Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sydafrikanska viner (allmän diskussionstråd, tips och smaknoter)

Mattias Schyberg

Administratör
Jag vill inte behöva förknippas mer än nödvändigt med denna producent, då det bevisligen väcker mycket starka känslor på forumet, men när en Masters of Wine uttrycker sig så här, så tycker jag det är på sin plats att ge hans ord utrymme i denna tråd:

We started off at Graham Beck, and these sparkling wines are just lovely. Try the Blanc de Blancs 2010, the Brut Zero 2010 or the Cuvee Clive 2009 – these are serious wines.

http://www.wineanorak.com/wineblog/from-the-road/in-south-africa-day-2-2
 
Trådskapare
M

mnor

Medlem
2011 Tokara Director's Reserve
20150914_180940.jpg

Doft: Svarta vinbär, mörk frukt
Smak: Svarta vinbär, mörka körsbär med toner av tobak och örter

Flera årgångar av detta vin har varit väldigt uppskrivna på CT och riktigt så bra tycker jag inte att det var (i alla fall inte denna årgång). Lite mer komplexitet hade inte skadat + att jag saknade lite syra och skulle önskat mer bett i tanninerna. Förutom det, ett riktigt trevligt vin med tydlig svarta vinbärssmak, inslag av mörka körsbär + toner av mild tobak och örter. Smakerna var bra balanserade. Ett vin som man inte behöver fundera så mycket över utan bara är att dricka till en köttbit eller bara som det är. Gott! 87 poäng (Har för mig att jag druckit från denna producent tidigare annars så lyckades jag testa ytterligare en producent i Second Growths).
 

Vino fino

Medlem
Jag vill inte behöva förknippas mer än nödvändigt med denna producent, då det bevisligen väcker mycket starka känslor på forumet, men när en Masters of Wine uttrycker sig så här, så tycker jag det är på sin plats att ge hans ord utrymme i denna tråd:

We started off at Graham Beck, and these sparkling wines are just lovely. Try the Blanc de Blancs 2010, the Brut Zero 2010 or the Cuvee Clive 2009 – these are serious wines.

http://www.wineanorak.com/wineblog/from-the-road/in-south-africa-day-2-2
Nog för att jag gillar Jamie Goode, men är han verkligen en MW? Hände det nyligen?
 

Vino fino

Medlem
Tim Atkin anser att Sydafrika är det mest intressanta och dynamiska vinlandet i det så kallade "nya världen" (om nu ett vinland med flera hundra års vinhistoria kan benämnas som "nytt").

Han har valt att lista de producenter han gillar bäst enligt liknande klassificeringsmodell som i bdx och jag kan inte annat än hålla med i stort...
Tim Atkin har åkt på för många bjudresor de senaste åren till Sydafrika (och Argentina). Poänginflationen har blivit lite hysterisk, och nu börjar han yra om klassificeringsmodell a la Bdx (en modell som han f ö varit mycket kritisk till tidigare). Intressant att en liten producent som Spioenkop hamnar i fjärde kategorin. Och Southern Right i femte. Och så vidare. Man kan ju fundera över orsakerna. Hursomhelst är modellen dåligt underbyggd, den baseras knappast på de senaste 20 årens prestationer i jurybedömda provningar.

Jag förstår att Sydafrika och Argentina behöver sin marknadsföring. Inget fel i det. Men gränserna kan suddas ut, särskilt när det gäller en enstaka individ som bär fanan.
 

kayaker

Cyklist
Nog för att jag gillar Jamie Goode, men är han verkligen en MW? Hände det nyligen?
Inte enligt deras listor, men de är uppenbarligen dåligt uppdaterade eftersom t.ex. Louise Sydbeck inte är listad än. Han skriver inget om det själv heller. Han kanske tycker att det räcker med en Ph.D. i Plant Biology?
 

