Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sydafrikanska viner (allmän diskussionstråd, tips och smaknoter)

Mattias Schyberg

Administratör
Vinprovning på operaterassen i Stockholm ikväll, tema Sydafrika. Några tips? Någon som ska dit?
Låter spännande men lite för långt att åka. Ser framemot en trevlig rapport från dig. Hoppas du får chansen att prova all rolig chenin blanc av producenten Mullineux!
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Låter spännande men lite för långt att åka. Ser framemot en trevlig rapport från dig. Hoppas du får chansen att prova all rolig chenin blanc av producenten Mullineux!

Mullineux var en besvikelse! De hade bara med sig tre viner, var av en av vinerna, Granite var slut efter fem minuter.

Men jag har sagt det förut, deras viner är bra! Provade Syrah 2014, och den håller absolut ihop lika bra som tidigare årgångar.

Ska försöka mig på en större sammanfattning i veckan när jag inte är på lyset ;) tror att jag provade 42 viner ikväll! :D
 

Mattias Schyberg

Administratör
Mullineux var en besvikelse! De hade bara med sig tre viner, var av en av vinerna, Granite var slut efter fem minuter.

Men jag har sagt det förut, deras viner är bra! Provade Syrah 2014, och den håller absolut ihop lika bra som tidigare årgångar.

Ska försöka mig på en större sammanfattning i veckan när jag inte är på lyset ;) tror att jag provade 42 viner ikväll! :D
Låter som en bra kväll! :)
 

Larseman

Medlem
Årets snyggaste etikett so far :)

WP_20160514_006.jpg


2013 Boekenhoutskloof Semillon

Komplex och spännande doft. Honung, persikor, apelsinzest, torrt gräs och kalksten.
Fylligt, nästan oljigt i munnen, apelsinzest här också, strama syror med bra balans. Kvalitet absolut men saknar lite syra för att verkligen gå igång. En flaska kvar som får vila några år. 89p
(Decanter gav 95p i februari-numret men det är kanske att ta i)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Billig och bra pinot noir, finns det ens? Ibland kan man undra. Det är åtminstone väldigt ovanligt men just nu så sippar jag på just en sådan. Man får tacka @Vino fino för tipset, men det var faktiskt frugan som serverade det till mig blint helt enligt vår numera traditionsenliga fredagsrutin där vi ger varann blindvin. Jag hade visserligen tänkt att plocka upp en flaska vid något bra tillfälle ändå, men det brukar inte vara bråttom att plocka på sig sydafrikaner har jag lärt mig av erfarenhet. De brukar bli hyllvärmare av någon oförklarlig anledning.

image.jpeg


2013 Paul Cluver Pinot Noir
Snyggt, slankt och komplext med mycket funk samt rimlig intensitet och tryck i frukten. Funderade ett tag på om jag hade ett hipstervin gjort på grenache i glaset, typ från Madrid eller Langeudoc, men smaken är helt enkelt för slank för det även om sval grenache kan ha en väldigt slank framtoning i vissa fall. Mogna hallon, björnbär och jordgubbar samt en hel del kött, lagerblad och krutrökiga fat. Sandelträ möjligen...men visst tusan känns det sydafrikanskt...pinotbaserat utan tvekan. Lite smutsigt hav och solbrända musslor i bakgrunden. Inget stort vin givetvis, men för 150 pistoler så är det ett kap (en tvåhunka blint). Ganska bra gissat av mig faktiskt *klappar mig själv lite osvenskt på axeln*. 88p
 
Trådskapare
M

mnor

Medlem
Tar ett litet urval av de viner som jag druckit från SA under de senaste veckorna:
20160521_095547.jpg
20160424_114348.jpg


2013 Saronsberg Shiraz

Doft: Mörk frukt, kaffe, choklad
Smak: Söt mogen frukt, mocca, inslag av choklad och salmiak, peppar och kryddor

Numera är det årgång 2013 som gäller för Saronsberg och jag tycker Saronsberg Shiraz levererar som vanligt. Det är tydligt att 2013 är en lite yngre årgång och vinner på dekantering. 90+ poäng i dagsläget, men det kommer bli bättre.

2014 Mullineux Syrah

Doft: Röd mörk frukt, charkuterier, fattoner
Smak: Plommon dominerar, björnbär, rökt bacon, fat och kryddor.

Crozes-Hermitage är en bra sammanfattnig, för det är exakt vad jag hade trott om jag fått detta blint. Ett riktigt trevligt vin med bra fruktkoncentration och bra syra. 88 poäng.

2013 Ernie Els Cabernet Sauvignon
Tog inga detaljerade smaknoter. Smak av svarta vinbär, rökighet (bränt gummi?), kryddor och fat. Inget vin som föll mig smaken. Dålig fruktkoncentration. Går hellre upp 20 sek och dricker Louis M Martini CS om jag skall dricka CS. 83-84 poäng.
 

