Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sydafrikanska viner (allmän diskussionstråd, tips och smaknoter)

rs14

Medlem
Nu blev jag allt lite sugen på att testa Saronsberg Shiraz, kollade på SB's hemsida och där är det 2011 som är listad men det är 2012 som gäller nu då. Jag har faktiskt en "Full Circle" 2005 hemma och ska nog korka upp den inom kort och se om det är något liv kvar i den.

Håller med ang Rust En Vrede. Det är ett välgjort och stabilt vin men inte så spännande. Tycker stilen blivit lite annorlunda sedan man bytte vinmakare för några år sedan. Är annars väldigt svag för välgjorda bordeauxblends från SA. Har faktiskt beställt ett par flaskor av Morgenster Estate 2010 som ska testas inom kort.
 
Trådskapare
M

mnor

Medlem
Nu blev jag allt lite sugen på att testa Saronsberg Shiraz, kollade på SB's hemsida och där är det 2011 som är listad men det är 2012 som gäller nu då. Jag har faktiskt en "Full Circle" 2005 hemma och ska nog korka upp den inom kort och se om det är något liv kvar i den.

Håller med ang Rust En Vrede. Det är ett välgjort och stabilt vin men inte så spännande. Tycker stilen blivit lite annorlunda sedan man bytte vinmakare för några år sedan. Är annars väldigt svag för välgjorda bordeauxblends från SA. Har faktiskt beställt ett par flaskor av Morgenster Estate 2010 som ska testas inom kort.
Korrekt det är årgång 2012 som gäller. SB verkar fortfarande inte ha uppdaterat att årgången ändrades. Jag påpekade årgångsbytet när jag hämtade ut flaskorna för cirka 2 månader.
 

sunqan

Vinös
Korrekt det är årgång 2012 som gäller. SB verkar fortfarande inte ha uppdaterat att årgången ändrades. Jag påpekade årgångsbytet när jag hämtade ut flaskorna för cirka 2 månader.
Eftersom vinet finns i beställningssortimentet, är det helt och hållet leverantörens (vinovum i detta fall) sak att se till att beskrivningen är korrekt. Tror inte att SB ens har rätt att ändra på eget bevåg...
 

kayaker

Cyklist
Eftersom vinet finns i beställningssortimentet, är det helt och hållet leverantörens (vinovum i detta fall) sak att se till att beskrivningen är korrekt. Tror inte att SB ens har rätt att ändra på eget bevåg...
Samtidigt så kan leverantören inte ändra själv utan de måste be SB att göra det så SB är inte helt utan skuld. För oss som konsumenter så faller naturligtvis hela ansvaret på SB. Om leverantörerna inte sköter sig så är det faktiskt deras uppgift att se till att de gör det och ingen annans.
 

sunqan

Vinös
Jag tror ändå att systembolaget inte får ändra helt självsvåldligt. Däremot kan jag tänka mig att de kan ta bort varor på eget bevåg. Självklart ska butiken påpeka felaktigheter för leverantören, och gärna följa upp. Men sånt händer sällan, ens i vanliga dagligvaruhandeln jämförpriser på bönor på burk är mitt favoritexempel - vissa varor anges för avrunnen vikt och andra inte. Det gör att en burk på 400 gram som kostar 12 kronor, kostar antingen 30kr/kg eller 52 kr/kg. Butikens svar är att det är leverantören som sätter jämförpriset, de håller med om att det blir tokigt och att de ska ta upp det med leverantören. Händer det nåt? Näe
 

rs14

Medlem
Mitt första bidrag i tråden (även om jag hängt med ett tag). De Toren Fusion V 2003 testades till kvällens biff med bea tillsammans med decembersläopet "Black Stallion" 2012 och gick segrande ur striden denna gången. Black Stallion är ett lättgillat vin men jag tyckte det var lite för klena syror för att gå igång på det. De Toren, med tretton år på nacken har åldrats fint. Röda bär, tobak och lite myntatoner som närmast påminde om aussie-cab istället för SA. Nedsmälta tanniner och en riktigt fin längd med lite körsbär(!) i slutet som är lite ovanligt för ursprunget. Gott!

image.jpeg
 
Reyneke reserve 2013
Härlig doft! Man fick vildmarkskänsla, tänk ett utomhusslakteri bland enbuskar, slånbär och ljung:) Skulle vilja dricka det till typ ripa eller ren. Och det levererar i munnen också, harmoni mellan frukt, tanniner och syra. Tycker nog att det här var bättre än 2012:an. Riktigt bra helt enkelt! 93-94p
 

Mattias Schyberg

Administratör
Råkade stöta på denna artikel när jag surfade runt på http://www.winebusiness.com/news/ och kunde såklart inte motstå att läsa den och posta den här. I artikeln så påstår man att Sydafrika ligger i framkant när det gäller "ekologisk vinmakning" och en viss producent (som vi inte nämner med namn) är dessutom "affischnamnet" i artikeln.

