett bättre vin dag 2 även om det kanske var lite för mycket "godissöt" frukt för min smak. Dag 3 så har man ett klart mer balanserat vin med fortfarande söta bär (björnbär dominerar) i fokus, klart mer balanserade fat och tydligare lakritstoner i eftersmaken. Tycker detta var ett kul vin att testa och tycker att det blev bättre och bättre dag för dag. Detta vin hade varit kul att testa om 2-3 år när det fått lagras något år om nu kapsylen på flaskan skulle hålla tätt. Får erkänna att jag inte har en aning om hur bra vanlig kapsyl är som förslutningsmetod i relation till vinlagring. 86 poäng dag 3 blir betyget.
IMG_kapsyl.jpg


Kan inte låta bli att bifoga texten som fanns på omslagspapret

IMG_text.jpg
 
Trådskapare
M

mnor

Medlem
2010 La Luna Avondale

Doft: Mörka bär (svarta vinbär, körsbär), fat, söta tobakstoner, lätt rökighet (rökt böckling?).
Smak: Svarta vinbär, plommon, körsbär, grön paprika, salmiaktoner med värme i glaset, cedertoner.

En silkig len Bordeaux blend från SA, där Cab S dominerar både doft och smak. Hade läst en del omdömen om vinet innan släppet den 4:e Augusti och tänkte egentligen ha skippat att prova det. Så här i efterhand en positiv överraskning och ett vin som jag tyckte var riktigt gott. Betyg med tanke på kvalitet blir 88 poäng, hade jag bedömt rakt efter min egen smak, så hade det fått 89-90.
 
Trådskapare
M

mnor

Medlem
IMG_20171126_153747.jpg

Druckit två sydafrikaner de senaste två helgerna som ger mig en anledning att hålla liv i denna tråd.

2014 Rust en Vrede Cab S
Typiskt SA på näsan med vissa rökiga böcklingtoner och en hel del röd mörk frukt. Smak av lätt syrliga svarta vinbär, som backas upp av mörk frukt och en liten rökighet som dock ej stör helhetsintrycket. 88 poäng blir helhetsintrycket, ett stabilt vin som levererar det man förväntar sig år efter år.

2012 Neil Ellis Grenache
Aldrig druckit Grenachen från Neil Ellis innan, men tycker att det var så pass trevlig att jag redan beställt några flaskor till. Trevlig lättdrucken Grenache med smak av söta skogshallon, körsbär, plommon, kryddor och aningen inslag av fat. Kommer bli ett perfekt rödvin att servera lite småsvalt under sommarmånaderna 2018. 88 poäng rent kvalitetsmässigt.
 

Bastardo

Medlem
Jag skulle tipsa om det här vinet: 2014 La Motte Nr 79462 Pierneef Collection Syrah Viognier. Har inte druckit det, men däremot har jag läst massvis allt möjligt om syrah från SA och vågar ge mig på en rekommendation. Och mitt favoritord passar här också … ;) Det vet ni redan, vad det är; alla fall Mattias.
Finns inte så många flaskor kvar så passa på ni alla som gillar den här typen av viner. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag skulle tipsa om det här vinet: 2014 La Motte Nr 79462 Pierneef Collection Syrah Viognier. Har inte druckit det, men däremot har jag läst massvis allt möjligt om syrah från SA och vågar ge mig på en rekommendation. Och mitt favoritord passar här också … ;) Det vet ni redan, vad det är; alla fall Mattias.
Finns inte så många flaskor kvar så passa på ni alla som gillar den här typen av viner. :)
Kan lätt tänka mig att det är ett trevligt vin. Tack för tipset!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Har beställt det i dag. :) Med så många fina recensioner om vinet, bör det vara gott. Jag säger inte mitt favoritord här, men du förstår …
Hur vet du att det är prisvärt? Har du provat det innan och kommit fram till den slutsatsen eller är det på grund av det lokala priset i jämförelse med priset i beställningssortimentet? ;)
 

Bastardo

Medlem
Hur vet du att det är prisvärt? Har du provat det innan och kommit fram till den slutsatsen eller är det på grund av det lokala priset i jämförelse med priset i beställningssortimentet? ;)
Den slutsatsen har jag dragit genom alla recensioner som jag har läst. Helt säker kan jag inte vara, men jag litar på alla otaliga omdömen jag har läst om vinet. :) Bl.a. har Platter gett viner fem stjärnor.
 
Toppen