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpeg


2013 Spioenkop Riesling
Varför bry sig om en riesling från Sydafrika när det finns så mycket bra riesling från Frankrike, Tyskland och Österrike att välja för peanuts? Befogad fråga. En riesling från Sydafrika behöver självklart erbjuda ett eget uttryck om det skall vara intressant, alternativt vara en väldigt välgjord kopia till ett bra pris. Spioenkop lyckas dock med den roligaste varianten; ett eget uttryck som andas både lite druvkänsla och ursprung, men också en jäkla massa komplexitet. Löjligt mineralisk känsla med hav, flinta, krut och toner av petroleum. Kanderad citrus och ananas med övertoner av grönt gräs och krusbär med lite grapefrukt i eftersmaken. Ett uns honung möjligen.

Får känsla av Vouvray, Pfalz, Pouilly fumé och Chablis på samma gång, men även lite småekad chenin blanc från Sydafrika med rökig mineralitet. Det borde dock vara helt oekat. Krispigt med hög syra och väldigt bra längd. 90p bör det ha åtminstone!
 
Trådskapare
M

mnor

Medlem
2012 Kaapzicht Steytler Vision
20160828_093837.jpg


Kändes som det var dags att se till att denna tråd kommer upp till ytan igen. Har självklart druckit en del Sydafrikanskt under sommaren, men inte testat så mycket nytt. Därför var det kul att se en nyhet som jag inte testat någon årgång av tidigare i ena Augustisläppet.

Doft: mörk röd frukt, ceder, charkuterier
Smak: Plommon, körsbär, svarta vinbär, charkuterier, ceder, kaffetoner.

Doft som påminner om norra rhone. Dekanterade vinet i cirka 2 timmar och till en början är det ett ganska slutet vin, med svarta vinbär, charkuterier och ceder som dominerar och ackompanjeras av försiktiga kaffetoner. Drack vinet under cirka 5 timmar och efter ett tag så börjar vinet sakta men säkert förändras. Fram träder en klart sötare röd frukt som står i centrum (plommon, körsbär och svarta vinbär), fattonerna av ceder och kaffe är inte lika tydliga även om de finns där, även de rökta charkuterierna tar ett steg tillbaka. Det finns tillräckligt med syra i vinet för att det inte skall kännas syltigt. Slutbetyget blir 88 poäng. Ytterligare ett bra SA vin där den söta Pinotage frukten tog över mer och mer ju längre kvällen gick.
 

Mattias Schyberg

Administratör
2012 Kaapzicht Steytler Vision
Visa bifogad bild 8049

Kändes som det var dags att se till att denna tråd kommer upp till ytan igen. Har självklart druckit en del Sydafrikanskt under sommaren, men inte testat så mycket nytt. Därför var det kul att se en nyhet som jag inte testat någon årgång av tidigare i ena Augustisläppet.

Doft: mörk röd frukt, ceder, charkuterier
Smak: Plommon, körsbär, svarta vinbär, charkuterier, ceder, kaffetoner.

Doft som påminner om norra rhone. Dekanterade vinet i cirka 2 timmar och till en början är det ett ganska slutet vin, med svarta vinbär, charkuterier och ceder som dominerar och ackompanjeras av försiktiga kaffetoner. Drack vinet under cirka 5 timmar och efter ett tag så börjar vinet sakta men säkert förändras. Fram träder en klart sötare röd frukt som står i centrum (plommon, körsbär och svarta vinbär), fattonerna av ceder och kaffe är inte lika tydliga även om de finns där, även de rökta charkuterierna tar ett steg tillbaka. Det finns tillräckligt med syra i vinet för att det inte skall kännas syltigt. Slutbetyget blir 88 poäng. Ytterligare ett bra SA vin där den söta Pinotage frukten tog över mer och mer ju längre kvällen gick.
Har sneglat på flaskan och inser nu efter din smaknot att jag kommer tjäna både tid, lever och pengar på att skippa det. Tack!
 
Jag drack nyligen upp den sista av Della Cia Giorgio som jag fyndade efter prissänkning för något år sedan. Verkligen gott, inställsamt utan att bli klafsigt. Cab blend med några år på nacken och snygga fat. Ingen rök, eller gröna drag.
Så, finns fler tips i samma stil? Behöver inte vara Stellenbosch.
 

Elvis

Medlem
Jag var i Sydafrika i början på månaden och eftersom det var en familjeresa låg inte fokus på viner men det blev en hel del olika viner ändå, närmaste bestämt 16 olika viner.

Klart bäst av dessa var Klein Constantia Vin de Constance 2013 som ingick i vinpaketet på La Colombe. Ett fantastiskt sött vin. Jag ser att 2011:an finns på Systembolaget. Någon mer som provat?

Jag drack dessutom ett par bra mousserande: Genevieve Blanc de Blancs 2012 (också på La Colombe) samt Constantia Uitsig Blanc de Blancs 2008. Båda hade lätt kunnat misstas för hyggliga champagner, särskilt Constantia Uitsig 2008:an som påminde om Dom Pérignon på näsan. Däremot var den rätt enkel i munnen - jag borde ha köpt med mig en för att ha med på någon blindprovning här hemma.