Vino fino

Medlem
Inte enligt deras listor, men de är uppenbarligen dåligt uppdaterade eftersom t.ex. Louise Sydbeck inte är listad än. Han skriver inget om det själv heller. Han kanske tycker att det räcker med en Ph.D. i Plant Biology?
Vem har påstått att Jamie själv titulerar sig MW? Eller att han själv tycker att det räcker med en doktorshatt i biologi?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Nog för att jag gillar Jamie Goode, men är han verkligen en MW? Hände det nyligen?
Har alltid trott det då han är en av de mest vinkunniga och trovärdiga vinskribenter man hittar på nätet (enligt mig), men jag blandar säkert ihop honom med Tim (hans meriter och övrig utbildning ger dock mer än nog trovärdighet, så möjligen är MW en underdrift). :)
Tim Atkin har åkt på för många bjudresor de senaste åren till Sydafrika (och Argentina). Poänginflationen har blivit lite hysterisk, och nu börjar han yra om klassificeringsmodell a la Bdx (en modell som han f ö varit mycket kritisk till tidigare). Intressant att en liten producent som Spioenkop hamnar i fjärde kategorin. Och Southern Right i femte. Och så vidare. Man kan ju fundera över orsakerna. Hursomhelst är modellen dåligt underbyggd, den baseras knappast på de senaste 20 årens prestationer i jurybedömda provningar.

Jag förstår att Sydafrika och Argentina behöver sin marknadsföring. Inget fel i det. Men gränserna kan suddas ut, särskilt när det gäller en enstaka individ som bär fanan.
Att Tim saknar trovärdighet på grund av bjudresor tycker jag låter väl hårt (men visst ska man alltid vara skeptisk, men det bör man alltid vara rörande andras åsikter, då man ju har egna att förmedla). Vinfolk av hans kaliber kan säkerligen välja och vraka sina resmål och han råkar nog snarare hamna där av personligt intresse skulle jag gissa (vilket är positivt, alla kan ju inte fokusera enbart på de klassiska regionerna). Klassificeringen som han skapat är mest intressant, mitt syfte med att förmedla den var för att jag tyckte att den stämde ganska bra med min bild av sydafrikanska producenter. Den är ju inte tänkt att vara en officiell klassificering utan enbart hans personliga indelning med samma vokabulär som klassificeringen i bdx. Troligtvis finns det lite ironi i att han använder en modell som han är kritisk till. :)
 

kayaker

Cyklist
Vem har påstått att Jamie själv titulerar sig MW? Eller att han själv tycker att det räcker med en doktorshatt i biologi?
Jag tyckte att hans egen profilsida skulle vara ett bra ställe att kolla på ifall han gått och blivit MW.
Jag tror att det faktum att han doktorerat gör att han nog har lite svårt att motivera sig att lägga ner den tid som krävs för att bli MW.
 

Vino fino

Medlem
Jag tyckte att hans egen profilsida skulle vara ett bra ställe att kolla på ifall han gått och blivit MW.
Jag tror att det faktum att han doktorerat gör att han nog har lite svårt att motivera sig att lägga ner den tid som krävs för att bli MW.
Jag tror aldrig han varit intresserad av att bli MW. Han går mest igång på smalare och spetsigare ämnen. :)
 
Trådskapare
M

mnor

Medlem
2012 Groot Constantia Gouverneurs Reserve (Merlot CF, CS, Petit Verdot)
20150919_103327.jpg

Doft: Svarta vinbär, mörk frukt
Smak: Mörka körsbär, plommon, paprika, grönstjälkigt, peppar, lätta toner av ceder.

Ett bra kvalitativt vin från SA, med bra balans och bra utvecklingspotential. Smak av mörk frukt, som går över till grön paprika och viss stjälkighet i mellanregistret, för att avslutas med toner av ceder och svartpeppar. Inte riktigt vinet som jag själv går igång på, men helt klart ett bra vin med lång eftersmak. 88-89 poäng.
 

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpg

2012 Groot Constantia Gouverneurs Reserve

Fick det blint av frun tidigare ikväll och drack det till lite entretcôte. Kompetent sydafrikan med hjärtat på det rätta stället. Yppigt och balanserat i stram kostym. Att det handlade om en bdx-blend tvekade jag aldrig på, men ursprunget var svårare att nypa. Mycket fat med smörkola, choklad och stråk av kaffe. Mörk frukt med mestadels plommon och svarta vinbär ihop med paprika, jord, läder och tjära i bakgrunden.