Har artikeln trovärdighet eller är det nonsens och oavsett vad - varför skulle Sydafrika vara bättre än andra länder när det gäller vinmakning ur ett ekologiskt perspektiv?
 

rs14

Medlem
Reyneke reserve 2013
Härlig doft! Man fick vildmarkskänsla, tänk ett utomhusslakteri bland enbuskar, slånbär och ljung:) Skulle vilja dricka det till typ ripa eller ren. Och det levererar i munnen också, harmoni mellan frukt, tanniner och syra. Tycker nog att det här var bättre än 2012:an. Riktigt bra helt enkelt! 93-94p

Låter ju väldigt lovande! Noterar att Reyneke Reserve White 2014 släpps i exklusiva i morgon. Någon som testat det?

Apropå något helt annat men ändå trådrelaterat. Ibland dyker det upp tips här på forumet på viner som av olika anledningar blivit prissänkta på SB. Upptäckte häromdagen att Tokara's Cabernet Sauvignon sänkts från 109 kr till 79 kr. Inget stort vin kanske men till det priset är det fyndvarning. Kommer att bli perfekt till sommarens grillsamkväm.
 

rs14

Medlem
0.55 är verkligen extremt lågt. När jag varit där har ZAR alltid varit högre än kronan men det var ju några år sedan nu. Det vore ju helt logiskt om vinerna därför blev billigare men trenden är väl snarare tvärtom, att de blir dyrare vilket är rätt konstigt med tanke på att priserna i SA verkar inte förändrats nåt nämnvärt.

I Tokaras tror jag att importören dumpat priset eftersom vinet avlistats på SB och återigen hamnat i BS och de vill nog bli av med de 8000 flaskorna de har på sitt lager.
 

Daniel A

Administratör
2011 Kanonkop, Cabernet Sauvignon
Gröna örter och ett lager av kryddor (peppar, lagerblad), kaffe, mörka bär i bakgrunden. Lite rök - men oklart om jag hittar det eftersom jag nästan letar. Väldigt mycket tannintugg i munnen, torkar ut och är allmänt kärv. Raka motsatsen till ett nya-världen-fruktigt vin. En hel del körsbär finns där, men huvudsakligen kryddigt, torrt och kaffetoner. Riktigt smaskigt, men bör nog vila på rygg ett bra tag till. 91p.

En något omvälvande upplevelse. Har, av olika anledningar, inte druckit vin på cirka två veckor. Som en jävla dröm att äntligen få något så gott i mig! De subjektiva poängen blåser därmed förbi poängskalan. Sannolikt att kärvheten i vinet inte är så utpräglad för en tunga som lever ett vettigt liv med hyfsat konstant intag av vin. Skärpning på det framöver!

Kanonkop är bra grejer, helt klart. Tycker CSen är snäppet vassare än de andra vinerna producenten erbjuder.
 
Trådskapare
M

mnor

Medlem
Tog inga direkta noter så de mesta taget från minnet

2013 Rall
20160117_160656.jpg

Doft: Mörk söt frukt dominerade
Smak: mörk frukt, ek, kaffe, tobak.

Inget vin som riktigt föll mig i smaken. Kändes inte som det var helt balanserat. Inget som jag kommer att köpa igen.

2013 Porseleinberg Syrah
Doft: Mörka körsbär, plommon, rått rött kött,
Smak: Mörka körsbär, svarta oliver, vitpeppar

Ett bra exempel på när Syrah skiljer sig från Shiraz i nya världen. Ett mer elegant vin med mycket syra som går på finess mer än kraft. Misstänker att ganska många skulle gå bet på detta vin i en blindprovning och placera det i norra rhone. Detta vin borde ha legat i minst 10 år innan man rör det. Helt klart ett högkvalitativt vin, men som sagt det borde inte drickas nu.
 

Magikern

Medlem
Helgen innan jul hade jag lite gubbkompisar hemma på middag och jag hällde upp tre olika årgångar av Rust En Vrede Estate i glasen. 2001, 2006 och 2012 (som släpptes på SB i december).

Var de Rust En Vrede 1694 som du hällde upp då? Tog med 2007an på BYOB rätt nyligen. Kitchigt men tveklöst gott lite av en double bubble skulle jag tro.
 

rs14

Medlem
Var de Rust En Vrede 1694 som du hällde upp då? Tog med 2007an på BYOB rätt nyligen. Kitchigt men tveklöst gott lite av en double bubble skulle jag tro.

Nej, inte 1694. Den har jag faktiskt aldrig provat. Vinet som åsyftades var deras blend (cab/merlot/shiraz) som kort och gott heter R&V Estate.
 

Magikern

Medlem
Nej, inte 1694. Den har jag faktiskt aldrig provat. Vinet som åsyftades var deras blend (cab/merlot/shiraz) som kort och gott heter R&V Estate.

Antar att svartvinbärstonerna inte är övertydliga i R&V Estate? Det var i stort sett det enda minuset i kanten på 1694an om man ser på helheten.
 

rs14

Medlem
Man hittar lite svarta vinbär/cassis i blenden också men inte så att det sticker ut och bli störande direkt. Där finns annat smått och gott som choklad, ceder, tobak, lakrits, läder, kryddor, plommon och mocca. 2012 finns att köpa på SB för 269 kr vilket är ett ganska bra pris.
 
Toppen