Av de vita och röda stilla vinerna var nog Russel Hamilton Chardonnay 2016 och Tokara Cabernet Sauvignon Reserve Collection 2013 bäst.
 

chambertin

Medlem
Klart bäst av dessa var Klein Constantia Vin de Constance 2013 som ingick i vinpaketet på La Colombe. Ett fantastiskt sött vin. Jag ser att 2011:an finns på Systembolaget. Någon mer som provat?
Verkar ju som att du haft en hygglig resa trots missat vinfokus.;)

Besökte Klein Constantia förra året och provade då bl.a Vin de Constance -13 och har druckit -08 förut och har -09 i källaren (ej provat).
Håller med dig om att det är ett fantastiskt bra sött vin i klass med dom bästa i världen. Tycker att Muscat-uttrycket var tydligare på -13 än vad jag minns av -08 men det kan ju vara pga åldern och vinmakningen (ny vinmakare fr.om årgång -12 har jag för mig).

Hamilton Russel är ju också en bra producent av både Chardonnay och Pinot Noir med klart burgundiska drag hos vinerna.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag var i Sydafrika i början på månaden och eftersom det var en familjeresa låg inte fokus på viner men det blev en hel del olika viner ändå, närmaste bestämt 16 olika viner.

Klart bäst av dessa var Klein Constantia Vin de Constance 2013 som ingick i vinpaketet på La Colombe. Ett fantastiskt sött vin. Jag ser att 2011:an finns på Systembolaget. Någon mer som provat?

Jag drack dessutom ett par bra mousserande: Genevieve Blanc de Blancs 2012 (också på La Colombe) samt Constantia Uitsig Blanc de Blancs 2008. Båda hade lätt kunnat misstas för hyggliga champagner, särskilt Constantia Uitsig 2008:an som påminde om Dom Pérignon på näsan. Däremot var den rätt enkel i munnen - jag borde ha köpt med mig en för att ha med på någon blindprovning här hemma.

Av de vita och röda stilla vinerna var nog Russel Hamilton Chardonnay 2016 och Tokara Cabernet Sauvignon Reserve Collection 2013 bäst.
Har enbart provat 09:an och gillade det skarpt, men det saknade ändå något i jämförelse med de bästa sötvinsupplevelserna jag har hunnit med i form av sauternes, tokaj samt söt chenin blanc och riesling. Behöver prova mer känner jag och framför allt inte förvänta mig att det ska smaka något helt annat än vad det är.

2009 Klein Constantia Vin de Constance
Äntligen är oskulden tagen! Riktigt gott vin som fungerade perfekt till lite Créme Brulée. Massiv intensitet med skön sötma och frisk syra. Aprikos, persika, apelsinmarmelad, ett uns vanilj och acaciahonung dominerar i näsan. Hittar tyvärr inte så mycket mer vilket blev lite av en besvikelse. Hade så gärna hittat lite andra roliga drag som hade bidragit till lite mer komplexitet. En bra Sauternes eller Tokaj brukar helt enkelt vara roligare på något vis och så även söt Chenin Blanc. Allt som oftast åtminstone. Jag saknar nog den där härliga botrytistonen misstänker jag.

Nu låter jag möjligen negativ, men det är inte sant. Vi pratar såklart om ett underbart härligt vin, väl värt att prova och som jag gärna dricker igen. Jag kan dessutom tänka mig att det skulle må väldigt bra av att få åldras en del för komplexitetens skull. Redan idag så delar jag dock ut 91p, vilket inte är fy skam trots allt. :)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
20170217_111913.jpg
2013 Spice Route Chakalaka

Doft av blåbärsris, eneträ, söt frukt, lite alkohol, ceder, lätt vanilj och något pepprig. Torr med lite sötaktig frukt, medelsyra, fyllig kropp, hyfsad intensitet och ett något varmt, lite alkoholsött avslut.

Inte dåligt på något vis, men lite för mycket mogen frukt och träig ek för min smak.

2015 Sadie Family Trienspoor
Ljusare färg, lite mer lila i tonen.
Något småfunkig doft med mogna röda bär, jordgubbar, något grönt, lätt ton av tjära och gummi. Torr, medium+ syra, medelfyllig kropp men ganska lätt i stilen. Lätta, mjuka tanniner och en hyfsad längd.

Blint hade jag nog kunnat hamna på någon form av spansk höghöjdsgrenache. Gott, friskt och lättdrucket. Kanske att prislappen är lite saftig.

2010 Sadie Family Columella
Djup doft med lätt mognad i form av lite jordighet och läder. Mörk choklad, mörka, söta körsbär, plommon och lite tjära. Finns även en lätt köttighet och en kryddig vitpepparton. Torrt, rejält frisk syra, kropp åt det fylligare hållet och hög intensitet. Långt, men lite eldigt avslut.

Välgjort till tusen med allt på rätt plats. Saknar dock lite personlighet och tryck i avslutet för att verkligen motivera sin hype och sitt pris. Känns också betydligt renare i stilen är hans senare grejer.
 
Toppen