Gissade på en CF från Sydafrika och funderade ett tag på Raats. Turligt nog så var det fel. Spekulerade även kring Spanien och Ribera. Riktigt bra vin oavsett, men ingen självklar rekommendation. Tillfredställande och utmärkt till maten. 89p
 

Mattias Schyberg

Administratör
Provade en klassiker nyligen som inte har hunnits med att rapportera i denna eminenta tråd. Raats brukar alltid leverera och även årgång 2012 av Raats Cabernet Franc visar upp klass med lagom med muskler och finess. Grönt? Jajamensan, men mer rödgrönt! Rökigt? Jupp! Gott? Absolut! Provar en liten överbliven slatt precis nu och känner mig nöjd med att bejaka veckans hyllning till alkoholhaltig vuxensaft. :cool:

Mycket ceder och röd grillad paprika möter plommon, blyerts, svarta vinbär, kafferost, jord, stearin och en hel del röktorkad tobak (Kentucky dark fired för att vara något mer specifik ;)). Fräscha syror och bra grepp i tanninerna. Den som ogillar urtypiska sydafrikaner bör hålla sig långt borta, men jag kan inte annat än att le och bejaka denna rustika och intressanta skapelse. 90p

Tummen upp!
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Provade en klassiker nyligen som inte har hunnits med att rapportera i denna eminenta tråd. Raats brukar alltid leverera och även årgång 2012 av Raats Cabernet Franc visar upp klass med lagom med muskler och finess. Grönt? Jajamensan, men mer rödgrönt! Rökigt? Jupp! Gott? Absolut! Provar en liten överbliven slatt precis nu och känner mig nöjd med att bejaka veckans hyllning till alkoholhaltig vuxensaft. :cool:

Mycket ceder och röd grillad paprika möter plommon, blyerts, svarta vinbär, kafferost, jord, stearin och en hel del röktorkad tobak (Kentucky dark fired för att vara något mer specifik ;)). Fräscha syror och bra grepp i tanninerna. Den som ogillar urtypiska sydafrikaner bör hålla sig långt borta, men jag kan inte annat än att le och bejaka denna rustika och intressanta skapelse. 90p

Tummen upp!

Kul att du skrev om just detta vin, jag satt bara för några minuter sedan och tittade på vilka viner det egentligen var tänkt att jag skulle ha köpt från släppet i Oktober, och så insåg jag att jag inte hade gjort som jag hade skrivit. Vilket var att köpa Raats Cabernet Franc.

Det krävs inte mycket för att man ska kunna tycka att visa saker känns som ödet! :rolleyes:
 

Mattias Schyberg

Administratör
Kul att du skrev om just detta vin, jag satt bara för några minuter sedan och tittade på vilka viner det egentligen var tänkt att jag skulle ha köpt från släppet i Oktober, och så insåg jag att jag inte hade gjort som jag hade skrivit. Vilket var att köpa Raats Cabernet Franc.

Det krävs inte mycket för att man ska kunna tycka att visa saker känns som ödet! :rolleyes:
All seeing moderator at your service!
 
Trådskapare
M

mnor

Medlem
Spontanköpte en flaska 2012 Rust En Vrede Syrah när jag tog och hämtade ut lite Saronsberg Shiraz idag:
20151106_192351.jpg

Doft: Körsbär, viol, fat och avslut av körsbärslikör
Smak: Körsbär, björnbär med toner av choklad, lakrits, kryddor och fat

Ett överraskande bra vin med mycket mörk frukt, bra syra och integrerade fat. Det finns en viss alkoholhetta i avslutet men absolut inget som stör. Jag skulle misstänka att alkoholen skulle integreras fullt ut med 1-2 års lagring (som jag tror vinet skulle vinna på). 89 Poäng, absolut något jag skulle kunna tänka mig att dricka igen, gott!
 
Last edited:

Daniel A

Administratör
Dags att ge den här tråden lite vitt!

tZT30mV.jpg


2014 Testalonga, El Bandito Cortez
Det här var en märklig pjäs. Kylskåpskall fanns det verkligen ingenting i glaset. Jag skulle gissa på vatten om jag haft ögonbindel… Långsamt, långsamt kom: passionsfrukt, och lite halm/gräsighet. Betydligt varmare, och efter 2-3 timmar: explosion av tropiska frukter.
Smakerna gömde sig först bakom en vansinnig syra. Men det tittade fram allsköns trevlig, tät integrerad frukt efter ett tag. En viss strävhet fanns där också - gissningsvis från en del skal - som spelar bra ihop med den höga syran. Det blev riktigt klockrent och kraftigt tillslut. Alkoholhalten på ringa 11,5 % förvånade - väntade mig betydligt högre. 90p delas lätt ut.

Riktigt vass sydafrikan. Skrattade något åt baksideetiketten. Två korta meningar. Den ena om att de trampar druvorna med sina fötter. Det andra: “a monkey in silk is a monkey no less”. Också ett sätt att beskriva naturvin. :D

Någon som har erfarenhet av producenten?
 
Toppen